Toon posts:

MacBook Pro Retina 2015 geen beeld behalve bij lege batterij

Pagina: 1
Acties:

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:48
M'n Macbook Pro Retina 2015 model A1398 met R9 M370X gpu geeft geen beeld bij het aanzetten.

Het opstart geluid is te horen, ook de keyboard verlichting gaat aan.
Na een paar minuten wat toetsen gebruiken en dan enter geeft ook geluiden, dus ik vermoed dat inlogscherm wordt bereikt.
Verder heb ik de gebruikelijke dingen geprobeerd zoals SMC reset.

Het OS waarschijnlijk OSX Catalina 10.15. Ook een andere ssd proberen geeft geen oplossing
Opvallend is wel dat de macbook inmiddels een tijdje had uitgestaan, zonder adapter en bij het opnieuw proberen kwam het lege batterij icon even op het scherm. Daarna even opnieuw geprobeerd en weer het lege batterij icon in beeld, met het toevoegen van de adapter kwam er werd de accu geladen en alleen nog een leeg scherm.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoe is het op te lossen?

voorbeeld beeld lege batterij

[Voor 7% gewijzigd door tweakje-2018 op 28-12-2022 13:05]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18
Als je heel goed kijkt eventueel met een sterke lamp erbij zie je dan vaag wel het beeld? Oftewel is de backlight kapot?

• tweakje-2018
Pendora schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:48:
Als je heel goed kijkt eventueel met een sterke lamp erbij zie je dan vaag wel het beeld? Oftewel is de backlight kapot?
Met een fel licht is er geen beeld te zien. De afbeelding van de lege batterij is ook normaal op het scherm te zien. De backlightverlichting is ook even te zien als de macbook aangezet wordt.

[Voor 57% gewijzigd door tweakje-2018 op 28-12-2022 13:20]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:59
Heb je al eens geprobeerd om de MacBook aan te sluiten op een extern scherm? Als dat ook niet werkt dan heb je mogelijk te maken met een GPU-defect.

Je kunt 'm ook nog in Recovery modus opstarten.

Use macOS Recovery on an Intel-based Mac

Als dat niet werkt zou je nog eens dieper kunnen kijken welke videokaart dan defect zou moeten zijn. Wellicht is je R9 370X wel overleden. Het uitschakelen van deze GPU kan dan ook nog baat hebben. Onderstaande link staat het een en ander beschreven (zelf niet getest).

Disable MacBook Pro Dedicated GPU

• tweakje-2018
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:48:
Heb je al eens geprobeerd om de MacBook aan te sluiten op een extern scherm? Als dat ook niet werkt dan heb je mogelijk te maken met een GPU-defect.

Je kunt 'm ook nog in Recovery modus opstarten.

Use macOS Recovery on an Intel-based Mac

Als dat niet werkt zou je nog eens dieper kunnen kijken welke videokaart dan defect zou moeten zijn. Wellicht is je R9 370X wel overleden. Het uitschakelen van deze GPU kan dan ook nog baat hebben. Onderstaande link staat het een en ander beschreven (zelf niet getest).

Disable MacBook Pro Dedicated GPU
Dank je.
De recovery modus bereik ik niet, in ieder geval niet zichtbaar
Een extern beeldscherm werkt niet helaas.

Met de guide van dosdude heb ik net een keer een klein succes gehad, had het een tijdje terug al tientallen keren geprobeerd.
Er kwam even witte tekst op het scherm, maar voor ik het hele command kon in voeren was het weer weg. Echt een raadsel.

[Voor 5% gewijzigd door tweakje-2018 op 28-12-2022 21:22]

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 19:03
Dit herken ik, weggezet met helemaal donker. Reset en dan in het inlogscherm zonder mogelijkheid om de helderheid aan te passen...

Driemaal shift? Zegt ie dan wat? Dan kan je namelijk via toegankelijkheid als blinde inloggen..

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb je behalve een SMC-reset ook een NVRAM-reset geprobeerd?

Ik heb hetzelfde model Macbook Pro en had een tijdje geleden ook een scherm dat soms niet aanging. In eerste instantie was dat met een NVRAM-reset op te lossen (SMC-reset deed niets). Bij mij kwam er echter geen lege batterij-icoon in beeld.

Wat wel (mogelijk) anders was aan mijn situatie: mijn MBP viel onder de regeling waarbij het scherm een aantal jaar geleden kosteloos werd vervangen i.v.m. problemen met de laminatie. Een tijdje geleden had ik plotseling last van een gezwollen batterij (vermoedelijk omdat Logi Options+ de CPU flink opstookte). Ik heb de batterij toen door Apple laten vervangen voor de reguliere kosten die daarvoor gelden. De batterij vervangen houdt in dat de hele topcase wordt vervangen, omdat de batterij aan het toetsenbordgedeelte is vastgelijmd.

Toen ik de Mac ophaalde, vertelde men mij dat ook een deel van het displaymechanisme was vervangen omdat er een probleem was geconstateerd. Daarna begonnen de problemen met een scherm dat af en toe niet aanging. Omdat ik nog binnen de garantieperiode van de vervangen batterij zat, heb ik de computer teruggebracht naar Apple, die vervolgens kosteloos het hele display heeft vervangen. Ik zit dus in feite aan het derde display van deze Macbook Pro.

Ik weet niet in hoeverre je hier iets aan hebt, maar zou in elk geval suggereren een afspraak te maken bij een Genius Bar in een Apple Store. Wellicht is er sprake van een bekend probleem of val je onder een of andere regeling.

• tweakje-2018
koppie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:23:
Dit herken ik, weggezet met helemaal donker. Reset en dan in het inlogscherm zonder mogelijkheid om de helderheid aan te passen...

Driemaal shift? Zegt ie dan wat? Dan kan je namelijk via toegankelijkheid als blinde inloggen..
De driemaal shift optie heb ik nog niet gevonden online. Op welk moment gebruik je dat bij het opstarten of bij het inlogscherm?
fondacio schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:16:
Heb je behalve een SMC-reset ook een NVRAM-reset geprobeerd?

Ik heb hetzelfde model Macbook Pro en had een tijdje geleden ook een scherm dat soms niet aanging. In eerste instantie was dat met een NVRAM-reset op te lossen (SMC-reset deed niets). Bij mij kwam er echter geen lege batterij-icoon in beeld.

Wat wel (mogelijk) anders was aan mijn situatie: mijn MBP viel onder de regeling waarbij het scherm een aantal jaar geleden kosteloos werd vervangen i.v.m. problemen met de laminatie. Een tijdje geleden had ik plotseling last van een gezwollen batterij (vermoedelijk omdat Logi Options+ de CPU flink opstookte). Ik heb de batterij toen door Apple laten vervangen voor de reguliere kosten die daarvoor gelden. De batterij vervangen houdt in dat de hele topcase wordt vervangen, omdat de batterij aan het toetsenbordgedeelte is vastgelijmd.

Toen ik de Mac ophaalde, vertelde men mij dat ook een deel van het displaymechanisme was vervangen omdat er een probleem was geconstateerd. Daarna begonnen de problemen met een scherm dat af en toe niet aanging. Omdat ik nog binnen de garantieperiode van de vervangen batterij zat, heb ik de computer teruggebracht naar Apple, die vervolgens kosteloos het hele display heeft vervangen. Ik zit dus in feite aan het derde display van deze Macbook Pro.

Ik weet niet in hoeverre je hier iets aan hebt, maar zou in elk geval suggereren een afspraak te maken bij een Genius Bar in een Apple Store. Wellicht is er sprake van een bekend probleem of val je onder een of andere regeling.
Ik heb even alle dingen nog een keer geprobeerd ook de NVRam reset en inmiddels start hij af en toe met beeld op, maar na een tijd is het beeld toch weer zwart. Het lijkt geen sleepmodus te zijn, want na het dichtklappen en weer opendoen heb ik toch nog beeld.

Ik heb even gekeken er is een vervangingsprogramma voor de batterij, maar het serienummer valt er niet onder. Je hebt wel pech gehad met je macbook in ieder geval als je aan het derde display zit, deed bij jou een extern scherm het nog wel als het scherm niet werkte. Bij mij is dat niet het geval.

De Genius Bar in een Apple Store is misschien een oplossing, dank je

[Voor 9% gewijzigd door tweakje-2018 op 29-12-2022 12:13]

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
tweakje-2018 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:12:
[…]
Ik heb even alle dingen nog een keer geprobeerd ook de NVRam reset en inmiddels start hij af en toe met beeld op, maar na een tijd is het beeld toch weer zwart. Het lijkt geen sleepmodus te zijn, want na het dichtklappen en weer opendoen heb ik toch nog beeld.

Ik heb even gekeken er is een vervangingsprogramma voor de batterij, maar het serienummer valt er niet onder. Je hebt wel pech gehad met je macbook in ieder geval als je aan het derde display zit, deed bij jou een extern scherm het nog wel als het scherm niet werkte. Bij mij is dat niet het geval.
[…]
Bij mij werkte het externe scherm altijd, ook als het interne scherm zwart bleef. Werkt bij jou een extern scherm nog steeds niet na een NVRAM-reset?

Jammer dat de batterij niet onder dat programme valt; misschien kun je nog wel kijken wat de batterijstatus is wanneer het scherm het weer even doet.

Overigens heb ik uiteindelijk niet zoveel pech gehad, omdat na de gezwollen batterij de gelamineerde laag op mijn tweede scherm door de hitte weer was gaan afbladderen. In eerste instantie dacht ik dat ik het de komende tijd met dat beschadigde scherm zou moeten doen, maar omdat ze scherm nogmaals moesten vervangen, heb ik nu voorlopig een goed werkende MBP 2015 totdat het écht tijd is om deze te vervangen, hopelijk pas wanneer er een geschikt M2-model is…

• tweakje-2018
fondacio schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:55:
[...]

Bij mij werkte het externe scherm altijd, ook als het interne scherm zwart bleef. Werkt bij jou een extern scherm nog steeds niet na een NVRAM-reset?

Jammer dat de batterij niet onder dat programme valt; misschien kun je nog wel kijken wat de batterijstatus is wanneer het scherm het weer even doet.

Overigens heb ik uiteindelijk niet zoveel pech gehad, omdat na de gezwollen batterij de gelamineerde laag op mijn tweede scherm door de hitte weer was gaan afbladderen. In eerste instantie dacht ik dat ik het de komende tijd met dat beschadigde scherm zou moeten doen, maar omdat ze scherm nogmaals moesten vervangen, heb ik nu voorlopig een goed werkende MBP 2015 totdat het écht tijd is om deze te vervangen, hopelijk pas wanneer er een geschikt M2-model is…
Ik hoop dat je nog even vooruitkomt met de macbook.

Het externe scherm deed het net ook even tijdens het opstarten, het interne scherm ging op het moment niet aan. halverwege het opstarten ging het externe scherm ook weer op zwart en gaf aan dat er geen signaal meer was en dan gaat het externe scherm in slaapstand. vreemd in ieder geval, net of de aansturing in de macbook van de schermen niet goed gaat zowel intern als extern.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee