Toon posts:

Geluidskaart Optisch UIT met 5.1/7.1 ingame

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views

Vraag

• DonCorleone7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-01 16:39
Ik zoek een oplossing waar ik zelf niet meer uit kom helaas.
Soundcard met optical OUT dat 5.1 / 7.1 doorgeeft.

voor 100% werkende oplossing +/- 100,- heb ik er wel voor over

Ik wil het apparaat gaan gebruiken omdat mijn moederboard sound geen 5.1 (Dolby digital/DTS) doorgeeft in mijn games

[i]ik wil graag digitaal 5.1 geluid voor mijn games. Dat als ik linksachter me iemand hoor lopen, dat het geluid ook dáár vandaan komt. Ik heb een Sony receiver met 5 speakers en een sub welke ik altijd gebruikte voor mijn consoles en met mijn oude MSI moederbord waar het wél werkte? ik heb windows 10 en 11 geprobeerd en heb er inmiddels avonden aan gezeten om het werkend te krijgen, maar helaas.

Oplossing is mogelijk om een geluidskaart intern pcie in mijn computer te doen, maar wil 100% zeker zijn dat het werkt, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Het probleem is als volgt:
ik heb een nieuw moederbord gekocht, Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 voor mijn Intel I7 12700k processor. Ik heb bewust voor deze gekozen, omdat er een Optical OUT onboard zit voor mijn Sony receiver met 5 speakers en subwoofer. Deze set werkt goed met mijn consoles en voorheen ook oude moedermord MSI G45 gaming .... was altijd wel wat gekut met drivers en instellen maar via optisch uit werkte het uiteindelijk wel in games.

Want het gaat er uiteindelijk om, dat ik niet altijd met een headset op wil zitten, maar gewoon via mn speakers mijn games wil spelen, zodat ik met Dolby digital / DTS 5.1 ook als iemand linksachter me loopt ik het uit mijn linker rear/surround speaker hoor, zoals het hoort.

Met mijn nieuwe moederbord krijg ik het niet voor elkaar. Hij blijft maar 2.0 stereo doorgeven als ik in mijn geluidsconfiguratie zit in windows. zowel windows 10 als windows 11 werkt dit niet.

ik heb alle drivers zowat wel geprobeerd die te vinden zijn van de onboard realtek sound chip, maar niets werkt.

Als ik een film start zowel DD als DTS, werkt het wél. dan geeft mijn receiver netjes aan dat DD of DTS is ingechakeld en uiteraard werkt het perfect.

Dus in config niet eens de keuze om te configureren, dit is niet te kiezen....In games blijft de receiver op stereo staan ookal kies je per spel Home theatre o.i.d.

Het enige verschil als ik de specs v mn oude moederbord en nieuwe zie dan staat er bij SPDIF bij mn nieuwe moederbord : dat ik DAC nodig heb. ik kon hier 2 definities van vinden, namelijk digital naar analog omvormer of een ondersteunend apparaat die het juist doorgeeft o.i.d.

Al met al baal ik uiteraard, nadar ik letterlijk avonden heb gezocht en geprobeerd en dacht dat het aan windows 11 moest liggen. maar t meest logische was dat het mijn nieuwe moederbord moest zijn omdat ik het op windows 10 al een keer werkend had gekregen maar dat was dus met mijn oude MSI moederbord.

En baal dat de onboard optical out dus niet zijn ding doet watie zou moeten doen.

Ook heb ik alle DD en DTS audio apps al geprobeerd van windows zelf, ook geen resultaat.

Kom tot conclusie dat de beste oplossing dan een Geluidskaart intern (of extern) met optical out is. Maar ik lees dus bij vele reacties dat sommige mensen ook via Optisch uit naar hun receiver gaan voor 5.1 geluid maar dat die dan ook alleen maar 2.0 stereo door geeft.
Voor mij is AC3 Dolby Prologic geen optie, want dan komt het geluid uit elle boxen tegelijk. hooguit links en rechts verschillen van elkaar maar je hoort dan niet of iemand voor of achter je loopt (of praat in rpg games)

dus de titel van de geluidskaarten zegt wel 5.1 soundcard maar wil dus niet zeggen dat optical out dan ook 5.1 doorgeeft. Uiteraard wel de analoog uitgangen waardoor ze de 5.1 in de naam kunnen zetten.

Is iemand bekend met dit probleem en heeft iemand een oplossing hiervoor ? of een geluidskaart pcie waarbij optical OUT 100% zeker werkt in games betreft de DD/DTS 5.1 sound?

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:02

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

DonCorleone7 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:01:
Oplossing is mogelijk om een geluidskaart intern pcie in mijn computer te doen, maar wil 100% zeker zijn dat het werkt, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Geluidskaart (of nieuw moederbord...) met Dolby Digital Live dan wel DTS Connect. Deze software zet real-time het geluid om naar Dolby of DTS 5.1. Of zoeken naar die opties in de huidige drivers/software.
Als ik een film start zowel DD als DTS, werkt het wél. dan geeft mijn receiver netjes aan dat DD of DTS is ingechakeld en uiteraard werkt het perfect.
Games zijn interactief en hebben geen vaste track zoals films/series dat wel hebben, vandaar de benodigde software.
Het enige verschil als ik de specs v mn oude moederbord en nieuwe zie dan staat er bij SPDIF bij mn nieuwe moederbord : dat ik DAC nodig heb. ik kon hier 2 definities van vinden, namelijk digital naar analog omvormer of een ondersteunend apparaat die het juist doorgeeft o.i.d.
Je hebt voor S/PDIF Out (of überhaupt digitaal) altijd een DAC nodig in de keten. Het digitale signaal moet ergens om worden gezet naar analoog. Deze heb je ook in je keten: de Sony receiver.
En baal dat de onboard optical out dus niet zijn ding doet watie zou moeten doen.
Optical is een aansluiting, het is geen vereiste dat een device met optical out ook daadwerkelijk 5.1 door moet zetten.
Voor mij is AC3 Dolby Prologic geen optie, want dan komt het geluid uit elle boxen tegelijk. hooguit links en rechts verschillen van elkaar maar je hoort dan niet of iemand voor of achter je loopt (of praat in rpg games)
Je wil juist AC3 hebben (als we het puur over Dolby hebben), dat is 5.1. Dolby Pro Logic II is het maken van "surround" uit stereo, kan met muziek nog wel leuk uitpakken, met films/series/games werkt het inderdaad niet.

[Voor 3% gewijzigd door FeaR op 28-12-2022 17:39]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 21:11
Jouw use-case lijkt de laatste jaren een beetje een niche te zijn geworden. De meeste mensen gamen tegenwoordig met een headset en daar spelen de fabrikanten op in. Betaalde features zoals Dolby Digital Live en DTS Connect worden achterwege gelaten in ruil voor nieuwe varianten zoals Dolby Atmos en DTS Sound Unbound e.d. die geënt zijn op headsets & spatial audio.

Helaas is er geen mogelijkheid om alsnog, op een legale manier, Dolby Digital Live of DTS Connect te ontgrendelen in de geluidsdrivers van je moederbord. Op dit forum zijn wel oplossingen te vinden door geluidsdrivers aan te passen maar ik zou dit sterk afraden omdat je niet precies weet wat je allemaal binnen hengelt op je pc.

Zoals Fear ook al zegt is je beste optie om een losse geluidskaart te kopen met ondersteuning voor DDL of DTS Connect. De spoeling is dun maar Creative heeft nog wel een paar interne en externe geluidskaarten met deze features. Mocht je nog ruimte op je moederbord hebben dan zou ik v&a aangeboden: Creative Sound Blaster Z (retail) oppikken, dan ben je voor een paar tientjes klaar (deze kaart wordt tevens ondersteund in Windows 11, zie https://support.creative....Article.aspx?sid=200667&c).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 20:54
Jorick schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:16:
Jouw use-case lijkt de laatste jaren een beetje een niche te zijn geworden. De meeste mensen gamen tegenwoordig met een headset en daar spelen de fabrikanten op in. Betaalde features zoals Dolby Digital Live en DTS Connect worden achterwege gelaten in ruil voor nieuwe varianten zoals Dolby Atmos en DTS Sound Unbound e.d. die zijn geënt zijn op headsets & spatial audio.

Helaas is er geen mogelijkheid om alsnog, op een legale manier, Dolby Digital Live of DTS Connect te ontgrendelen in de geluidsdrivers van je moederbord. Op dit forum zijn wel oplossingen te vinden door geluidsdrivers aan te passen maar ik zou dit sterk afraden omdat je niet precies weet wat je allemaal binnen hengelt op je pc.

Zoals Fear ook al zegt is je beste optie om een losse geluidskaart te kopen met ondersteuning voor DDL of DTS Connect. De spoeling is dun maar Creative heeft nog wel een paar interne en externe geluidskaarten met deze features. Mocht je nog ruimte op je moederbord hebben dan zou ik v&a aangeboden: Creative Sound Blaster Z (retail) oppikken, dan ben je voor een paar tientjes klaar (deze kaart wordt tevens ondersteund in Windows 11, zie https://support.creative....Article.aspx?sid=200667&c).
Inderdaad, in de pricewatch zie je deze 4:

categorie: Geluidskaarten

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 21:11
In de pricewatch ontbreken er een paar, o.a. de vorig jaar uitgebrachte special edition van de Sound Blaster Z en de Sound Blaster X3 en X4 (review). Recente moederborden met DDL/DTS Connect zijn via de pricewatch niet te vinden en ook een snelle zoektocht bij de OEM's geeft geen resultaten. Denk dat dit het wel zo'n beetje is wat het aanbod betreft.

[Voor 3% gewijzigd door Jorick op 29-12-2022 15:35]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 20:54
Evt. eentje op USB

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:02

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Hit and Run. Tweakers is een community, geen afhaal Chinees waar je je issue post en alleen in de x tijd checkt of je antwoord hebt.

[Voor 84% gewijzigd door FeaR op 14-01-2023 17:09]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee