Afvoer vrijmaken/zoeken in meterkast t.b.v. wateronharder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 19:28
In verband met ons harde water willen we een waterontharder installeren in ons huis en de meterkast is de meest logische plek om dat te doen. Een zoektocht en wat mailverkeer met een fabrikant wordt het toch wel aangeraden om een afvoer te gebruiken.

Achter de meterkast zit een afvoerbuis welke van het toilet op badkamer op de eerst verdieping af komt en mogelijk zit de douche en wasbak daar ook bij. Deze afvoerbuis zit een stukje van de achterkant van de meterkast vandaan. Ik schat zo'n 15cm, zie foto van de bouw van het huis hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-EuEXOWHfu0R7QNbTfl3DnpsRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLWUGE30CoYZysXNR8nY5cLv.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik een gat in de houten achterwand van de meterkast geboord, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu5tXYczcfJGS8G-maXPLNraFfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXM2RCHhZMNFAHrihhsd87Y3.jpg?f=fotoalbum_large

Die "stenen" die zichtbaar zijn zal iets van ytongblokken oid zijn, want erg zacht. Met mijn nagel maak ik er een kras in.

Het vermelden waard is dat we niet beschikken over een kruipruimte.

Kan ik het gat in het hout en de Ytong blokken groot genoeg maken om bij de afvoer te komen? Is dat uberhaupt verstandig? Wat kan ik het beste doen als de afvoer eraan gemaakt is? Weer dichtmaken met Ytongblokken of ander isolerende spullen zoals glaswol?

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:25
Kan je er niet in de kruipruimte bij? Waar je nu zit zit je precies op 2 bochten. Word erg lastig om daar door het kleine gat wat op aan te sluiten...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• MRIdev
@Makrolon Dat gat wat ik nu geboord heb was om te kijken wat achter de plank zat. De bedoeling is dat groter te maken om er goed bij te kunnen. Vervolgens wil ik het ontstane gat weer opvullen en dicht maken. Vandaar de vraag wat ik na het aansluiten het beste kan doen.

Ik heb de OP aangepast dat we geen kruipruimte hebben.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:02
Weer een blok er in lijmen en hout er over.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11

klown

geek

Hoe groot moet die afvoer zijn? Als je met 40 of 50mm toe kan, kun je het beste met voorzichtig bikken bij de buis proberen te komen en met een aanboorzadel een aftakking maken.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zit er niks naast de meterkast met een afvoer? Toilet, keuken.

Of je kijkt waar je water afgetapt wordt voor de rest van je huis en je kijkt of het daar te plaatsen is?

[ Voor 53% gewijzigd door Marzman op 29-12-2022 16:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gewoon paar 22mm gaten boren. als je afvoer 40/50mm erdoor kan is het toch goed. zo te zien kalkzandsteen 7cm of zo. Ytong gebruikt voor meterkast ook 7cm.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het probleem is denk ik op de bestaande leiding zien aan te sluiten.. immers je hebt bar weinig speelruimte om er via 1 of 2 gaten bij te kunnen.. of je moet de halve muur er uit breken

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Wat ik zo lees kan het dus Mijn idee is om door het hout en gasbeton een voldoende groot gat te maken zodat ik op de bestaande afvoer een klemzadel kan plaatsen.
Vervolgens een pijp naar buiten en dan het gemaakte gat door middel van gasbeton (?) dicht te maken. Daarna afwerken met een houten plank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:19
Mijn ontharder zit met een stuk tuinslang op een afvoer aangesloten. Kun je niet met een kleiner gat en veel flexibiliteit af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Knappel schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:54:
Mijn ontharder zit met een stuk tuinslang op een afvoer aangesloten. Kun je niet met een kleiner gat en veel flexibiliteit af?
De afvoer waarop ik aan wil sluiten is afkomstig van het toilet, om mogelijke stankoverlast tegen te gaan wil ik het dicht hebben. Ik wil ook een zwanenhals installeren.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23
Ik snap niet helemaal hoe dit zit. Je hebt een gat geboord in het hout, maar je stuit op blokken. Dat is in ieder geval niet de wand op je 1e foto. Hoe zit dit exact? Zit er hout, gasbeton blokken, afvoer, gasbeton blokken? Ik zie je afvoer namelijk niet.

Los van dat, je zal een flink gat moeten maken. Vraag mij af of dit lukt, want er zit een hoop in de weg. Je zal flink moeten zagen en breken om erbij te kunnen. Was dat ook je plan?

• MRIdev
@ID-College Op de eerste foto zie je dat er tussen de afvoer en de (toekomstige) achterwand van de meterkast wat ruimte zit. Ik vermoed dat later op die plek de wand met blokken is geplaatst en vervolgens de houten plaat daar tegen aan.

Wat je op de tweede foto ziet is die houten plaat met het door mij geboorde gat. In dat gat zie die wand met blokken staan.

Dat zagen en breken is momenteel inderdaad mijn plan.

@Marzman Links van foto twee en op foto een kijk je tegen de muur naar het toilet aan, maar om daar te komen moet ik ook breken. De keuken zie je aan de rechtse kant op foto een. Om daar te komen, kom ik die eerste afvoer tegen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gok dat de afvoer van de verdieping vrij strak tussen de muurtjes zit... dus ik zou voorzichtig te werk gaan
mocht je met de gaten boor welke je nu al gebruikt heb voor het hout verder gaan zou ik de centerboor er uit halen..

404 Signature not found

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23
MRIdev schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:37:
@ID-College Op de eerste foto zie je dat er tussen de afvoer en de (toekomstige) achterwand van de meterkast wat ruimte zit. Ik vermoed dat later op die plek de wand met blokken is geplaatst en vervolgens de houten plaat daar tegen aan.

Wat je op de tweede foto ziet is die houten plaat met het door mij geboorde gat. In dat gat zie die wand met blokken staan.

Dat zagen en breken is momenteel inderdaad mijn plan.

@Marzman Links van foto twee en op foto een kijk je tegen de muur naar het toilet aan, maar om daar te komen moet ik ook breken. De keuken zie je aan de rechtse kant op foto een. Om daar te komen, kom ik die eerste afvoer tegen.
Dat gok ik ook. Er zit nogal wat in de weg vanuit je MK gezien. Je hebt werkruimte nodig en die heb je niet echt aan je MK kant. Kan het niet vanuit de andere kant. Ik vraag mij af hoe je dit weer netjes gaat maken, of je moet je hele MK leeg gaan halen. Met lopende leidingen wordt dit een enorm gepriegel, als het überhaupt al lukt..

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien begrijp ik de vraag niet goed, maar waarom wil je een waterontharder op de afvoer? Lijkt mij dat je de ontharder op de aanvoerleiding wil hebben?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40
Sorry, even zwaar off-topic...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlngKQM7-X4RWfpPUnFOLrNAZ04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmQPaGjBLrVvqgISeUZrpwRv.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is dit? Volgens mij een blanke 25mm² aarddraad, afkomstig van de aardelektrode.

Maar waar is die gebleven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK90NkK9CHNl67UOKVPPPqvehYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCvn0tpbSyXNJyodyQc4KaGM.jpg?f=fotoalbum_large
Normaalgesproken zou dat aangesloten moeten zijn op de hoofdaardrail, maar daar zie ik alleen een draad naar de groepenkast, een draad naar de gasleiding en een draad naar de waterleiding?

Ik vraag me nu af of je elektrische installatie wel geaard is... Mogelijk levert de netbeheerder aarde mee en loopt dat onzichtbaar vanuit het meterbord de groepenkast in. Maar dan nog is het raar dat die blanke 25mm² ineens verdwenen is? :?

Van waterontharders heb ik weinig verstand, sorry. :+ Heb je daadwerkelijk een afvoer laag bij de grond nodig of kan de waterontharder zijn afvalwater opvoeren? Naar mijn idee moet je niet aan die bochten daar rechts onderin de hoek komen. Jammer dat het verticale stuk geen PVC is, daar kun je dus niet zomaar een aanboorzadel lijmen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@MRIdev let je wel even op de juiste hoogte van het in te bouwen t stuk ?
er onstaan rondom die bochten allemaal drukken die problemen kunenen geven.
het witte pvc is geluidsdempendt pvc. (ik heb geen idee of dat het lijmbaar is. )
je kan proberen om de afvoer in het midden van het schuine gedeelte te zetten.
(met de tuit omhoog.) zodat als men een wc doorspoelt het er niet in komt.
let wel bij dit advies geldt garantie tot de voordeur. (oftewel geen garantie)
omdat je niet voldoet aan de afvoer richtlijenen. maar goed soms lukt het.
(en wat je zoekt heet een klemzadel. deze bijv https://www.toolstation.n...jta9X8pFMo0RoCiqUQAvD_BwE
(en nee ik heb geen aandelen bij toolstaytion of warmte service. was het maar zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
spone schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:49:
Misschien begrijp ik de vraag niet goed, maar waarom wil je een waterontharder op de afvoer? Lijkt mij dat je de ontharder op de aanvoerleiding wil hebben?
Omdat zo'n apparaat afvalwater produceert tijdens de regeneratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MRIdev schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:35:
Kan ik het gat in het hout en de Ytong blokken groot genoeg maken om bij de afvoer te komen? Is dat uberhaupt verstandig? Wat kan ik het beste doen als de afvoer eraan gemaakt is? Weer dichtmaken met Ytongblokken of ander isolerende spullen zoals glaswol?
Wat ik zou doen:

Eerst een gat maken (~20mm) en dan met zo'n cameraatje erin.
Als het 'vrij' is erachter en YTong oid is. Met een decoupeer of recipro zaag een gat maken. Dat gat zou ik heel groot maken, daarvoor de gasleidingen allemaal weghalen (die lopen sowieso raar).
Nu heb je de benodigde werkruimte, alles aansluiten en het blok wat je eruit hebt gezaagd weer terug plaatsen (met uitsparing voor de buis) met blokkenlijm.

Als je bang bent dat het gat 'instort', een paar extra schroeven in de houten plaat zetten boven het gat. Het hoeft alleen tijdens de klus te hangen, daarna lijm je alles weer vast.

Als je tijdelijk gas nodig hebt: een gasslang halen, dan kun je altijd alles aan elkaar knopen. Bijvoorbeeld als je niet verder kunt en ergens op wacht.
Sowieso zou ik een loodgieter je gasleidingen even laten opruimen. Het zit raar met enorm veel bochten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou een dusdanig gat maken om er een t-stuk tussen te bouwen.
Aanboorzadels willen nog wel eens gaan lekken.
Als je dan toch een aanboorzadel wil gebruiken neem dan deze met rubberhttps://www.warmteservice.../p/57255955?gclsrc=aw.ds&
Die witte buis lijkt zoals @miciel zegt op geluidsarme buis, die heeft een andere wanddikte en daar kan je niet op lijmen. Al denk ik dat die ook veel te hoog zit.
En wat @Xander zegt die buis met aarde draad zie je niet terug, en ook off topic zit er wel mantelbuis om de gasleiding in de vloer? En bij de cv leidingen zijn de t-stukken niet beschermd. (Afgetaped)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Xander Scherp gespot. De aarde wordt inderdaad via de netbeheerder aangeboden. De aardedraad meest links op het blokje loopt naar een aansluiting op de groepenkast en daar zit ook een sticker op dat de aarde via de netbeheerder wordt aangeboden.
Dat was met mijn elektroachtergrond ook een van mijn eerste vragen toen het huis tien jaar geleden werd opgeleverd.

@miciel Mijn zwager heeft de afvoer van zijn waterontharder aangesloten op de hemelwaterafvoer. Om te voorkomen dat er bij een tegendruk het water eruit komt heeft hij een terugslagklep (met een bal?) erin geplaatst. is dat een oplossing?
De klemzadel wil ik gaan proberen op het grijze schuine deel te plaatsen en dat is te lijmen.

@TheGhostInc De andere leidingen wil ik zoveel mogelijk laten zitten. Gasleidingen ga ik zelf niet verleggen, dat vind ik te gevaarlijk. Dus als het nodig is besteed ik dat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
MRIdev schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:35:

Tuurlijk. Ik zou een zo groot mogelijk rechthoek uitzagen zelfs achter die koperen buis langs.

Heb laatst mangaten gezaagd in knieschotten die van die witte blokken waren opgebouwd (gaatje boren, lompe houtzaag in de reciprozaag). Na afloop de blokken terug gelijmd (PUR lijm maar kan ook met gipsafsmeerspul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MRIdev schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:58:
De klemzadel wil ik gaan proberen op het grijze schuine deel te plaatsen en dat is te lijmen.
Volgens https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Mag je in dat hele stuk niets aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCxYuWnwrz9h66cJ_pDInfsnWQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m6QnJ0fkEse0UckGnr4TI9BX.png?f=fotoalbum_large

Behalve terugslag riskeer je denk ik dat het sifon wordt leeggetrokken door het langsstromende water, waarna je dus rioollucht in je meterkast krijgt.

Mocht je toch daar willen aansluiten dan zijn de methoden genoemd in 2.4 van dat document denk ik geschikter dan een klemzadel. Dat klemzadel is meer iets voor aansluiten op een verticale standleiding.

(Maar ik ben nog steeds geen loodgieter :P)
MRIdev schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:58:
@Xander Scherp gespot. De aarde wordt inderdaad via de netbeheerder aangeboden. De aardedraad meest links op het blokje loopt naar een aansluiting op de groepenkast en daar zit ook een sticker op dat de aarde via de netbeheerder wordt aangeboden.
Dat was met mijn elektroachtergrond ook een van mijn eerste vragen toen het huis tien jaar geleden werd opgeleverd.
Wel bijzonder dat die 25mm² er dan in eerste instantie wel is gelegd, maar vervolgens nergens meer te bekennen is?

Met aarde aangeboden door de netbeheerder is het in ieder geval veilig. :) Maar het zou kunnen dat de netbeheerder destijds toch een hulpelektrode heeft voorgeschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het mogelijk is vanaf de andere kant een blok eruit zagen lijkt mij het makkelijkste.

Dan kan je ook de aftakking wat hoger plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 15:45
Een waterontharder stoot een beste hoeveelheid water uit bij het regenereren, een sifon met daarboven 50cm aan rioolbuis zou ik aanraden
Pagina: 1