Toon posts:

Advies psu, ram, cooler en eventueel gpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tchite
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-01 20:18
Deze zomer heb ik al mijn mobo en cpu vervangen ( i512400 voor R5 2600x), nu ben ik van plan om mijn psu te vervangen met oog om later mijn gpu te vervangen (rx 6800). Ook de stock koeler (i5) en het geheugen wens ik nog te vervangen.

Ik zoek een?
Advies over nieuwe onderdelen.

-Voeding 650watt voldoende? Zelf had ik de 'corsair tx650' in gedachte of neem ik beter een volledig modulaire (1ste keer dat ik een voeding vervang)?

-Geheugen: wil ik later uitbreiden naar 32gb. Nu gebruik ik mijn oude geheugen nog, is het nu de moeite al om te veranderen naar bvb: corsair vengeance lpx 2x16gb 3600MHz (€99.90 bij megekko)

-Cooler: voorlopig gebruik ik de stock cooler, maar ik merk dat de meeste mensen deze niet gebruiken.

-GPU: had eerst de rx 6700xt in gedachte maar ik denk dat ik toch ga voor de iets hogere 6800xt.

Mijn grootste twijfel zit bij de voeding en cooler, het hoeft niet de stilste cooler te zijn als hij maar zijn werk doet. RGB is niet belangrijk.

Wat is je budget?
Best bang for buck, maar het hoeft zeker niet het goedkoopste te zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 237,74€ 237,74
1BehuizingenFractal Design Define Mini C Tempered Glass€ 120,38€ 120,38
1MonitorenASUS TUF Gaming VG258QM Zwart€ 285,87€ 285,87
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 55,90€ 55,90
1VoedingenSeasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.048,79

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:48
De 6800xt is momenteel weinig bang for buck. Ik zou de uitvoering: Sapphire Radeon RX 6700 XT (11306-09-20G) pakken.

Over bang for buck gesproken. Het is dat je de 12400 al in gebruik hebt, maar je had ook gewoon een 5600x / 5600 in je oude B350 Pro4 kunnen installeren.

De voeding inderdaad upgraden. Je huidige Seasonic heeft een double forward platform met groepsregulatie en kan de spanning wisselingen van een moderne kaart niet aan. Deze voeding mist ook hedendaagse beveiligingen. De uitvoering: Corsair RM650 (2021) Zwart voldoet en is net wat stiller en beter dan de uitvoering: Corsair TX650M (2021) die eveneens prima is.

[Voor 42% gewijzigd door Djarune op 28-12-2022 23:26]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:45

Thomg

Aww yiss

Ik denk dat TS de 6800 bedoelde, deze is wel prima value voor een high-end kaart.

6750XT kost nu ook 460 wat het schappelijke value maakt.

• Tchite
Djarune schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:45:
De 6800xt is momenteel weinig bang for buck. Ik zou de uitvoering: Sapphire Radeon RX 6700 XT (11306-09-20G) pakken.

Over bang for buck gesproken. Het is dat je de 12400 al in gebruik hebt, maar je had ook gewoon een 5600x / 5600 in je oude B350 Pro4 kunnen installeren.

De voeding inderdaad upgraden. Je huidige Seasonic heeft een double forward platform met groepsregulatie en kan de spanning wisselingen van een moderne kaart niet aan. Deze voeding mist ook hedendaagse beveiligingen. De uitvoering: Corsair RM650 (2021) Zwart voldoet en is net wat stiller en beter dan de uitvoering: Corsair TX650M (2021) die eveneens prima is.
Inderdaad over die 5600x heb je gelijk, maar wou naar Intel overschakelen. Laptop is ook Intel waar ik vmware op gebruik, en wou dezelfde virtuals ook gebruiken op de vaste pc.

Bedoel inderdaad de rx6800, voeding ga ik asap vervangen dan.

Bedankt voor de feedback al.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Tchite schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:39:
[...]

Inderdaad over die 5600x heb je gelijk, maar wou naar Intel overschakelen. Laptop is ook Intel waar ik vmware op gebruik, en wou dezelfde virtuals ook gebruiken op de vaste pc.
Hier praat je wel aardig chinees, wat heeft AMD of Intel te maken met "virtuals" en vmware?

• Tchite
Thomg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:43:
[...]

Hier praat je wel aardig chinees, wat heeft AMD of Intel te maken met "virtuals" en vmware?
Als hobby volg ik avondles IT, en als ik bvb een virtuele Windows server aanmaak op mijn laptop (Intel) kreeg ik die niet geopend op mijn desktop (amd). Dat moet blijkbaar hetzelfde zijn.
Ik ben maar een beginner, hopelijk is het duidelijk :-).

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Tchite schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:15:
[...]

Als hobby volg ik avondles IT, en als ik bvb een virtuele Windows server aanmaak op mijn laptop (Intel) kreeg ik die niet geopend op mijn desktop (amd). Dat moet blijkbaar hetzelfde zijn.
Ik ben maar een beginner, hopelijk is het duidelijk :-).
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Was het hele punt van VMs niet dat het niet uitmaakt wat je host is en draait zolang het maar virtualisatie ondersteunt?
Grotere kans dat je virtualisatie uit hebt staan op je desktop.

• Tchite
Thomg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:45:
[...]

Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Was het hele punt van VMs niet dat het niet uitmaakt wat je host is en draait zolang het maar virtualisatie ondersteunt?
Grotere kans dat je virtualisatie uit hebt staan op je desktop.
Virtualisatie staat aan hoor en moest bij die software die ik gebruikte toen weldegelijk hetzelfde zijn.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tchite schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:03:
[...]

Virtualisatie staat aan hoor en moest bij die software die ik gebruikte toen weldegelijk hetzelfde zijn.
Dan heb je iets in je VM gebakken wat alleen door AMD CPU's ondersteund word zoals bv support voor de AVX-512 instructieset.

• Tchite
martyw schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:12:
[...]

Dan heb je iets in je VM gebakken wat alleen door AMD CPU's ondersteund word zoals bv support voor de AVX-512 instructieset.
Zo ver reikt mijn kennis niet :) .

Maar ik was in ieder geval wel tevreden met de upgrade toen.

• Tchite
Ik ben momenteel de voeding aan het veranderen, maar heb misschien een domme vraag.
De meegeleverde gpu kabel is 2x8pin, maar mijn gpu heeft maar 8pin nodig. Mag ik de kabel gebruiken en 8pinnen vrij laten of moet ik een kabel gebruiken met enkel 8pin en geen 2x8pin.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
8 pin vrij laten. Altijd de eerste 6+2 pin connector van de voeding aansluiten als je maar één connector van de kabel gebruikt.

• Tchite
Uszka schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:44:
8 pin vrij laten. Altijd de eerste 6+2 pin connector van de voeding aansluiten als je maar één connector van de kabel gebruikt.
Bedankt voor de snelle reactie/hulp!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
van = vanaf. De zin moet dus zijn 'Altijd de eerste 6+2 pin connector vanaf de voeding aansluiten als je maar één connector van de kabel gebruikt'.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee