HTPC voor TV in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jos1413
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-03 23:22
HTPC voor TV in woonkamer

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek naar een soort NUC-achtig klein systeem. Het moet een HTPC worden voor de TV in de woonkamer. Met een draadloos toetsenbord (met touchpad) kan ik dan vanaf de bank de pc bedienen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot 500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Draadloos toetsenbord met touchpad van logitech heb ik al, maar mochten jullie betere suggesties hebben dan hoor ik het graag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou wel mooi zijn als het systeem stil is. Ik dacht daarom aan Noctua NH-L9a-AM4 cooler. Ik ben er vanuit gegaan de CPU ook een kooler heeft maar dat die meer geluid maakt.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Het is al een lange tijd geleden dat ik zelf een computer in elkaar gezet hebt. Ik hoop dat jullie advies kunnen geven of de geselecteerde componenten compatible zijn.

Ik heb op de website van ASRock de specificaties bekeken:
https://www.asrock.com/ne...s/index.asp#Specification

Daaruit heb ik het volgende gehaald voor de setup hieronder:
- CPU moet zijn van AMD AM4 Socket. Ik heb nu de 5600G gekozen, geen idee of dat te licht of te zwaar is.
- CPU cooler mag maximaal 46mm hoog zijn.
- Geheugen moet 3200 MHz en SO-DIMM zijn.
- SSD M2 moet van type 2280 (80mm lang) zijn.

Omdat ik in het verleden al eens eerder een ASRock barebone in elkaar heb gezet heb ik nu weer voor ASRock gekozen. Maar mochten jullie een beter alternatief weten dan hoor ik het graag, dit is slechts een eerste poging.

De PC komt naast de router te staan en heeft internet via een netwerkkabel.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 129,-€ 129,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 167,40€ 167,40
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 43,81€ 43,81
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 54,65€ 54,65
Totaal€ 436,81

Beste antwoord (via jos1413 op 01-01-2023 15:22)

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Is een Nvidia Shield Pro 2019 met extra bluetooth toetsenbord niet genoeg voor je toepassing? Kodi, Plex, VLC, Torrents, Youtube zonder advertenties (Vanced/Smart) etc.

EDIT: Ik draai zelf een Shield Pro samen met mijn Denon AVR en LG OLED en dat ding doet alles wat ik nodig heb van een home theater media box. 4K remuxes, HDR, Dolby Vision, Atmos, zware 10-bit streams van tientallen gb's, gamen via Moonlight, emulators, CEC, ARC, wifi, ethernet, usb storage... Je kunt het zo gek niet verzinnen of er bestaat wel een oplossing voor.

[ Voor 54% gewijzigd door Negakinu op 29-12-2022 17:08 ]

too old, too cold

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Heb je de performance van een 5600G ook echt nodig?
Waarom niet iets als dit?
uitvoering: Intel June Canyon NUC7PJYHN EU Barebone L6 EU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

wat is het specifieke doel van de HTPC.
Wat ga je er op afspelen
Is een shield of Chromecast met google TV niet een optie (met externe hdd)?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:03
Dat lijkt me een prima setup voor wat je wilt, een puntje: neem een kitje met twee reepjes RAM, bv Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/16. Zelf heb ik een Tronsmart Tsm-01 Air Mouse&keyboard bij mijn TV Deskmini, is lekker handzaam - maar nu slecht (lees niet) leverbaar....

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 29-12-2022 16:50 ]

• jos1413
Thomg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:43:
Heb je de performance van een 5600G ook echt nodig?
Waarom niet iets als dit?
uitvoering: Intel June Canyon NUC7PJYHN EU Barebone L6 EU
Dat weet ik dus niet zo goed. Het systeem moet bijv. ook makkelijk windows updates kunnen installeren zonder dat dat dan heel lang duurt. Ik weet niet of de NUC die je noemt daar ook voldoende snel is, anders zou dat ook een optie kunnen zijn.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jos1413 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:50:
[...]

Dat weet ik dus niet zo goed. Het systeem moet bijv. ook makkelijk windows updates kunnen installeren zonder dat dat dan heel lang duurt. Ik weet niet of de NUC die je noemt daar ook voldoende snel is, anders zou dat ook een optie kunnen zijn.
Als enkel windows update een concern is gaat alles feilloos draaien.
Kan je beschrijven wat de zwaarste taken gaan zijn?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:01

Reinier

\o/

Ik heb bijna dezelfde setup, maar niet voor een htpc. Hij is stiller dan mijn Asus Mini PC PN50. Let op dat er geen audio out op zit (wel hdmi natuurlijk).

• jos1413
DarkSide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:46:
wat is het specifieke doel van de HTPC.
Wat ga je er op afspelen
Is een shield of Chromecast met google TV niet een optie (met externe hdd)?
Ik heb nu een chromecast en ook youtube als app op de tv maar irriteer mij aan de reklame. Het idee is omdat vanuit de PC straks via de browser met ublock youtube af te spelen. Ook moet het een mkv film kunnen afspelen. De TV die ik heb is 4K.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

Als je alleen youtube gaat doen. Dan heb je geen PC nodig
Hier een Chromecast met google tv en Smartube er op. Geen reclames meer.

Draaide hier vroeger ook Kodi op.
Waarbij de 4k films op de NAS stonden.
Nu stream ik alleen maar films dus geen kodi meer nodig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 18:21
Ik gebruik de 5600g als HTPC met Windows. Het is wellicht een dure optie als smart-tv, maar hij kan werkelijk alles. Van streaming, 4k-videos en internetten, eenvoudige online games. Ik gebruik zo'n logitech k400 bordje erbij.

De snelheid van Windows updates is goed, zeker beter dan de 2400g die ik hiervoor had.
16 gb geheugen is prima met 3200 kloksnelheid.
Ik heb wel veel goedkopere behuizing gekozen, minder mooi, maar bij mij niet in het zicht.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jos1413 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb nu een chromecast en ook youtube als app op de tv maar irriteer mij aan de reklame. Het idee is omdat vanuit de PC straks via de browser met ublock youtube af te spelen. Ook moet het een mkv film kunnen afspelen. De TV die ik heb is 4K.
Daar heb je helemaal geen windows bakkie voor nodig.
All you need -> https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Is een Nvidia Shield Pro 2019 met extra bluetooth toetsenbord niet genoeg voor je toepassing? Kodi, Plex, VLC, Torrents, Youtube zonder advertenties (Vanced/Smart) etc.

EDIT: Ik draai zelf een Shield Pro samen met mijn Denon AVR en LG OLED en dat ding doet alles wat ik nodig heb van een home theater media box. 4K remuxes, HDR, Dolby Vision, Atmos, zware 10-bit streams van tientallen gb's, gamen via Moonlight, emulators, CEC, ARC, wifi, ethernet, usb storage... Je kunt het zo gek niet verzinnen of er bestaat wel een oplossing voor.

[ Voor 54% gewijzigd door Negakinu op 29-12-2022 17:08 ]

too old, too cold

• jos1413
Thomg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:51:
[...]

Als enkel windows update een concern is gaat alles feilloos draaien.
Kan je beschrijven wat de zwaarste taken gaan zijn?
Het zwaarste zou denk ik zijn een torrent downloaden en mkv films afspelen.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 16:26

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Waarom heb je Windows nodig?

Dit is meer dan voldoende voor Youbube, Kodi uitvoering: Hardkernel Odroid N2+ (4GB ram) 4k hdr allemaal geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 29-12-2022 19:19 ]

Usenet handleidingen

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jos1413 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:56:
[...]

Het zwaarste zou denk ik zijn een torrent downloaden en mkv films afspelen.
Als je een premium experience wilt, mijn setup is shield pro + onderstaande
https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext
https://github.com/S0und/S0undTV

Zonder NAS:
https://play.google.com/s...phicoder.flud&hl=en&gl=US
Met NAS:
https://jellyfin.org

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 29-12-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos1413
Burns schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:55:
Ik gebruik de 5600g als HTPC met Windows. Het is wellicht een dure optie als smart-tv, maar hij kan werkelijk alles. Van streaming, 4k-videos en internetten, eenvoudige online games. Ik gebruik zo'n logitech k400 bordje erbij.

De snelheid van Windows updates is goed, zeker beter dan de 2400g die ik hiervoor had.
16 gb geheugen is prima met 3200 kloksnelheid.
Ik heb wel veel goedkopere behuizing gekozen, minder mooi, maar bij mij niet in het zicht.
Dit waren mijn gedachten ook bij het uitzoeken van dit systeem. Wel prijzig maar je bent dan heel flexibel.

Iedereen bedankt voor het meedenken en jullie suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:50
Negakinu schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:56:

Ik zou ook zeggen een Nvidia Shield, doet alles wat je zoekt en met groot gemak.
Alleen de TS ontwijkt die complete suggestie meerdere keren dus ik ga die niet eens meer doen.
Hier draait er nog 1 oude met Plex (jaren geleden overgestapt vanaf Kodi wat bij mij meer dan goed bevalt).
Op de slaapkamer tv een Chromecast TV met oa Plex en die voldoet ook voldoende voor daar.
In de huiskamer zou die te kort komen, voor de toekomst als de oude Shield aan vervanging toe is dan komt er zeker weer een nieuwe.

Lekker meer geld uitgeven voor het gene wat je er mee wil doen als je het er voor over hebt zou ik zeggen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-04 22:11
Negakinu schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:56:

Doe je vanced of smart tube side loaden op je shield? Ik zoek al maanden naar optie om zonder reclame YouTube te kijken, maar niets werkt :(

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos1413
Ad de Jong schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:37:
[...]

Ik zou ook zeggen een Nvidia Shield, doet alles wat je zoekt en met groot gemak.
Alleen de TS ontwijkt die complete suggestie meerdere keren dus ik ga die niet eens meer doen.
Hier draait er nog 1 oude met Plex (jaren geleden overgestapt vanaf Kodi wat bij mij meer dan goed bevalt).
Op de slaapkamer tv een Chromecast TV met oa Plex en die voldoet ook voldoende voor daar.
In de huiskamer zou die te kort komen, voor de toekomst als de oude Shield aan vervanging toe is dan komt er zeker weer een nieuwe.

Lekker meer geld uitgeven voor het gene wat je er mee wil doen als je het er voor over hebt zou ik zeggen.
Mooie reactie ;) mijn keuze staat nog niet vast hoor. Ik ben altijd alleen een beetje bang dat zo'n hardware kastje na een tijdje outdated is en je er niet meer zoveel aan hebt. Ook had ik dacht ergens gelezen dat ze reclame op de shield hebben toegevoegd wat je niet kon uitzetten. Maar ik neem deze optie ook mee om te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
ColdBurn89 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:47:
[...]

Doe je vanced of smart tube side loaden op je shield? Ik zoek al maanden naar optie om zonder reclame YouTube te kijken, maar niets werkt :(
"Downloader" installeren vanuit de Android TV store direct op de Shield. In Downloader "kutt.it/stn_stable" als source url intypen en dan is het gepiept. Letterlijk 2 minuten werk. :)
jos1413 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:05:
[...]

Ik ben altijd alleen een beetje bang dat zo'n hardware kastje na een tijdje outdated is en je er niet meer zoveel aan hebt. Ook had ik dacht ergens gelezen dat ze reclame op de shield hebben toegevoegd wat je niet kon uitzetten. Maar ik neem deze optie ook mee om te overwegen.
Ga je volgend jaar 8K en nog niet uitgevonden, hyper moderne codecs en HDR implementaties gebruiken? Nee, toch? De Shield Pro ondersteunt alle gangbare formaten van dit moment, en als er een codec bijkomt worden de apps die er gebruik van maken gewoon geupdate. Daar hoeft Nvidia niet eens iets voor te doen, want alle apps zijn van third party developers of komen vanuit de community.

De "reclames" die je noemt zijn suggesties van streamingdiensten die op je homepage komen na de update naar de nieuwste firmware. Het zijn geen video ads van Hema sokken ofzo. Je kunt die firmware skippen en op de oude blijven (zoals ik doe), of gewoon een andere launcher installeren zodat de standaard Google launcher niet meer wordt gebruikt en je die suggesties helemaal niet meer te zien krijgt. Het is allemaal geen rocket science.

Anyway, als je voor jouw toepassing (filmpje kijken en torrentje downloaden) een HTPC wil bouwen dan moet je dat natuurlijk zelf weten. Ik wil alleen maar aangeven dat je met een Shield voor €199 in één keer klaar bent.

[ Voor 63% gewijzigd door Negakinu op 30-12-2022 10:23 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos1413
Nee, volgend jaar nog geen 8K. Ik zat wel te denken om een soundbar te kopen voor de TV.
Ik lees op reddit dat ze ook positief zijn over de Shield t.o.v. van een htpc. Vooral dat hij het gelijk goed doet en het je veel tijd scheelt om zaken in te stellen.

Als ik het dus goed begrijp installeer je een downloader op je Shield waarmee Smarttube installeert. Via Smarttube kijk je dan Youtube zonder reclame.

Kan je ook NPO kijken op de Shield?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
jos1413 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:51:
Nee, volgend jaar nog geen 8K. Ik zat wel te denken om een soundbar te kopen voor de TV.
Ik lees op reddit dat ze ook positief zijn over de Shield t.o.v. van een htpc. Vooral dat hij het gelijk goed doet en het je veel tijd scheelt om zaken in te stellen.

Als ik het dus goed begrijp installeer je een downloader op je Shield waarmee Smarttube installeert. Via Smarttube kijk je dan Youtube zonder reclame.

Ik kijk zelf geen NPO, maar als ze een Android TV app hebben dan kan het gewoon. Je kunt natuurlijk ook gewoon kijken via de webbrowser in de Shield Pro. Zo heb ik zelf toevallig wat WK streams gekeken dit jaar.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-04 22:11
Negakinu schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:15:
[...]

"Downloader" installeren vanuit de Android TV store direct op de Shield. In Downloader "kutt.it/stn_stable" als source url intypen en dan is het gepiept. Letterlijk 2 minuten werk. :)
Je bent een held!!! Bedankt voor je ultieme tip! Werkt nu als een tierelier :)

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een downloader is onnodig voor de shield, ik kon iig zeggen dat het een samba share moest hosten op het netwerk. Vervolgens wat apktjes erop gesleept en daarna geinstalleerd.
Korte google gaf dit:
https://nvidia.custhelp.c...ield-tv-folders-with-a-pc
Als alternatieve opties heb je ook nog een sd-kaart of USB stick. Vind ik allemaal wat minder gerotzooi dan de downloader app moeten gebruiken. Alhoewel, als je een toetsenbord hebt, het in dat geval misschien makkelijker is om de url te typen.

Neganiku's suggested zijn meer nodig als je geen USB/SD of samba host als opties hebt en je geen andere opties hebt. Zou niet weten waarom je het via de "omweg" zou willen doen.

Ik heb NPO op de shield gezet voor het WK en dat draaide feilloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 30-12-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vwb dat laatste, de NPO(+) of NLZiet app voor Android TV.

Ik wil nog wel even hebben opgemerkt, om teleurstelling achteraf te voorkomen, een Shield TV ondersteund geen HDR via YouTube, ongeacht welke app je daarvoor gebruikt. Auto framerate is wel mogelijk, maar geen YT HDR. Het kan maar gezegd zijn 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
hardware-lover schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:47:
[...]

Ik wil nog wel even hebben opgemerkt, om teleurstelling achteraf te voorkomen, een Shield TV ondersteund geen HDR via YouTube, ongeacht welke app je daarvoor gebruikt. Auto framerate is wel mogelijk, maar geen YT HDR. Het kan maar gezegd zijn 😉
Klopt, die Youtube VP9 codec wordt niet ondersteund. Geen halszaak op Youtube, vind ik. HDR doet het in alle andere bronnen wel. Als je per se een specifieke Youtube vid wilt kijken waar je om een of andere reden per sé HDR bij wilt, dan kun je hem altijd nog gewoon via de Youtube app van je TV bekijken.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Negakinu schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:29:
Klopt, die Youtube VP9 codec wordt niet ondersteund. Geen halszaak op Youtube, vind ik. HDR doet het in alle andere bronnen wel. Als je per se een specifieke Youtube vid wilt kijken waar je om een of andere reden per sé HDR bij wilt, dan kun je hem altijd nog gewoon via de Youtube app van je TV bekijken.
V.w.b. dat laatste, dat is blijkbaar één van de redenen waarom TS een andere oplossing zoekt ;)

jos1413 in "HTPC voor TV in woonkamer"

Edit: @Negakinu, precies, en dat wilde ik om mogelijke teleurstellingen te voorkomen enkel even melden. SmartTubeNext is al een paar ter sprake gekomen, beslist een must app voor Android TV (vind ik).

[ Voor 14% gewijzigd door hardware-lover op 31-12-2022 14:24 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
hardware-lover schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:15:
[...]

V.w.b. dat laatste, dat is blijkbaar één van de redenen waarom TS een andere oplossing zoekt ;)

jos1413 in "HTPC voor TV in woonkamer"
Alleen Youtube HDR werkt niet. Youtube zelf werkt natuurlijk gewoon vlekkeloos, en helemaal met die SmartTube applicatie zonder reclame.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
hardware-lover schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:15:
[...]

Edit: @Negakinu, precies, en dat wilde ik om mogelijke teleurstellingen te voorkomen enkel even melden. SmartTubeNext is al een paar ter sprake gekomen, beslist een must app voor Android TV (vind ik).
Terecht hoor. Ik denk alleen niet dat het zinnig is om speciaal voor dat beetje Youtube HDR content een HTPC neer te zetten. Tenzij je natuurlijk alleen maar Youtube HDR kijkt ofzo. Er zijn vast mensen voor wie dat gemis een deal breaker is.

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jos1413
Dank voor al jullie reacties. Ik heb nog wat reviews gelezen over de Shield en heb deze vandaag besteld. Doorslag was ook dat het goed bestanden kan afspelen van een network share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
jos1413 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:21:
Dank voor al jullie reacties. Ik heb nog wat reviews gelezen over de Shield en heb deze vandaag besteld. Doorslag was ook dat het goed bestanden kan afspelen van een network share.
Top! Mocht je ergens niet mee uitkomen, of tegen dingen aanlopen waar je hulp bij nodig hebt, laat het me dan weten. Dan stuur ik je wat nuttige links. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Jullie allemaal bedankt voor de tips en adviezen.
Op basis van de specificaties met de Deskmini X300 heb ik zelf een nieuwe PC samengesteld.
Dankzij de Noctua koeler is het een superstille configuratie, ben er erg blij mee.

Dus ook al heeft de TS iets anders gekozen, ik was er erg mee geholpen!
Pagina: 1