• Caged
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-01 04:16
Goede avond,

Sinds kost merk ik dat mijn laptop vaak vastloopt. Ik heb het toen in 2016 gehaald voor 1300 euro. Het is een gamelaptop met een 960 gtx erop.

Nu wil ik sinds kort een desktop/(game)pc aanschaffen. Nou heb ik door mijn baantje veel kunnen sparen. Ouder was geïnformeerd hierover en maakte verder geen problemen erover. Tot ik een van mijn eerste onderdelen had gehaald.

Ouder vondt de aanschaf zelf geen probleem omdat ik ervoor werk en het met mijn eigen geld aankoop. Momenteel gaat het hele probleem meer over de kosten van de energie.

Zelf werk ik 5 dagen en kan ik eigenlijk pas na 8en of 9 tot rond 1 of 2 uur s' nachts op de pc zitten. In mijn vrije dagen zit ik er dan rond een middag uur (2-4) tot 1 a 2 uur in de nacht ongeveer. Toch verschilt dit nog heel erg. Verder speel ik niet heel de dag door maar kijk ik ook gewoon series of zet ik het helemaal uit en doe wat anders. Omdat dit in mijn kamer is gaat ouder ervan uit dat ik er de hele dag op zit.

Volgens ouder is de energie aanhoudend het zelfde en kan ik ouder niet wijsmaken over de energie kosten. Volgens ouder zou de pc in zijn eentje tot 3000 watt moeten gebruiken in een jaar?

Ik moet ouder bewijzen dat de energie rekening eind van het jaar (2023) niet zullen verdubbelen/drie/viervoudigen door alleen de pc?

Hoe kan ik het best ouder overtuigen hiermee?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

3000 watt in het jaar.
Dus 3kw.
1000 watt kost ongeveer 0,80 per uur. dus 3x zoveel is 2,40
Ik zou je ouders 5,- geven dan maken ze nog winst.

Maar je laptop verbruikt ook.
Waarom moet je daar dan niet voor betalen?

verder zou ik gewoon goed gesprek aan gaan.

verder kleine indicatie:
Een PC met een vermogen van 400 Watt wat een overeenkomt met zo’n 200 Watt/uur aan stroomverbruik (inclusief gebruik beeldscherm). PC’s die ingezet worden voor grafische toepassingen hebben een veel hoger vermogen en dus ook stroomverbruik.

Als de PC 8 uur aan staat op een dag is het maximale stroomverbruik 8 x 1 x (200/1.000)= 1,6 kWh. Bij een energieprijs van +/- € 0,60/kWh zijn de energiekosten van een zakelijke PC als volgt:

Per week : 5 x 1,6 = 8 kWh x € 0,60 = € 4,80

Per jaar (260 dagen) : 260 x 1,6 = 416 kWh x € 0,60 = € 250.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Probeer een inschatting te maken van je verbruik. Wat voor onderdelen heb je nu gekocht?

• Caged
DarkSide schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:09:
3000 watt in het jaar.
Dus 3kw.
1000 watt kost ongeveer 0,80 per uur. dus 3x zoveel is 2,40
Ik zou je ouders 5,- geven dan maken ze nog winst.

Maar je laptop verbruikt ook.
Waarom moet je daar dan niet voor betalen?

verder zou ik gewoon goed gesprek aan gaan.

verder kleine indicatie:
Een PC met een vermogen van 400 Watt wat een overeenkomt met zo’n 200 Watt/uur aan stroomverbruik (inclusief gebruik beeldscherm). PC’s die ingezet worden voor grafische toepassingen hebben een veel hoger vermogen en dus ook stroomverbruik.

Als de PC 8 uur aan staat op een dag is het maximale stroomverbruik 8 x 1 x (200/1.000)= 1,6 kWh. Bij een energieprijs van +/- € 0,60/kWh zijn de energiekosten van een zakelijke PC als volgt:

Per week : 5 x 1,6 = 8 kWh x € 0,60 = € 4,80

Per jaar (260 dagen) : 260 x 1,6 = 416 kWh x € 0,60 = € 250.
Waar is de 260 dagen op gebaseerd. En per 1 januari 2023 wordt het plafond max 0.40 cent. Dus dit zou goedkoper moeten uitkomen?

• Caged
Verder schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:15:
Probeer een inschatting te maken van je verbruik. Wat voor onderdelen heb je nu gekocht?
Een videokaart (3080), 2 ssd's van 1tb, en een moederboard van asus rog. Na mijn moederboard begon het probleem eigenlijk al. Ouder gaat ervan uit dat we in een jaar 800 euro extra duurder gaan uitkomen. Helaas is het niet iemand die gauw naar je luisterd..

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

260 dagen zijn de werkdagen in een jaar.

maar je kunt het zelf ongeveer uitrekenen en aanpassen naar jouw situatie

Stroomverbruik (in kWh) = aantal uur gebruik x aantal dagen gebruik x (vermogen apparaat in Watt / 1.000)
Je kunt ook een meter tussen plaatsen. Dan meten idle. Meten browsen en meten zwaar gamen zeg maar.
Dan weet je ongeveer gemiddelde.

En kijk dan hoe vaak je meer verbruikt om een realistisch vermogen te weten.
Vergeet ook niet je monitor mee te nemen.

Maar als deze sommen, internetvoorbeelden etc veranderd weinig aan de mening van je ouders denk ik.
Ga gewoon ook goed het gesprek aan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
Meten is weten. Koop een verbruiksmeter en zet die ertussen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Caged schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:17:
[...]

Waar is de 260 dagen op gebaseerd. En per 1 januari 2023 wordt het plafond max 0.40 cent. Fus dit xou goedkoper moeten uitkomen?
40 cent of 0,40 euro

Hoi!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je ouders echt moeilijk doen, zet er dan een slimme meter tussen, dan kan je precies je verbruik afrekenen. De energieleverancier rekent af in kwh. Ik weet niet of je ouders 3 kwh per jaar bedoelen, maar dat lijkt mij erg weinig voor een PC.

Hoeveel je PC precies verbruikt, ligt heel erg aan hoe je deze gebruikt. Als je aan het gamen bent, zal deze veel meer verbruiken dan wanneer je aan het browsen bent. Mijn PC gebruikt bijvoorbeeld ongeveer 450 watt als ik aan het gamen ben. Als we dan naar het prijsplafond kijken, dan kost 1 kwh €0.40. Eén uur gamen op mijn PC kost dus 0.45 kwh * €0.40 = €0.18. Op deze manier kun je ongeveer terugrekenen wat je verbruik zal zijn. Maar het verbruik meten is natuurlijk beter.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:30
Ik sluit me aan bij het "meten is weten" van hiervoor.

Ik wilde wel even toevoegen dat wanneer je daarna gaat rekenen, je ook rekening dient te houden met het reguliere energieverbruik van eerdere jaren en hoeveel dat - als de rest van het verbruik gelijk blijft - al van het prijsplafond zal gebruiken. Als dat niet afdoende overlaat voor jouw extra energieverbruik, reken dan wel met de juiste kosten, anders jaag je je ouders alsnog op kosten met jouw tijdsbesteding.
Kortweg: reken niet teveel in je eigen voordeel.

[Voor 5% gewijzigd door Mijre op 28-12-2022 21:58]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:28
Een PC is vaak helaas wel flink onzuiniger dan een laptop. Ik heb anderhalfjaar geleden een nieuwe PC gekocht en, (ik betaal zelf m'n energierekening) als ik had geweten dat de energieprijzen zo zouden stijgen, had ik een laptop genomen.
Caged schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:01:
Verder speel ik niet heel de dag door maar kijk ik ook gewoon series of zet ik het helemaal uit en doe wat anders.
Een computer gebruikt natuurlijk als je hem zwaar belast (games) de meeste stroom maar ook idle kan een PC nog behoorlijk wat gebruiken. Een laptop is ontworpen om op een batterij heel lang mee te gaan, en kan als hij idle is het stroomverbruik heel ver reduceren.
Zelf werk ik 5 dagen en kan ik eigenlijk pas na 8en of 9 tot rond 1 of 2 uur s' nachts op de pc zitten. In mijn vrije dagen zit ik er dan rond een middag uur (2-4) tot 1 a 2 uur in de nacht ongeveer.
Ongeveer kan je rekenen met 60 W als je PC aanstaat (*) bij licht gebruik (plus nog 30-40 W voor een monitor). Met 10 uur gebruik op vrije dagen en 5 uur gebruik op werkdagen zit je op 45 uur gebruik per week, dus 45*60 = 2700 Wh per week, ofwel 2.7*52 = 135 kWh per jaar. Met de prijzen van het prijsplafond is dat €54, maar daar komt dus nog ~€30 bij voor de monitor.
(*) Zet je PC dus echt uit of in slaapstand als je hem niet gebruikt, alleen het scherm vergendelen is niet voldoende. Anders gaat je verbruik nog drie keer over de kop.

Als je echt intensief zit te gamen kan het verbruik tijdelijk flink hoger zijn (laten we zeggen 300 W, dat is met een hele dikke grafische kaart) dus als je gemiddeld drie uur per dag intensief zit te gamen kom je uit op 0.24 * 3 * 365 * 0.4 = €105 aan extra gebruik.

Een redelijke inschatting is (denk ik) dat het zo rond de €100-€200 per jaar aan stroom gaat kosten. En veel meer als jullie als gezin boven het prijsplafond komen.
Ik moet ouder bewijzen dat de energie rekening eind van het jaar (2023) niet zullen verdubbelen/drie/viervoudigen door alleen de pc?
Tenzij je een nul-op-de-meter woning hebt zal het bij lange na geen verdubbeling zijn. Doorsnee energieverbruik is 2900 kWh per jaar. Volgens mijn schatting gaat die PC tussen de 150 kWh en 500 kWh gebruiken. Dat is een flinke hap uit de energierekening, maar ook weer niet zo extreem als je ouders zich voorstellen.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:37
bij een beetje YouTube/Spotify/Web browsen gebruikt een moderne PC iets in de ordegrootte van ~50W, ofwel 0.05 kWh per uur. Tijdens (zwaar) gamen gebruikt een PC iets in de ordegrootte van 500W. ofwel 0.5kWh per uur. Als je het aantal uren weet kan je een grove berekening maken op basis van zo iets. Zoals anderen zeggen.. meten is weten.

Maar stel 50u/week, 2600/jaar, 25% gamen / 75% andere dingen:

(2600*0.25*0.5)+(2600*0.75*0.05) = 422.5 kWh per jaar, ofwel ordegrootte 500 kWh per jaar, ofwel met 0.80 EUR/kWh ong 33 eur per maand. Maar het is dank den ik eerlijk om het laptop verbruik eraf te trekken als dat tot nu toe geen probleem was (ik zou zeggen ordegrootte 100 kWh / jaar = 7 eur per maand eraf, ofwel ~25 eur/mnd).

Het hangt ook sterk ervan af of je op een 24" schermpje zit of een joekel van 65" maar dat terzijde..

Pak een simpele (slimme of domme) kWh meter en stop daar de stekkerdoos in waar alles van je PC op aangesloten zit.

[Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 29-12-2022 00:12]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:10
Zoals anderen al zeggen, meten is weten, dat is het enige dat bij zulke ouders werkt. Een PC kan best een merkbare invloed hebben op de energierekening, maar het is ook afhankelijk van het gebruik, want het zal ergens zitten tussen "valt wel mee" en "het halve energieverbruik van een gemiddeld tweepersoonshuishouden".

Een 3080 trekt onder load namelijk 300W en daar komt dan nog een paar 100W bij voor de rest (CPU, beeldscherm). Laat ik de rest op 200W zetten waarmee het totaal 500W is, zou je gemiddeld 7.5 uur per dag dat vermogen trekken, zit je rond de 1400kWh te verbruiken op jaarbasis. Dat is de helft van een tweepersoonshuishouden als ik een snelle Google mag geloven. Nu zal je niet continu op dat verbruik zitten, als je de hele tijd een beetje zit te browsen kom je misschien eerder rond de 100kWh te zitten, maar ik kan me best voorstellen dat jouw ouder best zenuwachtig wordt van zulke hardware want het maximale vermogen dat het kan gebruiken ligt echt hoog en daarmee mogelijke kosten ook, energieplafond of niet.

Dus nee, jullie energieverbruik zal niet verdubbelen of erger, maar als je denkt dat je jouw ouder daarvan moet overtuigen, ga je nog een nare verrassing krijgen, want daar gaat het jouw ouder waarschijnlijk niet om, het gaat echt om het potentieel flink hogere energieverbruik en de kosten die daarbij horen.

• Caged
grasmanek94 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:07:
bij een beetje YouTube/Spotify/Web browsen gebruikt een moderne PC iets in de ordegrootte van ~50W, ofwel 0.05 kWh per uur. Tijdens (zwaar) gamen gebruikt een PC iets in de ordegrootte van 500W. ofwel 0.5kWh per uur. Als je het aantal uren weet kan je een grove berekening maken op basis van zo iets. Zoals anderen zeggen.. meten is weten.

(2600*0.25*0.5)+(2600*0.75*0.05) = 422.5 kWh per jaar, ofwel ordegrootte 500 kWh per jaar, ofwel met 0.80 EUR/kWh ong 33 eur per maand. Maar het is dank den ik eerlijk om het laptop verbruik eraf te trekken als dat tot nu toe geen probleem was (ik zou zeggen ordegrootte 100 kWh / jaar = 7 eur per maand eraf, ofwel ~25 eur/mnd).

Het hangt ook sterk ervan af of je op een 24" schermpje zit of een joekel van 65" maar dat terzijde..

Pak een simpele (slimme of domme) kWh meter en stop daar de stekkerdoos in waar alles van je PC op aangesloten zit.
Ik probeer nog een goede beeldscherm te vinden van 27 inch, met 165hz, 1 ms en liefst curved. Degene die ik een beetje oke vondt zat op energielabel G, en ik zelf heb liever ook niet dat alleen beeldscherm al op G zit.

• Caged
grasmanek94 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:07:

Dus als we de 0.40 cent nemen zou dit juist lager moeten uitvallen qua bedrag?

Fijn dat ik een paar berekeningen heb. Ouder is van plan nog eens naar een tech/computer shop te gaan om dit na te vragen. Die zal waarschijnlijk daar ook hetzelfde horen (hoop ik). Dus ik ben benieuwd hoe het daarna verder gaat.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:30
Koop een Shelly Plug, zet hem ertussen en na een weekje weet je wat de PC met een dergelijk gebruik op jaarbasis verbruikt.

https://www.reichelt.nl/n...lly-plug-p290972.html?r=1

Je kan waarschijnlijk ook voor de Shelly Plug S gaan, die een tientje goedkoper is. Ik zou echter de gewone plug kopen, zodat je na de computer ook nog andere zaken kan meten zoals ook bijvoorbeeld de wasmachine/droger

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:07
Caged schreef op donderdag 29 december 2022 @ 01:17:
[...]

Ik probeer nog een goede beeldscherm te vinden van 27 inch, met 165hz, 1 ms en liefst curved. Degene die ik een beetje oke vondt zat op energielabel G, en ik zelf heb liever ook niet dat alleen beeldscherm al op G zit.
Moet je wel kijken wat andere monitoren hebben, of liever nog, kijken hoeveel ze verbruiken. Ik vermoed dat dit hetzelfde is als TVs, omdat alles zo zuinig was geworden dat ze met A++ enzo moesten beginnen, heeft de EU alles bij TVs opgeschoven, alleen een beetje extreem ver opgeschoven, je vindt bijna alleen nog F en G TVs. Mijn energieklasse B TV van 3-4 jaar oud nu, zou ruim voorbij G zijn nu.

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:08
Bedenk je wel dat de energie voornamelijk omgezet wordt in warmte, dus eigenlijk is het een soort van straalkacheltje, dat is dus niet allemaal "verspilde" energie want de verwarming hoeft minder hard te werken.

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-02 14:08

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Willemhubers schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:02:
Bedenk je wel dat de energie voornamelijk omgezet wordt in warmte, dus eigenlijk is het een soort van straalkacheltje, dat is dus niet allemaal "verspilde" energie want de verwarming hoeft minder hard te werken.
Dit is wel waarom ik de radiator in de pc kamer helemaal dicht heb staan, wordt van zelf warm daar.

| 𝚒𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎, 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord |

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:06
Als je het algemeen wilt oplossen koop een p1 meter kost 30 euro en je hebt heel snel inzicht in alle stroom verbruikers in het huis. Grote kans dat de tv nog wel eens meer stroom verbruikt tegenwoordig. Beetje tv doet 150w per uur. Een pc moet nog best moeite doen om dat te halen in continue verbruik.

Maar ik heb de indruk dat je ouders dit aanpakken om jouw wat meer achter de pc vandaan te krijgen en het sociale leven op te zoeken wat je feitelijk schrijft is dat je elk vrij uur bijna de pc aan hebt staan en op je kamer zit tot laat in de nacht.

[Voor 29% gewijzigd door mrveenie op 29-12-2022 09:23]

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:39

mmniet

De beetje weter

voor 15 euro kan je iedereen blij maken door te meten, dan weet je het simpelweg. Zet het stekkertje er een paar weken tussen en je weet het:
https://www.bol.com/nl/nl...FHWA_0_16.26.ProductImage

It's me Mario

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2022
Hangt helemaal van de pc af inderdaad. Mijn zelfbouw watergekoelde bak verbruikt in rust al 200+, als ik ga gamen loopt het flink op. Dit is zonder monitoren. Het is verreweg de grootste stroomverbruiker in een huis, zo'n pc als ik heb. Zeker nu de we koelkast vervangen hebben voor een zuiniger model. Ik heb er een Voltcraft SEM6000 op zitten, die zijn erg precies (gekalibreerd) en via je smartphone uit te lezen. Kan je ook de energietarieven invoeren en dus per dag/week/maand/jaar zien wat je verbruikt (werkt ook met dubbeltarief). Zo kan je precies overmaken aan je ouder wat je pc verbruikt, indien nodig ;)
Zelf kost mijn pc met schermen, met de huidige hoge tarieven al zo'n 100 euro per maand aan stroom. Inclusief 9% BTW en transport en netbeheerkosten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12
Intergalactic schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:03:
[...]

Dit is wel waarom ik de radiator in de pc kamer helemaal dicht heb staan, wordt van zelf warm daar.
Ook hier staat de radiator in m'n kantoortje bijna helemaal uit wanneer ik ga gamen. Bij zeer licht "kantoor" gebruik trekt m'n systeem (5600 + 3060 Ti) < 60w dus gaat de radiator wel weer wat verder los. :+

Maaruhm: Meten is weten, zonder ongein dit is nog een mooie manier om een beetje inzicht te krijgen in (onnodige) performance ook. Veel mensen willen 100en frames uit hun systeem persen zonder hier baat bij te hebben. Beetje alsof je een Ferrari pakt om boodschappen te gaan doen. :D

Je kan niet vooraf zeggen dat component X + Y gaan resulteren in Z (gemiddeld) verbruik, enkel wat de minima en maxima zijn. Wat je met het systeem doet en hoe vaak je dat met het systeem doet bepaald vooral het verbruik. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Wartopia
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:52
Wat je verbruikt kan je ook nog compenseren voor het gas wat je bespaart, je kamer heeft namelijk geen verwarming meer nodig.

Met een 3090 heb ik 1,5 jaar terug nog 200m3 gas minder gebruikt omdat die simpelweg veel warmte geeft en de kamer makkelijk warm kon maken.

:)

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:25
Dus resume

Bereid een spreekbeurt voor je ouders voor hoe:
- een dikke pc extra stroom verbruikt tov je laptop ( en ca 150 euro per jaar extra kost)
- er door de warmte geen verwarming meer aan hoeft in je kamer ( dikke besparing, zeker als je hem in de woonkamer zet >:) )
- kijk ook een naar de adapter van je laptop, een 6 jaar oud ding met GTX980 zal ook niet weinig vragen. Zal me niet verbazen als daar een 150 watt voeding ook bij zit.

Succes 8) :D

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:30
5950x + 3080TI setup hier verbruikt per maand 35 tot 45 kWh. Vooral het idle verbruik van de Ryzen valt erg tegen. (stock settings) Ik werk voornamelijk thuis dus systeem staat de hele dag aan. Paar uurtjes gamen in de avond er bij en dan loopt het aardig op. Als in het geval van TS de PC overdag uit staat zal het wel wat meevallen maar inderdaad even Shelly Plug halen om het zeker te weten.

Ryzen 5950X | Asus X570 Dark Hero | F4-3600C16D-32GTZN | TUF RTX 3080TI | Lian-Li PC011 Dynamic | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:21
Wartopia schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:28:
Met een 3090 heb ik 1,5 jaar terug nog 200m3 gas minder gebruikt omdat die simpelweg veel warmte geeft en de kamer makkelijk warm kon maken.
200m3 minder gas door een videokaart is echt onzin.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12
offtopic:
@Wartopia 1m3 gas is ongeveer 8kW aan warmte, 200m3 zou neerkomen op 1600kW.

Dat zou betekenen dat jouw 3090 zo'n 8.3u per dag voluit zou moeten staan ronken om dat in 1.5 jaar te behalen. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
Reken je niet te rijk met verwarming. Om 1 m3 aardgas te vervangen, moet je minstens 8 kWh aan warmte opwekken. Met het huidige prijsplafond is dat al respectievelijk 1,45 EUR aardgas versus 3,20 EUR stroom.

Met dat rekensommetje gaat TS zijn ouders niet overtuigen.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De argumenten "het kost niet veel meer elektriciteit" en "de verwarming kan nu uit" zijn moeilijk alle twee te verkopen; ik zou een keuze maken :+

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Arn0uDz schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:53:
[...]

200m3 minder gas door een videokaart is echt onzin.
Tenzij je aan het crypto mijnen was, dan is dat niet heel onredelijk

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:28
@Caged Je hebt t over ouder en niet ouders. Ook dat deze ouder zich zorgen maakt over extra kosten energieverbruik, dat zal dan verbruik worden dat (deels?) boven het prijsplafond uitkomt. Om dat zeker te weten zul je moeten kijken hoeveel het verbruik op de laatste jaarafrekening is. Ga ervan uit dat je met je nieuwe PC, graka en monitor minimaal 250W per uur verbruikt. Volgens je eigen opgaaf zo'n 4-5 uur per dag (21-02 uur). Je komt dan - inclusief sluipverbruik tussen de 1-2KWh per dag, kosten prijsplafond € 0,40-0,80 per dag, boven prijsplafond zo'n €0,80-1,60 - jaarbasis uitgaande van 365 dagen € 292-438 tegen gemiddelde tarieven.

Zoals anderen al aangaven: Meten is weten. Ik schat zomaar in dat het gezinsinkomen niet erg hoog is en ik leidt nergens uit af dat je een bijdrage aan het huishouden (werk of kostgeld) ter compensatie levert of gaat leveren. Krab je goed achter de oren en denk na. Meer verbruik tov je laptop zal aanzienlijk zijn (schat dat op € 100,- per jaar. Een bijdrage van tenminste €25,- per maand komt op mij redelijk over.

• Caged
DjoeC schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:46:
@Caged Je hebt t over ouder en niet ouders. Ook dat deze ouder zich zorgen maakt over extra kosten energieverbruik, dat zal dan verbruik worden dat (deels?) boven het prijsplafond uitkomt. Om dat zeker te weten zul je moeten kijken hoeveel het verbruik op de laatste jaarafrekening is. Ga ervan uit dat je met je nieuwe PC, graka en monitor minimaal 250W per uur verbruikt. Volgens je eigen opgaaf zo'n 4-5 uur per dag (21-02 uur). Je komt dan - inclusief sluipverbruik tussen de 1-2KWh per dag, kosten prijsplafond € 0,40-0,80 cent per dag, boven prijsplafond zo'n €0,80-1,160 - jaarbasis uitgaande van 365 dagen € 292-438 tegen gemiddelde tarieven.

Zoals anderen al aangaven: Meten is weten. Ik schat zomaar in dat het gezinsinkomen niet erg hoog is en ik leidt nergens uit af dat je een bijdrage aan het huishouden (werk of kostgeld) ter compensatie levert of gaat leveren. Krab je goed achter de oren en denk na. Meer verbruik tov je laptop zal aanzienlijk zijn (schat dat op € 100,- per jaar. Een bijdrage van tenminste €25,- per maand komt op mij redelijk over.
Ik heb een eigen bijdrage al lang voorgesteld, dit werd geweigerd. Verder lever ik een bijdrage bij d.m.v het helpen met huishouden (schoonmaak en koken), boodschappen betalen wanneer salaris van ouder nog niet is uitbetaald en evt. Eten van buiten wanneer we beiden na werk te moe zijn om te koken. Het geld wilt ouder dan altijd terug geven maar dit weiger ik zelf omdat ik er niet zo een erg in heb.

Ik heb zelfs voorgesteld om de helft van de rekening te betalen i.p.v. alleen het deel dat ik gebruik. Maar ouder wilt dat ik zekerheid geef dat ik eind van het jaar geen 1200 euro ga kosten. (In mijn eentje lijkt me dit heel moeilijk aangezien ik niet aan mining o.d. doe).

We zijn met zijn 3-tjes, en werken alle 3 ook. Ouder 2 vondt de situatie niet echt een probleem en bemoeit zich er verder niet mee.

Ik geef ze verder ook geen andere kosten. Alles (ja echt alles) wat ik wil qua andere spulletjes incl. telefoon, betaal ik zelf. Ik let op het waterverbruik. Trek altijd alle stekkers los als ik iets niet meer nodig heb, of doe de lampen niet onnodig aan. In het donker doe ik veel sneller mijn telefoonlampje aan dan 1 van onze ledlampen.

Naast mijn werk studeer ik ook. De pc zal dus niet alleen doelgericht voor het gamen worden gebruikt. Vaak moet ik presenteren en verslagen schrijven voor mijn opleiding. (HBO).

[Voor 10% gewijzigd door Caged op 29-12-2022 13:07]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mrveenie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:21:...Maar ik heb de indruk dat je ouders dit aanpakken om jouw wat meer achter de pc vandaan te krijgen en het sociale leven op te zoeken wat je feitelijk schrijft is dat je elk vrij uur bijna de pc aan hebt staan en op je kamer zit tot laat in de nacht.
Dit dus. Ga eens het gesprek aan hierover om te kijken of dat daar de schoen wringt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit heeft weinig met PFSL te maken, eerder met Algemene Zaken. Als je je ouders moet overtuigen over 'kleingeld' dan verwacht ik ook weinig extra toegevoegde discussiewaarde. Daarom zet ik dit topic op slot. Succes met het gesprek met je ouders.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee