Makkelijkste manier om oude stand-alone HD uit te lezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-05 11:59
Ik heb 2 van deze HD's thuis liggen. Wat is nou de makkelijkste / goedkoopste manier om deze vanaf een andere computer (Mac / nieuwe PC) uit te lezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg3VcP_fS1yYgXO6VV5uUH_NdGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23poJH6D3DX1SoQq6NbwPdXa.jpg?f=fotoalbum_large

NTFS bestandsformaat.

Beste antwoord (via juanita op 29-12-2022 01:07)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een Mac kan standaard NTFS lezen. Voor schrijven moet je een trucje uithalen. Heeft verder niks met je hardware te maken :)

Verder zoek je gewoon een sata naar usb converter, die zijn er talloze. Let wel op: je harde schijf zal extra voeding nodig hebben, dat red je niet via slechts de usb.

Als goedkoper fijner is: ga zelf op zoek zou ik zeggen, zoals gezegd er zijn er zat. AliExpress heeft ze, amazon, you name it.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Goedkoopste manier is je pc openen en kabels aansluiten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-07 19:19

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

• juanita
Hahn schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:06:
Goedkoopste manier is je pc openen en kabels aansluiten.
Lijkt me niet voor een Mac werken en ook niet voor een nieuwe PC. Zie ook de aansluitingen op het plaatje.

• juanita
Dank je, kan het ook met NTFS omgaan en werkt het op een Mac? Goedkoper zou fijner zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een Mac kan standaard NTFS lezen. Voor schrijven moet je een trucje uithalen. Heeft verder niks met je hardware te maken :)

Verder zoek je gewoon een sata naar usb converter, die zijn er talloze. Let wel op: je harde schijf zal extra voeding nodig hebben, dat red je niet via slechts de usb.

Als goedkoper fijner is: ga zelf op zoek zou ik zeggen, zoals gezegd er zijn er zat. AliExpress heeft ze, amazon, you name it.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
juanita schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:42:
[...]

Lijkt me niet voor een Mac werken en ook niet voor een nieuwe PC. Zie ook de aansluitingen op het plaatje.
Hoezo niet? Het is gewoon serial ATA, dat heeft elk mainboard van een PC aan boord.... De smalle gaat de SATA stekker op en de brede de voeding er van.

• juanita
PageFault schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:13:
[...]

Hoezo niet? Het is gewoon serial ATA, dat heeft elk mainboard van een PC aan boord.... De smalle gaat de SATA stekker op en de brede de voeding er van.
Je hebt gelijk. Ik heb juist een hele oude computer hier waarbij ik hem niet op het moederbord kan aansluiten.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 20:52
juanita schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:22:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb juist een hele oude computer hier waarbij ik hem niet op het moederbord kan aansluiten.
Wow… Je hebt een computer zónder SATA aansluitingen op het moederbord??
Die computer moet dan toch wel minstens…zo’n 17 jaar oud zijn, of ouder!!!
Mijn hele oude Pentium 4 uit 2005 had al gewoon Sata aansluitingen op het moederbord..

Waar komen deze schijven eigenlijk uit? Die zullen toch ook gewoon in een PC gezeten hebben?

(update: je hebt het zelf trouwens al twee keer over het kunnen aansluiten op “een nieuwe PC”. Elke PC van de laatste 15 jaar heeft zowiezo SATA aansluitingen aan boord waar je een dergelijke schijf op aan kunt sluiten)

[ Voor 16% gewijzigd door BrainCrash op 29-12-2022 10:33 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

BrainCrash schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:29:
[...]

Wow… Je hebt een computer zónder SATA aansluitingen op het moederbord??
Die computer moet dan toch wel minstens…zo’n 17 jaar oud zijn, of ouder!!!
Mijn hele oude Pentium 4 uit 2005 had al gewoon Sata aansluitingen op het moederbord..

Waar komen deze schijven eigenlijk uit? Die zullen toch ook gewoon in een PC gezeten hebben?

(update: je hebt het zelf trouwens al twee keer over het kunnen aansluiten op “een nieuwe PC”. Elke PC van de laatste 15 jaar heeft zowiezo SATA aansluitingen aan boord waar je een dergelijke schijf op aan kunt sluiten)
Niet helemaal noodzakelijk, mijn nuc en laptop hebben ook geen sata aansluitingen.
Maar dat is dus gerelateerd aan formfactor niet aan leeftijd.

Als het gewoon een normale full-size pc is, dan zal hij idd ook best sata aansluitingen hebben.
Als je pc zou oud is dat het geen sata heeft, zal het ook op zijn best usb-1 hebben. daar ga je ook niet vrolijk van worden als je een hd wil aansluiten :)

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 29-12-2022 11:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• PageFault
juanita schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:22:
[...]

Dat is heel oud, heeft die computer wel USB (2) dan?

ik weet niet waar je woont, anders kan ik hem wel voor je kopieren naar een andere schijf (niet zijnde M2 SSD dan....).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

PageFault schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:14:
[...]

Dat is heel oud, heeft die computer wel USB (2) dan?

ik weet niet waar je woont, anders kan ik hem wel voor je kopieren naar een andere schijf (niet zijnde M2 SSD dan....).
Waar zou je hem dan op willen kopieren dat de TS wel kan lezen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:16
Wat je zoekt, is gewoon een losse behuizing voor een externe harde schijf eigenlijk.

• PageFault
heuveltje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:58:
[...]

Waar zou je hem dan op willen kopieren dat de TS wel kan lezen ?
P-ATA, ik heb nog wel wat schijven liggen ook. Als het een ouwe bak is, past dat altijd.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 20:52
je kunt ook voor minder dan 20 euro een complete oude PC van V&A halen, staan er genoeg op…
Deze zullen in vrijwel alle gevallen (op de Vintage items na), ook gewoon Sata aansluitingen hebben waar je de disks op kunt aansluiten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1