• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:16

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Sinds een maandje of 10 gebruik ik mijn uitvoering: HP Omen 17-ck0440nd. Voor de prijs een laptop met hele mooie specs en nadat ik het geheugen uitgebreid had naar 32GB gewoon een moord machine.
Op dag 1 heb ik de voorgeïnstalleerde Windows vervangen door een volledig schone installatie.

De afgelopen week heb ik hem los gekoppeld van mijn desktop opstelling en aan de eet tafel World of Warcraft zitten spelen. Gewoon op maximaal detail zoals altijd en geen centje pijn.

Vandaag heb ik hem terug aan de desktop opstelling gehangen, waar hij altijd aan gehangen heeft. USB-C dock met 4K scherm er aan. Vanaf dat moment is de performance abominabel. Zo'n beetje alles wat ik doe gaat gepaard met behoorlijke lag en daarna lage framerates. World of Warcraft is niet meer speelbaar, zelfs als ik het detail naar de laagst mogelijke stand zet. Maar zelfs browsen is af en toe tergend langzaam. Nog sterker; rebooten in UEFI duurt al een paar minuten.

Wanneer ik in Task Manager kijk zie ik de geïntegreerde GPU regelmatig naar de 100% gaan. Ook als ik alleen WoW open heb staan die expliciet op de 3070 staat. Verder zie ik geen rare dingen voorbij komen. Temperaturen van CPU en GPU lopen beiden niet verder dan een graad of 46 en de load op de 3070 en de CPU komt niet boven de 20%.

Ik heb de UEFI al een aantal standaard tests laten draaien en daar kwam niets bijzonders uit. Wat voor diagnostische tools kan ik nog gebruiken om meer te weten te komen?

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 15:35
Al geprobeerd de GPU drivers te uninstallen met Display Driver Uninstaller en de laatste drivers te installeren?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Thijmen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:39:
Al geprobeerd de GPU drivers te uninstallen met Display Driver Uninstaller en de laatste drivers te installeren?
Zojuist gedaan. Helaas geen verschil.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
In je task manager, wat is je CPU en GPU "Speed" als ie tegen die 100% aanzit? Ik herken het dat als je laptop de stroomadapter niet herkent hij naar z'n minimum kloksnelheid springt. Al heb ik geen idee hoe dat met USB-C werkt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
OnTracK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:12:
In je task manager, wat is je CPU en GPU "Speed" als ie tegen die 100% aanzit? Ik herken het dat als je laptop de stroomadapter niet herkent hij naar z'n minimum kloksnelheid springt. Al heb ik geen idee hoe dat met USB-C werkt.
Had ik inderdaad ook aan gedacht.
Ik heb Speccy geïnstalleerd en die zegt dat de CPU en GPU netjes de juiste snelheden hebben. De CPU gaat dus netjes richting de 4.zoveel GHz en naar de 200Mhz wanneer er niets te doen is. Daar zit ook niet echt vertraging in; hij is continue zijn snelheid aan het aanpassen aan de load, op alle cores.

Overigens zit hij met z'n eigen voeding op het lichtnet. Dat is een 350W brick dus dat trekt USB-C zowieso niet :-)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Weird stuff.....

Zojuist een reboot uitgevoerd. Bij het rebooten kreeg ik een CMOS error met "druk op enter om de instellingen terug te zetten naar default". Geen andere opties beschikbaar dus maar op enter geduwd. En nu loopt alles weer als een zonnetje....

Hoewel ik me wel een beetje zorgen maak over de fout an sich, ziet het er naar uit dat de CMOS reset het probleem opgelost heeft.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee