Toon posts:

Klussen aan electra zonder kennis?

Pagina: 1
Acties:

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:38
Ik lees veel op Tweakers dat mensen zelf gewoon aan de slag gaan met hun groepenkasten en electra etc. Ik vraag me af of jullie dan ook een electricien achtergrond hebben of dat jullie gewoon Tweaker style met wat tutorials etc gewoon aan de slag zijn gegaan?

Ik heb een aantal dingen die ik eigenlijk wil doen, maar een elektricien inhuren is toch best prijzig, naast dat ze allemaal maanden wachttijd hebben momenteel. Hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om een groep erbij te plaatsen? Ik ben over het algemeen best handig en als ik mij een beetje ergens toe zet kom ik er eigenlijk altijd wel uit. Alleen ja gezien het hier om het elektrische systeem van mijn woning gaat is het toch wel even wat anders als er wat mis gaat, dan dat ik bijvoorbeeld een gameboy moederbordje per ongeluk sloop.

Ik heb van de laatste elektricien die de zonnepanelen kwam aansluiten ook wat commentaar gekregen over het werk van de voorgaande, dat het niet netjes is dat hij verschillende merken schakelaars heeft gebruikt en dat de draaddikte bij schakelaars niet allemaal gelijk zijn, wat volgens hem niet helemaal veilig is. Vraag me af of dit echt waar is of dat hij mij gewoon nog even wat werk probeerde te verkopen?

Ben erg benieuwd naar jullie meningen, voor en tegen. Vooral ook waarom je best wel het zelf zou kunnen doen of je er echt totaal niet aan moet beginnen zonder enige vak kennis.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klussen aan een huisinstallatie is potentieel dodelijk en brandgevaarlijk, maar niet moeilijk.

Ik ben ooit begonnen aan een opleiding elektronica en ook redelijk wat geleerd over elektrische installaties.

Klussen die ik zelf doe zijn schakelmateriaal vervangen en eventueel een aardedraad bijtrekken.

Als ik een groep erbij wil hebben bel ik een elektricien.

Invoegen doe je zo!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:24

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Bezint eer ge begint is vaak het beste.

Ik heb tijdens een verbouwing wel het één en ander aangepast aan de electrische installatie. Ik ben geen elektricien, maar moet daarbij wel bij vermelden dat ik een elektrotechnische achtergrond heb (MBO).

Uiteindelijk is het gewoon draadjes, van meter -> centraaldoos -> contactdoos, met de juiste kleur aan elkaar "knopen". Maar hoever je moet strippen, draaddikte, soort klemmen, aantal contactdozen per groep, etc moet je echt wel wat verstand van hebben. Als je het verkeerd doet (en dat hoeft maar op 1 klein plekje te zijn) heb je kans dat je huis afbrandt of dat er 240V op je kraan staat. Nadeel is dat je dat soort dingen pas opmerkt wanneer het te laat is. Dit kan ook na een paar jaar zijn, niet per se wanneer je de knop omzet.

Een groep er bij zetten zou ik laten doen door een vakman, daar gaat toch best een hoop vermogen doorheen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is denk ik wat heb je als uitgangspunt..

zo als je omschrijft schijnt het aldus de elektricien die je PV heeft aangesloten een bende te zijn?
nou is dat voor ons zo koffie dik kijken..

draaddiktes zou kunnen kwa veiligheid
maar verschillende merken automaten.. het oogt niet mooi maar veiligheidstechnisch zou het prima kunnen

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
Eén hele grote reden om het niet zomaar zelf te doen als je er weinig of geen verstand van hebt is dat als je niet aan de elektra voorschriften voldoet, je bijvoorbeeld bij brand dikke pech zou kunnen hebben en je verzekering niks uitkeert.

Wat je kan overwegen is, als je wel gelooft in je eigen kunnen, je werk achteraf te laten controleren door iemand met veel verstand van zaken :) Dan hoef je niet weken of maanden te wachten tot iemand het komt doen, maar heb je ook (tot op zekere hoogte) de zekerheid dat je het goed gedaan hebt.

The devil is in the details.

• ro8in
Hahn schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:29:
Eén hele grote reden om het niet zomaar zelf te doen als je er weinig of geen verstand van hebt is dat als je niet aan de elektra voorschriften voldoet, je bijvoorbeeld bij brand dikke pech zou kunnen hebben en je verzekering niks uitkeert.

Wat je kan overwegen is, als je wel gelooft in je eigen kunnen, je werk achteraf te laten controleren door iemand met veel verstand van zaken :) Dan hoef je niet weken of maanden te wachten tot iemand het komt doen, maar heb je ook (tot op zekere hoogte) dat zekerheid dat je het goed gedaan hebt.
Dat is inderdaad wel een slimme. Moet ik alleen even een elektricien vinden die het wel oké vind om alleen te controleren wat voor pruts werk ik heb gedaan haha.

