Toon posts:

Nieuw software dev workstation / gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Denzo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 00:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een full-stack software ontwikkelaar die in zijn vrije tijd graag triple A games speelt. Voor mijn werk heb ik regelmatig meerdere projecten en/of IDEs tegelijk open, en draai daarnaast ook verscheidene Docker containers voor bijvb MySQL, Redis, Elasticsearch etc. Daarnaast wil ik de nieuwste titels (The Witcher remaster, Hogwarts Legacy etc) op maximale settings kunnen spelen op 1440p ultrawide met op zijn minst 60fps (mijn huidige scherm is maar 60Hz), maar meer is altijd beter natuurlijk

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €2000, exclusief videokaart.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Tijdelijk mijn oude GTX 970, tot ik een nieuwe videokaart aanschaf,

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had ongeveer de volgende onderdelen in gedachten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenGigabyte AORUS Z790 ELITE AX€ 309,-€ 309,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Dark Tempered Glass€ 174,-€ 174,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Z53€ 164,90€ 164,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G16GX2-TZ5RK€ 265,99€ 265,99
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 224,-€ 224,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.606,79

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar ik ben wel fan van de looks van Fractal Design cases.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou graag flink wat koeling headroom over aangezien de PC op zolder komt te staan waar het zomers makkelijk 30c+ wordt. Aangezien dit mijn workstation is wil ik absoluut niet thermal throttlen tijdens het werk.

Het liefst hou ik het ook bij een standaard ATX formaat kast (midi of fulltower). Een Lian Li O11 Dynamic is ook erg mooi, maar ik heb daar eigenlijk geen plek voor.

Verder wil ik over een paar maanden een 4080 of 7900XTX klasse videokaart in deze PC plaatsen, dus een flinke voeding en genoeg (adem)ruimte in de kast is ook een vereiste.

Ga je overklokken?
Ja, waarschijnlijkt een lichte overklok en undervolt.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou met name graag wat advies willen over de CPU en de cooler. Het budget laat een 13700K(F) toe, maar ik twijfel over ik hier echt veel meerwaarde aan ga hebben, aangezien ik geen langdurige multithreaded workloads heb zoals Blender renders of bijvb een Firefox compile. Aan de andere kant wil ik wel weer zeker een jaar of 5 met deze PC vooruit kunnen.

Daarnaast twijfel ik over de koeler. Ik heb nog nooit eerder een AIO gehad, maar met deze CPUs lijkt het haast een vereiste te zijn. Hoewel ze mooi zijn ga ik liever voor een air cooler die betrouwbaar is, maar in mijn situatie ben ik bang dat zelfs een NH-D15 mogelijk moeite gaat hebben zodra het weer zomer wordt.

Ik hoor graag jullie mening hierover :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
De i5 is te koelen met een stevige luchtkoeler zoals de be quiet! Dark Rock Pro 4. In de test van Tweakers, wordt hij met deze koeler 88 graden - ik neem aan bij een normale kamertemperatuur getest, dan is het wel kantje boord als het meer dan 32 graden wordt in je kamer.... Wel is de vraag of je met jouw werk de CPU langdurig vol belast. Deze i5 kan dat met twee vingers in de neus aan naar mijn idee, ik zou langer over 64 GB RAM nadenken dan over de i7.

Met dit budget zou ik een (vooralsnog niet ruim verkrijgbare) ATX 3.0 voeding overwegen, deze Thermaltake Toughpower GF3 - 1000W is wel leverbaar.

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 28-12-2022 17:45]

• Denzo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 00:49
martyw schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:38:
De i5 is te koelen met een stevige luchtkoeler zoals de be quiet! Dark Rock Pro 4. In de test van Tweakers, wordt hij met deze koeler 88 graden - ik neem aan bij een normale kamertemperatuur getest, dan is het wel kantje boord als het meer dan 32 graden wordt in je kamer.... Wel is de vraag of je met jouw werk de CPU langdurig vol belast. Deze i5 kan dat met twee vingers in de neus aan naar mijn idee, ik zou meer over 64 GB RAM nadenken dan over de i7.

Met dit budget zou ik over (vooralsnog niet ruim verkrijgbare) ATX 3.0 voeding nadenken, deze Thermaltake Toughpower GF3 - 1000W is wel leverbaar.
Thanks voor de feedback! Het is inderdaad niet echt langdurige belasting. Soms builds die een minuutje of 5-10 duren op mijn huidige i7 6700, maar geen Chromium of Linux kernel compiles die een half uur duren oid.

Die van de voeding is een zeker goede tip die ik meeneem, dat scheelt gezeik met eventuele 12VHPWR adaptertjes :+

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
Ook nog: Fractal heeft recent wat nieuwe kasten in de markt gezet: Fractal Design North - Mesh Charcoal Black en de wat goedkopere Fractal Design Pop Air Black Solid, de Meshify is best wel duur en slecht leverbaar...

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 29-12-2022 00:42]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als het gaat om de 12VHPWR adaptertjes ben je beter af om een kabel los te kopen.
BIjv:
uitvoering: Corsair RM750x (2018) Wit
+
uitvoering: Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable Zwart

Of iets als
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 850W FM
+
uitvoering: be quiet! 12VHPWR PCIe Adapter Kabel Zwart

[Voor 46% gewijzigd door Thomg op 29-12-2022 00:59]

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Het is een leuke desktop game PC met die specs maar een workstation heeft toch iets andere eisen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee