Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ACM2000 bij schakelaar monteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pvogel
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-02-2023
Ik wil mijn schakelaar vervangen door een klik aan klik uit acm2000, zodat ik de verlichting slim kan bedienen. Omdat ik de acm2000 dus niet bij de lamp, maar bij de schakelaar monteer, heb ik daar geen nuldraad beschikbaar. Nu heb ik de nuldraad doorgetrokken vanuit het stopcontact dat naast de schakelaar zit.

Volgens het aansluitschema moet ik echter ook de nuldraad van de lamp aansluiten op de acm2000. Deze heb ik hier echter niet. Kan ik daarvoor dan dezelfde nuldraad gebruiken (zie foto), of gaat dat problemen opleveren en kan ik deze schakelaar dus niet op deze plek monteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WAxak8oteD5aUxby1lwWhCGuO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvUSr90Pe3aknGV0BTmPweeF.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zou het volgens de handleiding moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF-jhlVChk3bPbcJccolQL08DUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3zK0TWQHbOqke0jHph2BYQ2e.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 16% gewijzigd door pvogel op 28-12-2022 17:29 ]

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die tweede N aansluiting gaat puur en alleen een doorlus zijn voor het gemak. Functioneel niet nodig beide aan te sluiten.

Voor doortrekken van de N wel even opletten dat deze van dezelfde groep komt. Als de schakelaar en het stopcontact niet eerder met elkaar verbonden waren is de kans groot dat ze niet van dezelfde groep komen

• pvogel
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-02-2023
Bedankt voor de reactie! Kan ik die tweede N dan beter niet aansluiten?

De N komt inderdaad van dezelfde groep. De fase van de schakelaar kwam al vanaf dezelfde lasklem als waar het stopcontact op is aangesloten.