Toon posts:

dd: failed to open '/dev/mmcblk0': No such file or directory

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 12:04
Mijn vraag:
Ik heb zojuist een SSD op mijn pi aangesloten en ik boot daar ook van. Ik wil nu een backup kunnen maken naar mijn W10 pc. de SMB mount is gelukt. In het script dat ik gebruik staat het commando dd if/dev/mmcblk0 of=(SMBmount van de pC.) Nu denk ik dat door de overgang naar een SSD ik ook een ander /dev/mmcblk0 heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PI 4GB | Domoticz | Samsung T5 SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
lsusb geeft wel de usb devices aan en ik kan ook zien dat de Samsung er aan hangt. Maar ik denk dat mmcblk0 een specifiek dev is van wege de block kopie die ik wil maken.

Ik ben dus op zoek naar het juiste /dev/NNNblk0 device

Alle reacties

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29

BoAC

Memento mori

Met het commando mount kun je zien op welk device ‘/‘ is gemount. Echter is het niet aan te raden om een gekoppeld device zo te backuppen.

Ow ja.. dat is dan de partitie. Misschien wil je ook de partitietabel erbij hebben?

Misschien kun je beter gewoon de files tarren?

[Voor 32% gewijzigd door BoAC op 28-12-2022 18:39]

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:19
Moet je alles backuppen, of kan je beter alleen de Domoticz backup bewaren? Kan je instellen in Domoticz. Anders een backup maken met dd is niet heel logisch, beter rsync, of rsnapshot, wat een rsync wrapper is.

• frk123
Ik wil graag alles backuppen een image backup dus. heeft mij net met Windows ook weer gered.
Terug zetten moet ook makkelijk gaan. ssd disk aan W10PC en daarna de backup er weer op terug zetten.

nog even een verder uitleg waarom ik dat wil. Met deze Pi bestuur ik mijn ventilatie systeem. Met Zones en CO2 gestuurd. naast Domoticz heb ik het in node red geprogrammeerd en via een MQTT broker praat dat met elkaar. De CO2 waardes haal ik met een API uit de NETATMO cloud.(Shellscript) De lucht vochtigheid van de douche meet ik met ESPeasy. Continuiteit is dus belangrijk.

Maar ik hobby ook nog wel eens en dan is het kunnen terugzetten van een backup heel belangrijk. Eerst gebruikte ik SD kaartjes en maakte ik een backup op de computer.

[Voor 58% gewijzigd door frk123 op 28-12-2022 19:10]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je boot van een SSD en die wil je ook backuppen?
MmcblkX wijst op een SD kaartje. De SSD zal eerder /dev/sda zijn.
frk123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:56:
Ik wil graag alles backuppen een image backup dus. heeft mij net met Windows ook weer gered.
Terug zetten moet ook makkelijk gaan. ssd disk aan W10PC en daarna de backup er weer op terug zetten.
Dan kan je beter deze hele toer achterwege laten. Koppel die SSD ff aan je PC en image hem dan met een tool die onder Windows werkt. Bijvoorbeeld Win32DiskImager of Etcher.

[Voor 68% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2022 19:03]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• frk123
McKaamos schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:01:
Je boot van een SSD en die wil je ook backuppen?
MmcblkX wijst op een SD kaartje. De SSD zal eerder /dev/sda zijn.

[...]

Dan kan je beter deze hele toer achterwege laten. Koppel die SSD ff aan je PC en image hem dan met een tool die onder Windows werkt. Bijvoorbeeld Win32DiskImager of Etcher.
Ondertussen had ik de tekst aangevuld. Dat was altijd de werkwijze, aan de computer hangen. Wilde het deze keer oplossen met software :-) Ben ook al bezig geweest met Vmware voor Pi, maar daar zat een 1/2 jaarlijkse licentie code aan.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

frk123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:16:
[...]

Ondertussen had ik de tekst aangevuld. Dat was altijd de werkwijze, aan de computer hangen. Wilde het deze keer oplossen met software :-) Ben ook al bezig geweest met Vmware voor Pi, maar daar zat een 1/2 jaarlijkse licentie code aan.
Yeh maar als je Pi finaal crasht en je moet je image terug zetten vanaf de commandline op de Pi, die er niet meer is want crash, hoe wil je de image dan terug zetten?

Het is verstandig om een tool te gebruiken op een platform die je direct bij de hand hebt.
Een DD image terug zetten vanuit Windows wordt een dingetje, zeg maar...

Daarbij, je doet het imagen met DD onder een draaiend systeem door. Iets wat zeer sterk af te raden is.
Je loopt dan flink risico op missende data (want locked ivm in gebruik), corrupte data omdat t systeem ondertussen transacties naar filesystem doet, etc etc.
De kans dat je image helemaal niet bruikbaar is, is fors.

[Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2022 19:25]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• frk123
Dank jullie wel voor het wijzen naar de goede weg. Ik realiseer mij de mogelijke problemen. maar tussen door even een backup commando geven is een stuk simpeler.

Ondertussen draait het en loopt de backup met /dev/sda als ik de bootblokken mis schrijf wil wel een werkinstructie voor mijzelf. (installeer rasp pi linux., zet ssh aan, connect met cifs share en dd de data terug. :-) )

Backup speed is 84MB/s. Ik zal een stop service Domoticz en een Start Service toevoegen aan mijn Script.

En natuurlijk ga ik vooral een keer de Restore uitvoeren op een andere SSD. Ik snap ook niet waarom iedereen het een backup programma noemt. Restore is net zo belangrijk.

Grappig, ik heb ooit een fan geinstalleerd op de Pi en zo aangesloten dat hij bij 65 graden aangaat. Blijkbaar heeft de Pi het Zwaar want de fan draait nu.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Let heel goed op met het maken en vooral herstellen van een image. Leuk dat je dat maakt en wilt gaan testen, maar als je een image maakt van een 250 GB SSD en als enige media een 120 GB ding hebt liggen om het er heen te knallen, gaat dat faliekant mis omdat de schijf einde in het image ver buiten de fysieke grootte van de bestemming ligt. En als je denkt dat je een gelijke grootte gaat nemen als doel, kan je ook van een koude kermis terug komen als het net iets anders is gemaakt, bijvoorbeeld ander NAND geheugen, controller of merk/type. Dan zou het namelijk ook zomaar kunnen dat het einde net een paar bytes afwijkt.

Het beste is echt nog steeds een backup maken van je wijzigingen aan de OS instellingen en dan van de software die je gebruikt. Voor Domoticz zal dat dus een tar-ball zijn die je maakt door 'm even te stoppen. Als je dit naar een specifieke locatie lokaal op de SSD doet, ben je binnen enkele seconden weer online met Domoticz omdat het maken van de backup zo snel gaat als de SSD kan. Daarna kopieer je het resultaat wel naar een share voor archivering.

Waarom zou je namelijk 20 GB moeten backuppen, als je effectief 600 MB echt nodig hebt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• BoAC

BoAC

Memento mori

Je kunt beter de disk op een ander mountpoint mounten en daar een tar.gz van maken. dd van de bootsector en met een Linux-bak je recovery doen. Ben je sneller weer online denk ik :)

• frk123
Nogmaals dank voor alle adviezen. Ik hoor heel veel verschillende. Ze hebben gemeen dat ik niet een live file system moet backupen.

Ben al heel lang op zoek naar een goede manier. Ik liep tegen het process van onderstaande blogger aan en dat ben ik gaan gebruiken. Ik gebruik de info en scripts van https://polargeek.com/network-backup-your-raspberry-pi/

Ik zit in de Sales en heb lang geleden (30 jaar) iets met linux gedaan in mijn technische tijd, kon in die tijd wel programmeren in DCL, maar zat meer aan de hardware kant) Maar een script zelf schrijven, die kennis heb ik niet.

Als er een manier is (script + handleiding) waarop ik de omgeving kan backuppen naar een cifs link op de juiste manier dan houdt ik mij aanbevolen.

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:04
frk123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:28:
Ik ben dus op zoek naar het juiste /dev/NNNblk0 device
Block devices (HDD, SD, SSD etc) die worden herkend inclusief partities (disk/part) en ofdat ze ergens ge-mount zijn:
code:
1
lsblk -p

Extra FS info:
code:
1
lsblk -fp

Info over de partities etc:
code:
1
sudo parted -l

Check onderstaande repo, deze "shrinkt" een dd disk image zodaning dat je deze ook op een kleinere disk kunt terug plaatsen ... als de hoeveelheid data in de image niet de grote van de bestemmingsdisk overschreidt:
PiShrink is a bash script that automatically shrink a pi image that will then resize to the max size of the SD card on boot. This will make putting the image back onto the SD card faster and the shrunk images will compress better. In addition the shrunk image can be compressed with gzip and xz to create an even smaller image. Parallel compression of the image using multiple cores is supported.
https://github.com/Drewsif/PiShrink

[Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 29-12-2022 23:23]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

frk123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:52:
Nogmaals dank voor alle adviezen. Ik hoor heel veel verschillende. Ze hebben gemeen dat ik niet een live file system moet backupen.

Ben al heel lang op zoek naar een goede manier. Ik liep tegen het process van onderstaande blogger aan en dat ben ik gaan gebruiken. Ik gebruik de info en scripts van https://polargeek.com/network-backup-your-raspberry-pi/

Ik zit in de Sales en heb lang geleden (30 jaar) iets met linux gedaan in mijn technische tijd, kon in die tijd wel programmeren in DCL, maar zat meer aan de hardware kant) Maar een script zelf schrijven, die kennis heb ik niet.

Als er een manier is (script + handleiding) waarop ik de omgeving kan backuppen naar een cifs link op de juiste manier dan houdt ik mij aanbevolen.
Njah, leuke blog maar geen goede oplossing zoals eerder aangegeven.

En een script schrijven kan je best. Bash scripts zijn in de essentie gewoon alle commando's die je zelf zou geven. Kort voorbeeld waarin twee services gestopt worden, de configuratie gekopieerd en dan weer gestart, waar na de backup ingepakt wordt als tar.gz en gekopieerd naar een andere lokatie. (in dit geval een samba share die gekoppeld is in /mnt). Als laatste wordt de uncompressed versie van je backup weer weg gemikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/bin/bash

cd /
mkdir backup

service stop apache
cp /etc/httpd/conf/* /backup/etc/httpd/conf
service start apache

service stop sshd
cp /etc/sshd.conf /backup/etc/sshd.conf
service start sshd

[etc etc]

cd /backup
tar cvzf /mnt/sambashare/mijnbackup.tar.gz ./

rm -rf /backup

Dit kan uiteraard nog veeeeel mooier, maar in de basis is dit afdoende.
Misschien dat je er nog een MySQL backup tussen moet mikken met MySQLdump oid, noem het maar.

Allereerst zorg je hier mee dat bestanden niet in gebruik zijn omdat de services gestopt zijn. Daarbij kopieer je alleen maar wat echt nodig is, wat je tijd en ruimte scheelt.

Terugzetten is het omgekeerde en kan je met deze manier ook selectief doen. Stel dat je alleen je Apache configuratie hebt verknald, dan kan je gewoon de apache configuratie uit je backup kopieren en op de juiste plek zetten.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Hier een simpel scriptje voor je met als uitgangspunt dat je op je disk een /boot en / partitie hebt (bijv. /dev/sda1 en /dev/sda2)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/bash

mkdir -p /backup/root
mkdir -p /backup/boot

mount -o bind /boot /backup/boot
mount -o bind / /backup/root

cd /backup/boot
tar -cvzpf /mnt/sambashare/sysbackup/boot.tar.gz *
cd /backup/root
tar -cvzpf /mnt/sambashare/sysbackup/root.tar.gz *

umount /backup/boot
umount /backup/root

#partition table+bootsector
dd bs=2M count=1 if=/dev/sda of=/mnt/sambashare/sysbackup/bootsector.img

Bij een calamiteit voer je het volgende uit maar dan wel op een separate machine of de het doelsysteem geboot vanaf een ander medium (aangenomen dat het doel device /dev/sda is!!):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# dd bs=2M if=bootsector.img of=/dev/sda
# mkfs.ext3 /dev/sda1
# mkfs.ext3 /dev/sda2
# mount /dev/sda1 /mnt
# cd /mnt
# tar -xvzpf boot.tar.gz
# cd /
# umount /mnt
# mount /dev/sda2 /mnt
# cd /mnt
# tar -xvzpf root.tar.gz
# cd /
# umount /mnt

Let op: /dev/sda kan dus ook een ander device zijn!!
En booten maar weer :)

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-01 18:07

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

McKaamos schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:25:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/bin/bash

cd /
mkdir backup

service stop apache
cp /etc/httpd/conf/* /backup/etc/httpd/conf
service start apache

service stop sshd
cp /etc/sshd.conf /backup/etc/sshd.conf
service start sshd

[etc etc]

cd /backup
tar cvzf /mnt/sambashare/mijnbackup.tar.gz ./

rm -rf /backup

Dit kan uiteraard nog veeeeel mooier, maar in de basis is dit afdoende.
idd, regel 6 en 8 zijn overbodig, je hoeft apache echt niet te stoppen om een backup van de configbestanden te maken, regel 7 werkt niet omdat de map /backup/etc/httpd/conf/ niet bestaat ;)
En regel 10 zou ik al helemaal niet doen, niet nodig, maar je zaagt je eigen stoelpoten hiermee door (als het het script start wanneer je via ssh ingelogd bent) 8)7

I love the smell of a soldeerbout in the morning

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

BoAC schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:54:
Hier een simpel scriptje voor je met als uitgangspunt dat je op je disk een /boot en / partitie hebt (bijv. /dev/sda1 en /dev/sda2)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/bash

mkdir -p /backup/root
mkdir -p /backup/boot

mount -o bind /boot /backup/boot
mount -o bind / /backup/root

cd /backup/boot
tar -cvzpf /mnt/sambashare/sysbackup/boot.tar.gz *
cd /backup/root
tar -cvzpf /mnt/sambashare/sysbackup/root.tar.gz *

umount /backup/boot
umount /backup/root

#partition table+bootsector
dd bs=2M count=1 if=/dev/sda of=/mnt/sambashare/sysbackup/bootsector.img
Waarom deze bind mount? Is niet nodig, het kan veel korter, en de bootsector is maar 512 bytes, is ook de default blocksize van dd, dus die kunnen we achterwege laten:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
tar cvzf /mnt/sambashare/sysbackup/boot.tar.gz /boot/
tar cvzf /mnt/sambashare/sysbackup/root.tar.gz /root/
dd count=1 if=/dev/sda of=/mnt/sambashare/sysbackup/bootsector.img
Bij een calamiteit voer je het volgende uit maar dan wel op een separate machine of de het doelsysteem geboot vanaf een ander medium (aangenomen dat het doel device /dev/sda is!!):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# dd bs=2M if=bootsector.img of=/dev/sda
# mkfs.ext3 /dev/sda1
# mkfs.ext3 /dev/sda2
# mount /dev/sda1 /mnt
# cd /mnt
# tar -xvzpf boot.tar.gz
# cd /
# umount /mnt
# mount /dev/sda2 /mnt
# cd /mnt
# tar -xvzpf root.tar.gz
# cd /
# umount /mnt
Ook dit is eng. In de bootsector zit ook de partitietabel, als je deze met dd terugzet, werkt de kernel nog met de oude partitietabel van /dev/sda. Je moet de partitietabel na het terugzetten dus even aan de kernel doorgeven, voordat je de partities gaat formatteren:
code:
1
# partprobe /dev/sda

Daarnaast ook hier ff een blocksize van 512 bytes doen, want met 2M overschrijf je al een deel van het filesystem van /dev/sda1, wat niet handig is als je alleen maar de bootsector wilt terugzetten.

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

/edit: dubbelpost

[Voor 96% gewijzigd door MartinMeijerink op 30-12-2022 19:23. Reden: dubbel]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MartinMeijerink schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:20:
[...]

Waarom deze bind mount? Is niet nodig, het kan veel korter, en de bootsector is maar 512 bytes, is ook de default blocksize van dd, dus die kunnen we achterwege laten:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
tar cvzf /mnt/sambashare/sysbackup/root.tar.gz /root/
Wat heb je aan de home map van de root gebruiker als je het OS wilt backuppen? De bind mount van / is wel een logische, want zo neem je namelijk niet per ongeluk /sys, /proc en /dev mee, of andere locaties die gemount zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Hero of Time schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:36:
[...]

Wat heb je aan de home map van de root gebruiker als je het OS wilt backuppen? De bind mount van / is wel een logische, want zo neem je namelijk niet per ongeluk /sys, /proc en /dev mee, of andere locaties die gemount zijn.
Da's waar, ik las het even verkeerd, zelf doe ik bij mijn RPi's altijd met de optie --one-file-system, waarbij je dan dus geen bind mount nodig hebt, en alles wat er in / gemount is ook niet meegenomen wordt:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
tar cvzf /mnt/sambashare/sysbackup/root.tar.gz / --one-file-system

• BoAC

BoAC

Memento mori

-p meegeven met tar is wel handig om de bestandsrechten mee te nemen.
De sync van de partitietabel is idd een goeie.

De cd naar de te tarren folder doe ik niet voor niets. De folderinfo root en boot wil je niet meenemen in de tarball ;)

Verder is het alleen een aanzet.

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

BoAC schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:43:
-p meegeven met tar is wel handig om de bestandsrechten mee te nemen.
De sync van de partitietabel is idd een goeie.

De cd naar de te tarren folder doe ik niet voor niets. De folderinfo root en boot wil je niet meenemen in de tarball ;)

Verder is het alleen een aanzet.
-p is al default voor root, daarom had ik die bewust achterwege gelaten :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MartinMeijerink schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:06:
[...]

idd, regel 6 en 8 zijn overbodig, je hoeft apache echt niet te stoppen om een backup van de configbestanden te maken, regel 7 werkt niet omdat de map /backup/etc/httpd/conf/ niet bestaat ;)
En regel 10 zou ik al helemaal niet doen, niet nodig, maar je zaagt je eigen stoelpoten hiermee door (als het het script start wanneer je via ssh ingelogd bent) 8)7
Het is maar een voorbeeld he ;)
Ik heb gewoon even een paar dingen gepakt die even boven kwamen drijven, en ja sshd is misschien niet de meest handige en ja, apache lockt z'n config files niet.
Het gaat er om dat je ff de services stopt die gestopt moeten worden en dan dingen kopieert.

Het blijft me nogsteeds een raadsel waarom je het hele FS wil backuppen om dingen te fixen die de gebruiker stuk heeft gemaakt.
Voelt voor mij als een vlieg dood slaan met een moker.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee