Toon posts:

Inpandige garage geeft kou door aan woonkamer en slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Hi,

Mijn woning, onderdeel van een rijtje van 2-onder-1-kap geschakelde woningen, heeft een inpandige garage, met bovenop de garage tevens een slaapkamer. De garage is onverwarmd.

Van de 4 muren van deze garage, grenzen er 2 aan de woonkamer (zonder spouwmuur). Muur 3 grenst aan de inpandige garage van de muren, muur 4 (uiteraard) aan de voortuin.

De aan de woonkamer grenzende muren geven kou vanuit de garage door aan de woonkamer. Vanuit de woonkamer duidelijk te voelen dat deze muur behoorlijk koud wordt.

Via het plafond van de garage wordt er ook kou doorgegeven aan de (vloer van de) slaapkamer boven de garage.

Plaatje:

Hoe zou ik dit kunnen tegengaan middels isolatie? Ik zit te denken om vanuit de garage die twee muren te isoleren, plus het (betonnen) plafond. Hoe zouden jullie te werk gaan? Ik heb al online e.e.a. opgezocht maar de meeste uitleg gaat over een echte buitenmuur (hier geen sprake van) of een garage met een plat dak, dus ook niet relevant.

Aan het plafond hoeft niks zwaars gemonteerd te worden. Aan de muren mogelijk wel, tenzij ik de indeling zou omgooien en de huidige kasten verplaats naar de muur die grenst aan de garage van de buren (waar ik niks mee van plan ben, het gaat me immers niet om het verwarmen van de garage, maar het gaat me erom dat er vanuit de garage minder kou richting de woonkamer/slaapkamer trekt)

Belangrijk om te vermelden is dat er een wasmachine en droger in de garage staat. We drogen de was hier verder niet aan de lijn (dat gebeurt buiten of op zolder). Maar wel hangt er zo nu en dan een natte jas o.i.d en komen de fietsen wel eens nat de schuur ingereden. Garage heeft een kozijn met glas en ventilatierooster.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:16
De meest simpele oplossing is om de kortste muur te isoleren.
Dat is in jouw geval de voordeur van de garage. Als je die isoleert of vervangt door een nieuwe die steviger is kom je denk ik al een heel eind.

Ventilatierooster kan je evt vraaggestuurd maken zodat die alleen draait als het echt nodig is.

• DeadMetal
De muur richting de voortuin is in orde, de traditionele garagedeur (kanteldeur) is reeds vervangen door wat moderners. Maar gezien het feit dat de garage onverwarmd is (er zit overigens wel een kleine radiator maar die gebruiken we niet) blijft het een koude ruimte.

Dat is ook helemaal prima, maar ik wil wel graag de koudeoverdracht richting woon- en slaapkamer tegengaan.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
Denk dat je idee prima is. Regelwerk tegen de muren met isolatie ertussen, afwerken met OSB en eventueel gips. Kun je er ook nog makkelijk (zware) dingen aan ophangen. Plafond ook een regelwerk en kun je met alleen panlatten en gips afwerken.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25
Je kan ook de gedeelde muur met de garage vd buren isoleren en je garage licht warm stoken, 16 of 17 graden.
Dat is goed voor de spullen in de garage, maar je vloer boven en de wanden naar woonkamer en hal / trap worden niet meer koud. Dus hoef je in die ruimtes minder hard te verwarmen en zijn ze comfortabeler.

• DeadMetal
Onnodig de schuur verwarmen heeft in principe niet mijn voorkeur i.v.m. gasverbruik.

Ik ga er vanuit dat als de muur/plafond vanaf de schuurkant geisoleerd is, dat ze dan vanzelf wat warmer zullen worden vanwege de verwarmde woonkamer/slaapkamer.

[Voor 65% gewijzigd door DeadMetal op 29-12-2022 14:03]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:20
de wanden en het plafond beplakken met PIR of XPS plaat en klaar, geisoleerd. Afwerking kan maar hoeft niet.
Voor wanden eventueel PIR en OSB gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Joep63
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-01 14:08
Hoewel je de garage niet wil verwarmen kan dat toch gas besparen:
  • Als je de garage als koude ruimte laat moet je twee muren en een plafond isoleren. Een groot oppervlak
  • Als je de garage als warme ruimte maakt hoef je misschien alleen de garage poort isoleren. Een veel kleiner oppervlak!
Hoewel geïsoleerd kan het grotere oppervlak meer energieverlies en dus meer stookkosten opleveren als een kleiner goed geïsoleerd oppervlak met het lichtjes verwarmen van de garage.

Ik kan je situatie natuurlijk van hieruit niet precies beoordelen en je moet mijn opmerking dan ook zien als aanvulling/uitleg op de eerdere suggesties.

• DeadMetal
Bedank voor jullie reacties!

@Joep63 Ik snap je gedachtegang, maar de garage heeft maar een kleine radiator, vrij verstopt ook achter een werkbank, en garage grenst aan een onverwarmde garage van de buren, heeft zeer matige vloerisolatie (dit ga ik overigens nog wel aanpakken, woonkamer is al gedaan en gat richting garage is al gegraven) en is ook slechts berekend op 'vorstvrij 4 graden' volgens de bouwtekening uit 1986. Dat was overigens wel in combinatie met de originele kantel-garagedeur waar je boven- en onderaan gewoon naar buiten kon kijken.

Maar mijn voorkeur gaat dus uit naar onderzoeken van de mogelijkheid om wand/plafond te isoleren.
No Hands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:12:
de wanden en het plafond beplakken met PIR of XPS plaat en klaar, geisoleerd. Afwerking kan maar hoeft niet.
Voor wanden eventueel PIR en OSB gebruiken.
Dank voor de tip. Ik heb online e.e.a. opgezocht en ik zie daar vaak de combinatie van ventilatielatten op de muur plaatsen, en daar de PIR (+OSB en/of gips) tegenaan. Punt is alleen wel dat die websites steeds de situatie beschrijven waarbij het tegen een echte buitenmuur geplaatst wordt, waar vanaf de buitenkant dus regen tegenaan slaat. Dat is in mijn situatie niet het geval.

Iemand enig idee wat een goede aanpak is?

• No Hands
DeadMetal schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:19:
Bedank voor jullie reacties!

@Joep63 Ik snap je gedachtegang, maar de garage heeft maar een kleine radiator, vrij verstopt ook achter een werkbank, en garage grenst aan een onverwarmde garage van de buren, heeft zeer matige vloerisolatie (dit ga ik overigens nog wel aanpakken, woonkamer is al gedaan en mangat richting garage is al gegraven) en is ook slechts berekend op 'vorstvrij 4 graden' volgens de bouwtekening uit 1986. Dat was overigens wel in combinatie met de originele kantel-garagedeur waar je boven- en onderaan gewoon naar buiten kon kijken.

Maar mijn voorkeur gaat dus uit naar onderzoeken van de mogelijkheid om wand/plafond te isoleren.

[...]

Dank voor de tip. Ik heb online e.e.a. opgezocht en ik die daar vaak de combinatie van ventilatielatten op de muur plaatsen, en daar de PIR (+OSB en/of gips) tegenaan. Punt is alleen wel dat die websites steeds de situatie beschrijven waarbij het tegen een echte buitenmuur geplaatst wordt, waar vanaf de buitenkant dus regen tegenaan slaat. Dat is in mijn situatie niet het geval.

Iemand enig idee wat een goede aanpak is?
Ventilatielatten hoeft alleen als je een halfsteens of steens buitenmuur inpakt. Dan is er kans op vocht van buitenaf. Dat is hier niet. Latten dus niet nodig.

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:08
Ik zit een beetje met dezelfde case. Op deze site heb ik een behoorlijke uitleg gevonden.
No Hands schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:30:
[...]
Ventilatielatten hoeft alleen als je een halfsteens of steens buitenmuur inpakt. Dan is er kans op vocht van buitenaf. Dat is hier niet. Latten dus niet nodig.
Wat als je opstijgend vocht vermoedt? Ik ga in elk geval eerst injecteren, maar zouden ventilatielatten dan niet interessant zijn? Langs de andere kant: het vocht kan niet weg langs de binnenmuur...

• No Hands
Kr7Br schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:41:
Ik zit een beetje met dezelfde case. Op deze site heb ik een behoorlijke uitleg gevonden.

[...]

Wat als je opstijgend vocht vermoedt? Ik ga in elk geval eerst injecteren, maar zouden ventilatielatten dan niet interessant zijn? Langs de andere kant: het vocht kan niet weg langs de binnenmuur...
Er zijn allerlei redenen waarom je ventilatielatten zou kunnen gebruiken. Als je al vocht vermoed dan zou je ermee kunnen werken. Maar als jij vocht op je binnenmuren hebt dan zou ik dat eerst oplossen. Dat lijkt me dan een bouwfoutje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:16
Hier soortgelijk probleem gehad; woonkamer op eerste verdieping, garage op de bg. Vloerverwarming in de woonkamer (afgelopen zomer geïnstalleerd) zorgde voor een warme garage (is wel lekker maar kost onnodig energie). Plafond voorzien van 4cm pir platen en de garage is nu een stuk kouder. Monteren is eenvoudig, zit met high tack kit tegen het plafond. Voor het mooie zou je het ook met steen of glaswol kunnen doen en gipsplaat.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee