Toon posts:

Signaal glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-01 20:36
Heb een edgerouter 12 met sfp poorten en usg 4 met sfp poorten en sinds kort hierop de glasvezel van de provider rechtstreeks aangesloten.
Daarvoor hadden we dsl.
Heb dus 2 verschillende netwerken om mee te prutsen

Klopt het dat het signaal van de glasvezel provider wel een tijdje kan duren voordat je internet hebt als wisseld van router?

Niet zoals dsl dan had je gelijk internet.

Dacht dat de router niet goede configuratie had.

Maar het blijk dat ik misschien te ongeduldig was?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nogal een warrig verhaal :

"Klopt het dat het signaal van de glasvezel provider wel een tijdje kan duren voordat je internet hebt als wisseld van router?"

Dus je hebt alleen je router gewisseld, en nu werkt die router niet (meer) ?
Als dat tevens je modem was, kan even duren, maar niet meer dan een paar minuten.
Als het alleen router was niet meer dan een paar seconden.

Tenzij je iets niet goed geconfigureerd hebt, dan zal het nooit opkomen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Volgens mij heb je het over de DHCP client die niet gelijk een IP adres krijgt, klopt dat?
Welke provider heb je? Wat is hun expire time op hun DHCP server?

TLDR
Ja, kan even duren

Eerst het probleem, dan de oplossing

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je glasvezelverbinding zonder mediaconverter of ONT rechtstreeks zonder configuratiewerk op de USG is geprikt gaat het zeer waarschijnlijk niet werken, tenzij je internetprovider geen PPPoE of VLAN configuratie vereist.

Welke provider heb je en welke apparatuur hebben zij geplaatst om aan te sluiten op de USG?

I reject your reality and substitute my own

• boomer21
heuveltje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:38:
Nogal een warrig verhaal :

"Klopt het dat het signaal van de glasvezel provider wel een tijdje kan duren voordat je internet hebt als wisseld van router?"

Als dat tevens je modem was, kan even duren, maar niet meer dan een paar minuten.

Tenzij je iets niet goed geconfigureerd hebt, dan zal het nooit opkomen :)
Ja tevens mijn modem. Vandaar, dank je wel.
Probeer een L2TP vpn server - client verbinding op te zetten tussen router en telefoon een dan met een nieuwe config , en als niet wil lukken, laad ik de backup weer in die wel lukte soms duurt paar dagen voordat ik veder ga, dan is het makkelijk om internet te hebben via de usg4.

• boomer21
lier schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:25:
Volgens mij heb je het over de DHCP client die niet gelijk een IP adres krijgt, klopt dat?
Welke provider heb je? Wat is hun expire time op hun DHCP server?

TLDR
Ja, kan even duren
Bedoel eigenlijk geen internet dus bij mij rechts onder op de windows taakbalk met die tv, en dat je het outside ip adresse van de provider in het dashbord van de edgerouter verschijnt.

Welke provider heb je? Wat is hun expire time op hun DHCP server? Is dit het moet hier na kijken?

• boomer21
nelizmastr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:55:
Als je glasvezelverbinding zonder mediaconverter of ONT rechtstreeks zonder configuratiewerk op de USG is geprikt gaat het zeer waarschijnlijk niet werken, tenzij je internetprovider geen PPPoE of VLAN configuratie vereist.

Welke provider heb je en welke apparatuur hebben zij geplaatst om aan te sluiten op de USG?
Maar het werkt perfect met vlan 2009 (provider) alleen van de ene na de andere (modem, router) ging ik er
vanuit dat na 30 sec het moet werken dus dacht ik het licht aan de config begon ik weer met een nieuwe reset.
Maar had meer geduld moeten hebben want met DSL wat we half jaar geleden nog hadden ging het snel wat ik gewend was.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

boomer21 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:15:
[...]

Maar het werkt perfect met vlan 2009 (provider) alleen van de ene na de andere (modem, router) ging ik er
vanuit dat na 30 sec het moet werken dus dacht ik het licht aan de config begon ik weer met een nieuwe reset.
Maar had meer geduld moeten hebben want met DSL wat we half jaar geleden nog hadden ging het snel wat ik gewend was.
Ik vind het eerlijk gezegd een warrig verhaal en kan er niet veel van maken. Weinig leestekens, veel verschillende zaken door elkaar etc.

Wat werkt er nu wel op welk apparaat en wat niet op welk apparaat en wat is concreet de vraag nog?

Dus s.v.p. even opsommen:

- welke apparaten je hebt
- hoe deze zijn aangesloten
- netwerk details (bijv. USG WAN1 heeft glasvezelkabel van Provider X, VLAN zoveel), op LAN zit apparaat Y met subnet x.x.x.x/24 en daar staat mijn PC met IP x.x.x.x en die heeft geen internet etc.

Zet dit ook in de vorm van een lijstje en niet een continu doorlopend verhaal.

[Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 29-12-2022 15:25]

• boomer21
nelizmastr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:24:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd een warrig verhaal en kan er niet veel van maken. Weinig leestekens, veel verschillende zaken door elkaar etc.

Wat werkt er nu wel op welk apparaat en wat niet op welk apparaat en wat is concreet de vraag nog?

Dus s.v.p. even opsommen:

- welke apparaten je hebt
- hoe deze zijn aangesloten
- netwerk details (bijv. USG WAN1 heeft glasvezelkabel van Provider X, VLAN zoveel), op LAN zit apparaat Y met subnet x.x.x.x/24 en daar staat mijn PC met IP x.x.x.x en die heeft geen internet etc.

Zet dit ook in de vorm van een lijstje en niet een continu doorlopend verhaal.
-Ik vind het eerlijk gezegd een warrig verhaal en kan er niet veel van maken. Weinig leestekens, veel verschillende zaken door elkaar etc.Heb wat last van dyslexia ben ik bang.

De config van L2TP vpn server -client wil niet lukken, en probeer de edgerouter 12 weer vanaf fabrieksinstellingen op te zetten en soms heb ik dan geen internet, en laat ik de backup weer in die wel werkte.

Als ik dan aan het prutsen ben met de edgerouter en een huisgenoot moet internet hebben heb ik gelukkig de unifi usg4 als alternatief

Dus de unifi usg4 en de edgerouter hebben beide een werkende configuratie. ( Backup).

Probeer een L2TP vpn server - client verbinding op te zetten tussen router en telefoon een dan met een nieuwe config , en als niet wil lukken, laad ik de backup weer in die wel lukte soms duurt paar dagen voordat ik veder ga, dan is het makkelijk om internet te hebben via de usg4.

Geen vraag,meer immidels beantwoord: door heuveltje

welke apparaten je hebt: edgerouter 12 en unifi usg4 router

- hoe deze zijn aangesloten :glasvezel provider rechtstreeks via de sfp poorten naar wan vlan 2009 (provider vlan kabelnoord)op de routers

En dan gaat of ederouter naar switch of unifi usg4

- netwerk details (bijv. USG WAN1 heeft glasvezelkabel van Provider X, VLAN zoveel), op LAN zit apparaat Y met subnet x.x.x.x/24 en daar staat mijn PC met IP x.x.x.x en die heeft geen internet etc. :

Edgerouter Nu subnet 192.168.10.0/24
Unifi usg4 nu 192.168.1.0/24

Edgerouter wan1 sfp poort 11
Unifi usg4 wan1 sfp poort 1

Hoop dat zo wat duidelijker is.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ok. Dat is duidelijker inderdaad.

Je hebt dus twee routers met dezelfde WAN config, maar afwijkende LAN config, en daar krijg je geen L2TP op werkend. De USG4 werkt qua internet en LAN altijd, de Edgerouter niet.

Goed.

Ik neem aan dat je niet beide routers op hetzelfde moment hebt aangesloten aan dezelfde switch?
Ze geven namelijk andere IP adressen uit aan de clients, wat ervoor zorgt dat ze de ene keer over de edgerouter gaan de andere keer over de USG. Je kunt maar 1 van deze routers tegelijk van een internetverbinding voorzien dus dan heeft alleen een client achter die router internet en de clients die een IP van de ander hebben gekregen niet.
Als je de Edgerouter leidend wilt hebben moet je daar de SFP in stoppen en alle apparaten die DHCP gebruiken opnieuw opstarten. In de DHCP opties moeten ze dan de edgerouter als gateway krijgen en een werkende DNS server zoals bijv. Quad9 of google DNS.

Wat is je doel voor de L2TP verbinding? Extern inloggen op je netwerk of een site to site tunnel?
Voor extern inloggen is je Edgerouter de server. Als die correct is ingesteld zou dat goed moeten werken.

Als alles het uiteindelijk niet wil, kun je ook de USG hiervoor configureren, want die kan ook l2tp.

• boomer21
Je hebt dus twee routers met dezelfde WAN config, maar afwijkende LAN config, en daar krijg je geen L2TP op werkend. De USG4 werkt qua internet en LAN altijd, de Edgerouter niet.

Klopt.

Ik neem aan dat je niet beide routers op hetzelfde moment hebt aangesloten aan dezelfde switch?

Klopt ook.

Ze geven namelijk andere IP adressen uit aan de clients. Maak niet uit alles dhcp niks statisch ip
Dus in mijn geval edgerouter had, heeft 192.168.2.0/24 en unifi usg4 heeft 192.168.1.1 en dan krijgen de cliënt een ander subnet na een tijdje.

Als je de Edgerouter leidend wilt hebben moet je daar de SFP in stoppen en alle apparaten die DHCP gebruiken opnieuw opstarten. Doe ik ook en je kan ook, of je wacht even tot de release tijd voorbij is.

werkende DNS server zoals bijv. Quad9 of google DNS.ik vul dns van subnet in dus 192.168.2.1 en tweede dns laat ik open.

Wat is je doel voor de L2TP verbinding? Extern inloggen op je netwerk of een site to site tunnel? Extern .

Voor extern inloggen is je Edgerouter de server. Als die correct is ingesteld zou dat goed moeten werken

Dit is mijn probleem,had 1 jaar terug nog dsl via fritzbox en dus een L2TP server cliënt verbinding en werkt perfect dus nu wil ik dat ook met glasvezel en edgerouter L2Tp server client verbinding opzetten .

Maar dat ben ik steeds( moet paar dagen vrij hebben dan gaat lukken nu moet er tussen door)proberen.
Alle videos op internet zijn hetzelfde daarover maar je moet er wel even rustig voor zitten.

Geen meedewoners die niet zonder internet kunnen en zelf te zuinig ben om de ventilatoren van de usg4 laten draaien.

Als alles het uiteindelijk niet wil, kun je ook de USG hiervoor configureren, want die kan ook l2tp Weet ik, maar edgerouter 12 heeft geen ventilator ( dus ook geluid).

[Voor 9% gewijzigd door boomer21 op 31-12-2022 15:20]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

boomer21 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:14:
Als alles het uiteindelijk niet wil, kun je ook de USG hiervoor configureren, want die kan ook l2tp Weet ik, maar edgerouter 12 heeft geen ventilator ( dus ook geluid).
Je hebt je USG/Edgerouter in je woonkamer staan dan? Dat soort spul hoort eigenlijk in de meterkast, dan boeit een ventilator niet. Op de USG is het een stuk eenvoudiger, geen CLI nodig om een simpele L2TP in te stellen. Afijn.

Heb je voor het inrichten de officiële Ubiquiti documentatie gevolgd of niet?
Met wat ik in hun guide lees kan er niet heel veel fout gaan.

https://help.ui.com/hc/en...ter-L2TP-IPsec-VPN-Server

Let wel, bij het configureren van de IP reeks voor de L2TP clients moet je een reeks kiezen die NIET in je interne netwerk wordt gebruikt. Dat behoort een gescheiden netwerk te zijn die je toegang geeft d.m.v. firewall rules en routing.

• boomer21
nelizmastr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:44:
[...]

Je hebt je USG/Edgerouter in je woonkamer staan dan? Dat soort spul hoort eigenlijk in de meterkast, dan boeit een ventilator niet. Op de USG is het een stuk eenvoudiger, geen CLI nodig om een simpele L2TP in te stellen. Afijn.

Heb je voor het inrichten de officiële Ubiquiti documentatie gevolgd of niet?
Met wat ik in hun guide lees kan er niet heel veel fout gaan.

https://help.ui.com/hc/en...ter-L2TP-IPsec-VPN-Server

Let wel, bij het configureren van de IP reeks voor de L2TP clients moet je een reeks kiezen die NIET in je interne netwerk wordt gebruikt. Dat behoort een gescheiden netwerk te zijn die je toegang geeft d.m.v. firewall rules en routing.
Alles staat in een rack in een soort tv kamer slaapplek

Command line (ben op leeftijd dus voordat windows bestond had je dos nog)is geen punt heb zelf toegang tot de console port vis de usb naar computer

Je gelooft niet gebruik nog voor aansturing van een oude computer.
Zie foto:

Wil de unifi niet doen(ventilator en meer stroomkosten)wil de edgerouter. En het gaat me zoals oplossingen die jij zegt vast lukken, fritzbox heeft ook tijden geduurd.

Dat kan mogelijk een fout zijn,want snapte ik niet helemaal,maar wat ik me dan afvraag hoe maak de NIET ip
reeks contact met de reeks van interne netwerk?

Ik wist in het ergens diep in het achterhoofd dat ik dat eeder wel heb gedaan bij de fritzbox maar ik kon de connectie niet leggen hoe die dan met “NIET reeks contact maakte met de 192.168.2.0/24 van de edgerouter.

Dank je wel daarvoor.

[Voor 14% gewijzigd door boomer21 op 01-01-2023 19:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee