Hierbij nog een zonnepanelen offerte post. Lees al geruime tijd mee en maak ook graag gebruik van de collectieve ervaring hier op Tweakers.
Zal beginnen met de informatie die in het template staat.:strip_exif()/f/image/ntmOrpxyFdXNL9nKtXNEXXmq.jpg?f=fotoalbum_large)
Noorden is boven. De buren links hebben net als ons een dakkapel. Ook delen we met dezelfde buren een schoorsteen. Het schuine dak is ongeveer 30 graden.
:strip_exif()/f/image/ecqOQO2xA7iFgm3ZuzNbRSB4.jpg?f=fotoalbum_large)
De voorkant van het huis ligt op het noord oosten. We zijn er mee bezig om nog een dakkapel te laten plaatsen. Hiermee zouden we een mooi plat dak krijgen voor nog een paar paneeltjes. Ook zouden er in principe nog 3 panelen in landscape onder de toekomstige dakkapel passen.
:strip_exif()/f/image/zPsSXVthmg5CUF6teLquRhc6.jpg?f=fotoalbum_large)
De achterkant van het huis ligt op het zuid westen. Onder de dakkapel passen nog prima 3 panelen in landscape. Ook zouden er nog 4 panelen op de dakkapel passen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VEuRDumHu9n4u7sTSRORiKJo.png?f=user_large)
Dit zou zo'n beetje het maximaal haalbare legplan zijn volgens bijna alle leveranciers.
Uiteraard zorgen de dakkapellen voor de nodige schaduw op de panelen die op het schuine dak geplaatst zouden kunnen worden.
- De meeste offertes gaan uit van een ZW opstelling van de zonnepanelen op de platten daken. Wat is jullie mening hierover. Zou een NO/ZW opstelling voordelen bieden?
- Ik ben nog op zoek naar het te verwachte rendement van de (potentieel) 3 landscape panelen op de NO zijde. Zinning of niet? De meeste aanbieders raden het af die 3 panelen te leggen.
- Bijna alle (3/4) aanbieders bieden een Enphase systeem aan. Is dat met mijn opstelling strict noodzakelijk? Heb 1 offerte binnen op basis van een SolarEdge systeem. Deze is ook aanzienlijk goedkoper.
- Mocht iemand nog goede zonnepanelen boeren kunnen aanbevelen, hoor ik dit graag.
- Verder sta ik open voor al het ongevraagd advies.
- Zouden er nog bezwaren zijn om de opdracht wellicht in twee delen te knippen? De dakkapel voor kan nog zomaar een half jaar duren voor die er staat. Zijn er dan dingen waar ik rekening me moet houden? Buiten natuurlijk 2x installatiekosten of een deel ervan.
Zal beginnen met de informatie die in het template staat.
Foto's
:strip_exif()/f/image/ntmOrpxyFdXNL9nKtXNEXXmq.jpg?f=fotoalbum_large)
Noorden is boven. De buren links hebben net als ons een dakkapel. Ook delen we met dezelfde buren een schoorsteen. Het schuine dak is ongeveer 30 graden.
:strip_exif()/f/image/ecqOQO2xA7iFgm3ZuzNbRSB4.jpg?f=fotoalbum_large)
De voorkant van het huis ligt op het noord oosten. We zijn er mee bezig om nog een dakkapel te laten plaatsen. Hiermee zouden we een mooi plat dak krijgen voor nog een paar paneeltjes. Ook zouden er in principe nog 3 panelen in landscape onder de toekomstige dakkapel passen.
:strip_exif()/f/image/zPsSXVthmg5CUF6teLquRhc6.jpg?f=fotoalbum_large)
De achterkant van het huis ligt op het zuid westen. Onder de dakkapel passen nog prima 3 panelen in landscape. Ook zouden er nog 4 panelen op de dakkapel passen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VEuRDumHu9n4u7sTSRORiKJo.png?f=user_large)
Dit zou zo'n beetje het maximaal haalbare legplan zijn volgens bijna alle leveranciers.
Beschikbare (dak)ruimte
Het plan is om panelen op de dakkapel aan de achterkant en de toekomstige dakkapel aan de voorkant te leggen. De dakkapel achter is ongeveer 480 breed en meer dan 300 diep. De dakkapel aan de voorkant gaat afhangen van de vergunning. We proberen daar een dakkapel van 400 breed en ook meer dan 300 diep te kunnen realiseren. Het huis is verder 6 meter breed en onder de dakkapel achter is tussen de 135 en 150 nog beschikbaar. Hier zou dus een paneel in landscape moeten passen lijkt me. Dezelfde ruimte zou voor vrij moeten blijven.Schaduw
Ik verwacht nagenoeg geen schaduw op de platte daken van de dakkapellen. Deze zijn bijna even hoog als de nok van het dak en daardoor zo goed als even hoog als alles in de buurt. De schoorsteen is voor ons goed gepositioneerd, die zal dus ook niet voor veel schaduw zorgen.Uiteraard zorgen de dakkapellen voor de nodige schaduw op de panelen die op het schuine dak geplaatst zouden kunnen worden.
Jaarverbruik
We hebben momenteel een jaarverbruik van ongeveer 4500kWh. Dit zijn we nog wel wat naar beneden aan het brengen, maar die zal in die toekomst eerder toenemen, dan afnemen. We zijn van plan om het huis verder te verduurzamen. Denk daarbij aan het aanpakken van isolatie, ventilatie, verwarming en koeling. Laadpunt voor elektisch voertuig zal er niet zo snel komen, omdat ik die niet op eigen terrein kan laden. L/L of (hybride)L/W warmtepompen gaan er wel komen.Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel is er een 1X35 A aansluiting aanwezig. Ik vraag me af of het nuttig/nodig is om de overstap naar 3 fase te gaan maken. Ivm toekomstige plannen.Budget en doel
Budget is niet zo zeer een ding. Het doel is om het huis te verduurzamen en daarmee ook de energierekening wat te gaan dempen.Wie gaat het project uitvoeren
Ik besteed dit graag helemaal uit.Bijhouden van data
Data bijhouden zou een pre zijn. Idealiter is de totale opwek wel in te lezen met Home Assistant, maar dat zou eventueel ook kunnen door een slimme kWh meter te plaatsen. Incidenteel lijkt het me niet erg om in een app van de leverancier/fabrikant te kijken.Reeds verkregen offertes
Aanbieder | Panelen | Omvormer | Totaal prijs (ex BTW) | Prijs/Wp | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|---|
A Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
| 11x Monokristallijn Fullblack 405Wp TW Solar 1719x1140x30mm | Enphase IQ7+ | €8951 | €2,01 | |
B Members only:
Inloggen
| 11x Sunpower 405 WP Full Black P6 | Enphase IQ7+ | €9266 | €2,08 | |
B Members only:
Inloggen
| 14x Sunpower 405 WP Full Black P6 | Enphase IQ7+ | €11287 | €1,99 | Zelfde bedrijf als hierboven, alleen dan met 14 ipc 11 panelen. |
C Members only:
Inloggen
| 14x ECO LINE HALF CELL GLAS-GLAS FULL BLACK M108/400W | Enphase IQ7+ | €14915,58 | €2,66 | Dit bedrijf gebruikt een ballast vrij montage systeem met 16 dakankers waar ze al iets van 3.200 voor rekenen |
D Members only:
Inloggen
| 11x 425 Wp Trina Solar TSM-425DE09R.08 | SolarEdge SE4000H HD-Wave WiFi 1 Fase | €7160 | €1,53 | |
D Members only:
Inloggen
| 14x 425 Wp Trina Solar TSM-425DE09R.08 | Enphase IQ7+ | €9886 | €1,66 | |
E Members only:
Inloggen
| 8x Jinko Solar 415 WP Full Black N-type | Growatt 3000TL-XE | €4484,69 | €1,35 | Deze aanbieder gaan we niet kiezen omdat ze de enige zijn die geen panelen onder het schuine dak van de dakkapel willen plaatsen |
E Members only:
Inloggen
| 8x Jinko Solar 415 WP Full Black N-type | Enphase IQ7+ | €5.095,00 | €1,53 | Zelfde bedrijf als hierboven, alleen dan met een Enphase systeem. De 8 panelen zouden op de platte daken van de dakkapellen geplaatst worden, allemaal in dezelfde richting en oriëntatie waardoor ze aangaven dat het dan weinig tot geen meerwaarde zal hebben. Deze aanbieder gaan we niet kiezen omdat ze de enige zijn die geen panelen onder het schuine dak van de dakkapel willen plaatsen |
F Members only:
Inloggen
| 14x DMEGC DM400M10 - 54HBB (2021) | Enphase IQ7A | €11404,9 | €2,04, zonder aanpassingen aan meterkast kom je richting de 1,86 | Levertijd 20-22 weken. Let op de prijs is inclusief het vervangen van de meterkast a 1000-1200 |
G Members only:
Inloggen
| 7x Denim 405WP All Black | Enphase IQ7PLUS-72-2-INT | €5225,58 | €1,84 | Zouden al midden/eind feb kunnen plaatsen. Dan splits in de installatie van het deel achter om dit seizoen met dat deel van de installatie nog mee te pakken. De dakkapel voor zal in alle realiteit waarschijnlijk toch pas na de zomervakantie worden. |
H Members only:
Inloggen
| 14x DMEGC 405 Wp Full Black Afmetingen: 1708x1134x30 mm | Enphase IQ7+ | €8728,81 | €1,54 | Levertijd ergens in maart. De totaal prijs zou zijn incl het plaatsen in 2 delen. Dus in maart 7 panelen achter en later in het jaar 7 panelen voor. |
Regio
Regio RotterdamVragen
- Is het handig/nodig om de overstap naar een 3 fase aansluiting te maken. Mocht dat nodig zijn, voelt het goed om de benodigde aanpassingen samen te pakken met de aanleg van de zonnepanelen.- De meeste offertes gaan uit van een ZW opstelling van de zonnepanelen op de platten daken. Wat is jullie mening hierover. Zou een NO/ZW opstelling voordelen bieden?
- Ik ben nog op zoek naar het te verwachte rendement van de (potentieel) 3 landscape panelen op de NO zijde. Zinning of niet? De meeste aanbieders raden het af die 3 panelen te leggen.
- Bijna alle (3/4) aanbieders bieden een Enphase systeem aan. Is dat met mijn opstelling strict noodzakelijk? Heb 1 offerte binnen op basis van een SolarEdge systeem. Deze is ook aanzienlijk goedkoper.
- Mocht iemand nog goede zonnepanelen boeren kunnen aanbevelen, hoor ik dit graag.
- Verder sta ik open voor al het ongevraagd advies.
- Zouden er nog bezwaren zijn om de opdracht wellicht in twee delen te knippen? De dakkapel voor kan nog zomaar een half jaar duren voor die er staat. Zijn er dan dingen waar ik rekening me moet houden? Buiten natuurlijk 2x installatiekosten of een deel ervan.
[ Voor 13% gewijzigd door _kilian_ op 25-01-2023 21:30 . Reden: Aanbieder G & H toegevoegd ]