Toon posts:

Gaming pc met memory & heat issues.

Pagina: 1
Acties:

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hallo, ik heb een gaming pc van -+7 jaar oud, echter heb ik wat onverklaarbare problemen die ik graag opgelost zou willen hebben. De pc doet het wel gewoon, alleen raakt de C partitie waar windows op staat na elke reboot weer vol, ook nadat ik programmas deinstalleer om ruimte te maken. SSD schijf is opgebouwd uit 2 partities 88GB windows & 140GB voor games. Ook heb ik vaak dat de cpu fan overtoeren maakt met meer dan 50% op de meter, en tijdens gamen een alert krijg dat de cpu de 65 graden heeft bereikt. ook de RAM meter (2x8GB) raakt dan meer dan 50% op de meter. heel af en toe valt de pc ook op de meest random momenten op blauw scherm voor 1 seconde en dan start de pc opnieuw op, dit kan ik via de bios (UEFI) helaas niet instellen dat blauw scherm niet weg gaat zodat ik fout code kan lezen.

Wat ik allemaal tevergeefs heb geprobeerd:
CPU eruit gehaald en gecheckt of er niet een pin verbogen is of iets anders dat er ongewoon uit ziet, nieuwe coolpasta erin en weer gemonteerd.
RAM dims tijdelijk verwissels met andere dims.
MOBO bekeken of sporen van schade, BIOS reset & batterij verwisseld.
SSD met meerdere progjes gescand op fouten & bad sectors.
Voeding (800W) verwisseld.
Windows 7 Ultimate opnieuw geinstalleerd (blijf trouw aan oude OS)

PC is stofvrij, drivers & win7 up to date.

Specs zover bekend:

Mobo asus rog forumula Z
AMD FX-9370 8-core 4.41Ghz
SSD Kingston
MSI 8GB GTX-770
RAM corsair vengeance DDR3 (2x8)
Case cooler master storm stryker
Aerocool strike-X 800W
Meerdere harde schijven

Graag ontvang ik tips/ ideeen wat ik kan doen om dit probleem kan oplossen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:12

nelizmastr

Goed wies kapot

De 9370 heeft inderdaad een maximale temperatuur van 65 graden, al zit je daar vlot aan met een TDP van meer dan 200W.
Welke koeler gebruik je? Volgens mij verplichtte AMD destijds waterkoeling.

50% geheugen is normaal, 8GB heb je nou eenmaal nodig voor basistaken anno 2022.
Het vollopen van je schijf zul je zelf moeten uitzoeken met bijv. Treesize Free. Dan zie je waar alle gigabytes naartoe gaan.
Voor hetzelfde geld komt dat door alle minidumps n.a.v. de blauwe schermen die je beschrijft.

Welke voeding heb je gewisseld met de Aerocool?

I reject your reality and substitute my own

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:09
Hoe groot is de ssd totaal?

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:52:
De 9370 heeft inderdaad een maximale temperatuur van 65 graden, al zit je daar vlot aan met een TDP van meer dan 200W.
Welke koeler gebruik je? Volgens mij verplichtte AMD destijds waterkoeling.

50% geheugen is normaal, 8GB heb je nou eenmaal nodig voor basistaken anno 2022.
Het vollopen van je schijf zul je zelf moeten uitzoeken met bijv. Treesize Free. Dan zie je waar alle gigabytes naartoe gaan.
Voor hetzelfde geld komt dat door alle minidumps n.a.v. de blauwe schermen die je beschrijft.

Welke voeding heb je gewisseld met de Aerocool?
De pc heeft altijd goed gewerkt en is nooit boven de 50% gekomen ook niet bij de wat grotere games. Zat te denken dat het door programmas lag die op de achtergrond veel rekenkracht gebruiken, maar het probleem bleef nog steeds aanwezig na een verse instalatie. De windows is trouwens ook legit, dus software issue is uitgesloten.

Treesize ga ik proberen.

De cpu cooler die ik gebruik is: Cooler master V8 GTS
De voeding die ik heb verwisseld is: Cooler Master V Series V850
De ssd is 240gb

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Die cooler master is een betere voeding dan die antieke Aerocool.
Lekker de CM blijven gebruiken.

Wat je je moet realiseren is dat de FX9370 techniek gebruikt uit 2011 en nooit een top segment CPU qua prestaties is geweest. De tegenhanger, de Intel i7 2600K liep er rondjes omheen tegen de helft van het verbruik.

Door het verstrijken van de tijd en het continu zwaarder worden van software en besturingssystemen na updates zullen de prestaties minder worden. Ook zijn prestaties uit het verleden geen garantie voor het heden en ook niet voor de toekomst.

Met de huidige energieprijzen heb je een vervangende upgradeset met een Ryzen 5 5600 er binnen een jaar uit als je je 9370 nog elke dag blijft gebruiken. Moet je uiteraard afscheid nemen van Win7, dat al 2 jaar dood is en daardoor eigenlijk niet meer verantwoord.

Anyway. Software heb je al uitgesloten, dus dan blijft hardware over. Je weet dat je processor zijn maximale temperatuur haalt, dan moet je gaan uitzoeken waarom dat is. Kijk ook wat je kloksnelheden doen als je die temperatuur bereikt. De processor zal vanaf dat punt gaan terugklokken. Dat kost prestaties, wat al snel merkbaar wordt op een CPU die ingehaald wordt door een moderne pentium.
Dat is alleen met een nieuwe koeler op te lossen, die geschikt is voor AM3+ en met een koelcapaciteit richting de 250W om wat marge te hebben.

Edit:

De cooler master v8 gts heeft een capaciteit van 180W. Je CPU is 220W. Dat gaat dus niet goed. Tijd voor een betere koeler, al kun je dat geld beter investeren in een andere CPU, bord en geheugen.

[Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 29-12-2022 21:54]

I reject your reality and substitute my own

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 21:14

Phenos2

elcotje

Ik heb geen ervaring met de fx9370 betreft de standaard fabrieks voltages maar AMD processoren uit de tijd van de Athlon II/phenom II, FX en A series kun je goed undervolten met amdmsrtweaker zonder prestatie verlies (vooral bij laptops een grote winst met koeling en beter turbogebruik)
https://phenos.nl/files/amdmsrtweaker.7z
Als je deze uitpakt in een mapje en een exe (32 of 64 bit maakt niet uit) uitvoert dan krijg je een overzicht met de processor voltages e.d. Als je deze hier plaatst dan kan ik ong een schatting maken met lagere voltages in een uitvoerbaar batch bestand die ook goed werken waardoor er minder warmte wordt geproduceerd waardoor een koeler upgrade niet nodig is.
(Op afstand moeilijk om te testen want voltages verlagen moet in kleine stapjes om een stabiele sweetspot te vinden, volgens mij heeft de 9370 een voltage van 1.5375V op de hoogste turbostand en als je deze bijv eerst verlaagt naar 1.5V dan scheelt dit al in warmte en energieverbruik en als dit stabiel is met een stresstest dan kun je met kleine stapjes verder naarbeneden)

[Voor 62% gewijzigd door Phenos2 op 01-01-2023 23:23]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:29
Tja, de cpu is een ongelofelijke heethoofd en zwaar ineffici├źnt. Is overigens uit juli 2013.

Bovendien:
De windows is trouwens ook legit, dus software issue is uitgesloten.
Aangezien Windows 7 al in geen 3 jaar meer enige security-update heeft gekregen is het goed mogelijk dat het ding iedere keer dat je hem aan het internet hangt weer besmet raakt. Zeer onveilig. (En dat is er vanuitgaande dat je vanuit het niets volledig up-to-date bent met Windows 7. Als je er een image met de eerste versie op gooit is die, voordat je alle updates hebt gedraaid, 13 jaar oud..)

Gezien de overige symptomen: hoog cpu-gebruik en hoog geheugengebruik zou het me weinig verbazen als er allerlei spyware meedraait.

Zoals aangegeven is het verbruik hoog en heb je binnen 1 jaar een nieuwe pc er uit. Een moderne dual-core cpu is sneller dat dit ding en gebruikt 1/10 van de stroom.

Ik zou er geen energie meer in stoppen (pun intended) en investeren in iets nieuws.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01 09:29
De suggesties voor een nieuw systeem begrijp ik volledig en zou eigenlijk ook voor het beste zijn.

Zoals @nelizmastr al aangaf, als je je CPU vervangt met een zuiniger model zoals de 5600 ga je dit zeker minder voelen in je portemonnee al is het eerst een prijzige investering.

Ik ga er eigenlijk vanuit zoals bijna iedereen in deze post dat je computer blue screened omdat de CPU over zijn Tjunction temp heen gaat. Dit betekent dat hij boven zijn max komt van 65C. Dit is natuurlijk een aanname gezien ik niet weet welke blue screen code je precies krijgt.

Zoals een andere gebruiker aangeeft word er bij elke blue screen een dump gemaakt en wordt deze ergens opgeslagen op je C schijf. Deze staan als het goed is op de volgende locatie: C:\Windows\minidumps

Verder kun je dan ook inderdaad Treesize Free gebruiken om verder te kijken waarom de schijf volloopt.

Ten slotte kun je in taakbeheer kijken wat zoveel RAM gebruikt van je systeem.

(Download link voor Treesize Free)
https://customers.jam-sof...language=EN&article_no=80
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee