Toon posts:

Alleskunner | nextgen | 1440p ready | gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tijnn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-02 23:55
Hallo allemaal. Mijn huidig systeem is alweer 5 jaar oud en ik merk dat die het soms wat zwaar heeft en ik alvast aan het oriënteren ben voor een nieuw systeem.

Huidig systeem

CPU: I7 8700k
GPU: 1080TI
Geheugen: 32GB

Ik speel op een 144hz monitor.

Games die ik op dit moment speel:

- World of Warcraft
- GTA 5 (fivem - roleplay server)
- Apex
- CS:GO

Met name WOW en GTA 5 zijn volgens mij erg CPU afhankelijk, maar ik wil ook graag voor nieuwe games 'ready' zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment game ik nog steeds op 1080p, maar wil misschien, nadat mijn huidige monitoren het een keer gaan begeven, overstappen naar 1440p.

Naast het gamen wil ik misschien weer streamen oppakken, maar niks serieus, gewoon voor de fun. Daarnaast werk ik in de virtuele wereld en zal dit ooit misschien gebruikt gaan worden voor VM's, echter niet nu direct.

Ik ben me er van bewust dat het misschien wat overkill is, maar ik ben een persoon die om de +- 5 jaar een compleet nieuw systeem aanschaf die dan voor dat moment 'ready' is voor de toekomst. Ik houd persoonlijk er niet zo van om tussentijds mijn systeem te upgraden, vandaar het 5 jaren plan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 3000 euro. Ik heb geen budget, maar rond de 3000 euro heb ik nog het gevoel van, oke dat heb ik er wel voor over. Iets erover is echter geen enkel probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur neem ik mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende samen gesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 639,57€ 639,57
1MoederbordenMSI MPG B650 CARBON WIFI€ 369,-€ 369,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Wit€ 139,-€ 139,-
1WaterkoelingLian Li GALAHAD 360 AiO ARGB Wit€ 127,42€ 127,42
4VentilatorenLian Li UNI FAN SL120, 1-pack, Wit, 120mm€ 23,99€ 95,96
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX5M2B5200Z40€ 206,70€ 206,70
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 169,90€ 169,90
2Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 79,45€ 158,90
Totaal€ 1.906,45

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb dit keer bewust een 'next-gen' AMD systeem gekozen, maar heb altijd erg goede ervaringen met Intel gehad. Echter ben ik wel nieuwsgierig naar AMD Ryzen.

Ik heb ook altijd goede ervaringen met NVIDIA gehad, maar de nieuwe kaart-prijzen zijn echt erg hoog en dan heb je ook nog eens dat het enorm veel power/stroom vraagt. Vandaar dat ik nu voor de nieuwe AMD GPU heb gekozen, ondanks dat die op dit moment nergens te verkrijgen is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een dubbele check willen hebben op enkele onderdelen en eventueel advies voor een Intel/NVIDIA combinatie systeem.

Grafische kaart: Ik heb nu de nieuwe 7900 XTX er in gezet, maar ben benieuwd naar meningen over andere kaarten.

Ga je overklokken?
Nee, dat denk ik niet. Ben hier niet zo bekend mee en ben bang om iets stuk te maken. Al is het wel interessant en misschien iets voor later? Dus ik sluit het niet uit.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat advies willen omtrent dit systeem ten opzichte van een eventueel nieuwe Intel in combinatie met een nieuwe NVIDIA kaart.

Daarnaast heb ik er ook over gedacht om eventueel te kiezen voor een 5800x3d, omdat die erg goed met gaming naar voren komt, maar deze is AM4, wat dan niet meer 'next-gen' is.

Ik zou graag meningen en/of ervaringen willen hebben op de gekozen componenten. Of deze wel allemaal met elkaar functioneren, naar mijn weten is dit wel correct, maar een 2nd opinion kan geen kwaad. En ik wil graag meningen over een eventueel andere build met een Intel CPU en Nvidia GPU kaart.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ligt eraan wat voor monitor je nu hebt.
1080ti is lang niet zo slecht voor 60fps 1080p

Daar nu zon overkill pc aan hangen is nogal, ehhh overkill.

Daarnaast zie ik niks in je gebruik wat iets gaat doen met de extra 8 cores t.o.v. een 7700x die 300E goedkoper is ? Je geheugen is duurder dan andere snellere 32gb kits, dus wat is daar de motivatie achter ?

[Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 29-12-2022 10:54]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• tijnn
heuveltje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:50:
Ligt eraan wat voor monitor je nu hebt.
1080ti is lang niet zo slecht voor 60fps 1080p

Daar nu zon overkill pc aan hangen is nogal, ehhh overkill.

Daarnaast zie ik niks in je gebruik wat iets gaat doen met de extra 8 cores t.o.v. een 7700x die 300E goedkoper is ?
Goed punt, helemaal vergeten dat mijn huidige monitor 144hz is. Ik zal dit even toevoegen aan mijn topic, dankjewel. Zoals vermeld ben ik van plan om eventueel over te stappen naar 1440p, maar daarvoor moet ik ooit dan een monitor kopen en dit zal dan ook minimaal 144hz gaan zijn.

Het is inderdaad overkill, maar de extra cores leken mij goed voor zaken als video recording/streaming en later als ik VM's er op ga zetten.

-edit-

Ik zie dat je je reactie hebt aangepast en er een opmerking over het geheugen hebt geplaatst. Om daar op terug te komen, ik had eerst een 5800x3d systeem samengesteld en een vriend wees me op Corsair Dominator geheugen, echter was dit snellere geheugen dan dat deze CPU aan kan, dus heb ik me op hetzelfde merk/brand gericht. Hier kan ik zeker ook advies voor gebruiken.

[Voor 19% gewijzigd door tijnn op 29-12-2022 11:03]

• tijnn
Ik had eigenlijk wat meer reacties verwacht en begin me nu een beetje zorgen te maken of zijn de componenten goed en hoef ik me totaal geen zorgen te maken?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Systeem is echt zwaar overkill op 1080p. Je 1080ti zou het trouwens prima moeten doen nog op 1080 p.Ik zou eerlijk gezegd de gpu pas upgraden als je daadwerkelijk 1440 p monitors hebt.

Ook de cpu is overkill .

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee