Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-03-2023
Goedemiddag allemaal,

Eind september (2022) zijn wij overgestapt na het aflopen van ons vaste contract bij Essent naar een variabel contract bij UC (vast werd nergens aangeboden). Wij wonen op een oude, voormalige boerderij en deze is (nog) niet goed geïsoleerd. Ons jaarverbruik ligt op 7700 kWh en 2100m3.

September/oktober was denk ik wel de piek qua energiekosten en wij hebben een variabel contract afgesloten op 0,98713 per kWh (incl. belasting etc.) en 4,49407 per m3 (incl. belasting etc.). Achteraf was overstappen misschien niet de beste keuze, maar wij dachten slim te zijn door wel over te stappen. Het idee was namelijk om ruim voor de jaarrekening in september 2023 zonnepanelen te installeren, hetgeen ook gaat gebeuren in januari/februari 2023.

Nu zie ik bij veel energieleveranciers veel lagere tarieven dan mijn huidige tarieven van UC. Stel dat ik mijn huidige verbruik en postcode opgeef bij UC, dan zie ik een maandbedrag wat ongeveer de helft is van wat ik momenteel betaal en bij andere leveranciers ligt het nog iets lager zoals bij Budget Energie en GreenChoice.

Ik heb gebeld naar UC met de vraag wat mijn tarieven gaan worden per 01-01-2023, want die zouden volgens de product voorwaarden per 1 januari en per 1 juli worden herzien. De werknemers van UC stellen dat ik een variabel contract heb, maar mijn tarieven vast liggen tot juli 2023. Hierdoor gaan mijn tarieven pas per 1 juli 2023 wijzigen. Sterker nog, mijn 'variabele' kosten gaan omhoog i.v.m. de energiebelasting verhoging. Tijdens het telefoongesprek heb ik meerdere malen aangegeven dat ik verbaasd ben dat de algemene leveringsvoorwaarden niet meer van toepassing zijn. De werknemer van UC zegt dat deze zijn gecommuniceerd in het portaal en via andere wegen, maar dat is mij volledig onbekend. Toen ik vroeg naar een document waar dit zwart op wit staat zei hij dat hij dat niet zo snel kon vinden, maar wel in zijn CRM systeem stond. Ik heb gevraagd of hij dit gaat mailen, maar dat zal wel niet gaan gebeuren. UPDATE: ik heb een e-mail ontvangen waarin de algemene voorwaarden staan met wijzigingen van tarieven op 1 januari en 1 juli. Ze hebben geen schriftelijke bevestiging gegeven dat mijn tarieven vastliggen t/m 30-06-2023. Ik heb hier wederom om gevraagd.

Het advies van beide werknemers van UC was overstappen. Dat is geen slecht idee, echter heb ik dan heel veel verbruikt bij UC in de maanden oktober t/m januari en geen mogelijkheid om mijn verbruik terug te dringen d.m.v. zonnepanelen. Het hoge verbruik in de koude maanden zal ik dan gewoon moeten aftikken.

Wordt ik hier nu gigantisch in het spreekwoordelijke ootje genomen? Ik denk het wel, maar ik ben benieuwd of hier lotgenoten zijn en/of jullie tips hebben hoe ik hier mee om kan gaan?

Of is het jammer, maar helaas. Je kan beter overstappen en je verlies nemen.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Lexus op 28-12-2022 15:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 13:57
Hier gaat UC vanaf 1 jan naar €0.82/€0.65 per kWh en €2.73 per m3
Wat overigens een verdubbeling is van wat ik nu betaal (prijs van 1 juli 2022).

Jij hebt een heel ongunstig overstap moment gehad aan je prijs te zien. Maar het is inderdaad het beste om te kijken of je elders een betere deal krijgt. Wat je verbruikt heb, heb je toch al verbruikt. Dat moet je sowieso aftikken.

Je moet wel oppassen met in januari overstappen. Je verbruik van januari heeft dan maar recht op 1/12e deel van het prijsplafond. Vooral met gas kan dat een dure grap worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 19:38
Ik kan de voorwaarden van United Consumers ook niet helemaal volgen. Ik ben in november van een Vast naar Variabel contract gegaan en het tarief vanaf 01-01-2022 is € 1,17 / € 0,81 (ik gebruik geen gas).

Wat overigens ook totaal niet te volgens is, is de salderingsregeling. Ik lees dat je zonnepanelen neemt, dus vraag maar eens goed na bij UC hoe ze dit precies verwerken. Ik heb momenteel namelijk zelf het volgende:
- Ik lever terug op hoogtarief en verbruik op laagtarief. Deze twee meters worden niet met elkaar gesaldeerd.
- Ik heb één jaar een vast contract gehad, waarbij verschillende perioden niet worden gesaldeerd omdat de tarieven (door de overheid, BTW verlaging en verlaging energiebelasting) zijn gewijzigd.

Dit is ook tegenstrijdig met wat de klantenservice vermeld.

ps. Gok eens wanneer de volgende tariefwijziging is en welke periode je mogelijk niet kunt salderen met volgende zomer. Jij bent denk ik niet de enige ootje wordt genomen door UC. Ik heb nog bij UC uitstaan, wat hier precies gaat gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door ckoopmanschap op 28-12-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-03-2023
UC heeft mij nu meerdere malen, zowel telefonisch als per mail, laten weten dat zij niet kunnen aantonen dat ik wist dat mijn tarieven vast zouden blijven staan tot juli 2023.

“Zoals aangegeven hebben wij buitenom de aanmeldpagina nergens staan dat uw tarieven tot en met 30-06 vastliggen. We kunnen u dit dan ook niet toesturen.
Desondanks neemt dat niet weg dat uw tarieven niet aangepast zullen worden zoals eerder aangegeven”

Als ik ze wijs op de algemene leveringsvoorwaarden (herziening tarieven op 1 januari en 1 juli), dan zeggen ze dat deze niet gelden voor mij. Op deze manier word ik gedwongen om over te stappen. Ik zal tevens 4 dure maanden volledig moeten betalen en ik kan dus geen gebruik maken van de zomermaanden om het termijnbedrag te compenseren.

We gaan een klacht indienen, maar of dat gaat helpen. Wordt vervolgd..

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-07 16:24
Gas sowieso overstappen naar de nu goedkoopste aanbieder, daar kan je toch niets aan "salderen" of wat anders.
Elektra is een keuze, ligt er vooral aan wanneer de panelen komen en hoe lang je werkt hebt om het verbruik (wat ook nog gaat komen tot installatie) weg te salderen.
Ik ben overgestapt op tibber, variabele prijzen. Betaal vandaag gemiddeld 15 cent (mede door het relatief warme weer). Let wel, als het ineens min 20 word, zullen de prijzen hard stijgen, dus als je aan het rekenen gaat, zeker niet rekenen met 15 cent per kwh, want dan zou de rekensom weleens totaal anders uitkomen dan dat je verwacht.

belangrijkste is: wanneer gaan de panelen erop :? En, verwacht je je gehele verbruik weg te salderen :? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om gewoon te blijven zitten qua elektra.
Gas: wegwezen!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 19:38
Lexus schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:06:
UC heeft mij nu meerdere malen, zowel telefonisch als per mail, laten weten dat zij niet kunnen aantonen dat ik wist dat mijn tarieven vast zouden blijven staan tot juli 2023.

“Zoals aangegeven hebben wij buitenom de aanmeldpagina nergens staan dat uw tarieven tot en met 30-06 vastliggen. We kunnen u dit dan ook niet toesturen.
Desondanks neemt dat niet weg dat uw tarieven niet aangepast zullen worden zoals eerder aangegeven”

Als ik ze wijs op de algemene leveringsvoorwaarden (herziening tarieven op 1 januari en 1 juli), dan zeggen ze dat deze niet gelden voor mij. Op deze manier word ik gedwongen om over te stappen. Ik zal tevens 4 dure maanden volledig moeten betalen en ik kan dus geen gebruik maken van de zomermaanden om het termijnbedrag te compenseren.

We gaan een klacht indienen, maar of dat gaat helpen. Wordt vervolgd..
Je zou mogelijk naar de ACM kunnen stappen hieromtrent? Een klacht zal weinig uithalen, maar is uiteraard wel de eerste stap.

Een update vanuit mijn UC gerelateerde kwestie (heb ze net weer gebeld):
- Saldering is op "jaarbasis", dat wil zeggen gedurende het jaar op de nota op basis van de tariefperiode. Oftewel: Ze salderen niet op jaarbasis, maar op basis van tariefperioden.
- Individuele meters worden niet gesaldeerd met elkaar.

Dit betekent volgens mij dat je ook met betrekking tot de stroomleverancier kan overstappen, want ze gaan deze maanden toch niet salderen met de zomerperiode (let op: je krijgt natuurlijk wel het teruglevertarief in de zomer, die is bij UC best hoog.). Het staat inderdaad nergens vermeld op de website van UC.

Ik krijg hier nog een mail over.

ps. Doordat je de perioden niet saldeert, betaal je ook per definitie 21% over de aan jou geleverde stroom (dit is min of meer het verschil tussen het levertarief en teruglevertarief).

[ Voor 5% gewijzigd door ckoopmanschap op 29-12-2022 11:32 ]

Pagina: 1