Vraag

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik ben wat aan het wijzigen in mijn systeem, o.a. een grotere nvme disk en ze omgewisseld. Dus kom nu niet in mijn Linux systeem. Dat kan ik wel oplossen maar wil een live "cd" starten van flash disk en/of clonezilla maar ik krijg geen optie meer in uefi om die te selecteren als startup. Ook F11 geeft de optie niet. Dan staat er alleen Fedora en verder alleen de optie om naar de uefi te gaan.

Iemand een idee waar dit mis gaat?

Alles staat op UEFI e.d. maar het is mij een groot raadsel.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft je USB stick een GPT partitietabel? Als deze MBR/msdos als partitie tabel heeft dan is dat niet UEFI opstartbaar. Dat werkt alleen in de zogenaamde CSM/legacy modus.

Ik zou even met een tool als gparted een nieuwe partitietabel aanmaken en dan met bijv. Balena Ether o.i.d. de ISO opnieuw naar de stick schrijven.

Moet je uiteraard wel een live cd image gebruiken die ook overweg kan met UEFI, maar dat zal wel anno 2022.

I reject your reality and substitute my own

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
nelizmastr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:56:
Heeft je USB stick een GPT partitietabel? Als deze MBR/msdos als partitie tabel heeft dan is dat niet UEFI opstartbaar. Dat werkt alleen in de zogenaamde CSM/legacy modus.

Ik zou even met een tool als gparted een nieuwe partitietabel aanmaken en dan met bijv. Balena Ether o.i.d. de ISO opnieuw naar de stick schrijven.

Moet je uiteraard wel een live cd image gebruiken die ook overweg kan met UEFI, maar dat zal wel anno 2022.
Zoals altijd, ben je uren bezig. Post je hier maar eens wat en toen kwam ik er al snel zelf uit.

Wat was de issue? Iets in UEFI dat maakte dat ik de flashdrive niet als opstart kon gebruiken. Denk iets met legacy USB of zo. Raar want is vrij nieuwe machine. Anyway, UEFI gereset naar standaard setting en toen kon ik verder. Grrrr had ik eerder kunnen bedenken maar ja niet dagelijks mee bezig. Daarna toen ik alles weer had zoals ik wilde en mijn wijzigingen op de drives had doorgevoerd de UEFI weer aangepast, voor grootste deel, zodat alles nu weer ingesteld is als ik wil. Werkt nu als een zonnetje.

[Voor 4% gewijzigd door MrMarcie op 30-12-2022 10:50]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee