Toon posts:

Advies verduurzaming huis, welke stap is meest logisch

Pagina: 1
Acties:

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:39
Hallo allemaal,
Ik zie door de "verduurzaam" bomen het bos niet meer. Graag wil ik een volgende stap zetten in verduurzaming van ons huis, maar weet op dit moment niet goed waar te beginnen.
Alle verschillende mogelijkheden liggen bij verschillende installateurs en ik mis een beetje 1 punt om naartoe te gaan voor advies voor mijn persoonlijke situatie.
Daarom wend ik mij graag tot jullie en probeer ik het hier.

Situatie:
  • 2 Onder 1 kap uit 1997. Muur en dak isolatie is dus in orde.
  • Er is geen kruipruimte.
  • Beneden verdieping heeft HR+ glas uit '97.
  • CV ketel is uit 2016.
  • Wij koken nog op gas. Keuken & elektrisch koken staat op wensenlijst maar we wachten tot hij het echt begeeft (volgens mij heb ik geen loze leiding meer liggen om nu al over te gaan op elektrisch koken).
Wat wij al gedaan hebben sinds we hier in 2020 zijn komen wonen:
  • 12 Panelen op het dak (heb eventueel nog plek voor 3 extra).
  • 2 airco's gehangen (1 zolder en 1 woonkamer) waarmee ik in het voor en najaar ook verwarm als de zon schijnt.
  • De CV ketel heb ik al op 50 graden gezet voor verwarming. Hiermee heb ik geen verschil gemerkt t.o.v. oude temperatuur.
Vraag m.b.t. CV ketel:
  • Met de CV ketel op 50 graden, ben ik dan al klaar voor een warmtepomp? Ik lees verschillende dingen op internet.
We hebben inmiddels een leuk bedrag op onze spaarrekening staan, een warmtepomp kunnen we eventueel bekostigen, eventueel met nog iets anders.

Wat is nu de meest logische volgende stap ?

Moet ik eerst mijn glas naar HR+++ vervangen ?
Moet ik eerst vloerverwarming aanleggen bij de beneden verdieping ?
Moet ik voor meer panelen gaan op het garage dak (wel gedeeltelijk schaduw)?
Loont het zich om een zonneboiler te plaatsen ?
Moet ik meteen de CV ketel vervangen door een warmtepomp ?

Ik hoor graag jullie mening :)

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:50
Het is altijd goed om te voorkomen dat de warmte wegvliegt, dus waar mogelijk extra isoleren. Maar zo hou je ook beter de warmte in de zomer buiten huis.

Vloerverwarming is een mooie oplossing voor een gelijkmatige temperatuur in je woning. En ook geschikt voor een laag-temperatuur-systeem zoals een warmtepomp. En je kunt in je woonkamer meubels neerzetten zonder dat ze voor een radiator staan.

Zonneboiler is in de winter nauwelijks rendabel, want weinig zonkracht. Neem dan een warmtepompboiler voor warmwater en vervang je er te gelijkertijd de afzuiging mee.

Ik zou de CV-ketel laten hangen tot hij instort. Tegen die tijd zijn warmtepomp waarschijnlijk beter verkrijgbaar en kunnen meer installateurs overweg met installatie. En die 50 graden is wel een goed idee om te wennen aan een lagere radiatortemperatuur. En met een warmtepompboiler hoeft je ketel geen water meer warm te houden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:51
1997, extra dakisolatie, oud glas vervangen en ventilatie naar WTW ombouwen.
Zonneboilers zijn zonde van je investering tenzij je de warmte gaat gebruiken voor verwarming ipv tapwater.
Warmtepomp is altijd goed maar je hebt al airco's toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:01
Je hebt nog gas nodig voor de keuken dus laat de cv ketel hangen maar wellicht nog op lagere temperatuur. Check dan wel even je aanvoer en retour temperatuur! Je kan de comfortstand nog uitzetten.

Gebruik verder je airco's zo goed mogelijk om de boel op temperatuur te houden. Gebruik eventueel wat budget voor extra zonnepanelen, daar ga je nooit spijt van krijgen.

Zodra je er aan toe bent om de keuken te vervangen naar elektrisch, doe dan ook gelijk de vloerverwarming en de warmtepomp.

Je kan er voor kiezen om je beglazing te vervangen, maar dat is toch een aardige investering voor ramen van 'slechts' 25 jaar oud. Wellicht dat je elders beter kan isoleren?

[Voor 3% gewijzigd door mathelicious op 28-12-2022 22:06]

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:39
Dankjewel voor alle reacties!
WTW en mechanische ventilatie had ik over het hoofd gezien bij aanmaken topic. Daar kan ik ook nog wel even induiken inderdaad.

Ik heb wat nieuwe ideeën om eens te onderzoeken :) dankjewel!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee