• Frenklink
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-01 07:57
Goedenavond,

Ik lees fantastische topics op dit forum, echter ben ik een leek op het gebied van software etc.
Ik heb mijn complete huis en schuur zelf gebouwd, maar als het op internet etc aankomt, kan ik wel wat hulp gebruiken.
Ik heb glasvezel van Trined. Dit gaat van het modem naar een Fritsbox 5490, Tot voorkort zorgde dit kastje voor de wifi. Aangezien ik regelmatig thuis werk en mijn vrouw een eigen bedrijf heeft is een betrouwbare verbinding wel een vereiste.

Een maatje van mij adviseerde mij de producten van Ubiquiti.
Wij hebben zojuist een Switch 16 PoE geïnstalleerd met een Acces point U6-Pro. (dit zou zorgen voor verbeterde wifi in huis)
Nu dit geïnstalleerd is, is het in huis prima. Maar boven en op kantoor (12 mtr verderop) nog niet super.
Kan het zijn dat er instellingen in de fritsbox aangespast moeten worden? Wij hebben de wifi van de Fritsbox zelf uitgezet.

Ik hoop dat jullie mij in Jip en Janneke taal verder kunnen helpen. (mag ook bellen)
Ik ben erg tevreden over de producten van Unifi en we zijn dan ook voornemens om dit uit te breiden naar onze schuur, waar we een kantoor/leefruimte willen creëren.

Vriendelijke groet,

Frenklin

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Hang boven en in de schuur ook een extra Unifi access point op en sluit deze met een kabel op de PoE switch aan. Dan gaat het zeer waarschijnlijk al veel beter.

Wifi kan veel bereik hebben, maar als er beton, steen en (hr++)glas tussen zit verzwakt het signaal al snel.
Op plekken access points neerhangen waar apparaten goed zicht hebben is dan de beste oplossing. Hang deze dan aan het plafond indien mogelijk.

I reject your reality and substitute my own

• Frenklink
Dank voor je snelle reactie. Ik zal morgen testen met een lange kabel en de AP op meerdere plekken hangen

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25
/rant
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen consumenten/leken een unifi setje aanraden. Het is een prosumer set, geen consument.
Owja en je fritzbox vervangen voor een enkel unifi ap is vrij nutteloos, tenzij die op een betere plek hangt
/rant

Ik zou het geheel terugsturen. Je hebt nu dik 400 euro uitgegeven voor een switch met een enkel ap.
Dekking == meerdere ap”s, ga uit van omg 1 per verdieping, veelal 3 in woonhuis.
Bv een simpele 8 poort switch van 30 euro met daarbij 2 fritz repeaters (bekabeld) a 80/stuk.
Of 3 nodes deco x50 bekabeld voor 250’euro totaal.

Ben je voor ongeveer 200-300 euro klaar, goedkoper en stuk beter wifi dan via 1 unifi

[Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 29-12-2022 06:49]

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nagenoeg alle WiFi-apparaten zenden vrijwel identiek uit, ze zijn (vanuit regelgeving) beperkt op dezelfde zendvermogens. Als je met apparaat A slechte dekking ergens in huis hebt, is het erg onwaarschijnlijk dat het met apparaat B beter zal zijn.

In een gemiddelde Nederlandse naoorlogse eengezinswoning voldoet een enkele WiFi-AP ongeacht prijs en aantal antennes simpelweg niet om overal fatsoenlijke dekking te hebben. Als je kans hebt AP's optimaal te plaatsen lukt het vaak wel met twee, ben je minder vrij in plaatsing komt het snel meer op een per verdieping, dus drie.

De toegevoegde waarde van bijvoorbeeld UniFi zit niet in het functioneren van een enkele AP. De U6-Pro is een generatie nieuwer dan je Fritz!5490, maar ook wat zwaarder uitgevoerd. Dat betekent dat je hogere snelheden kunt halen waar dekking goed is (en je clients het aankunnen - wat zelden het geval is. Daarom vind ik de toegevoegde waarde van de U6-Pro tov de U6-Lite in praktijk volkomen ontbreken: weggegooid geld), maar de dekking zelf gaat er niet noemenswaardig op vooruit.

Misschien kun je met een betere plaatsing alsnog dekking overal rond krijgen (tip: laag in trapgat 1e verdieping aan de muur, zodat je zowel van begane grond als 1e verdieping het apparaat kunt zien, is meest kansrijk in meeste woningen), maar zoals gezegd, ik zou er default vanuit gaan dat je twee nodig hebt om overal 5GHz dekking te hebben. 2.4GHz is leuk voor IoT, maar niet iets wat samen met 'betrouwbare verbinding' in de mond genomen mag worden. Met twee wordt het puzzelen voor beste plaatsing. Alvast niet in meterkast, dat is vrijwel altijd slecht. Ik zou uitgaan van eentje in woonkamer, of anderszins op begane grond zo ver mogelijk weg van trapgat. Tweede zou dan tussen 1e en 2e verdieping in trapgat kunnen.

Maar goed, dat zeg ik op basis van algemene ervaring. Jouw huis is uniek en meten is weten. Pak de client waar je nu meeste problemen mee hebt, zoek uit hoe daarop signaal te meten (Windows: netsh wlan show interface, Android WiFi Analyzer Open Source installeren). En dan met AP op huidige locatie meten in alle kamers in huis. Tip: zet voor de meting de 2.4GHz en 5GHz radio's op verschillende SSID's zodat je zeker weet waar je mee verbonden bent bij de meting, of zet de 2.4GHz gewoon uit.
Maak een matrix van AP locatie vs signaalsterkte 5GHz in alle kamers. Let op dat je de AP niet eens met netwerkkabel aangesloten hoeft te hebben voor deze metingen, het gaat puur om signaalsterkte, niet om gegevensoverdracht.
Uiteindelijk kun je uit die matrix opmaken hoeveel AP's je minimaal nodig hebt om overal in huis minimaal 67dBm (WiFi Analyzer) of 66% (Windows) signaalsterkte te hebben - en waar ze moeten hangen.

Als je dat weet kun je kijken naar de features die je AP's nodig hebben en welke je moet kopen. UniFi combineert goede (zij het soms onhandig uitgevoerde) centraal beheer van APs met zeer uitgebreide instelmogelijkheden. Ik kan m'n lol op - maar je kunt het dus ook hopeloos verprutsen als je niet weet waar je mee bezig bent. Achilleshiel van UniFi is dat je een controller ergens moet draaien (kan gewoon op een PC) en dat als je updates te lang uitstelt, de controller en AP firmwares niet meer met elkaar kunnen praten en je alles een factory reset moet geven. Ik blijf er zelf op draaien, maar na twee keer bij mensen die ik het aangeraden heb langs te moeten gaan voor die issues raad ik het niemand nog aan waar ik niet 100% vertrouwen heb dat ze het zelf kunnen.

Die Deco zaken zijn exact omgekeerde: totaal idiot-proof, maar er valt ook nagenoeg niets op in te stellen (en sommige niet-aanpasbare defaults zijn echt vreselijk, 40MHz kanalen in 2.4GHz bijvoorbeeld...)

Fritz zit er half tussenin. Fritz heeft sowieso een geheel eigen stijl/manier van werken of instellen. Ben er zelf niet wild van, maar als het je ding is, is het bij uitstek aan te raden om dat te blijven gebruiken.

Als je meer geld wilt uitgeven voor ontzorging, kijk dan naar dingen als HPE Aruba InstantOn AP's. Die zijn ontworpen om even eenvouxig te zijn in installatie en gebruik als de Deco, maar meer intelligentie en instellingen onder de motorkap te geven dan UniFi. Wat ze niet bieden: meer performance of dekking. Heb al paar keer mensen teleurgesteld zien worden nadat we die aanraadden en ze geen steek beter presteerden dan een TP-Link Deco M4. Nee, dat is nadrukkelijk niet de meerwaarde waar je voor betaalt.

Soittakaa Paranoid!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn Deco's doen gelukkig geen 40mhz breed op 2.4ghz.. maar inderdaad geen optie voor.. mogelijk dat ze hier door de vele 2.4ghz netwerken al terug geschakeld zijn naar 20mhz breedte..

foolproof is het wel.. echter zitten er ook toch wel wat rare grapjes in de Deco's al zal de doorsnee consument daar geen last van hebben..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Frenklink
@laurens0619 Dank voor je reactie.
De situatie is niet geheel zoals je beschrijft, Ik snap het overigens wel dat wanneer het alleen om stabiele wifi gaat dit systeem overkilled is.

