Toon posts:

Aluminiumfolie om male plug voor connectie female plug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:24
Kan ik (veilig) aluminiumfolie gebruiken voor een betere verbinding tussen een female en male DC plug (icm een universele adapter op 4.5V)?

Hopelijk geen enorm domme vraag, maar ik heb een kerstlampje die op 3xAA gaat. Oplaadbare batterijen gaan vlot leeg en geven snel minder licht dus was aan het kijken naar andere opties. In eerste instantie met een powerbank maar zag dat ik nog een universele adapter heb liggen die op 4.5V kan.

Alleen sluit de female DC plug niet goed aan op de female plug van de adapter (net wat speling aan de buitenkant).

Met minimaal aluminiumfolie om de male adapter gewikkeld is de connectie prima, maar is dit veilig?

Met batterijen en een powerbank wel vaker gedaan als een verbinding niet helemaal top was, maar deze zit nu in het stopcontact wat de zaken verandert (al is de adapter alsnog ingesteld op 4.5V). Wil dus vooral even zeker weten of dit een valide optie is.

(Dacht dat ik deze al gepost had, maar zie hem niet terug dus nog een keer voor de zekerheid...)

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:00
Het zal met minder dan 5V niet snel gevaarlijk worden. Maar het is natuurlijk gewoon een waardeloze oplossing.

Kan je de draden niet gewoon aan elkaar maken? Evt een kroonsteentje er tussen oid?

• m0ridin
WEBGAMING schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:36:
Het zal met minder dan 5V niet snel gevaarlijk worden. Maar het is natuurlijk gewoon een waardeloze oplossing.

Kan je de draden niet gewoon aan elkaar maken? Evt een kroonsteentje er tussen oid?
Dan zou ik de connectors van de adapter eraf moeten knippen dus dat wil ik niet... Als het gewoon zou werken met die plugs in elkaar prikken zou het perfect zijn. Kan ik ze gewoon lostrekken als ik het spul weer opberg, maar dat is dus net niet het geval.

En eens dat dit niet bepaald een ideale oplossing is, maar was het enige wat ik even zo snel kon bedenken als quick n dirty oplossing zonder de adapter te moeten 'vernielen'. Eens bedenken ik wat anders kan doen/verzinnen.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:52
In z'n algemeenheid is aluminiumfolie een heel slechte manier om een elektrische verbinding te maken (duh) maar die kerstlampjes gebruiken zo weinig stroom dat het in dit geval niet echt kwaad kan.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:42
Tom-Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:45:
In z'n algemeenheid is aluminiumfolie een heel slechte manier om een elektrische verbinding te maken (duh) maar die kerstlampjes gebruiken zo weinig stroom dat het in dit geval niet echt kwaad kan.
Het ligt er niet aan hoeveel stroom de lampjes gebruiken maar hoeveel de adapter kan leveren. Ook op 5V kun je flinke vonken trekken als je maar voldoende stroom hebt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sethro schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:50:
[...]

Het ligt er niet aan hoeveel stroom de lampjes gebruiken maar hoeveel de adapter kan leveren. Ook op 5V kun je flinke vonken trekken als je maar voldoende stroom hebt.
Klopt, maar een reeks LED kerstlampjes trekt niet zoveel. Dan praten we over 0,4watt per stuk bij een forward voltage van 2volt en de standaard 20mA stroom.
Een hele string van 50 stuks komt dan uit op 2Watt in totaal.
Afhankelijk van hoe de string is gemaakt kan elke individuele LED nog volts wegbranden met ieder een eigen weerstandje om van 4,5 naar 2Volt te komen, maar dan praten we nogsteeds maar over minder dan 5Watt.

Ik voorzie hier geen issues mee.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:42
McKaamos schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:01:
[...]

Klopt, maar een reeks LED kerstlampjes trekt niet zoveel. Dan praten we over 0,4watt per stuk bij een forward voltage van 2volt en de standaard 20mA stroom.
Afhankelijk van hoe de string is gemaakt kan elke individuele LED nog volts wegbranden met ieder een eigen weerstandje om van 4,5 naar 2Volt te komen, maar dan praten we nogsteeds maar over minder dan 5Watt.

Daar kun je prima een 5V 20A voeding voor zetten en dan werkt het prima. Maar hij een slecht contact kan zo’n voeding voldoende stroom leveren voor flinke vonken en smeltende stekkers.

Het gaat dus niet om de gebruikers maar de voeding.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sethro schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:04:
[...]

Daar kun je prima een 5V 20A voeding voor zetten en dan werkt het prima. Maar hij een slecht contact kan zo’n voeding voldoende stroom leveren voor flinke vonken en smeltende stekkers.

Ampere's worden gevraagd, niet geduwd.
Elektra leidingen in huis met slecht contact smelten ook niet als er geen vraag aan het andere eind is, dat doen ze pas als er teveel vraag is.

Dus je kan prima een 100Amp voeding gebruiken. Als de vraag laag is, gaat t contact niet vonken.
Hooguit als je kortsluiting zou maken, maar dat is een verhoging van de vraag naar amps.

[Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2022 13:09]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Tom-Z
Sethro schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:04:
[...]

Bij een slecht contact kan de voeding alleen maar minder stroom leveren dan bij goed contact.

Het risico met een krachtige voeding is dat je misschien met aluminiumfolie in de stekker kortsluiting kan maken, maar die universele adapters kunnen normaal gesproken sowieso niet veel stroom leveren. En het lijkt me voor zich spreken dat TS een beetje voorzichtig moet doen als hij aluminiumfolie in een barrel jack gaat proppen.
Het grootste risico is dat dat aluminiumfolie slecht contact maakt en dat door de overgangsweerstand je connector gaat smelten. Als de stroomvraag van de lampjes gering is dan is dat geen risico.

[Voor 15% gewijzigd door Tom-Z op 28-12-2022 13:11]

• WEBGAMING
Tom-Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:09:
[...]
En het lijkt me voor zich spreken dat TS een beetje voorzichtig moet doen als hij aluminiumfolie in een barrel jack gaat proppen.
Dit is een beetje hetzelfde als zeggen, stop voorzichtig deze vork in het stopcontact.

Je moet deze waardeloze oplossing natuurlijk wel goed toepassen, dat lijkt me logisch. Ehh... 8)7

• m0ridin
Thanks voor de info en toevoegingen allemaal, ik heb er even een multimeter bijgepakt en het lijkt erop dat die instelbare adapter helemaal niet zo best (meer) is... ingesteld op 4.5V levert hij alsnog 7.5V (en dat zet zich door voor andere instellingen) dus die heb ik er toch maar weer afgehaald.

Ook gaf hij 1.7A aan (wanneer gemeten op de + en - van de batterijconnecteren waar nu de verbinding over liep). Het gaat om een gevalletje met 30 van die ledlampjes in draad verweven.

Meh, misschien gewoon maar lekker bij een powerbankje houden.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 13:39

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

McKaamos schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:01:
[...]

50watt gemeten bij mijn vader in de kerstboom.
Just saying..

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Tom-Z
m0ridin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:17:
Thanks voor de info en toevoegingen allemaal, ik heb er even een multimeter bijgepakt en het lijkt erop dat die instelbare adapter helemaal niet zo best (meer) is... ingesteld op 4.5V levert hij alsnog 7.5V (en dat zet zich door voor andere instellingen) dus die heb ik er toch maar weer afgehaald.
De uitgangsspanning van zo'n adapter is onbelast vaak hoger. Dat is normaal. De spanning zal inzakken zodra je er voldoende belasting op zet.
Ook gaf hij 1.7A aan (wanneer gemeten op de + en - van de batterijconnecteren waar nu de verbinding over liep). Het gaat om een gevalletje met 30 van die ledlampjes in draad verweven.
Dat is geen goede manier om iets zinnigs te meten, dat is een manier om je multimeter en/of adapter te slopen. Stroomsterkte moet je in serie met de belasting meten, niet parallel er aan. Je meet nu wat de kortsluitstroom van de adapter is.
MrMonkE schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:19:
[...]

50watt gemeten bij mijn vader in de kerstboom.
Just saying..
Dit gaat om kerstlampjes die normaal gesproken op 3 AA's draaien. Daar komt geen 50 W uit... Niet lang in ieder geval :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tom-Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:21:
[...]

De uitgangsspanning van zo'n adapter is onbelast vaak hoger. Dat is normaal. De spanning zal inzakken zodra je er voldoende belasting op zet.
True, al vind ik dit toch wel een vrij groot verschil. Maar inderdaad, altijd onder last meten anders heb je geen accurate meting.
[...]

Dat is geen goede manier om iets zinnigs te meten, dat is een manier om je multimeter en/of adapter te slopen. Stroomsterkte moet je in serie met de belasting meten, niet parallel er aan.
Exact, nu meet je de kortsluit stroom. Dat zal een multimeter niet gauw slopen, maar probeer het niet met een laptop accu bijvoorbeeld, of met Li-Ion cellen. Alsje die op kortsluitstroom meet heb je wel redelijke kans op POEF.
[...]

Dit gaat om kerstlampjes die normaal gesproken op 3 AA's draaien. Daar komt geen 50 W uit... Niet lang in ieder geval :P
Dat. 1,7A kortsluitstroom bij 4,5volt maakt 7,65Watt.
Dus de batterijen opzich kunnen die 50Watt al niet leveren. En gezien zoiets die kerstlampjes wel uren danwel dagen kan laten werken, kan je er al wel vanuit gaan dat dit setje zeker geen 50Watt zuipende set is.

• m0ridin
Tom-Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:21:
[...]

[...]

Dat is geen goede manier om iets zinnigs te meten, dat is een manier om je multimeter en/of adapter te slopen. Stroomsterkte moet je in serie met de belasting meten, niet parallel er aan. Je meet nu wat de kortsluitstroom van de adapter is.

[...]

Ehm, thanks!

Een pluspuntje is dat ik een oude philips adapter heb gevonden die 4.5V/300mA geeft dus dat is sowieo al wat praktischer.

Verder in ieder geval alweer wat meer geleerd dus sowieso een nuttig topicje voor me zo ;)

• WEBGAMING
Dat is wel weer heel weinig. Daar zullen de lampjes denk ik niet veel op doen.

[Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 28-12-2022 13:30]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

m0ridin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:17:

Meh, misschien gewoon maar lekker bij een powerbankje houden.
Een powerbank is zeker een goed plan. Daar zit veel meer capaciteit in dan een paar AA's, is afgeregeld op 5Volt en die extra 0,5volt levert echt geen probleem op (een AA is nooit exact 1,5Volt, begint er iets boven en na gebruik zakt hij naar +/- 1Volt alssie leeg is.)
Output power is ook beperkt, vaak tot 0.5, 1 of 2A.

Je zou even moeten meten hoeveel er daadwerkelijk gebruikt wordt en dan kan je de juiste powerbank kiezen.
Powerbanks schakelen vanzelf in de zelf-bescherming als je meer Amps trekt dan wat hij kan leveren en dan gaan je lampjes uit.
Of je haalt uit voorzorg een 2Amp output model.
WEBGAMING schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:28:
Naja, dat weten we dus niet. Als we het aantal lampjes weten kunnen we een high/low schatting maken.
Of bij een correct gemeten verbruik (dus niet de kortsluitstroom ;) ) kunnen we wel bepalen of een 300mA adapter voldoende is.

[Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2022 13:31]

• Tom-Z
McKaamos schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:26:
Dat. 1,7A kortsluitstroom bij 4,5volt maakt 7,65Watt.
Die 1.7A kortsluitstroom zal de adapter niet bij 4.5V kunnen leveren, anders was de multimeter van TS allang doorgebrand.
Dat is alleen wel weer heel weinig. Daar zullen de lampjes niet veel op doen.
Lijkt me zat voor wat lampjes die normaal gesproken op AA-batterijen draaien.
m0ridin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:26:
Een pluspuntje is dat ik een oude philips adapter heb gevonden die 4.5V/300mA geeft dus dat is sowieo al wat praktischer.
Hoezo is die praktischer? Hij is denk ik min of meer vergelijkbaar met de adapter die je al gebruikte.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tom-Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:31:
[...]

Die 1.7A kortsluitstroom zal de adapter niet bij 4.5V kunnen leveren, anders was de multimeter van TS allang doorgebrand.
Hij had de batterij terminals geprobeerd toch?
De meeste elcheapo multimeters die ik bij de hand heb gehad kunnen meestal tot 10Amps afgezekerd meten en meer als er een onafgezekerd contact op zit.
Denk niet dat 1,7Amp een huis-tuin-en-keuken multimeter sloopt.
[...]

Lijkt me zat voor wat lampjes die normaal gesproken op AA-batterijen draaien.

[...]

Hoezo is die praktischer? Hij is denk ik min of meer vergelijkbaar met de adapter die je al gebruikte.

[Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2022 13:36]

• m0ridin
Tom-Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:31:

[...]

Vreemd genoeg doen ze het er prima op? En praktischer in de zin dat dit een random losse adapter was van een apparaat wat al weggemieterd is dus daar kon ik de draadjes prima van strippen... (Dus niet met DC verlooplugjes en kan deze gewoon bij de lamp mee opbergen)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

m0ridin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:39:
[...]

[...]

Vreemd genoeg doen ze het er prima op? En praktischer in de zin dat dit een random losse adapter was van een apparaat wat al weggemieterd is dus daar kon ik de draadjes prima van strippen... (Dus niet met DC verlooplugjes en kan deze gewoon bij de lamp mee opbergen)
Dat het prima werkt zegt nog niet dat het goed is.
Je kan meer Amps vragen van een adapter die daar niet voor bedoeld is. Probleem is dattie dan heet wordt en uiteindelijk er mee stopt. (of dat gewoon uitvallen is of in vlammen op gaan? sja, dat kan je niet vantevoren zeggen)
Misschien heeft t ding beveiliging, misschien ook niet. Daar wil je niet proefondervindelijk achter komen :P

Je wil weten hoeveel er daadwerkelijk aan stroom getrokken wordt, op basis daar van kies je de adapter.

Maar om je een idee te geven, vertel eens hoeveel lampjes het om gaat. Is de aanname dat het LED's zijn correct?

[Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2022 13:42]

• m0ridin
Ugh, dacht als er teveel (Stroom) gevraagd werd het 'gewoon niet werkte'... dat is mijn ervaring met andere devices over het algemeen.

Maar inderdaad, ledlampjes. Het is een draad in de vorm van een kerstboompje met 30 lampjes in het draad mee verwoven. Ding is ~30cm hoog...

• WEBGAMING
Zit er niet gewoon een sticker op met specificaties?

• m0ridin
WEBGAMING schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:48:
Zit er niet gewoon een sticker op met specificaties?
Misschien op de verpakking, moet ik zoeken... niet op t ding zelf, (Ook niet op het kastje van de AA batterijen oid, maar gaat dus om 3xAA in serie).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Okay daar kunnen we wat mee :)

30 lampjes, gemiddelde forward voltage per lampje van 2volt. Geen high power modellen, dus gewoon 20mA.

Als ze allemaal individueel paralel zijn aangesloten, kom je op 600mA.
Zijn het een 15 setjes van 2 lampjes in serie, dan gaat je forward voltage omhoog naar 4 volt maar de amps blijven gelijk per setje. Dan halveer je het totaal naar 300mA.

Dus in het slechtste geval zit je er dus boven.
Gezien de adapter ze wel laat branden, vertelt mij dat er geen beveiliging op zit (LED kerstlampjes worden vaak individueel aangesloten, dus 600mA). Of iig geen beveiliging op Amps output. Misschien wel thermisch maar dan stopt hij straks vanzelf.

[Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2022 13:54]

• m0ridin
Haha, waar ben ik aan begonnen ;)

Maar anders ga ik alsnog simpelweg voor een 5v/1a usb ladertje. Tenzij het ook niet klopt dat er niet meer stroom getrokken wordt dan nodig ;)

Een nog even een keertje goed meten allemaal, al is het puur voor de leerervaring.

Maar dank voor het geduld en de antwoorden allen, wordt zeer gewaardeerd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee