Ik wil graag zelf zonnepanelen gaan leggen op het schuurtje in mijn tuin. Ik ben redelijk handig en heb al een keer een bestaande installatie verplaatst bij iemand anders. Ik heb het plan redelijk uitgedacht, maar wil graag even checken of ik dingen over het hoofd zie, of dat ik dingen beter/slimmer kan aanpakken.
Het dak heeft een helling van ca 12 graden, en het loopt af naar zuidwest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CeapZvZUEhYMK9nllh244VUq.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/y0n40tDDgUBnDASbe4eTXLyk.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/v3LH8lDJadvVi3paDlVLQpMg.png?f=user_large)
Nu heb ik wat rond gekeken op marktplaats en daar vind ik wel verschillende leveranciers die de losse onderdelen (panelen, omvormer, montagesysteem) wel op voorraad hebben. Natuurlijk wel altijd nieuw en met factuur. Meestal ook nog in de buurt, zodat ik alles zelf met een aanhanger kan ophalen. Dit scheelt bezorgkosten voor palletbezorging.
Wat ik nu van plan ben:
5x AKCOME HC CHASER 400Wp All Black ca 140€
Solis S6 GR1P2K omvormer 2000w ca 350€
Montage: Clickfit EVO ca 300€
Totaal: ca 1350€ voor 2000 Wp
Prijzen zijn excl. BTW. En natuurlijk komen er nog wat kosten voor bekabeling en een extra groep bij. Aanschafdatum wordt januari, zodat ik de BTW niet hoef terug te vragen.
Waar ik nog over nadenk is het volgende:
Panelen zijn van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb. Maar voor zover ik online kan zijn lijkt het best ok. Qua prijs/WP verhouding is het volgens mij wel prima.
Voor de montagerails ben ik bij clickfit EVO uitgekomen omdat het veel gebruikt wordt en de calculator wel goed werkt. Zijn er nog andere systemen die misschien goedkoper zijn?
Voor de montage wordt geadviseerd om de panelen loodrecht op de rails te leggen. Dat zou betekenen dat ik zowel verticale rails nodig heb voor de 3 landscape panelen en horizontale rails voor de 2 portrait panelen. Qua installatie is het makkelijker om die 2 portrait panelen ook op verticale rails te leggen. Zou dit mogelijk zijn of is het echt een no-go?
Foto's
Het gaat om een schuurtje met golfplaten. Dit was asbest, dit is opgeruimd en nu ligt er een nieuw golfplatendak op. Het dak loopt door naar het schuurtje van de buurman.Het dak heeft een helling van ca 12 graden, en het loopt af naar zuidwest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CeapZvZUEhYMK9nllh244VUq.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/y0n40tDDgUBnDASbe4eTXLyk.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Buitenmaten van het golfplatendak zijn 376 cm x 297 cm. Met passen en meten krijg ik er 5 panelen op, zie schets::fill(white):strip_exif()/f/image/v3LH8lDJadvVi3paDlVLQpMg.png?f=user_large)
Schaduw
geenJaarverbruik
ca 2200 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1x25A. De groepenkast heeft ruimte voor een extra groep.Budget en doel
Budget is niet echt een probleem, het doel wordt terugverdientijd en zoveel mogelijk opbrengst. Ik verwacht hier niet mijn hele leven te wonen, dus het hoeft niet per se een A merk te zijn met 25 jaar garantie.Wie gaat het project uitvoeren
IkzelfBijhouden van data
nice to have, maar niet nodigReeds verkregen offertes
Ik heb her en der wat systemen bij elkaar geklikt (stralendgroen.nl o.a.) Maar ik ben nog niet echt een geschikte tegengekomen. Ik vind ze best prijzig, of sommige onderdelen zijn slecht leverbaar.Nu heb ik wat rond gekeken op marktplaats en daar vind ik wel verschillende leveranciers die de losse onderdelen (panelen, omvormer, montagesysteem) wel op voorraad hebben. Natuurlijk wel altijd nieuw en met factuur. Meestal ook nog in de buurt, zodat ik alles zelf met een aanhanger kan ophalen. Dit scheelt bezorgkosten voor palletbezorging.
Wat ik nu van plan ben:
5x AKCOME HC CHASER 400Wp All Black ca 140€
Solis S6 GR1P2K omvormer 2000w ca 350€
Montage: Clickfit EVO ca 300€
Totaal: ca 1350€ voor 2000 Wp
Prijzen zijn excl. BTW. En natuurlijk komen er nog wat kosten voor bekabeling en een extra groep bij. Aanschafdatum wordt januari, zodat ik de BTW niet hoef terug te vragen.
Regio
Regio EindhovenWaar ik nog over nadenk is het volgende:
Panelen zijn van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb. Maar voor zover ik online kan zijn lijkt het best ok. Qua prijs/WP verhouding is het volgens mij wel prima.
Voor de montagerails ben ik bij clickfit EVO uitgekomen omdat het veel gebruikt wordt en de calculator wel goed werkt. Zijn er nog andere systemen die misschien goedkoper zijn?
Voor de montage wordt geadviseerd om de panelen loodrecht op de rails te leggen. Dat zou betekenen dat ik zowel verticale rails nodig heb voor de 3 landscape panelen en horizontale rails voor de 2 portrait panelen. Qua installatie is het makkelijker om die 2 portrait panelen ook op verticale rails te leggen. Zou dit mogelijk zijn of is het echt een no-go?