Wij hebben een vrijstaande woning en een schuur van 100 m2. Die staat 20 mtr van het huis.
Ons huis heeft ook een oppervlak van 100 m2. De glasvezel komt binnen in de hoek van de woning (daar waar de tv staat) Daar zit ook het modem en de Fritsbox. Wij hebben altijd al problemen gehad met de wifi in het gehele huis. We hebben destijds devolo adapters aangeschaft, zodat we aan de voorkant van het huis daar waar nu het kantoor zit beter internet hadden. Dit ging een tijdje goed, maar was nog niet fantastisch.
In de bouw hebben we niet echt rekening gehouden met internet, door b.v. UTP/CAT kabel aan te leggen.

Met de schuur hebben we plannen om daar een kantoor en verblijfsruimte te realiseren. Ook willen we nog camera's om het huis/schuur en willen we willen werken met een Nas/Timecapsule voor zakelijk/prive. Hierdoor ontstond het gesprek over Unifi (een maatje en collega van mij hadden hier goede ervaring mee)

Van het huis naar de schuur heb ik wel een UTP kabel gelegd.
Hier willen we verder met een switch light en daar zowel wifi als in wall contact dozen aanleggen, om stabiel internet te creeren.

Ik ben er inmiddels achter dat 1 AP niet afdoende is voor het hele huis, hier zal ik dus een extra AP (bedraad) voor aan moeten leggen.

Ik hoop dat ik de situatie wat beter heb kunnen beschrijven
Bijgevoegd een overzicht, zoals we uiteindelijk de situatie willen creeren.

• Frenklink
@dion_b Dank voor je uitgebreide antwoord.

Fijn dat jullie de tijd nemen om mee te denken, waardeer dit!
Ik ga zoiezo een aantal testen doen met een lange UTP kabel en de AP om te kijken hoe het signaal is.
Daarnaast een matrix maken is een goed idee.

Dank allen!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
Gemiste kans als je een huis bouwt en geen rekening houdt met bekabling voor je netwerk.
Maar een accesspoint aangesloten op de kabel in je schuur zal de connectiviteit problemen daar wel oplossen.
Op je andere verdiepingen in het huis zou je eigenlijk hetzelfde moeten doen, maar draadloze repeaters zouden ook een oplossing kunnen zijn.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:00
de opzet lijkt wel wat hoe ik het thuis heb ingericht.
ik heb onder (master)controle van mijn fritzbox in huis fritz repeaters bekabeld aangesloten, zodat ik ook 15m in de tuin wifi bereik heb.
een utpkabel (cat6) naar de schuur 30m verder, met daar een simpele 5 ports gbit switch, waarop een fritz repeater voor de wifi stallencamera's, en de back-up nas.
alles werkt zowel op 2,4 als 5Ghz met dezelfde ssid. ook mijn gasten netwerk (andere ip range) loopt hierop

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:32
dion_b schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:41:
Nagenoeg alle WiFi-apparaten zenden vrijwel identiek uit, ze zijn (vanuit regelgeving) beperkt op dezelfde zendvermogens. Als je met apparaat A slechte dekking ergens in huis hebt, is het erg onwaarschijnlijk dat het met apparaat B beter zal zijn.

In een gemiddelde Nederlandse naoorlogse eengezinswoning voldoet een enkele WiFi-AP ongeacht prijs en aantal antennes simpelweg niet om overal fatsoenlijke dekking te hebben. Als je kans hebt AP's optimaal te plaatsen lukt het vaak wel met twee, ben je minder vrij in plaatsing komt het snel meer op een per verdieping, dus drie.

De toegevoegde waarde van bijvoorbeeld UniFi zit niet in het functioneren van een enkele AP. De U6-Pro is een generatie nieuwer dan je Fritz!5490, maar ook wat zwaarder uitgevoerd. Dat betekent dat je hogere snelheden kunt halen waar dekking goed is (en je clients het aankunnen - wat zelden het geval is. Daarom vind ik de toegevoegde waarde van de U6-Pro tov de U6-Lite in praktijk volkomen ontbreken: weggegooid geld), maar de dekking zelf gaat er niet noemenswaardig op vooruit.

Misschien kun je met een betere plaatsing alsnog dekking overal rond krijgen (tip: laag in trapgat 1e verdieping aan de muur, zodat je zowel van begane grond als 1e verdieping het apparaat kunt zien, is meest kansrijk in meeste woningen), maar zoals gezegd, ik zou er default vanuit gaan dat je twee nodig hebt om overal 5GHz dekking te hebben. 2.4GHz is leuk voor IoT, maar niet iets wat samen met 'betrouwbare verbinding' in de mond genomen mag worden. Met twee wordt het puzzelen voor beste plaatsing. Alvast niet in meterkast, dat is vrijwel altijd slecht. Ik zou uitgaan van eentje in woonkamer, of anderszins op begane grond zo ver mogelijk weg van trapgat. Tweede zou dan tussen 1e en 2e verdieping in trapgat kunnen.
Je statement klopt, maar het is wel zo dat in (prosumer) accesspoints wel betere of meerdere antennes zitten ten opzichte van de door de provider geleverde modems. Deze hebben vaak een antenne welke in 1 richting goed werkt. prosumer accespoints stralen gewoon goed rond waardoor je door 1 of 2 goedgeplaatste accesspoints een huis vaak goed kunt afdekken.

@TS, wel rekening mee houden dat |(Ubiquiti) accesspoints gemaakt zijn om rond en naar beneden te stralen (zeg maar een halve bol naar beneden). Een tegen het plafond geplaatste accesspoint zal amper omhoog bereik hebben. Beter kun je hem dan op de 1e etage hangen.

• Frenklink
wokkelz schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:59:
Gemiste kans als je een huis bouwt en geen rekening houdt met bekabling voor je netwerk.
Maar een accesspoint aangesloten op de kabel in je schuur zal de connectiviteit problemen daar wel oplossen.
Op je andere verdiepingen in het huis zou je eigenlijk hetzelfde moeten doen, maar draadloze repeaters zouden ook een oplossing kunnen zijn.
Dank voor de bevestiging... :)
Hetgeen mij niet weerhoudt om het dan toch weer zo te maken, dat ik straks wel overal bekabeld Internet heb zonder grote verbouwingen en toch bijna onzichtbaar.
In de schuur ga ik het inderdaad beter maken, zodat we niet deze exercitie nog een keer hoeven te doen.

• Frenklink
peter-rm schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:05:
de opzet lijkt wel wat hoe ik het thuis heb ingericht.
ik heb onder (master)controle van mijn fritzbox in huis fritz repeaters bekabeld aangesloten, zodat ik ook 15m in de tuin wifi bereik heb.
een utpkabel (cat6) naar de schuur 30m verder, met daar een simpele 5 ports gbit switch, waarop een fritz repeater voor de wifi stallencamera's, en de back-up nas.
alles werkt zowel op 2,4 als 5Ghz met dezelfde ssid. ook mijn gasten netwerk (andere ip range) loopt hierop
Dit is inderdaad dezelfde opzet. Waarbij mijn vrouw een bedrijf aan het opbouwen is, waar ik niet uitsluit dat er personeel bij komt, die ook veelvuldig gebruik zullen gaan maken van internet. Vandaar dat ik het advies van een vriend van mij en collega heb opgevolgd om Unify aan te schaffen.

Goed om te horen dat het bij jouw werkt!

• peter-rm
ook met een (of meerdere) fritz repeaters in een (fritz)mesh heb je voldoende wifi capaciteit.
alleen als er meer dan 30 tegelijkertijd wireless werken zijn andere APs noodzakelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rdfeij schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:08:
[...]

Je statement klopt, maar het is wel zo dat in (prosumer) accesspoints wel betere of meerdere antennes zitten ten opzichte van de door de provider geleverde modems. Deze hebben vaak een antenne welke in 1 richting goed werkt. prosumer accespoints stralen gewoon goed rond waardoor je door 1 of 2 goedgeplaatste accesspoints een huis vaak goed kunt afdekken.
2012 belt en wil z'n vooroordelen over provider-apparatuur terug :o

Ondertussen doen die dingen niet onder voor de meeste 3rd party AP's. Een Experiabox v10 had 5 jaar geleden al nagenoeg identieke eigenschappen aan een Asus RT-AC68U (met zelfde chipset overigens). Uitdaging is eerder locatie: een modem hoort in de regel binnen een meter van AOP/ISRA te staan en dat is zelden optimale plek voor WiFi. Sterker nog, ideale plek voor een router is sowieso bijna nooit ideale plek voor WiFi. Combineren WiFi en (modem)router in enkel apparaat is het probleem, niet de kwaliteit van de WiFi zelf.
@TS, wel rekening mee houden dat |(Ubiquiti) accesspoints gemaakt zijn om rond en naar beneden te stralen (zeg maar een halve bol naar beneden). Een tegen het plafond geplaatste accesspoint zal amper omhoog bereik hebben. Beter kun je hem dan op de 1e etage hangen.
Of vertikaal op de muur monteren in trapgat zodat signaal naar boven en beneden gaat. Dat gezegd eens dat plafondmontage op beide verdiepingen de voorkeur geniet.

Soittakaa Paranoid!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:43
laurens0619 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:23:
/rant
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen consumenten/leken een unifi setje aanraden. Het is een prosumer set, geen consument.
Owja en je fritzbox vervangen voor een enkel unifi ap is vrij nutteloos, tenzij die op een betere plek hangt
/rant

Ik zou het geheel terugsturen. Je hebt nu dik 400 euro uitgegeven voor een switch met een enkel ap.
Dekking == meerdere ap”s, ga uit van omg 1 per verdieping, veelal 3 in woonhuis.
Bv een simpele 8 poort switch van 30 euro met daarbij 2 fritz repeaters (bekabeld) a 80/stuk.
Of 3 nodes deco x50 bekabeld voor 250’euro totaal.

Ben je voor ongeveer 200-300 euro klaar, goedkoper en stuk beter wifi dan via 1 unifi
Ik snap niet dat andere zich hiermee bemoeien. Ts is al geadviseerd om spul aan te schaffen.

Repeaters klinken leuk, ik zou ze niet willen adviseren. Door repeaters te gebruiken zal elke hop je snelheid delen door 2. Daarnaast niet te spreken over de vertragingen.

Ook kan je niet spreken over hoeveel ap’s de ts nodig heeft. Hij geeft aan dat het huis zelf gebouwd. Uitgaande hiervan is het geen rijtjes huis.

Repeaters is weggegooid geld. Dus AP’s aanschaffen en bekabeld aansluiten. Liefst alles van 1 merk en die met elkaar kunnen communiceren. Zodat handoff/roaming ook functioneert.

Ts heeft al een unifi ap. Logisch dat er een tweede unifi AP bij komt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• peter-rm
To_Tall schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:15:
[...]
Repeaters klinken leuk, ik zou ze niet willen adviseren. Door repeaters te gebruiken zal elke hop je snelheid delen door 2. Daarnaast niet te spreken over de vertragingen.

wat fritz repeater noemt is in feite een accespoint dat je bekabeld kunt aansluiten.

er is een boel praakverwarring in de (wifi)netwerk terminologie oa met routers accesspoints, repeaters,

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

dion_b schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:41:
..
Hulde.

Maar leg dat maar eens uit aan mensen. Iedereen (zelfs IT infra beheerders) lijken zendvermogen als de heilige graal te zien… Tig APs en dan het zendvermogen op maximaal en je dan afvragen waarom er zoveel storing is..

TS, hang strategisch een paar APs op. Doe hoeft geen duur spul te zijn, zoals anderen ook al zeggen. Je argumenten die je elke keer aanhaalt tbv Ubiquiti snijden geen hout. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht spul is (integendeel) maar met een Peugeot kom je ook van Rotterdam naar Utrecht, dat hoeft niet perse een Mercedes te zijn.

Ik draai hier al jaren op een antieke AirPort Extreme (huiskamer) en een eveneens antieke AirPort Express (Trapgat naar zolder). Perfecte dekking in het hele huis (125m2/360m3). Beide aangesloten met kabels vanuit de meterkast. Het is geen rocket science. Het gaat vooral om plaatsing. En het is altijd handig om 5ghz en 2.4ghz een aparte SSID te geven (imho).

Je zegt dat je geen rekening gehouden hebt met UTP, maar heb je dan ook geen loze leidingen gelegd? Als ik ooit een huis zou (kunnen) laten bouwen zou ik dat helemaal volproppen met loze leidingen… En zelfs als het projectnieuwbouw ook. Een vriend van me kocht in 2017 een nieuwbouwwoning, dus ik zeg; laat uit de meterkast een loze leiding gaan naar woonkamer, alle slaapkamers (3) en de zolder. Niet gedaan natuurlijk en nu loopt hij al 3 jaar te kutten met repeaters, powerline etc… Maar wel 10k uitgeven aan houten binnen-zonwering |:( En in het begin werkte het ook met 1 router in de meterkast, totdat de buren het spectrum vol begonnen te blaffen met IOT meuk.

[Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2022 18:42]

• peter-rm
FreakNL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:29:
[...]
Je zegt dat je geen rekening gehouden hebt met UTP, maar heb je dan ook geen loze leidingen gelegd? Als ik ooit een huis zou (kunnen) laten bouwen zou ik dat helemaal volproppen met loze leidingen… En zelfs als het projectnieuwbouw ook. Een vriend van me kocht in 2017 een nieuwbouwwoning, dus ik zeg; laat uit de meterkast een loze leiding gaan naar woonkamer, alle slaapkamers (3) en de zolder. Niet gedaan natuurlijk en nu loopt hij al 3 jaar te kutten met repeaters, powerline etc… Maar wel 10k uitgeven aan houten binnen-zonwering |:( En in het begin werkte het ook met 1 router in de meterkast, totdat de buren het spectrum vol begonnen te blaffen met IOT meuk.
daarom heb ik in 2002 bij de bouw van mijn huis 350 meter utp in loze leidingen laten verwerken. oa. woonkamer 4x dubbele rj45, slaapkamers 2x dubbele utp, werkkamer 4x, keuken, gang, overloop, zolder allen 1x. Ook meteen een tweede meterkast voor de telecom met een 19" rack laten maken. alles netjes Gbit

kostte destijds wat extra maar nooit spijt van gehad

de installateur zei al: wordt dit een kantoor of een woonhuis

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25
To_Tall schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:15:
[...]

Ik snap niet dat andere zich hiermee bemoeien. Ts is al geadviseerd om spul aan te schaffen.

Ook kan je niet spreken over hoeveel ap’s de ts nodig heeft. Hij geeft aan dat het huis zelf gebouwd. Uitgaande hiervan is het geen rijtjes huis.

Repeaters is weggegooid geld. Dus AP’s aanschaffen en bekabeld aansluiten. Liefst alles van 1 merk en die met elkaar kunnen communiceren. Zodat handoff/roaming ook functioneert.

tja als je mijn mening niet wilt dan moet ts geen topic openen en terug naar diegene gaan die het heeft geadviseerd

Het is gewoon erg gek om te verwachten dat met deze setup de wifi problemen weg zouden zijn. Daar heb je meer ap”s voor nodig in de situatie van ts. Een fritzbox vervangen voor een enkele unifi is gewoon een klassiekertje van mensen die denken dat unifi een soort superwifi is. Reden dat ik er meteen over begin: dit type topics komt regelmatig voorbij en veelal zitten mensen nog in de bedenktijd en kunnen ze het ruilen voor iets wat beter past :)

Voor de rest mag je wel iets beter lezen, ik adviseer nergens een draadloze mesh set, staat zelfs expliciet bekabeld bij. En aps communiceren onderling niet. Sorry dat ik het zo direct breng maar ben beetje klaar met mensen die niet lezen en schijnbaar niet snappen hoe wifi in elkaar zit

Ontopic:
@Frenklink als jij blij bent met
Unifi dan is het gewoon kwestie van extra ap bijkopen en die bekabeld aansluiten. Over het algemeen is een unifi 6 lite afdoende.
Ik zou je wel sterk willen aanraden om je wel in te lezen in het unifi systeem. Het is verre van een fire/forget systeem en kan best wat onderhoud/troubleshooten kosten. Dat maakt het super leuk voor een tweaker maar niet iedere leek zit erop te wachten. Het unifi topic hier op tweakers is goede plek als vraagbaak.

[Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 29-12-2022 19:52]

CISSP! Drop your encryption keys!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:29:
[...]Je argumenten die je elke keer aanhaalt tbv Ubiquiti snijden geen hout.
Ik zie ook een aantal camera's op het overzicht staan, in combinatie met een deurbel. Wanneer je dat allemaal vanuit dezelfde locatie wilt beheren én wanneer het lekker met elkaar moet werken is UBNT wel heel makkelijk. 1 site waar je alles instelt en regelt zodat het overzichtelijk blijft. Gezien er een NVR (waarvoor heb je anders camera's?) bij moet komen is het een goed idee om dat meteen goed aan te pakken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee