Hallo allemaal,
Ik zie door de "verduurzaam" bomen het bos niet meer. Graag wil ik een volgende stap zetten in verduurzaming van ons huis, maar weet op dit moment niet goed waar te beginnen.
Alle verschillende mogelijkheden liggen bij verschillende installateurs en ik mis een beetje 1 punt om naartoe te gaan voor advies voor mijn persoonlijke situatie.
Daarom wend ik mij graag tot jullie en probeer ik het hier.
Situatie:
Wat is nu de meest logische volgende stap ?
Moet ik eerst mijn glas naar HR+++ vervangen ?
Moet ik eerst vloerverwarming aanleggen bij de beneden verdieping ?
Moet ik voor meer panelen gaan op het garage dak (wel gedeeltelijk schaduw)?
Loont het zich om een zonneboiler te plaatsen ?
Moet ik meteen de CV ketel vervangen door een warmtepomp ?
Ik hoor graag jullie mening
Ik zie door de "verduurzaam" bomen het bos niet meer. Graag wil ik een volgende stap zetten in verduurzaming van ons huis, maar weet op dit moment niet goed waar te beginnen.
Alle verschillende mogelijkheden liggen bij verschillende installateurs en ik mis een beetje 1 punt om naartoe te gaan voor advies voor mijn persoonlijke situatie.
Daarom wend ik mij graag tot jullie en probeer ik het hier.
Situatie:
- 2 Onder 1 kap uit 1997. Muur en dak isolatie is dus in orde.
- Er is geen kruipruimte.
- Beneden verdieping heeft HR+ glas uit '97.
- CV ketel is uit 2016.
- Wij koken nog op gas. Keuken & elektrisch koken staat op wensenlijst maar we wachten tot hij het echt begeeft (volgens mij heb ik geen loze leiding meer liggen om nu al over te gaan op elektrisch koken).
- 12 Panelen op het dak (heb eventueel nog plek voor 3 extra).
- 2 airco's gehangen (1 zolder en 1 woonkamer) waarmee ik in het voor en najaar ook verwarm als de zon schijnt.
- De CV ketel heb ik al op 50 graden gezet voor verwarming. Hiermee heb ik geen verschil gemerkt t.o.v. oude temperatuur.
- Met de CV ketel op 50 graden, ben ik dan al klaar voor een warmtepomp? Ik lees verschillende dingen op internet.
Wat is nu de meest logische volgende stap ?
Moet ik eerst mijn glas naar HR+++ vervangen ?
Moet ik eerst vloerverwarming aanleggen bij de beneden verdieping ?
Moet ik voor meer panelen gaan op het garage dak (wel gedeeltelijk schaduw)?
Loont het zich om een zonneboiler te plaatsen ?
Moet ik meteen de CV ketel vervangen door een warmtepomp ?
Ik hoor graag jullie mening