Toon posts:

Pure Loop Be Quiet! AIO cooler aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-01 15:33
Ik heb een 3 tal vragen over het aanpassen van mijn desktop. Ik heb vanmorgen een nieuwe AMD processor geplaatst en wil daar nu mijn nieuwe water koeler op monteren. (Was eerst een luchtkoeler. Zo groot mucen 5 pcgh blok. Zie foto 1.) De nieuwe luchtkoeler komt aan de bovenkant als uitlaat. 2x 240mm. Als inblaas heb ik 2x 280mm fans aan de voorzijde.

- kan ik de achterste fan die ik oorspronkelijk als enige uitblaas had nu verwijderen of moet die blijven zitten? Wat is beter onder of bovendruk in je kast?

- zit het blokje tussen de 2 slangen van mn water koeler niet te dicht op de bovenste fan aan voorkant?

-er komt een kabeltje uit het koelblok. Dit zal denk ik de rgb witte verlichting zijn en kan dus in willekeurig rgb aansluiting op moederbord? En dan komt er een kabeltje uit dat blokje tussen de 2 slangen. Zie foto 4. Waar moet die in op het moederbord? Staat niet in het boekje.
De 2 kabels van de fans heb ik al in moederbord zitten. Bij cpu_fan en cpu_opt.

Het moederbord is een Asus Prime X370-PRO.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Klaas25 op 30-12-2022 13:30)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Waarom kijk je niet in de manual,daar staat het duidelijk AIO pump is een aparte header,die zit links vlak onder de cpu socket.

Daar kan je dus de pomp op aansluten

Ik heb de aansluiting omringt die je dus moet hebben

[Voor 54% gewijzigd door freaky35 op 30-12-2022 13:05]

Alle reacties

• Klaas25
Oke hij zit erin alles aangesloten. Maar de laatste vraag blijft.

Is de achterste fan voor uitblaas nu nodig of mag die ook weg?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe heb je het nu aangesloten? Want de losse connector waar je wat twijfels over had hoort op de CPU_OPT aansluiting, die wordt vaak gebruikt voor een pomp. Dat is het blokje tussen de slangen. Of als je moederbord een specifieke aansluiting heeft voor een pomp moet je die gebruiken. Let er wel even op dat je in het BIOS aangeeft dat er een pomp op zit ipv ventilator, omdat een pomp vaak meer stroom vraagt en het moederbord dit dan ook kan leveren. Anders wil het nog wel eens de stroom beperken en draait de pomp mogelijk niet hard genoeg.
De fans op de radiator kan je via een splitter op de CPU_FAN aansluiten.

De fan achter kan zeker nog nut hebben, maar echt strict noodzakelijk is het ook weer niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Klaas25
Hero of Time schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:59:
Hoe heb je het nu aangesloten? Want de losse connector waar je wat twijfels over had hoort op de CPU_OPT aansluiting, die wordt vaak gebruikt voor een pomp. Dat is het blokje tussen de slangen. Of als je moederbord een specifieke aansluiting heeft voor een pomp moet je die gebruiken. Let er wel even op dat je in het BIOS aangeeft dat er een pomp op zit ipv ventilator, omdat een pomp vaak meer stroom vraagt en het moederbord dit dan ook kan leveren. Anders wil het nog wel eens de stroom beperken en draait de pomp mogelijk niet hard genoeg.
De fans op de radiator kan je via een splitter op de CPU_FAN aansluiten.

De fan achter kan zeker nog nut hebben, maar echt strict noodzakelijk is het ook weer niet.
Ik heb dit filmpje gisteren gevonden en toegepast. Was toen super makkelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=f0AIm5GsTuw

De 2 fan kabels zijn dus in zo'n split kabel gegaan waar je uiteindelijk nog maar 1 kabeltje overhoud. en die heb ik in cpu_fan gestopt. Aangezien ik dacht dat dit de hoofd aansluiting voor cpu fan zou zijn. Maar jij zegt nu dat van een waterpomp koeler het kabeltje in de cpu_opt moet?

Of misschien toch nog ergens anders? Ik heb een https://tweakers.net/pric...-asus-prime-x370-pro.html moederbord.

• Klaas25
Dit zegt mn bios nu.. hmm.. toch verkeerde aansluiting?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Waarom kijk je niet in de manual,daar staat het duidelijk AIO pump is een aparte header,die zit links vlak onder de cpu socket.

Daar kan je dus de pomp op aansluten

Ik heb de aansluiting omringt die je dus moet hebben

[Voor 54% gewijzigd door freaky35 op 30-12-2022 13:05]

• Klaas25
Ah daaro! Bedankt voor je reactie.

Had m dus bovenin erin geprikt waar de luchtkoeler ook eerst zat.

Wat voor invloed heeft het als ik het zo had gelaten?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zei ik ook:
Of als je moederbord een specifieke aansluiting heeft voor een pomp moet je die gebruiken.
Niet elk moederbord heeft een aparte header voor een pomp en in zo'n geval is de cpu_opt header ervoor bedoelt en kan je in het BIOS instellen dat er een pomp op zit ipv fan. :)

Wat er mogelijk zou kunnen gebeuren zeg ik ook:
Anders wil het nog wel eens de stroom beperken en draait de pomp mogelijk niet hard genoeg.
Een pomp gebruikt meer stroom en heeft daardoor meer ampère nodig, iets wat een standaard fan header niet levert.

• Klaas25
Oke kabeltje zit in aio aansluiting. Hij doet het maar krijg nu steeds bij opstarten een melding en gaat erna de bios in. Is toch ook niet de bedoeling..

Heb tevens de achtersre fan verwijderd.

• freaky35
  • Nu online
De FANS van de AIO moet je aansluiten op die cpu fan header,anders krijg je deze foutmelding.

Waarom de fan verwijderd?
Die verwijdert namelijk heel veel hete lucht bij de gpu vandaan,vandaar

Ik gok dat de pc zo ook veel lawaai maakt, de fans gaan voluit nu :o

[Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 31-12-2022 15:27]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idd, wat zit er op Waterpump+? En wat op AIO Pump? Je kan waarschijnlijk zelf bedenken waar wat op hoort. ;) Maar fans van cpu fan halen is een vreemde actie. Geen van ons heeft aangegeven dat je die moet verplaatsen, alleen waar je je AIO pomp op moet aansluiten.

• Klaas25
Hero of Time schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:59:
Ik las dit en dacht oke dan kan ik wellicht ook zonder proberen. Het is nu 2 fans voor intake en 2 fans outtake.
freaky35 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:21:
De FANS van de AIO moet je aansluiten op die cpu fan header,anders krijg je deze foutmelding.

Waarom de fan verwijderd?
Die verwijdert namelijk heel veel hete lucht bij de gpu vandaan,vandaar

Ik gok dat de pc zo ook veel lawaai maakt, de fans gaan voluit nu :o
Ja klopt allea volle toeren. Heb geen Ai suite 3 fan control meer. Moet ik even downloaden dan.

• freaky35
  • Nu online
Die fan achter haalt veel hitte weg bij de gpu,is mijn ervaring.
Zo die zeker laten zitten

En een paar extra fans dus voorin plaatsen

• Klaas25
Op de eerste foto kan je zien dat het 2 kabeltjes betreft die heb ik in zo meegeleverde splitter gedaan. Zodat je 1 kabeltje overhoud. Die zat eerst in cpu fan en nu in aio.

Als ik het nou goed begrijp moet die splitter er tussenuit zodat ik weer 2 kabels heb. En dan die van de fans in cpu fan en die van de pomp in aio aansluiting?

[Voor 36% gewijzigd door Klaas25 op 31-12-2022 19:21]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De splitter is bedoelt om beide fans van de radiator op de cpu_fan header aan te sluiten, zodat ze tegelijk aangestuurd worden door het moederbord gebaseerd op de cpu temperatuur. De pomp moet idd op de AIO pump aansluiting.

• Klaas25
Hero of Time schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:22:
De splitter is bedoelt om beide fans van de radiator op de cpu_fan header aan te sluiten, zodat ze tegelijk aangestuurd worden door het moederbord gebaseerd op de cpu temperatuur. De pomp moet idd op de AIO pump aansluiting.
Dus die zat wel goed.

De pomp en led verlichting van de kop/logo zitten samen ook in split kabeltje die gaat naar de accu. Voor stroom. Zo werd het voorgedaan in filmpje.

Die ene van pomp dus loshalen en direct in aio pump moederbord drukken. En dan blijft dat splitkabeltje alleen een omvormer te zijn naar accu voor de ledverlichting.

• Klaas25
Zo eindelijk goed?😅

Ik heb de achterse fan er ook weer in zitten. Voor de gpu warmte zoals jullie aangeven.

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:35
Bij mij persoonlijke werkte 3x 120 intake (waarvan de onderste alleen aangaat als de gpu werkt) en 1x120 uit in de bovenkant van de kast. Dit is met een gedraaide luchtkoeler op de cpu trouwens (blaast dus naar boven) echt perfecte temps en weinig lawaai 800rpm Noctua. Alleen tijdens gamen gaat de 2 Noctua fans op de gpu en de onderste front intake 1150rpm draaien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee