Vraag

• RW39
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-02-2023
Ha beste allemaal :)

Dit gaat mijn eerste berichtje worden dus brand me vooral af als er niks van klopt.

Ik ben gisteren de trotse eigenaar geworden van een Samsung 990B soundbar. Deze in combinatie met de “oude” UE55KS9000 die eigenlijk nog niet aan vervanging toe is.

Het probleem is nu echter dat mijn tv geen Dolby Atmos ondersteund. De Samsung klantenservice roept natuurlijk gewoon een nieuwe tv halen. Ik vroeg me af of het iemand gelukt is om met een simpelere oplossing toch films met Dolby Atmos te kunnen kijken.

Wel echt heel erg onder de indruk van de 990b!

Beste antwoord (via RW39 op 29-12-2022 20:30)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik zou hier uit die drie opties kiezen voor Dolby Digital.

HDMI output wil je op "bitstream" zetten, dat houd in de meeste gevallen in dat de TV de audiodata ongewijzigd, in multichannel (5.1 of zo) doorstuurt naar de soundbar/speakers/receiver/whatever.

Als je die op PCM zet, dan is dit bij TV's in de meeste gevallen een uncompressed stereo (2.0) signaal, dus zonder surroundkanalen.. Je TV haalt dan de surround-data weg en stuurt simpel gedownmixed 2.0 stereo naar je soundbar. Dat wil je niet.

Als je die op DTS Neo xxx zet, dan "verzint" je TV een surround-indeling die die niet vanuit de bron meekrijgt.
Geen enkele streaming-app stuurt namelijk oorspronkelijk DTS geluid uit.
Je TV gebruikt dan een stereo-bron, en verzint daar virtueel 5.1 surround van.. Dat wil je dus ook niet. (en is ook geen Atmos, want dat is van de concurrent van DTS, namelijk Dolby)..

Dus zet je TV voor de HDMI OUT in ieder geval op Bitstream, en formaat op "Dolby Digital" als je daar perse iets moet kiezen.
Dan heb je de grootste kans dat, in ieder geval bij Netflix en consorten, je oorspronkelijk audioformaat ook naar de soundbar gestuurt wordt.

Dolby Atmos zit altijd in een "Dolby Digital" stream, nooit in PCM of DTS.
(even los van de HD audiocodecs als Dolby TrueHD enz... die laat ik even terzijde, zijn hier toch niet relevant)
RW39 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:24:
[...]
(11.1.4 kanalen en 22 stuks aan speakers in dat apparaat met een stuk of 6 naar boven gericht)
Je miste hier even de sarcastische ondertoon van die reactie van @hardware-lover.
Hoeveel speakers erin zitten maakt hier weinig uit.. Ze zitten namelijk allemaal op elkaar gepropt in één "doosje" (of "balk"). Daar kun je nooit een echt volwaardig Atmos systeem mee creeren, want daarvoor heb je gewoon meerdere speakers voor nodig die tegen het plafond, naast je en achter je staan.... Dat is wat de andere reacties ook bedoelen... Je kunt wel in beperkte mate een virtueel surround-effect creeren door het geluid van zij/boven te laten komen door reflecties, (wat zo'n soundbar doet), maar dan moet je in een perfect symmetrische ruimte zitten willen de reflecties tegen de muren en plafonds goed gericht zijn... dat is veelal niet haalbaar in een woonkamer, en zelfs dan blijft het puur een beperkte benadering.
maar goed, dat terzijde.. is verder niet van belang nu.

Voor jou is het van belang dat je soundbar in ieder geval wel de originele Surround data ontvangt, niet de gedownmixte 2.0 van de TV, of de verzonnen DTS upmix, want dan mis je daadwerkelijk een boel surround informatie.
Misschien heeft je TV ook een setting om te kiezen wat je gebruikt als speaker?
Kies in dat geval niet voor de "TV speaker", maar kies voor iets als "Home Theater speaker" of zoiets, als je die keuze hebt in je TV menu.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

• RW39
P.s. De PS5 zit aangesloten op de one connectbox van de tv. TV en soundbar zijn gekoppeld via de ARC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het is idd een beetje karig vwb startpost maar ik vraag mij af waarom je je PS5 (je mediaspeler?), niet direct aangesloten hebt op je 990B? Dat lijkt mij de meest logische weg?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
hardware-lover schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:25:
Het is idd een beetje karig vwb startpost maar ik vraag mij af waarom je je PS5 (je mediaspeler?), niet direct aangesloten hebt op je 990B? Dat lijkt mij de meest logische weg?
Ik moest ook even denken, maar de 'one connect box' waar RW39 het over heeft is de box die bij zijn Samsung tv zit, waar alle aansluitingen (HDMI, etc) op zitten, zodat je maar 1 dun kabeltje naar je tv hebt lopen. Dus hij heeft zijn PS5 al direct op zijn tv aangesloten :)

Ah, nog meer verwarring van mijn kant :+ Jij had het weer over de soundbar.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 29-12-2022 14:28 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Inderdaad lijkt mij de oplossing het geluid niet via je televisie te laten lopen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hahn schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:27:
[...]

Ik moest ook even denken, maar de 'one connect box' waar RW39 het over heeft is de box die bij zijn Samsung tv zit, waar alle aansluitingen (HDMI, etc) op zitten, zodat je maar 1 dun kabeltje naar je tv hebt lopen. Dus hij heeft zijn PS5 al direct op zijn tv aangesloten :)

Ah, nog meer verwarring van mijn kant :+ Jij had het weer over de soundbar.
Het .... valt ;)

Testing, one, two ...

• RW39
Zou het een oplossing zijn om een chromecast in de 990B te stoppen? Er zit een ingebouwde chromecast in schijnbaar. Ik kan echter alleen maar “geluid” streamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:42
Ik zou me er niet teveel aan storen. Atmos uit een soundboard is toch onmogelijk. Daar heb je veel meer speakers voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SjoerdOe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:36:
Ik zou me er niet teveel aan storen. Atmos uit een soundboard is toch onmogelijk. Daar heb je veel meer speakers voor nodig.
Los van hoe het in de praktijk zal klinken of tot zijn recht komt, dit model soundbar heeft volgens opgave 11.1.4 kanalen en 22 stuks aan speakers :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
RW39 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:30:
Zou het een oplossing zijn om een chromecast in de 990B te stoppen? Er zit een ingebouwde chromecast in schijnbaar. Ik kan echter alleen maar “geluid” streamen.
Nee.
Wat hierboven ook al genoemd word:
Gewoon de PS5 rechtstreeks dmv HDMI op de soundbar aansluiten.

Vanaf de soundbar een HDMI kabel naar de TV om de video naar de TV te sturen.
De soundbar 'onderschept' de audio vanaf de PS5 en kan die decoderen en afspelen, dan zit daar je TV niet tussenin.

Paar vraagjes die nog niet duidelijk zijn:
- hoe weet je nu dat Atmos niet werkt?
Volgens mij heeft die soundbar geen display waar de huidigde audio parameters op weergegeven worden, wel?

- Hoe en waarmee speel je de films af waarmee je atmos wil afspelen?
Via de ingebouwde app op de smart-TV? Als dat het geval is, dan hoeft de TV alleen maar de audiodata als bitstream door te geven naar de soundbar... Volgens mij hoeft de TV zelf daar helemaal geen "atmos ondersteuning" voor te hebben (wat in de praktijk meestal gewoon betekent dat er in de TV zelf een extra speakertje bovenin zit, voor een idioot klein 'atmos-effect')..
De ingebouwde speakers van de TV gebruik je niet meer... en het Atmos signaal zit gewoon gecodeerd in de Dolby Digital + stream... als de TV die kan uitsturen, zal Atmos ook wel meegestuurd worden daarmee.

Overigens zou ik me zelf niet al te veel voorstellen van "Atmos" uit een soundbar.. Dat effect kan toch maar minimaal door een soundbar weergegeven worden.
Alle outputs op "bitstream out" instellen is het belangrijkste
(anders ben je met je soundbar gewoon stereo aan het afspelen namelijk)

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 29-12-2022 14:43 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
RW39 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:30:
Hier bereik je niets mee, de enige oplossing is om de source (PS) direct op de soundbar aan te sluiten.

Verder is de toegevoegde waarde van Dolby Atmos nihil, dit is puur virtueel en zal enigszins leuk klinken/ effect hebben wanneer de kamer een ideale indeling heeft zodat het geluid goed kaan weerkaatsen. De gemiddelde Nederlandse woonkamer heeft deze indeling niet, maak je dus niet te druk ;)

• RW39
BrainCrash schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:42:
[...]

Nee.
Wat hierboven ook al genoemd word:
Gewoon de PS5 rechtstreeks dmv HDMI op de soundbar aansluiten.

Vanaf de soundbar een HDMI kabel naar de TV om de video naar de TV te sturen.
De soundbar 'onderschept' de audio vanaf de PS5 en kan die decoderen en afspelen, dan zit daar je TV niet tussenin.

- hoe weet je nu dat Atmos niet werkt? '
(Noob antwoord: Netflix kijkt of je TV atmos kan uitduwen en geeft dit dan als optie in inderdaad de app op de TV.
Volgens mij heeft die soundbar geen display waar de huidigde audio parameters op weergegeven worden, wel? Nee, Netflix kijkt wat je TV ondersteunt en geeft bij mij op dit moment gewoon 5.1 aan.

Bij mijn TV kan ik als Output kiezen: PCM, Surround en DTS Neo 5:2

- Hoe en waarmee speel je de films af waarmee je atmos wil afspelen? Op dit moment inderdaad via de TV de PS5 netflix ondersteunt het helaas ook niet schijnbaar. Alleen als je een Blu-ray afspeelt via de PS5

Via de ingebouwde app op de smart-TV? Als dat het geval is, dan hoeft de TV alleen maar de audiodata als bitstream door te geven naar de soundbar... Volgens mij hoeft de TV zelf daar helemaal geen "atmos ondersteuning" voor te hebben (wat in de praktijk meestal gewoon betekent dat er in de TV zelf een extra speakertje bovenin zit, voor een idioot klein 'atmos-effect')..
De ingebouwde speakers van de TV gebruik je niet meer... en het Atmos signaal zit gewoon gecodeerd in de Dolby Digital + stream... als de TV die kan uitsturen, zal Atmos ook wel meegestuurd worden daarmee.

Overigens zou ik me zelf niet al te veel voorstellen van "Atmos" uit een soundbar.. Dat effect kan toch maar minimaal door een soundbar weergegeven worden. (Er zitten wel 22 speakers in dat apparaat met een stuk of 6 naar boven gericht)
Alle outputs op "bitstream out" instellen is het belangrijkste
(anders ben je met je soundbar gewoon stereo aan het afspelen namelijk)
- hoe weet je nu dat Atmos niet werkt? '
(Noob antwoord: Netflix kijkt of je TV atmos kan uitduwen en geeft dit dan als optie in inderdaad de app op de TV. (I.i.g. bij mijn schoonbroer via zijn xbox en 4k beamer)
Volgens mij heeft die soundbar geen display waar de huidigde audio parameters op weergegeven worden, wel? Nee, Netflix kijkt wat je TV ondersteunt en geeft bij mij op dit moment gewoon 5.1 aan.

Overigens zou ik me zelf niet al te veel voorstellen van "Atmos" uit een soundbar.. Dat effect kan toch maar minimaal door een soundbar weergegeven worden. (11.1.4 kanalen en 22 stuks aan speakers in dat apparaat met een stuk of 6 naar boven gericht)
Alle outputs op "bitstream out" instellen is het belangrijkste Welke van de TV outputs zouden het beste zijn volgens jou? PCM, Surround of DTS Neo 5:2

Huidige instelling is:
HDMI geluidsformaat "Bitstream"
Geluidsformaat: "DTS Neo 2:5" (keuze uit PCM, Dolby digital en DTS Neo 2:5)

[ Voor 20% gewijzigd door RW39 op 29-12-2022 15:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
Ik zou hier uit die drie opties kiezen voor Dolby Digital.

HDMI output wil je op "bitstream" zetten, dat houd in de meeste gevallen in dat de TV de audiodata ongewijzigd, in multichannel (5.1 of zo) doorstuurt naar de soundbar/speakers/receiver/whatever.

Als je die op PCM zet, dan is dit bij TV's in de meeste gevallen een uncompressed stereo (2.0) signaal, dus zonder surroundkanalen.. Je TV haalt dan de surround-data weg en stuurt simpel gedownmixed 2.0 stereo naar je soundbar. Dat wil je niet.

Als je die op DTS Neo xxx zet, dan "verzint" je TV een surround-indeling die die niet vanuit de bron meekrijgt.
Geen enkele streaming-app stuurt namelijk oorspronkelijk DTS geluid uit.
Je TV gebruikt dan een stereo-bron, en verzint daar virtueel 5.1 surround van.. Dat wil je dus ook niet. (en is ook geen Atmos, want dat is van de concurrent van DTS, namelijk Dolby)..

Dus zet je TV voor de HDMI OUT in ieder geval op Bitstream, en formaat op "Dolby Digital" als je daar perse iets moet kiezen.
Dan heb je de grootste kans dat, in ieder geval bij Netflix en consorten, je oorspronkelijk audioformaat ook naar de soundbar gestuurt wordt.

Dolby Atmos zit altijd in een "Dolby Digital" stream, nooit in PCM of DTS.
(even los van de HD audiocodecs als Dolby TrueHD enz... die laat ik even terzijde, zijn hier toch niet relevant)
RW39 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:24:
[...]
(11.1.4 kanalen en 22 stuks aan speakers in dat apparaat met een stuk of 6 naar boven gericht)
Je miste hier even de sarcastische ondertoon van die reactie van @hardware-lover.
Hoeveel speakers erin zitten maakt hier weinig uit.. Ze zitten namelijk allemaal op elkaar gepropt in één "doosje" (of "balk"). Daar kun je nooit een echt volwaardig Atmos systeem mee creeren, want daarvoor heb je gewoon meerdere speakers voor nodig die tegen het plafond, naast je en achter je staan.... Dat is wat de andere reacties ook bedoelen... Je kunt wel in beperkte mate een virtueel surround-effect creeren door het geluid van zij/boven te laten komen door reflecties, (wat zo'n soundbar doet), maar dan moet je in een perfect symmetrische ruimte zitten willen de reflecties tegen de muren en plafonds goed gericht zijn... dat is veelal niet haalbaar in een woonkamer, en zelfs dan blijft het puur een beperkte benadering.
maar goed, dat terzijde.. is verder niet van belang nu.

Voor jou is het van belang dat je soundbar in ieder geval wel de originele Surround data ontvangt, niet de gedownmixte 2.0 van de TV, of de verzonnen DTS upmix, want dan mis je daadwerkelijk een boel surround informatie.
Misschien heeft je TV ook een setting om te kiezen wat je gebruikt als speaker?
Kies in dat geval niet voor de "TV speaker", maar kies voor iets als "Home Theater speaker" of zoiets, als je die keuze hebt in je TV menu.

• RW39
Dank voor je uitgebreide, informatieve uitleg BrainCrash! Het zit inderdaad opgepropt in een balkje, 2 losse speakers en een sub :) Ik ga de instellingen verwerken en enorm genieten van dit ding :)

Hartelijk dank!
Pagina: 1