Vraag

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 23:38
Hierbij nog een zonnepanelen offerte post. Lees al geruime tijd mee en maak ook graag gebruik van de collectieve ervaring hier op Tweakers.

Zal beginnen met de informatie die in het template staat.
Foto's

Noorden is boven. De buren links hebben net als ons een dakkapel. Ook delen we met dezelfde buren een schoorsteen. Het schuine dak is ongeveer 30 graden.

De voorkant van het huis ligt op het noord oosten. We zijn er mee bezig om nog een dakkapel te laten plaatsen. Hiermee zouden we een mooi plat dak krijgen voor nog een paar paneeltjes. Ook zouden er in principe nog 3 panelen in landscape onder de toekomstige dakkapel passen.

De achterkant van het huis ligt op het zuid westen. Onder de dakkapel passen nog prima 3 panelen in landscape. Ook zouden er nog 4 panelen op de dakkapel passen.

Dit zou zo'n beetje het maximaal haalbare legplan zijn volgens bijna alle leveranciers.
Beschikbare (dak)ruimte
Het plan is om panelen op de dakkapel aan de achterkant en de toekomstige dakkapel aan de voorkant te leggen. De dakkapel achter is ongeveer 480 breed en meer dan 300 diep. De dakkapel aan de voorkant gaat afhangen van de vergunning. We proberen daar een dakkapel van 400 breed en ook meer dan 300 diep te kunnen realiseren. Het huis is verder 6 meter breed en onder de dakkapel achter is tussen de 135 en 150 nog beschikbaar. Hier zou dus een paneel in landscape moeten passen lijkt me. Dezelfde ruimte zou voor vrij moeten blijven.
Schaduw
Ik verwacht nagenoeg geen schaduw op de platte daken van de dakkapellen. Deze zijn bijna even hoog als de nok van het dak en daardoor zo goed als even hoog als alles in de buurt. De schoorsteen is voor ons goed gepositioneerd, die zal dus ook niet voor veel schaduw zorgen.
Uiteraard zorgen de dakkapellen voor de nodige schaduw op de panelen die op het schuine dak geplaatst zouden kunnen worden.
Jaarverbruik
We hebben momenteel een jaarverbruik van ongeveer 4500kWh. Dit zijn we nog wel wat naar beneden aan het brengen, maar die zal in die toekomst eerder toenemen, dan afnemen. We zijn van plan om het huis verder te verduurzamen. Denk daarbij aan het aanpakken van isolatie, ventilatie, verwarming en koeling. Laadpunt voor elektisch voertuig zal er niet zo snel komen, omdat ik die niet op eigen terrein kan laden. L/L of (hybride)L/W warmtepompen gaan er wel komen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel is er een 1X35 A aansluiting aanwezig. Ik vraag me af of het nuttig/nodig is om de overstap naar 3 fase te gaan maken. Ivm toekomstige plannen.
Budget en doel
Budget is niet zo zeer een ding. Het doel is om het huis te verduurzamen en daarmee ook de energierekening wat te gaan dempen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik besteed dit graag helemaal uit.
Bijhouden van data
Data bijhouden zou een pre zijn. Idealiter is de totale opwek wel in te lezen met Home Assistant, maar dat zou eventueel ook kunnen door een slimme kWh meter te plaatsen. Incidenteel lijkt het me niet erg om in een app van de leverancier/fabrikant te kijken.
Reeds verkregen offertes
AanbiederPanelenOmvormerTotaal prijs (ex BTW)Prijs/WpOpmerkingen
A
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
11x Monokristallijn Fullblack 405Wp TW Solar 1719x1140x30mmEnphase IQ7+€8951 €2,01
B
Members only:
11x Sunpower 405 WP Full Black P6Enphase IQ7+€9266€2,08
B
Members only:
14x Sunpower 405 WP Full Black P6Enphase IQ7+€11287€1,99Zelfde bedrijf als hierboven, alleen dan met 14 ipc 11 panelen.
C
Members only:
14x ECO LINE HALF CELL GLAS-GLAS FULL BLACK M108/400WEnphase IQ7+€14915,58€2,66Dit bedrijf gebruikt een ballast vrij montage systeem met 16 dakankers waar ze al iets van 3.200 voor rekenen
D
Members only:
11x 425 Wp Trina Solar TSM-425DE09R.08SolarEdge SE4000H HD-Wave WiFi 1 Fase€7160€1,53
D
Members only:
14x 425 Wp Trina Solar TSM-425DE09R.08Enphase IQ7+€9886€1,66
E
Members only:
8x Jinko Solar 415 WP Full Black N-typeGrowatt 3000TL-XE€4484,69€1,35Deze aanbieder gaan we niet kiezen omdat ze de enige zijn die geen panelen onder het schuine dak van de dakkapel willen plaatsen
E
Members only:
8x Jinko Solar 415 WP Full Black N-typeEnphase IQ7+€5.095,00 €1,53 Zelfde bedrijf als hierboven, alleen dan met een Enphase systeem. De 8 panelen zouden op de platte daken van de dakkapellen geplaatst worden, allemaal in dezelfde richting en oriëntatie waardoor ze aangaven dat het dan weinig tot geen meerwaarde zal hebben.
Deze aanbieder gaan we niet kiezen omdat ze de enige zijn die geen panelen onder het schuine dak van de dakkapel willen plaatsen
F
Members only:
14x DMEGC DM400M10 - 54HBB (2021)Enphase IQ7A€11404,9 €2,04, zonder aanpassingen aan meterkast kom je richting de 1,86Levertijd 20-22 weken. Let op de prijs is inclusief het vervangen van de meterkast a 1000-1200
G
Members only:
7x Denim 405WP All BlackEnphase IQ7PLUS-72-2-INT€5225,58€1,84Zouden al midden/eind feb kunnen plaatsen. Dan splits in de installatie van het deel achter om dit seizoen met dat deel van de installatie nog mee te pakken. De dakkapel voor zal in alle realiteit waarschijnlijk toch pas na de zomervakantie worden.
H
Members only:
14x DMEGC 405 Wp Full Black Afmetingen: 1708x1134x30 mmEnphase IQ7+€8728,81 €1,54Levertijd ergens in maart. De totaal prijs zou zijn incl het plaatsen in 2 delen. Dus in maart 7 panelen achter en later in het jaar 7 panelen voor.
Regio
Regio Rotterdam
Vragen
- Is het handig/nodig om de overstap naar een 3 fase aansluiting te maken. Mocht dat nodig zijn, voelt het goed om de benodigde aanpassingen samen te pakken met de aanleg van de zonnepanelen.
- De meeste offertes gaan uit van een ZW opstelling van de zonnepanelen op de platten daken. Wat is jullie mening hierover. Zou een NO/ZW opstelling voordelen bieden?
- Ik ben nog op zoek naar het te verwachte rendement van de (potentieel) 3 landscape panelen op de NO zijde. Zinning of niet? De meeste aanbieders raden het af die 3 panelen te leggen.
- Bijna alle (3/4) aanbieders bieden een Enphase systeem aan. Is dat met mijn opstelling strict noodzakelijk? Heb 1 offerte binnen op basis van een SolarEdge systeem. Deze is ook aanzienlijk goedkoper.
- Mocht iemand nog goede zonnepanelen boeren kunnen aanbevelen, hoor ik dit graag.
- Verder sta ik open voor al het ongevraagd advies.
- Zouden er nog bezwaren zijn om de opdracht wellicht in twee delen te knippen? De dakkapel voor kan nog zomaar een half jaar duren voor die er staat. Zijn er dan dingen waar ik rekening me moet houden? Buiten natuurlijk 2x installatiekosten of een deel ervan.

[Voor 13% gewijzigd door _kilian_ op 25-01-2023 21:30. Reden: Aanbieder G & H toegevoegd]

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat voor 1-fase heb je? 25A, 35A of 40A?

• _kilian_
Weet ik niet zeker. Enig idee waar ik dat kan vinden? Op mijn jaarnota van Greenchoice staat "Capaciteit t/m E3x25". Zojuist een account bij Stedin aangemaakt, in de hoop het daar te kunnen vinden. Dat account moet ik echter activeren met een fysieke brief die ik binnen 5 werkdagen ga krijgen. Suggesties?

• _kilian_
Zie ook verschillende opmerkingen over het leggen van zonnepanelen op dakkapellen in andere topics. We kunnen/gaan hier rekening mee houden met de constructie van de dakkapel aan de voorkant. Deze kan sterker gemaakt worden, waardoor het dak volgens de leverancier 70-80kg/m2 moet kunnen dragen. 4 paneeltjes inclusief ballast zou op iets van 250-300 kg uitkomen voor zover ik gehoord heb. Dit zou dus prima moeten kunnen. Ik neig dan ook naar een oplossing met ballast, ook omdat dit extra gaten in de dakbedekking voorkomt die gemaakt moeten worden wanneer je met ankers gaat werken.
De dakkapel aan de achterkant kan helaas op dit moment maar 20kg/m2 dragen. Dat zou op zich net aan moeten kunnen, maar wordt te krap. Heb vragen uitstaan bij constructeurs om die dak eens door te rekenen en te kijken hoe we de draagkracht van het dak verder kunnen verhogen, zodat er ook zonder problemen zonnepanelen gelegd kunnen worden. Als iemand nog suggesties heeft voor een partij die dat zou kunnen uitwerken houd ik me aanbevolen.

• _kilian_
@pagani Zojuist de activatiebrief van mijn Stedin account binnen. Ik blijk een 1X35 A aansluiting te hebben. Dit is ook aangepast in de TS

[Voor 12% gewijzigd door _kilian_ op 05-01-2023 21:40]

• _kilian_
Vandaag weer een offerte en een prijsindicatie ontvangen. Deze zijn ook toegevoegd aan de TS. Deze aanbieder gaf aan dat ze de ruimte onder de dakkapel te krap vinden en daar dus geen panelen kunnen/willen plaatsen. De onderste rij dakpannen zou volledig vrij moeten blijven, omdat het anders voor problemen met de afwatering zou zorgen.

Is dit inderdaad een probleem of zit deze aanbieder er wat strict in?

Dit is namelijk de eerste die zich daar zorgen over maakt. Hieronder wat foto's inclusief maten.

Afstand van de dakkapel tot de onderste dakpan

Afstand onderkant lood v/d dakkapel tot de onderste dakpan

Als we een panneel van 113cm hoog hier zouden beginnen...

... Zouden we hier uitkomen, een cm of 5-6 over de laatste dakpan heen

Geen idee of dit helpt, maar zo zit de aansluiting van de dakkapel op de dakpannen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wanneer kunnen ze geplaatst worden? Zolang je kunt salderen verdien je ze (snel) terug, maar als dat feest is afgelopen heb je voornamelijk je eigen gebruik in voorjaar wanneer de dynamische energie tarieven ook nihil zijn vanwege het vele aanbod..

Ik zou eens de rekensom maken als je 30-50% eigen gebruik hebt.
Ff snelle rekensom directe eigen verbruik ca 1500kwh per jaar, a 10-30ct 150-450 euro per jaar. Na salderen ben je dus 10-30 jaar aan het terug verdienen.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar met prijzen van 2 euro per wp en (mogelijk) lange wachttijd wordt de business case niet zo best :P.

[Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2023 22:02]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• _kilian_
@Sport_Life Streven is wel om ze de eerste helft van dit jaar geplaatst te krijgen. Afhankelijk van de kosten zou ik eerst de achterkant kunnen laten doen, aangezien de dakkapel aan de voorkant nog geplaatst moet gaan worden. Ook moet de vergunning daar nog voor worden aangevraagd. Daar gaan dus nog wel de nodige maanden over heen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
Bij 20kg/m2 kun je alleen met dakankers werken. Dat is voor een dakdekker. De 2,66/Wp vind ik wel erg hoog voor de enige offerte die dit aanbiedt.

Op de bestaande dakkapel zouden ook 4 panelen van 550W moeten passen, die zijn behoorlijk groter dan gemiddeld.

Met wat er voor je licht is de solaredge offerte de enige die okay is. Maar wat is het legplan? Grote kans dat ik dat alleen met s500b optimizers uit zou willen voeren om goede werking te garanderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• _kilian_
@Ronald Bedankt voor je reactie. Ik ben me er van bewust dat de 20kg/m2 alleen gaat lukken met dakankers. Ik ben momenteel ook bezig met een constructeur om te kijken op welke manier het dak versterkt kan worden. Dan kan ik kijken wat voordeliger gaat zijn. Dakankers, of de voel verstevigen. Als het redelijk kostenneutraal is, neig ik ernaar om de boel te verstevigen, dat scheelt weer een rits gaatjes in het dak. Had obv de topics die ik hier langs zag komen ook wel het idee dat de 2,66/Wp flink aan de prijs is.

Bedankt voor de tip an de 550W panelen. Die ga ik meenemen.

Wat het legplan betreft is deze in de TS te vinden. Heb hem hieronder ook nog even opgenomen. Hieronder ook de details van de solaredge offerte.

Een paar vragen over het legplan:
- Is er toegevoegde waarde voor zo'n Enphase systeem met een combinatie van panelen op platte en schuine daken?
- De meesten gaan er nu vanuit dat ze alle panelen op de platte daken richten op het zuidwesten. Zou een NO/ZW opstelling hier voor betere resultaten kunnen zorgen? Ik lees hierover dat dit vaak gebruikt wordt om meer panelen kwijt te kunnen. Dat gaat in mijn geval denk ik niet op. Verder ook dat de opwekking over de dag wat beter verdeeld is. Dat klinkt dan wel weer interessant, zeker wanneer de saldering afgebouwd wordt.
- En de 3 panelen onder de dakkapel voor, die dus op 30 graden (hellinkshoek) op het NO liggen, is dat de moeite waard?

• Ronald
Op 3 bij 4 a 5 ga je met dakjes denk ik niet meer panelen kunnen plaatsen, dus dan is ZW beter.

Ik zie geen meerwaarde voor Enphase hier.

De 3 onder dakkapel durf ik niet te zeggen zonder vergelijkende simulatie.
Zou sowieso het SE designer rapport opvragen, dan is het kleine moeite met en zonder de 3.

Offerte geeft 11 en legplan toont 12 ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• _kilian_
Meer panelen zal inderdaad niet gaan lukken. Vraag is of we met een NO/ZW opstelling meer eigen gebruik kunnen realiseren, wat het interessanter maakt als de saldering verleden tijd is. Ik heb wat zitten rekenen aan de verschillende opstellingen en kom zelf uit op een verschil van iets van 275kWh op jaarbasis
8x ZW/15* + 3xZW/30* + 3*NO/15* = 5240kWH
4x ZW/15* + 4xNO/15* + 3xZW/30* + 3*NO/15* = 4967kWH
Kan de berekeningen vanavond nog wel delen. Uiteraard is dit geen exacte wetenschap, maar het geeft wel een idee van het schil.

Wat ik zelf ook uit die berekening haal is dat de 3 panelen op NO/30* een terugverdientijd hebben die ongeveer 60% langer is, maar met de huidige TVTen zou dat alsnog niet super lang duren. Ik neig er dus naar om ook gewoon aan de voorkant die 3 panelen op het NO te laten leggen.

Zal het SE designer rapport opvragen.

En het legplan wat ik hier toon is de maximale situatie, dus 2x4 panelen op de dakkapellen en 2x3 panelen er onder. De offerte heeft de 3 panelen aan de voorkant onder de dakkapel niet meegenomen.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:17

Matis

Rubber Rocket

Er wordt op PV-systemen geen BTW meer gerekend. Dus de "service" is nietszeggend.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• _kilian_
@Ronald Lees je post net nog eens en heb wat informatie over die optimizers opgezocht. In de offerte staat dat ze de S500 optimizer willen toepassen. Waarop zou jij voor de S500b gaan?

@Matis Bedankt voor je reactie. De offerte is nog van eind vorig jaar. Ik ben er van op de hoogte dat er geen BTW meer gerekend wordt op PV-systemen in 2023.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:21
Staat er nog een schuur in de tuin waar panelen op kunnen?

• Ronald
@_kilian_ zie uitleg op optimizers een string spanning in de start post van het solaredge topic.

Met s500b heb je meer/ sneller broodnodige bewegingsruimte in de string spanning.

Kleine aantallen, minder dan 5 per richting met s500b - 7 met s500/s550 is het opletten (bij enkelfase HD wave omvormers)

• _kilian_
@Uszka De schuurtjes zijn, hetzij geblurred, op de eerste foto te zien in het verlengde van de tuin. Daar is dan de helft mijn schuurtje van. Zal een meter of 3 breed zijn en een meter of 2 diep. Ligt verder ook nog geen elektra naar toe op het moment. Voor nu dus niet relevant. Mocht ik nou ooit nog eens de achtertuin aanpakken en een overkapping achter in de tuin zetten, vergelijkbaar met de buren rechts, wordt het een ander verhaal.

@Ronald Bedankt voor de pointer, ga ik die ook nog even doorspitten.

• _kilian_
Nog twee nieuwe offertes toegevoegd (Aanbieders G en H). Aanbieder E gaat het niet worden. Die willen geen panelen op het schuine gedeelte onder de dakkapel plaatsen. Dat scheelt me 6 panelen (42%). Dat lijkt met dus geen goed idee. Verder zijn ze de enige van alle partijen die hier moeilijk over doen. Ik blijf toch nog steeds alleen maar partijen tegen komen die Enphase systemen aanbieden. Nu is dat niet per se slecht, maar vraag me nog steeds af of dat nu wel echt nodig is.

@Ronald Ik heb het SolarEdge topic doorgelezen en ook zelf wat modelletjes gemaakt in Excel. Volgens mij is het prima mogelijk om 4 panelen op een azimuth van 228 te leggen en 10 graden en dan 3 panelen met dezelfde orientate op 30 graden. Dan zou wel de S500b toegepast moeten worden als ik het goed begrijp. Later zouden hier dan, als ik het nog steeds goed begrijp, prima de 7 extra panelen op de voorkant aan toegevoegd kunnen worden, eventueel met de S500. Ik heb het ondertussen ook zelf in SolarEdge designer na zitten bouwen. Ik kan de link eventueel in een PB delen als iemand dat eens zou willen reviewen.

Wat me verder opvalt uit het SolarEdge Designer rapport is dat er maar weinig verschil zit in een 11xZW+3xNO opstelling vs een 7xZW+7xNO. Respectievelijk 5040 vs 4900 kWh. Nog geen 3% verschil. Verder verschilt het eigen gebruik volgens SED ook maar een %. Wellicht dat ik de voorkant in een dakje laat leggen, zodat we niet van de straat tegen de achterkant van de panelen aankijken.

@Ronald Zie jij nog nut/noodzaak voor een micro omvormer systeem als ik het in 2x delen laat plaatsen? Als ik het zelf goed begrijp zou dat moeten kunnen, mits de S500B toegepast wordt in het eerste deel.

Verder neig ik nu naar Aanbieder H, gezien de gunstige prijs voor een micro systeem en de snelle plaatsing. Heb nog de vraag bij ze neergelegd of het niet ook een SE systeem kan worden en wat dat dan kost. Verder hoeft er pas betaald te worden als alles werkend is opgeleverd, dus dat is ook positief.

Tot slot is het volgens mij niet essentieel om over te stappen naar een 3 fase aansluiting. Ik begrijp wel dat het eventueel beter is omdat de kans dat je boven de 253V uit komt kleiner is, maar dat ga ik toch niet in de komende paar weken geregeld krijgen. Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om hier op voor te bereiden, of moet hiervoor het hele systeem aangepast worden? Bij het Enphase systeem lijk je zowel een ander Q-Relay te moeten hebben, maar ook andere Q kabels die de panelen verbinden. Zou ik het bijvoorbeeld als 3 fase aan kunnen laten leggen en dit als 1 fase aansluiten in de meterkast oid? Dit ben ik nog aan het uitzoeken.
Deze post/topic zou suggereren dat het zou moeten kunnen?
Shutdown98 in "Enphase Q relay 3P gebruiken in 1 fase meterkast"

Hieronder de details van de offerte.

• Ronald
H is een nette prijs voor installatie van micro systeem in 2 delen.

3 fase envoy een q relay kosten iets meer, en ik weet niet of het fase verschil nodig heeft.

Zonder fase verschil moet je opletten bij de nul draad: die krijgt de stroom van beide fase draden voor de kiezen.

Bij de juiste prijs zou ik me niet in moeilijke bochten wringen. Dat ik zelf SE heb maakt me geen fanboy

• sloo0683
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Heeft iemand (goede) ervaring met het bedrijf Mega Solar BV? (https://megasolar.nl/) Hoor graag!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee