Toon posts:

Nieuwe laptop voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:01
Na voor het laatst in 2012 voor het laatst een eigen laptop aangeschaft te hebben (Sony Vaio S13) en ondertussen ook nog enkele werklaptops 'versleten' te hebben, ben ik op zoek naar nieuwe (huis, tuin en keuken) laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Office, email, internet, lightroom als hoofdzaak (evt autocad 2d)

Wat is je budget?
Tot circa 850 euro, er is iets ruimte maar dat moet echt significant de moeite zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop wordt over het algemeen thuis gebruikt (tafel, bank) en eventueel op vakantie (als de tablet niet voldoende is).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
15,6 inch
16 gb ram
512 gb ssd
IPS scherm
Win 11
Voorkeur Lenovo (of HP, al doet de toshiba van het werk het ook best...). Lenovo lijkt me degelijk, maar of dat zo is?

Toelichting
Om het simpel te houden ben ik bij bol en coolblue enkele configuraties van Lenovo en Hp tegengekomen met of een intel i5 of een AMD Ryzen 5. (Ik verwacht dat een i7 of ryzen 7 overkill is. Maar of ik bijvoorbeeld niet beter bij Lenovo direct kan bestellen (zoals ik dat 'vroegah' bij sony gedaan heb).
bijvoorbeeld:
• Lenovo Ideapad 5 (i5 maar ook ryzen 5 geloof ik) https://www.coolblue.nl/p...5-15itl05-82fg01s2mh.html
• HP Pavilion 15 (i5 gen 12 maar ook als gen 11) https://www.bol.com/nl/nl...-6-inch/9300000125994425/
Al lijkt (na het rondkijken in vergelijkbare topics) zo'n Lenovo ideapad pro 5 (16 inch) me ook al wat:
https://www.coolblue.nl/p...ro-16ach6-82l500vgmh.html

Maar nu ik al enkele jaren niet meer naar configuraties heb gekeken kom ik niet echt tot een keuze. Er zijn zoveel verschillende configuraties beschikbaar (van dezelfde types). Voorals nog lijken al deze configuraties me vergelijkbaar.
Zijn bijvoorbeeld de nieuwse generaties (12 voor intel en 6? voor AMD) een must voor de toekomstbestendigheid?
En hoe zit het met de verschillen tussen i5/i7 en ryzen 5/7?
En wat is de kloksnelheid nu erg relevant? Beter een i5 met hogere kloksnelheid dan een i7 met meer cores (ook voor Ryzen 5 vs 7)?
Ook lijkt me de integrated GPU van Intel (iris Xe) me meer dan voldoende. Maar of dat zo is, ik kom er echt niet uit.

Kunnen jullie me verder helpen?
Alvast bedankt!

[Voor 19% gewijzigd door janvanmil op 29-12-2022 17:37]

Beste antwoord (via janvanmil op 01-01-2023 14:50)

• MRoubos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-01 14:51
Die 5Pro van Lenovo heeft een mooi scherm van goede kwaliteit en een mooie resolutie. Die is de meerprijs zeker waard voor wat je ermee wil gaan doen. Ik zou persoonlijk voor die gaan.

Ik denk dat je moet kijken wat je belangrijker vind, schermkwaliteit os een laptop die iets sneller is. Wat je in de prijsvergelijker ziet is dat je een Ryzen 7 heb voor rond de 800 euro, maar dan heb je een scherm die geen goede kleurweergave heeft, of de Lenovo 5 pro b.v. die wel een goede weergave heeft, maar een iets minder snelle CPU.

Weet ook niet of er een mogelijkheid is om een bestaand scherm aan te sluiten, als het een goed scherm is, dan zou ik voor een iets snellere laptop gaan en is schermkwaliteit wat minder van belang.

Alle reacties

• MRoubos
Hoi,

Ben ook net op zoek geweest voor een nieuwe laptop.
Wat ik weet is dat de 12gen van Intel meer cores heeft, maar dat de gpu volgens mij niet veel sneller is dan van de 11gen, zeker niet met DDR4. De AMD heeft weer een iets betere gpu, sneller. Volgens mij is een laptop met 12gen Intel duurder dan de AMD laptop met dezelfde specs.

IPS met goede kleuren, 90% RGB of meer

Zou ook voor 16Gb dual channel gaan. Zeker voor AMD.

DDR 5 is dacht ik boven je prijs.

Merkte ook op dat veel HP Pavilion maar 250 helderheid hebben.

Kwam deze tegen, uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 15ALC05 (82LN00SSMH)

Zal straks nog wat beter kijken.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Probeer ook eens een configuratie te maken op de hp of Lenovo site zelf. Nog meer keuzes, maar in mijn beleving wel overzichtelijker en echt niet (veel) duurder dan bij een bol of Coolblue.

Met wat je er mee wilt doen lijkt me een i5/Ryzen voldoende, evenals een igpu. Kies wel lekker 16 (of zelfs 32?) Gb geheugen en een 512gb ssd, dan kun je wel even vooruit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MRoubos
Die 5Pro van Lenovo heeft een mooi scherm van goede kwaliteit en een mooie resolutie. Die is de meerprijs zeker waard voor wat je ermee wil gaan doen. Ik zou persoonlijk voor die gaan.

Ik denk dat je moet kijken wat je belangrijker vind, schermkwaliteit os een laptop die iets sneller is. Wat je in de prijsvergelijker ziet is dat je een Ryzen 7 heb voor rond de 800 euro, maar dan heb je een scherm die geen goede kleurweergave heeft, of de Lenovo 5 pro b.v. die wel een goede weergave heeft, maar een iets minder snelle CPU.

Weet ook niet of er een mogelijkheid is om een bestaand scherm aan te sluiten, als het een goed scherm is, dan zou ik voor een iets snellere laptop gaan en is schermkwaliteit wat minder van belang.

• janvanmil
Bedankt allemaal!

Ik denk dat ik het scherm interessanter vindt dan een laptop die iets sneller is. M'n werklaptop met een i5-8250U CPU @ 1.60GHz met 8gb voldoet in principe ook 8)7.

Is een interne GPU van AMD ook voldoende in vergelijking met de iris XE van Intel? Of is de intel dan veul beter?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:48
Deze link bevat een vergelijking tussen een i5-1235U en een Ryzen 5 5625U.
Conclusie: de interne GPU van AMD is meer dan voldoende, vaak beter dan Intel. Zou ik me geen zorgen om maken.

• MRoubos
De Lenovo, https://www.coolblue.nl/p...ro-16ach6-82l500vgmh.html is de meerprijs waard. Mooi scherm en vlot genoeg voor lightroom

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:25
Nadeel van die Ideapad pro serie is volgens mij dat het geheugen vastgesoldeerd zit dus uitbreiden en/of vervangen is er nooit meer bij

• MRoubos
Ja, dat is een nadeel. Als je er later meer geheugen in wil, dan gaat dat niet. Moet zeggen dat 16Gb ram voldoende is voor Lightroom, maar 32Gb toekomst bestendigen is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• janvanmil
Bedankt allemaal.

De Ideapad 5 pro is inmiddels besteld :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee