Homewizard 1 fase kWh meter op 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:50
Een vraag over de 1 fase kWh meter (wifi) van Homewizard. Kan deze ook op een 3 fase groep gebruikt worden om 1 van de 3 fases te meten? Ik kan natuurlijk 1 van de 3 fases door de meter laten lopen, maar moet ik dan ook gewoon de nul van deze groep door de meter laten gaan?

Ik heb namelijk een 3 fase groep naar het tuinhuis lopen waar deze onderverdeeld word naar onder andere een 1 fase groep voor de zonnepanelen, welke ik dus graag uit wil lezen met Homewizard. Deze heeft wel een eigen fase. Ik wil deze groep wel graag in de hoofd meterkast uitlezen ivm bereikbaarheid van de wifi.

Hoor graag of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• emot
Oke het kan dus heen ‘kwaad’ dat die nul ook voor andere groepen gebruikt kan worden? Kan dan misschien wel de grafiek soms afwijken of ook dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
@emot Je moet alleen de te meten aftakking door deze meter heen halen. Er mag geen stroom van andere groepen doorheen lopen. Dus let daar even op met bedraden.

Ik neem aan dat je deze meter na een 1p+n automaat monteert voor 1-fase lasten?

• emot
jeroen3 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:26:
@emot Je moet alleen de te meten aftakking door deze meter heen halen. Er mag geen stroom van andere groepen doorheen lopen. Dus let daar even op met bedraden.

Ik neem aan dat je deze meter na een 1p+n automaat monteert voor 1-fase lasten?
Nee, juist na een 3p+n automaat omdat ik 1 van die 3 fases uit wil lezen. Op deze fase zitten de zonnepanelen, die in het tuinhuis via een onderverdeler weer afzonderlijk afgezekerd zijn met een 1p+n automaat. Echter heb ik daar geen wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Dan kan het niet zonder meetfout. Deze meter mag alleen de 1-fase stromen zien.
Hoewel hij dat krijgt via de fasedraad, lopen de overige fases ook door de nul waardoor er een meetfout ontstaat.

Je zou een meter kunnen proberen die geen MID label heeft, die kunnen vaak met 1 nuldraad overweg, zoals een SDM120, maar die is "maar 5A".

Als je deze meetfout accepteert kun je hem wel gebruiken voor jouw toepassing. Het is niet onveilig o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 29-12-2022 08:53 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

jeroen3 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:52:

Je zou een meter kunnen proberen die geen MID label heeft, die kunnen vaak met 1 nuldraad overweg, zoals een SDM120, maar die is "maar 5A".
45A toch?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:08

Infant

It's a floating Dino!

Ja, dat kan gewoon.

Als je de meter bijv. aansluit op L1 en N meet hij simpelweg alle stroom door L1 heen. Maakt niet uit wat er op de andere fase gebeurt.

Als je een motor hebt op 3 fase waar 10A doorheen loopt, dus 0A door N en per fase 10A. Meet deze meter gewoon netjes 10A door L1. Maar dan bij 230V want zijn referentie is N.

De motor gebruikt 3x10A bij 400V = 10 * sqrt(3) * 400 = 6900W
De meter meet 1x10A bij 230V = 10 * 230 = 2300W

Als er zonnepanelen op zitten, of er loopt stroom heen op L2 en terug op L1 maakt allemaal niet uit.
Je meet gewoon het vermogen wat door de L1 geleider is gegaan. Over welk draad die terug loopt interesseert hem niet.

En dus ook bijv. als er op L2 16A getrokken wordt, die door de N terug loopt, meet deze meter 0A op L1.

[ Voor 7% gewijzigd door Infant op 29-12-2022 10:16 ]

• jeroen3
@Infant hij krijgt een spannings en hoek meetfout door de verliezen in de nulleider, hij zal inderdaad wel ongeveer kloppen, maar niet helemaal, daarom raad ik het af.

• emot
jeroen3 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:55:
@Infant hij krijgt een spannings en hoek meetfout door de verliezen in de nulleider, hij zal inderdaad wel ongeveer kloppen, maar niet helemaal, daarom raad ik het af.
Het gaat er mij ook om dat ik ongeveer kan zien wat de zonnepanelen doen en of ze het nog blijven doen. En daarbij ook alles in 1 app.

Daarbij heb ik op deze krachtgroep ook geen andere continu verbruikers. Af en toe een buiten lamp en heel sporadisch de grondwaterpomp.

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet in ieder geval dat ik hem zo zonder problemen aan kan sluiten.
Pagina: 1