ik wil een plat dak isoleren. Doe ik het zo goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Zoals op de foto is te zien is er veel ruimte achter het systeem plafond dat geïsoleerd kan worden.
Mijn plan was om de ruimtes tussen de balken te isoleren met glaswol (gamma) en dan af te werken door een damp dichte folie tegen de onderkant vast te nieten.
Dit om vocht tegen te gaan en om te voorkomen dat de glaswol niet naar beneden zakt.

nou vroeg ik mij af of dit voldoende is of mis ik nog iets wat ik kan doen?
In dit filmpje word verteld dat er gaten in de balken geboord dient te worden voor ventilatie.
Ten eerste snap ik het nut niet helemaal want het isolatie materiaal dicht weer de gaten dus hoezo ventilatie?
Ten 2de is dit bij mij eigenlijk onmogelijk gezien de ruimtes erg smal zijn en er geen een boormachine tussen kan. of ik moet schuin boren...
Maar dan alsnog, als ik er daarna glaswol in stop zitten de gaten weer dicht dus wat schiet ik ermee op...

Dus glaswol erin, folie eronder, systeem plafond platen weer terug plaatsen en klaar. mis ik nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAcfMZDwpBYRPscuoxroW0ADER0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9WKHNOrLmBoQtOTZRMur4hJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Bitumen dak? Als er vocht in komt (bijv. door condensatie) moet dit weg kunnen. Als je dan dampdichte folie tegen de onderkant doet dan heb je een afgesloten geheel. Beter een klimaatfolie tegen de onderkant.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
geen dampdichte folie of je moet ook ventilatie toe willen passen, de moderne manier is klimaatfolie. en vooral zorgen dat die lekkage weg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
erboven zit bitumen (epdm zal het wel niet zijn)?
voer je dakconstructie in bij ubakus.com en probeer even uit wat wel en niet kan.

klimaatfolie lijkt echt een must en moet supergoed worden aangebracht.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
vorig jaar is er nieuwe laag bitumen overheen gelegd.
Dus er is geen sprake van lekkages.

klimaatfolie nooit van gehoord...
dit is niet iets wat je in de bouwmarkt om de hoek koopt zie ik al.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakmember op 28-12-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
Powrskin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:33:
erboven zit bitumen (epdm zal het wel niet zijn)?
voer je dakconstructie in bij ubakus.com en probeer even uit wat wel en niet kan.

klimaatfolie lijkt echt een must en moet supergoed worden aangebracht.
wat houd "super goed" in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
eigenlijk moet je eerst weten hoe de constructie in elkaar zit. als er al pir/xps onder de bitumen zit, dan is wat glaswol zonder klimaatfolie geen probleem (niet te dik).

bij ubakus kan je wel zien wat het verschil is tussen klimaatfolie aangebracht of niet. het komt erop neer dat dan het snelplafond eruit moet

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Powrskin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:09:
[...]

eigenlijk moet je eerst weten hoe de constructie in elkaar zit. als er al pir/xps onder de bitumen zit, dan is wat glaswol zonder klimaatfolie geen probleem (niet te dik).

bij ubakus kan je wel zien wat het verschil is tussen klimaatfolie aangebracht of niet. het komt erop neer dat dan het snelplafond eruit moet
wat is pir/xps?
onder bitumen zit oude laag bitumen en daaronder spaanplaat zoals je ziet op de foto.

systeemplafond platen moeten er zowiezo er tijdelijk uit of verschoven worden anders kan ik er geen glaswol erin doen.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 28-12-2022 23:19 ]

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:03
tweakmember schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:54:

Mijn klimaatfolie heb ik bij de gamma gekocht. Wel alweer een jaar of acht geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:54
tweakmember schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:54:

Gelukkig kun je dat gewoon online bestellen.
Super goed aangebracht betekend dat er geen naden en kieren en gaten in mogen zitten. Het moet van wand tot wand overal goed aansluiten op de muren en het gehele plafond afdichten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tweakmember
ok even korte samenvatting:

ik wou dus dampfolie plaatsen maar dit word afgeraden omdat je dan een afgesloten geheel krijgt waardoor vocht (bijv. door condensatie) niet weg kan.
Om deze reden word er hierboven klimaatfolie aangeraden.
Maar klimaatfolie moet goed aangebracht worden, er mogen naden, kieren en gaten in zitten.
Het moet van wand tot wand overal goed aansluiten aan de muren en het gehele plafond afdichten.

Dit word een probleem want ik heb een systeem plafond hangen en die hangt aan stalen pinnen aan de houten steunbalken. Dus als je klimaatfolie tussen de draagbalken en systeemplafond gaat hangen komen er sowieso gaten in het folie. Dat is dus onvermijdelijk.

Gezien ik het systeemplafond wil laten zit ik nou te twijfelen of een folie nemen dan nog wel eens goed idee is.
Vocht zal er waarschijnlijk amper komen omdat er er al een systeem plafond eronder hangt die eventueel condens tegenhoud.
Ook kan glaswol in principe goed tegen vocht en gaat het als het langdurig nat is (waarvan de kans nihil is) niet rotten of schimmelen en behoud het zijn structuur.

Dus wat voor meerwaarde geeft het dan nog om 500 euro aan folie te plaatsen als het niet potdicht aangebracht kan worden?

Ik denk dat ik alleen de ruimtes tussen de draagbalken ga opvullen met glaswol, en helemaal geen folie meer plaats. :?

[ Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 29-12-2022 10:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:28
Zeer fout…

Die systeem plafondplaten houden absoluut geen vocht tegen… het gaat om vocht in de lucht, dat gaat er gewoon doorheen.
Dat de glaswol ook tegen vocht kan is irrelevant.
Het gaat erom dat, zonder folie, vochtige lucht heel makkelijk door je dakconstructie gaat, en vervolgens tegen de ijskoude spaanplaten condenseert…. Die platen zijn koud (want is de buitenkant van de isolatie), en vocht kan daar vervolgens niet weg, want er zit een dichte bitumen laag op de buitenkant..
De warme lucht met vocht koelt af door de koude spaanplaat, en al het vocht condenseert tegen de spaanplaat…
Gevolg is dat binnen no time je spaanplaat helemaal gaat schimmelen en weg gaat rotten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tweakmember schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:35:

ik wou dus dampfolie plaatsen maar dit word afgeraden omdat je dan een afgesloten geheel krijgt waardoor vocht (bijv. door condensatie) niet weg kan.
Maar klimaatfolie moet goed aangebracht worden, er mogen naden, kieren en gaten in zitten.
Het moet van wand tot wand overal goed aansluiten aan de muren en het gehele plafond afdichten.
Dat mag met het andere systeem ook niet
Dit word een probleem want ik heb een systeem plafond hangen en die hangt aan stalen pinnen aan de houten steunbalken. Dus als je klimaatfolie tussen de draagbalken en systeemplafond gaat hangen komen er sowieso gaten in het folie. Dat is dus onvermijdelijk.
dan plak je dat toch weer dicht
Gezien ik het systeemplafond wil laten
voor het jaren 90 kantoor gevoel?
Vocht zal er waarschijnlijk amper komen omdat er er al een systeem plafond eronder hangt die eventueel condens tegenhoud.
Ook kan glaswol in principe goed tegen vocht en gaat het als het langdurig nat is (waarvan de kans nihil is) niet rotten of schimmelen en behoud het zijn structuur.
tsja je OSB plaat alleen niet
Dus wat voor meerwaarde geeft het dan nog om 500 euro aan folie te plaatsen als het niet potdicht aangebracht kan worden?
blijft je dak heel

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58

Gezien ik het systeemplafond wil laten zit ik nou te twijfelen of een folie nemen dan nog wel eens goed idee is.

Ik denk dat ik alleen de ruimtes tussen de draagbalken ga opvullen met glaswol, en helemaal geen folie meer plaats. :?
Niet doen. Gebruik zo’n folielijm op de draagbalken en die gaten zijn geen probleem want de ruimtes tussen de balken, die lucht bevatten (in de glaswol) zijn gewoon afgesloten met klimaatfolie.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 18:39

mmniet

De beetje weter

twain4me schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:09:

[...]

voor het jaren 90 kantoor gevoel?

[...]
ik heb zelf een kelder met systeemplafond, niet het mooiste, maar wel het meest praktische, je kunt overigens ook hele andere platen erin leggen.

ik kan me voorstellen dat TS het plafond niet gaat vervangen ivm kosten overweging en dit zit er technisch waarschijnlijk prima in.

systeemplafond heeft overigens het voordeel bij ons in de kelder dat ik altijd perfect bij de leidingen kan (riolering, water, cv, data, elektra)

It's me Mario

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het punt is niet dat er water bij komt, maar dat er in lucht water zit opgelost (de "luchtvochtigheid"). Als het hout van het dak het koudst is (en dat is het bij isolatie onder het hout), dan condenseert dat water op het hout.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Er zijn zat casussen waar dezelfde situatie van toepassing is als de van TS.
Plat dak van een garage of schuur isoleren

De garage van Laura heeft een platdak met bitumen. Dat betekent dat dit dak een ‘dichte’ constructie heeft en daardoor geen ventilatie biedt. Laura kiest ervoor om het dak vanaf de binnenkant van haar garage te isoleren. Vanaf de buitenkant kan ook, maar hier zitten haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat er op het dak een beperkte hoogte beschikbaar is. Volgens de bouwregels moet er een bepaalde hoogte op het dak beschikbaar zijn voor de afvoer van regenwater. Als Laura isolatiemateriaal op het dak zou plaatsen wordt de verplichte hoogte niet meer gehaald. Laura besluit daarom om het platte dak van binnenuit te isoleren.
Laura zet op haar boodschappenlijstje:

Glaswol Naturoll 035 (kale glaswol op rol)
Klimaatfolie
Spinvliestape
Delta Tixx
Panlatten
Gipsplaten 
Gipsplaatschroeven

Allereerst meet Laura de dikte van de balken in haar plafond. Ze meet 14 cm en dus koopt ze kale glaswol op rol van 140 mm in de webshop van De Isolatieshop. Laura klemt de kale glaswol op rol tussen de balken van het plafond. Wanneer het complete plafond gevuld is plaatst ze er de klimaatfolie overheen. De klimaatfolie is 30 cm of 50 cm breed en dus verbindt ze de folie met spinvliestape. Hierbij houdt ze goed in de gaten dat de folie de complete dakconstructie bedekt, zodat de folie luchtdicht aansluit op muren. De stenen muur vormt het grootste risico op een luchtlek. Om dit te voorkomen zet Laura langs de folie een ril Delta Tixx elastische lijm op de muur. Ze druk vervolgens de folie in de Delta Tixx zodat deze de folie en muur verlijmt, maar ook meteen afdicht. Vervolgens werkt ze de dakisolatie af met gipsplaten. 
Hier te vinden: https://www.isolatiemater...garage-of-schuur-isoleren (casus 2)

En je hoeft 't uiteraard daar niet te bestellen, als je t maar niet van de Gamma besteld. Gamma is vaak premium prijs voor een budget product, zelfs als t niet zo lijkt (zoals een mooie Makita, die dan in de body stiekem alsnog goedkope onderdelen bevat die je niet ziet).

TL;DR:
- Plemp je dak vol met iets dat ademt, zoals glaswol
- Plaats daaronder weer een folie
(- eventueel daarna weer afwerking, maar t lijkt een aannbouw, mogelijk je geld niet waard)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
tweakmember schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:06:
Mijn plan was om de ruimtes tussen de balken te isoleren met glaswol (gamma) en dan af te werken door een damp dichte folie tegen de onderkant vast te nieten.
Dit om vocht tegen te gaan en om te voorkomen dat de glaswol niet naar beneden zakt.
In dit filmpje word verteld dat er gaten in de balken geboord dient te worden voor ventilatie.
Ten eerste snap ik het nut niet helemaal want het isolatie materiaal dicht weer de gaten dus hoezo ventilatie?
Overigens nog een paar dingetjes:

Ten eerste zou ik dat filmpje dan nog maar eens goed bekijken:
Ze hebben het daar over gaten boren in de balken BOVEN de isolatieplaten… Er zit dan dus nog een luchtlaag tussen de isolatieplaat en je dakplaten, en daar zitten dan die gaten in. (over het nut daar dan van heb ik mijn twijfels, tenzij het vanuit buiten kan doorwaaien daar)
Dat gaat bij jou niet als je van plan bent van de gamma glaswol(dekens op rol?) tussen de balken te gaan proppen…

Ten tweede: Zo’n damp/klimaatfolie die lichtjes zit vastgeniet op de balken is NIET bedoeld om de glaswoldekens op hun plek te houden om te voorkomen dat die doorzakken… Daar zul je toch echt iets beters op moeten verzinnen, anders scheurt je folie gewoon door en heb je veel grotere problemen.

Ten derde: Glaswol (dekens op rol??), van de gamma, is wel zo’n beetje de slechtste isolatie die je kunt kiezen… Slechtste isolatiewaarde, lastig overal sluitend te maken en ook het meest onhandig om te plaatsen..
Beter kies je voor:

- Harde steenwolplaten die je op maat kunt snijden en tussen je balken kunt klemmen (zoals op het door jou gelinkte filmpje).. Vastzetten met wat houten latjes, en daaronder de klimaatfolie plaatsen

- PIR of PUR platen met aan beide zijden een aluminiumlaag, die kun je ook makkelijk op maat snijden en dan tussen de balken klemmen… Véél hogere isolatiewaarde bij dezelfde dikte dan glaswol.. Als je dan alle naden tussen platen en balken nog met aluminiumtape luchtdicht afplakt, hoef je ook geen folie meer te plaatsen: de aluminiumfolie-coating op de platen is al dampdicht.
(overigens moet je daar dan eigenlijk wel weer ventileren bóven de platen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:48
Ik weet niet hoeveel meter folie je nodig hebt. Ik heb het dit jaar hier besteld. Ik had maar ca 6m2 nodig. Bij veel bedrijven zit je meteen aan een 40+ m2 rol

https://webshop.bpgvander...name-per-strekkende-meter

Bovenstaande link van de isolatieshop is een mooi uitgangspunt om te bekijken wat je nodig hebt.
Ik heb Knauff Naturoll genomen. Jeukt niet aan je handen en is op maat te snijden met een mes.
Vanwege de situatie bij mijn dakje was dit een stuk praktischer dan het gebruik van platen.

• twain4me

twain4me

Trichoglossus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:08:
Ik weet niet hoeveel meter folie je nodig hebt. Ik heb het dit jaar hier besteld. Ik had maar ca 6m2 nodig. Bij veel bedrijven zit je meteen aan een 40+ m2 rol

https://webshop.bpgvander...name-per-strekkende-meter

Bovenstaande link van de isolatieshop is een mooi uitgangspunt om te bekijken wat je nodig hebt.
Ik heb Knauff Naturoll genomen. Jeukt niet aan je handen en is op maat te snijden met een mes.
Vanwege de situatie bij mijn dakje was dit een stuk praktischer dan het gebruik van platen.
Ik zag het laatst ook bij een Welkoop op de rol zitten voor verkoop per meter.

bij pirplaten met aluminium moet je ook ventileren boven de plaat, dat neemt naast ruimte ook isolatiewaarde weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
BrainCrash schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:02:
[...]

- PIR of PUR platen met aan beide zijden een aluminiumlaag, die kun je ook makkelijk op maat snijden en dan tussen de balken klemmen… Véél hogere isolatiewaarde bij dezelfde dikte dan glaswol.. Als je dan alle naden tussen platen en balken nog met aluminiumtape luchtdicht afplakt, hoef je ook geen folie meer te plaatsen: de aluminiumfolie-coating op de platen is al dampdicht.
Maar, paar post erboven word mij juist verteld juist niet dampdicht te maken gezien er dan geen ventilatie meer is. Dan wil jij dus waarschijnlijk dat ik gaten in de balken ga boren en dan de platen onder de gaten monteer?

Bedankt voor je reactie trouwens, dat geld voor iedereen hier overigens. :Y

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:48
De balken op de foto van TS lijken wel erg dicht bij elkaar te zitten. Hoeveel ruimte zit er tussen de balken? En over wat voor oppervlakte gaat het?

Afhankelijk daarvan kan je nog kiezen voor het ene of andere materiaal.

Bij mij kwamen er nog wat lijken uit het dak vallen tijdens de werkzaamheden. Waaronder een gemummificeerde muis die mijn stroomdraden wou testen blijkbaar.

Klimaatfolie heb ik met sterke tape tegen de randen aan geplakt, en verder allerhande gaatjes/nietjes voor het bevestigen dicht getaped. Rachels erover. Gipsplaten er op en klaar.

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:23

QuattroNL

It is I.

Wat ik ooit bij iemand in een (minimaal) verwarmde garage heb gezien was dat er een (dampdicht) folie tegen de onderkant van de OSB platen bevestigd was (tussen de balken), daar glaswol tegenaan geklemd en daar weer dunne piepschuim platen tegenaan. Daarna afgewerkt met gipsplaten.
De OSB platen waren na 10 jaar nog prima droog dus het leek goed te werken maar is het wel de juiste methode?

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
Zoals jij het wil gaan aanbrengen heb je grote kans op condensatie tegen de OSB met houtrot als gevolg. Wil je tussen de balklaag gaan isoleren dan dien je er voor te zorgen dat er tussen de isolatie en de OSB ventilatie ontstaat.
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?
Speel maar eens een beetje in de demo versie van Ubakus en dan zie je waar het dauwpunt ontstaat.

[ Voor 15% gewijzigd door D.deJong op 29-12-2022 12:22 ]

• BrainCrash
tweakmember schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:14:
[...]

Maar, paar post erboven word mij juist verteld juist niet dampdicht te maken gezien er dan geen ventilatie meer is. Dan wil jij dus waarschijnlijk dat ik gaten in de balken ga boren en dan de platen onder de gaten monteer?

Bedankt voor je reactie trouwens, dat geld voor iedereen hier overigens. :Y
Yep, had tegelijkertijd mijn post hier al even kort op aangepast..

Overigens zijn er ook andere opvattingen over:
Die ventilatie (in het koude deel) is alleen nodig om vochtopbouw uit de lucht te voorkomen… (omdat dat anders zoals gezegd gaat condenseren, met veel ellende tot gevolg)…
Maar als je (dampdichte) isolatieplaten (zoals Alu-PIR) strak vast tegen de dakplaten vastmaakt, dan zit er geen lucht meer tussen, en als je zorgt dat er ook geen “nieuwe” lucht meer tussen kan komen, dan kan er ook geen vocht uit de lucht daar gaan condenseren… Dan heb je geen ventilatie aan de bovenzijde nodig, immers is daar niks meer om te ventileren. Eis is dan natuurlijk wel dat het hele pakket goed lucht- en dampdicht is. (dat gaat dus niet met glas/steenwol platen), én dat alles goed droog is voordat je de boel dichtmaakt.

• Saffie_time
  • Laatst online: 07:35

Saffie_time

Why use this? 42!

Die gaten boven (!) je isolatie en onder je houten platen zijn dus zeker essentieel.
Je dauwpunt zit vlak onder hen bituum, dus in het hout. Wil je niet dat dat gaat schimmelen zal je daar dus lucht aan moeten laten komen. Dat lukt niet met isolatie ertegen of een dampdichte folie eronder...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ErikRos-
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Ubakus is helaas niet 100% betrouwbaar voor platte daken. Er zijn aspecten van de detaillering waar ubakus geen rekening mee houdt die wel tot problemen kunnen leiden. Dat gezegd hebbende. In het land der blinden is een oog koning.
Wat in ieder geval duidelijk wordt is dat zoals elders genoemd is een laag isolatie buiten de constructie geplaatst moet worden om het dauwpunt buiten de constructie te houden.
Maar dit is een waarschuwing voor iedereen. Vertrouw niet blind op ubakus als het om platte daken gaat. Bij ons zijn we op aanraden van onze leveranciers volledig afgestapt op het gebruik van ubakus voor platte daken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:52

De verschillende adviezen die je krijgt en de informatie online is helaas niet altijd eenduidig. Dit komt naar mijn mening vooral door twee zaken:
  • "folie" wordt vaak op één hoop gegooid terwil dampopen en dampdicht totaal verschillende functie hebben
  • "vroeger" was er geen klimaatfolie. Veel van de informatie/adviezen zijn gebaseerd op die situatie (ventilatie van dakbeschot)
Ik ben geen specialist maar voor zover ik weet is de enige juiste manier om vandaag de dag een plat, dampdicht (bitumen) dak af te werken door gebruik te maken van klimaatfolie.

Wat betreft het kopen van klimaat folie, een aantal bouwmarkten heeft dit gewoon in het assortiment maar online bestellen kan natuurlijk ook. Voorbeelden zijn "MIOFOL ACTIVE FOLIE" of "Isover Vochtregulerende Klimaatfolie", denk qua kosten in de richting van €4/m2. Dit is een stuk duurder dan "ouderwetse" folie maar simpelweg noodzaak.

Wat betreft het aanbrengen van de folie, in iedere situatie zullen er obstructies zijn, die hoeft geen bezwaar te zijn als er netjes gewerkt wordt. Klimaatfolie kan worden aangebracht met nietpistool, dit doe je in banen die je een beetje laat overlappen. Deze banen tape je vervolgens af met ducttape, aluminiumtape of speciaal tape dat voorgeschreven wordt. Aansluitingen met muren of andere objecten afkitten, type kit maakt naar mijn mening niet al te veel uit. Op deze manier kan je in principe alles afwerken, meer obstructies is alleen meer werk.

Om het folie goed aan te kunnen brengen zorg je voor een lat rondom tegen de muur waar het folie op geniet kan worden (in gevallen waar daar nog geen balk zit). Afhankelijk van situatie/voorkeur kan worden gekozen voor folie boven of onder de rachel. Voordeel van folie onder de rachel is dat er minder schroeven door de folie gaan en dampdichtheid waarschijnlijk beter zal zijn. Op deze manier moet echter wel de isolatie worden aangebracht zonder ondersteuning. Met steenwol gaat dit waarschijnlijk iets makkelijker dan met glaswol maar als je simpele banen met grote stukken hebt kan het wel.

Het alternatief is eerst een paar rachels plaatsen, dan de isolatie die dan makkelijk blijft hangen. Na het aanbrengen van alle rachels kan het folie dan over de rachels. In dit geval zou ik langs de wanden ook weer een latje tussen de balken aanbrengen waar het folie op geniet kan worden.

Tot slot; kies alsjeblieft de isolatie op de maximale dikte die je kwijt kunt. Besparen op een paar euro isolatie is een slechte besparing. Hopelijk zit deze isolatie daar nog jaren en dan is het zonde om ruimte onbenut te laten.

Succes

Edit, ter inspiratie een plaatje van het folie op mijn zolder. Gaat in mijn geval niet om klimaatfolie maar afwerking is hetzelfde. Ik heb om specifieke reden over de rachels aangebracht, zoals gezegd zou ik dit proberen te voorkomen als het kan. Zoals je kan zien zat in deze foto van de nok ook wel wat complexiteit qua afwerken, dat hoeft allemaal geen bezwaar te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZVCG154QRHsWBH9gcfBf7qhzyw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4S9KBRvqQqv8UfhZkQfn0Bb.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 30-12-2022 07:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1