• ro8in
Standeman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:23:
Bezint eer ge begint is vaak het beste.

Ik heb tijdens een verbouwing wel het één en ander aangepast aan de electrische installatie. Ik ben geen elektricien, maar moet daarbij wel bij vermelden dat ik een elektrotechnische achtergrond heb (MBO).

Uiteindelijk is het gewoon draadjes, van meter -> centraaldoos -> contactdoos, met de juiste kleur aan elkaar "knopen". Maar hoever je moet strippen, draaddikte, soort klemmen, aantal contactdozen per groep, etc moet je echt wel wat verstand van hebben. Als je het verkeerd doet (en dat hoeft maar op 1 klein plekje te zijn) heb je kans dat je huis afbrandt of dat er 240V op je kraan staat. Nadeel is dat je dat soort dingen pas opmerkt wanneer het te laat is. Dit kan ook na een paar jaar zijn, niet per se wanneer je de knop omzet.

Een groep er bij zetten zou ik laten doen door een vakman, daar gaat toch best een hoop vermogen doorheen.
Dat is inderdaad wel een beetje het geen waar ik dan een beetje aan denk. Allemaal van de kleine dingen die zo een elektricien gewoon vanuit zijn vak (hoort te) weet (weten). En ik straks een kleine fout maak met grote gevolgen puur omdat ik dan bijvoorbeeld een draadje te ver heb gestript of iets. Heb verder totaal geen achtergrond in elektrotechniek of iets.

• ro8in
Diederik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:21:
Klussen aan een huisinstallatie is potentieel dodelijk en brandgevaarlijk, maar niet moeilijk.

Ik ben ooit begonnen aan een opleiding elektronica en ook redelijk wat geleerd over elektrische installaties.

Klussen die ik zelf doe zijn schakelmateriaal vervangen en eventueel een aardedraad bijtrekken.

Als ik een groep erbij wil hebben bel ik een elektricien.
Ja ik zou dan willen beginnen met de schakelaars in de groepenkast vervangen en alles gelijk maken en ook kijken naar de draad dikte waar de laatste elektricien het over had. Ik heb een offerte gehad voor het vervangen ervan en kwam toch weer uit op de 600 euro, waarvan ik me dus afvraag van kan ik dit niet gewoon zelf?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja ik heb het stap voor stap geleerd. Eerst eens een stopcontact verplaatst met buizen en lasdozen op de muur, toen me ingelezen in hoe het werkt (en tot de conlcusie gekomen dat ik het veilig vind om mee te werken), de NEN normen zo goed als het gaat tot me genomen, op werk een NEN3410 cursus gehad (niet veel geleerd, wel een stickertje, voelt lekker) en toen verbouwing voor verbouwing de elektra steeds zelf gedaan.

En inmiddels heb ik alle elektra in mijn hele huis inclusief panelen zelf aangelegd. Enige waar ik een elektricien voor heb laten komen was een nieuwe meterkast met hoofdschakelaar laten ophangen. DIe heb ik vervolgens zelf uitgebreid met 5 groepen ivm nieuwe verdieping, airco en PV installatie...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ro8in schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:37:
[...]

Ja ik zou dan willen beginnen met de schakelaars in de groepenkast vervangen en alles gelijk maken en ook kijken naar de draad dikte waar de laatste elektricien het over had. Ik heb een offerte gehad voor het vervangen ervan en kwam toch weer uit op de 600 euro, waarvan ik me dus afvraag van kan ik dit niet gewoon zelf?
Dat kan je wel, maar je moet echt goed weten wat je doet. Zeker weten dat je alles spanningsvrij hebt. Maar ook geen gekke dingen doen zoals soepele draad zonder draadeinden in een schroefverbinding doen (Dat is bijvoorbeeld potentieel gevaarlijk). De juiste kleuren gebruiken (zwart is anders in een meterkast), de juiste draaddikte gebruiken, de juiste aardlek(groepen) maken. etc etc etc,

Dus je moet al die "dingetjes" wel weten.

[Voor 8% gewijzigd door JvS op 28-12-2022 12:42]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Ik zie het inderdaad ook veel. Ik vind het ontzettend dom. (als iemand echt geen ervaring heeft)

Het is niet heel ingewikkeld, maar een fout is makkelijk gemaakt, helemaal als je weinig of geen ervaring hebt.

Een fout kan in dit geval betekenen dat je jezelf elektrocuteert, je huis af brandt, dat soort dingen. En zoals genoemd, als de verzekering onderzoek gaat doen, ben je ook niet verzekerd.

Net als recente topics als een muur er uit slopen terwijl ze niet zeker weten of het een dragende muur is, of de kruipruimte uit willen graven op hun eigen houtje.
Een paar honderd euro besparen door geen expert te laten komen, met het risico op tonnen schade. (of zelfs doden) Ik begrijp het niet.

[Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 28-12-2022 17:16]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:24

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

[...]

Ja ik zou dan willen beginnen met het schakelmateriaal vervangen en alles gelijk maken en ook kijken naar de draad dikte waar de laatste elektricien het over had. Ik heb een offerte gehad voor het vervangen ervan en kwam toch weer uit op de 600 euro, waarvan ik me dus afvraag van kan ik dit niet gewoon zelf?
Dat zou ik zelf dus laten doen. Als je een standaard groepenkast hebt, loopt er maximaal 7,6KW er door heen. Mocht je het toch echt zelf willen doen, dan zeker niet de hoofdschakelaar omzetten voordat er een vakman het goedkeurt.

Welk pad je ook kiest, zoek een vakkundige elektricien. Er lopen genoeg oplichters en beunhazen rond.

[Voor 10% gewijzigd door Standeman op 28-12-2022 12:49]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Schakelmateriaal is het deel van de installatie dat in of op de muur zit.

Ik denk dat jij met 'schakelaars' eigenlijk installatieautomaten bedoelt, die zou ik niet snel zelf vervangen.

Invoegen doe je zo!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:28
Ik heb er ook geen opleiding voor, maar ben handig en zoek de dingen goed uit. Ik heb het daarom wel aangedurfd om mijn groepenkast zelf te vervangen. Ik heb me hierbij gehouden aan alle NEN1010 voorschriften en heb materiaal van goede kwaliteit gebruikt. Een vriend met HBO-elektrotechniek heeft ernaar gekeken en heeft nog wat connectoren verbeterd (klemschoentjes gebruikt ipv 2 draden in dezelfde schroef steken). Bij het monteren heb ik gezorgd voor een tweede persoon en een houten stok, zodat diegene mij van de bedrading af kon slaan mocht ik toch onder stroom komen te staan. De aanvoer van de groepenkast vanaf de meter kun je immers niet uitzetten. Gelukkig was dat niet nodig.

Ik heb nu er zelfs meer vertrouwen in dan als een electricien het had gedaan. Ik weet 100% zeker dat mijn installatie voldoet aan NEN1010, dat er kwaliteitsmateriaal wordt gebruikt en dat alle verbindingen solide zijn. Zoals eerder gezegd in dit topic, moet je altijd maar afwachten hoe goed het werk van een 'echte' electricien is, daar zitten ook cowboys tussen en je weet vantevoren gewoon niet of iemand goed is, zeker als je de vakkennis niet zelf hebt.

Toen mijn zonnepanelen werden geplaatst (dat is wel door een electricien gebeurd, zat bij het pakket in) zag ik alweer waarom ik dit soort dingen liever zelf doe, want het schakelmateriaal in de groepenkast is Chinees hokkietokkie materiaal. Ik gebruik in mijn groepenkast het liefst A-merken. Hoewel de electricien het verder wel heel netjes heeft gedaan en mij ook nog wat dingen heeft geleerd.

• ro8in
Diederik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:46:
[...]

Schakelmateriaal is het deel van de installatie dat in of op de muur zit.

Ik denk dat jij met 'schakelaars' eigenlijk installatieautomaten bedoelt, die zou ik niet snel zelf vervangen.
Opzich als ik dan van die tutorials bekijk lijkt het niet heel ingewikkeld. Maar uiteraard lijkt het altijd makkelijker dan het is.
voorbeeldje:
https://installo.nl/groep...groepenkast-in-6-stappen/

• ro8in
PhilipsFan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:53:
Ik heb er ook geen opleiding voor, maar ben handig en zoek de dingen goed uit. Ik heb het daarom wel aangedurfd om mijn groepenkast zelf te vervangen. Ik heb me hierbij gehouden aan alle NEN1010 voorschriften en heb materiaal van goede kwaliteit gebruikt. Een vriend met HBO-elektrotechniek heeft ernaar gekeken en heeft nog wat connectoren verbeterd (klemschoentjes gebruikt ipv 2 draden in dezelfde schroef steken). Bij het monteren heb ik gezorgd voor een tweede persoon en een houten stok, zodat diegene mij van de bedrading af kon slaan mocht ik toch onder stroom komen te staan. De aanvoer van de groepenkast vanaf de meter kun je immers niet uitzetten. Gelukkig was dat niet nodig.

Ik heb nu er zelfs meer vertrouwen in dan als een electricien het had gedaan. Ik weet 100% zeker dat mijn installatie voldoet aan NEN1010, dat er kwaliteitsmateriaal wordt gebruikt en dat alle verbindingen solide zijn. Zoals eerder gezegd in dit topic, moet je altijd maar afwachten hoe goed het werk van een 'echte' electricien is, daar zitten ook cowboys tussen en je weet vantevoren gewoon niet of iemand goed is, zeker als je de vakkennis niet zelf hebt.

Toen mijn zonnepanelen werden geplaatst (dat is wel door een electricien gebeurd, zat bij het pakket in) zag ik alweer waarom ik dit soort dingen liever zelf doe, want het schakelmateriaal in de groepenkast is Chinees hokkietokkie materiaal. Ik gebruik in mijn groepenkast het liefst A-merken. Hoewel de electricien het verder wel heel netjes heeft gedaan en mij ook nog wat dingen heeft geleerd.
Ja dit is dus ook de reden waarom het bij mij begint te kriebelen om het zelf gewoon te gaan doen. Toen ik de woning kocht heb ik dus door een elektricien van alles laten doen en toen laatst met de zonnepanelen een andere elektricien er naar keek en toch wel wat commentaar had op het werk van zijn voorganger schrok ik er toch wel een beetje van. En als ik het dan nu weer allemaal laat vervangen voor 600 euro hoe weet ik dan dat ik niet weer gewoon een beunhaas eraan heb laten zitten werken.

• ro8in
WEBGAMING schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:42:
Ik zie het inderdaad ook veel. Ik vind het ontzettend dom. (als iemand echt geen ervaring heeft)

Het is niet heel ingewikkeld, maar een fout is makkelijk gemaakt, helemaal als je weinig of geen ervaring hebt.

Een fout kan in dit geval betekenen dat je jezelf elektrocuteert, je huis af brandt, dat soort dingen. En zoals genoemd, als de verzekering onderzoek gaat doen, ben je ook niet verzekerd.

Net als recente topics als een muur er uit slopen terwijl ze niet zeker weten of het een dragende muur is, of de kruipruimte uit willen graven op hun eigen houtje.
Een paar honderd euro besparen door geen expert te laten komen, met het risico op tonnen schade. (of zelfs doden) Ik houd ook wel eens van een gokje, maar gokken met dit soort dingen is gewoon gekkenwerk.
Zeker waar, ook de reden waarom ik het tot nu toe niet aandurf. Maar toch als ik dan andere Tweakers bezig zie en rails met wifi etc zie plaatsen begint het bij mij wel te kriebelen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Post anders wat je wil gaan doen en hoe, welke materialen je wil gebruiken en stappen, wordt je vanzelf helemaal afgebrand op tweakers, hoeft je huis niet voor af te branden 🤪

• ro8in
Navi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:11:
Post anders wat je wil gaan doen en hoe, welke materialen je wil gebruiken en stappen, wordt je vanzelf helemaal afgebrand op tweakers, hoeft je huis niet voor af te branden 🤪
Hahaha dat is waar, ik wou eerst even inventariseren of ik er überhaupt aan moet denken. Stap 2 is natuurlijk weer jullie advies voor ik eraan ga beginnen. En dan stap 3 nog een keer wanneer ik klaar ben haha.

• WEBGAMING
  • Nu online
Navi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:11:
Ja, laat die mensen gewoon lekker levensgevaarlijk klussen! Waarschuw ze niet hoe gevaarlijk het is, en kijk of de TS nog terug komt. Kunnen we een leuk spelletje van maken!

Als je een topic moet openen om vragen te stellen, heb je waarschijnlijk niet de kennis om het veilig aan te pakken. Daar komt het meestal gewoon op neer.

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
ro8in schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:13:
Ik lees veel op Tweakers dat mensen zelf gewoon aan de slag gaan met hun groepenkasten en electra etc. Ik vraag me af of jullie dan ook een electricien achtergrond hebben of dat jullie gewoon Tweaker style met wat tutorials etc gewoon aan de slag zijn gegaan?

Ik heb van de laatste elektricien die de zonnepanelen kwam aansluiten ook wat commentaar gekregen over het werk van de voorgaande, dat het niet netjes is dat hij verschillende merken schakelaars heeft gebruikt en dat de draaddikte bij schakelaars niet allemaal gelijk zijn, wat volgens hem niet helemaal veilig is. Vraag me af of dit echt waar is of dat hij mij gewoon nog even wat werk probeerde te verkopen?

Ben erg benieuwd naar jullie meningen, voor en tegen. Vooral ook waarom je best wel het zelf zou kunnen doen of je er echt totaal niet aan moet beginnen zonder enige vak kennis.
Ik heb een opleiding IT, lijkt ook veel op draadjes trekken (even ongenuanceerd gezegd).
Door het ene gaat spanning en door de andere data.
Maar goed, wel geleerd hoe wat te doen op een veilige en goede manier.

Vader en broer die allebei elektriciën zijn en daar veel van geleerd door te helpen.
Ook hier (jarenlang) tips en advies gekregen over hoe dingen wel en niet horen.

Wat 'jouw' elektriciën misschien bedoeld is dat je verschillende diktes draad hebt en afhankelijk daarvan een maximale belasting per groep mag hebben (1,5mm² of 2,5mm²).
1,5mm² mag maximaal een 10A zekering hebben.
2,5mm² mag een 16A zekering hebben.

Dit soort verschillen leer je op den duur allemaal, maar uit het niets een heel huis opnieuw bedraden zou ik niet zo snel doen als ik eerlijk ben :+

[Voor 4% gewijzigd door yes-n op 28-12-2022 13:27]

• ro8in
yes-n schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:24:
[...]

Ik heb een opleiding IT, lijkt ook veel op draadjes trekken (even ongenuanceerd gezegd).
Door het ene gaat spanning en door de andere data.
Maar goed, wel geleerd hoe wat te doen op een veilige en goede manier.

Vader en broer die allebei elektriciën zijn en daar veel van geleerd door te helpen.
Ook hier (jarenlang) tips en advies gekregen over hoe dingen wel en niet horen.

Wat 'jouw' elektriciën misschien bedoeld is dat je verschillende diktes draad hebt en afhankelijk daarvan een maximale belasting per groep mag hebben (1,5mm² of 2,5mm²).
1,5mm² mag maximaal een 10A zekering hebben.
2,5mm² mag een 16A zekering hebben.

Dit soort verschillen leer je op den duur allemaal, maar uit het niets een heel huis opnieuw bedraden zou ik niet zo snel doen als ik eerlijk ben :+
Nee hij had het volgens mij erover dat er draden met verschillende diktes letterlijk in hetzelfde gat zitten. Hoe dat kan ofzo heb ik geen idee. Dat heeft de vorige elektricien gedaan.

• SMSfreakie
  • Niet online
ro8in schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:37:
[...]

Nee hij had het volgens mij erover dat er draden met verschillende diktes letterlijk in hetzelfde gat zitten. Hoe dat kan ofzo heb ik geen idee. Dat heeft de vorige elektricien gedaan.
kan je er een foto van plaatsen?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• ro8in
SMSfreakie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:37:
[...]

kan je er een foto van plaatsen?
Ja zeker, zal straks thuis even een maken, moet dan denk ik even het voorpaneel eraf halen ook.

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:22
Wat er kan gebeuren met verschillende draadsecties in hetzelfde gat van een automaat is dat de dikste draad goed contact maakt en/of goed vastzit, maar de andere(n) niet. Het klemmen stopt dan bij de dikste draad en dus zit de dunste draad los of losser dan zou mogen.

• ro8in
Diod schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:08:
Wat er kan gebeuren met verschillende draadsecties in hetzelfde gat van een automaat is dat de dikste draad goed contact maakt en/of goed vastzit, maar de andere(n) niet. Het klemmen stopt dan bij de dikste draad en dus zit de dunste draad los of losser dan zou mogen.
Ja dat is ook wat de laatste elektricien tegen mij zei. Maar ik neem aan dat de draad die erin zit een bepaalde dikte heeft afhankelijk van waar hij naar toe gaat. Hoe zou dit opgelost kunnen worden?

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:33
Een lampje aansluiten of een bestaande stroomkring uitbreiden met een parallelschakeling voor een extra lampje ten behoeve van een extra lampje kan je prima zelf, als je weet wat je doet. Veel ingewikkelder klusjes moet je denk ik niet willen doen.

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:22
ro8in schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:14:
[...]

Ja dat is ook wat de laatste elektricien tegen mij zei. Maar ik neem aan dat de draad die erin zit een bepaalde dikte heeft afhankelijk van waar hij naar toe gaat. Hoe zou dit opgelost kunnen worden?
Wel, ik ben ook maar een amateur, maar ik zou dan ofwel een etageklem zoals een WAGO 2003-7646 gebruiken met een brug zoals de WAGO 2002-400. Dan ga je van je automaat naar een etageklem en overbrug je de etageklem zijn N en L naar een (of meerdere) andere etageklem(men) ernaast. En op die etageklemmen kan je dan doorverbinden naar je verschillende draden met de verschillende draadsecties.

Een andere optie is het gebruik van WAGO 221-413 verbindingsklemmen, maar dat vind ikzelf niet zo mooi in een kast.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:11
PhilipsFan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:53:
en. Hoewel de electricien het verder wel heel netjes heeft gedaan en mij ook nog wat dingen heeft geleerd.
Waar had je destijds de momentschroevendraaier vandaan?

Ik ben voornemens om mijn meterbord ook eerdaags te vervangen. Heb alles al binnen maar zoek dus nog een goede schroevendraaier hiervoor.

• SMSfreakie
  • Niet online
ro8in schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:58:
[...]

Ja zeker, zal straks thuis even een maken, moet dan denk ik even het voorpaneel eraf halen ook.
Yup.. die kan je er veilig afhalen..
dan niet je vingers er in steken natuurlijk ;-)

• heuveltje
  • Laatst online: 22:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

ro8in schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:14:
[...]

eerst begrijpen waarom je draden van verschillende dikte aan elkaar moet knopen.
Dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn aangezien de diktes gestandaariseerd zijn op type.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 13:17
De twee regels welke belangrijk zijn:

1. Niet likken. Hier valt ook onder niet aanraken, niet tegen elkaar houden, etc, maar niet likken onthoudt makkelijk
2. Het is altijd een rondje. Er gaat een draadje heen (bruin, of zwart als t uit een schakelaar komt) en een draadje terug (blauw).
3. Bonus regel: Teken het eerst (versimpeld) uit, gebruik kleurtjes.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is een paar oefensituaties verzinnen met bijv 12volt.

- Van voeding naar een lampje
- Daarna schakelaar er tussen maken
- Daarna daar een hotelschakeling van maken
- Daarna twee lampjes parallel tegelijk laten branden

Let op! Je splitst altijd, niet de bruine van de 1 doortrekken naar de volgende. Zie het als een stekkerblok: Die splits ook alles parallel. Maar ik kan ff oefenen wel aanraden, kan ook met bijv al een 9v batterij ofzo, of een oude voeding de stekker afknippen.

En altijd wijs advies: Oefen bij iemand anders thuis :p

[Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 28-12-2022 16:48]

Complimentje?

• ro8in
Martijn.C.V schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:47:
De twee regels welke belangrijk zijn:

1. Niet likken. Hier valt ook onder niet aanraken, niet tegen elkaar houden, etc, maar niet likken onthoudt makkelijk
2. Het is altijd een rondje. Er gaat een draadje heen (bruin, of zwart als t uit een schakelaar komt) en een draadje terug (blauw).
3. Bonus regel: Teken het eerst (versimpeld) uit, gebruik kleurtjes.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is een paar oefensituaties verzinnen met bijv 12volt.

- Van voeding naar een lampje
- Daarna schakelaar er tussen maken
- Daarna daar een hotelschakeling van maken
- Daarna twee lampjes parallel tegelijk laten branden

Let op! Je splitst altijd, niet de bruine van de 1 doortrekken naar de volgende. Zie het als een stekkerblok: Die splits ook alles parallel. Maar ik kan ff oefenen wel aanraden, kan ook met bijv al een 9v batterij ofzo, of een oude voeding de stekker afknippen.

En altijd wijs advies: Oefen bij iemand anders thuis :p
Hahaha sorry dat laatste moest ik even hardop om lachen!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Haha ja en in een doos altijd gewoon alle blauwe resp bruine of groene bij elkaar steken in een wago'tje, komt het ook gewoon goed.

Ik denk als dat het niveau van instructies is, het idd verstandig is het te laten doen.

Ik ben het er niet mee eens dat je er geen topic over zou moeten mogen openen. Als elk topic met speicifieke vragen alleen maar schreeuwende mensen bevat dat je er niet aan moet beginnen, kan je nooit iets leren en kan je ook niets opzoeken. Dat lijkt me zinloos.

• ro8in
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:55:
Haha ja en in een doos altijd gewoon alle blauwe resp bruine of groene bij elkaar steken in een wago'tje, komt het ook gewoon goed.

Ik denk als dat het niveau van instructies is, het idd verstandig is het te laten doen.

Ik ben het er niet mee eens dat je er geen topic over zou moeten mogen openen. Als elk topic met speicifieke vragen alleen maar schreeuwende mensen bevat dat je er niet aan moet beginnen, kan je nooit iets leren en kan je ook niets opzoeken. Dat lijkt me zinloos.
Volgens mij zei niemand dat ik er geen topic over mocht maken?

Maar hoor ook graag de meningen waarom ik er niet aan zou moeten beginnen hoor. Betekent niet dat ik er dan ook niet aan begin, maar hebben ze wel valide punten waar ik dan misschien extra op kan letten. Maar inderdaad het advies je kan er maar beter niet aan beginnen ben ik ook niet zo van. Ik ben altijd al geweest van gewoon gaan doen en dan kom ik er eigenlijk meestal altijd wel uit. Van bang zijn en niks doen leer je inderdaad weinig.

[Voor 25% gewijzigd door ro8in op 28-12-2022 16:59]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ro8in schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:57:
[...]

Volgens mij zei niemand dat ik er geen topic over mocht maken?
WEBGAMING schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:23:
[...]

Als je een topic moet openen om vragen te stellen, heb je waarschijnlijk niet de kennis om het veilig aan te pakken. Daar komt het meestal gewoon op neer.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 19:27
Ik denk als iemand uitgelegd moet krijgen dat elektriciteit in een rondje gaat, dat diegene beter niet zelf meterkasten vervangt 🙂. Tussen dat niveau en het niveau van meterkasten vervangen zit vele jaren studie aan verschil.

M.i. komt het erop neer dat je Of enorm zelfverzekerd in je kunsten moet zijn (waarbij je jezelf elk detail solide tot op elke regel kan toelichten), Of besteed het uit.

Als je een 20 ampere automaat of 16 ampere stop gebruikt dien je 2.5mm2 installatiedraad te gebruiken bijv... zulke regels, en dat is dan nog redelijk standaard. Als je een fornuis gaat aansluiten heb je 6mm2 nodig met de juiste bijbehorende automaat, en zorgen dat je de rest van de groepenkast (busbar waar de automaat op zit bijvoorbeeld) niet overbelast ermee.

Je hebt voor je het weet iets over het hoofd gezien en als de fik uitbreekt dan laat de verzekering je in je hemd staan.

Stopcontact vervangen is tot daar aan toe, of installatiedraad vervangen voor exact dezelfde doorsnede, anders dan dat; niet zelf doen.

• WEBGAMING
  • Nu online
Oh fijn. Mijn reactie gebruiken als voorbeeld voor iets wat ik helemaal niet zeg.
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:55:

En hier zo ongeveer hetzelfde zeggen als wat ik in die reactie zei. 8)7

[Voor 40% gewijzigd door WEBGAMING op 28-12-2022 17:13]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:06
Dat de verzekering niet zou uitkeren (dat is hier inmiddels al minstens 3x genoemd) is een broodjeaapverhaal. Lees je polisvoorwaarden er maar eens op na. Ik heb nog nooit in een consumentenverzekering een uitsluiting gezien voor elektra die niet aan de NEN-norm voldoet; anders zou denk ik 90% van Nederland onverzekerd zijn. Ieder (niet-nieuwbouw) huis heeft ergens wel een draadje verkeerd zitten.

• PhilipsFan
BBB-Nick schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:22:
[...]

Ik ben voornemens om mijn meterbord ook eerdaags te vervangen. Heb alles al binnen maar zoek dus nog een goede schroevendraaier hiervoor.
Ik gebruik geen momentschroevendraaier, ik heb een electricien dat ook nog nooit zien doen. Klinkt als weer een poging van een site om je iets onnodigs te verkopen. Ik draai de schroeven met een normale schroevendraaier gewoon stevig vast, dat gaat prima. Na 2 jaar zit alles nog stevig vast.

• PhilipsFan
Tom-Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:30:
Dat de verzekering niet zou uitkeren (dat is hier inmiddels al minstens 3x genoemd) is een broodjeaapverhaal. Lees je polisvoorwaarden er maar eens op na. Ik heb nog nooit in een consumentenverzekering een uitsluiting gezien voor elektra die niet aan de NEN-norm voldoet; anders zou denk ik 90% van Nederland onverzekerd zijn. Ieder (niet-nieuwbouw) huis heeft ergens wel een draadje verkeerd zitten.
Als de verzekering kan aantonen dat de brand is ontstaan doordat de installatie niet aan de voorschriften voldeed, dan zullen ze inderdaad niet uitkeren. Maar dan moet het wel een ernstige overtreding zijn, bijvoorbeeld een groep die niet is afgezekerd of een doorverbonden zekering.

Het is ook niet duidelijk vast te stellen welke NEN-norm een huis aan moet voldoen, want die veranderen steeds. Toen mijn huis 30 jaar geleden gebouwd werd, voldeed het vast aan de destijds geldende norm. Maar er zat wel een groep in zonder aardlekschakelaar. Dat hebben we dus maar snel even gecorrigeerd...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30
PhilipsFan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:49:
[...]

Ik gebruik geen momentschroevendraaier, ik heb een electricien dat ook nog nooit zien doen. Klinkt als weer een poging van een site om je iets onnodigs te verkopen. Ik draai de schroeven met een normale schroevendraaier gewoon stevig vast, dat gaat prima. Na 2 jaar zit alles nog stevig vast.
dan zou ik of beter kijken of een andere electricien zoeken.

gewoon stevig vast is voor iedereen anders en kan niet alleen te los maar ook veel te vast zijn.

• SMSfreakie
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:54:
[...]

dan zou ik of beter kijken of een andere electricien zoeken.

gewoon stevig vast is voor iedereen anders en kan niet alleen te los maar ook veel te vast zijn.
toen de netbeheerder hier de meter kwam omwisselen werd dat ook gewoon NIET op moment gezet..
nou wil ik niet zeggen dat het niet gebeurt...

ook de aansluiting van de wasmachine (waar nieuwe draad voor getrokken is tijdens de badkamer reno) is het NIET op moment gezet in de groepenkast.. en dat werd ook gewoon door een erkend bedrijf gedaan (ipv de timmermannen / handige harry's van de woningstichting..)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik sta er een beetje dubbel in omdat ik goede en slechte ervaringen heb gehad met electriciens.

Eentje heeft best veel aangesloten en zag er netjes uit. Die moest later ook een keer terugkomen omdat ik bijna brand had van iemand die een andere draad ergens bij in had gedrukt en dus niet goed contact maakte.
1 fase zekering was al half weggebrand, maar nog niet uitgeslagen. Niet al teveel brandbaars in de buurt is ook nog wel een dingetje.

Ik heb zelf ook veel aangesloten (eigenlijk alle stroom in het hele huis), maar wel tot de meterkast.

Nukezone FTW

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
Ik heb geen elektrotechnische achtergrond, maar lees mezelf altijd zeer grondig in voordat ik aan dit soort klussen begin. Afgelopen jaar zelf nieuwe groepenkast geplaatst, met hulp van de mensrn hier. Boel geleerd, extra gereedschap in huis, maar als ik had moeten laten doen dan was ik nu nog aan het wachten.. het staat of valt met vertrouwen denk ik, durf je het aan dan gewoon doen, maar laat altijd anderen meekijken én.. bezint eer ge begint

[Voor 32% gewijzigd door Eivogel1985 op 28-12-2022 19:22]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:34
BBB-Nick schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:22:
[...]

Ik mag aannemen je groepenkast en niet je meterbord, aangezien die eigendom is van je lokale netbeheerder, en die krijg je er (als het goed is) ook niet vanaf zonder je meter te demonteren.

SMSfreakie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:02:
[...]

toen de netbeheerder hier de meter kwam omwisselen werd dat ook gewoon NIET op moment gezet..
nou wil ik niet zeggen dat het niet gebeurt...
Weetje dat zeker? Want ik/wij hebben schroevendraaiers met vast ingesteld moment die we gebruiken omdat onze spullen/materialen vrijwel gestandaardiseerd zijn en dus niet met veel wisselende momenten werken bij meters en hoofdzekeringen vervangen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• SMSfreakie
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:53:

Weetje dat zeker? Want ik/wij hebben schroevendraaiers met vast ingesteld moment die we gebruiken omdat onze spullen/materialen vrijwel gestandaardiseerd zijn en dus niet met veel wisselende momenten werken bij meters en hoofdzekeringen vervangen.
Yup. uitzondering op de regel misschien ik weet het niet

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:34
SMSfreakie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:55:
[...]

Yup. uitzondering op de regel misschien ik weet het niet
Dat kan zeker hoor, toevalig misschien ook een oudere rot in het vak.
Ken ook iemand (is docent) en die heeft er zoveel ervaring in dat die letterlijk zelf aanvoelt hoeveel Nm hij zit en daar zit ie dan geen 1 Nm vanaf als je hem natrekt met moment sleutel of schroevendraaier.

De ouwe uitspraak: "kwartslag voor breken stoppen" is geen geldende uitspraak meer in dit vakgebied.

Te vast is minstens net zo gevaarlijk als te los ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb al het electra werk uitbesteed, een neef is elektricien en die heeft het meeste gedaan. Zelf 2 spotjes die onze timmerman had geplaatst in een koofje had ie zonder te vragen opnieuw aangelegd (hij zag meteen dat dat niet door een elektricien was aangelegd) :).

[Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2022 20:19]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• SMSfreakie
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:08:
[...]

Dat kan zeker hoor, toevalig misschien ook een oudere rot in het vak.
Ken ook iemand (is docent) en die heeft er zoveel ervaring in dat die letterlijk zelf aanvoelt hoeveel Nm hij zit en daar zit ie dan geen 1 Nm vanaf als je hem natrekt met moment sleutel of schroevendraaier.

De ouwe uitspraak: "kwartslag voor breken stoppen" is geen geldende uitspraak meer in dit vakgebied.

Te vast is minstens net zo gevaarlijk als te los ;)
zou natuurlijk kunnen.. t was wel een "ouder" persoon :)

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:30
Een groepen kast is toch wel andere koek dan een paar draden trekken en een lampje ophangen. Heb bij mijn werkplaats alle draden zelf getrokken en alles gemonteerd tot aan de groepen kast, maar die heb ik door een elektricien laten inrichten en ophangen (mijn buurman, dus dat is makkelijk ;)) van tevoren bedacht hoe ik alles wilde verdelen en wat ik nodig had, en dat kon zijn goedkeuring wegdragen. De hele installatie is ook nog gekeurd en dat was ook dik in orde gelukkig.

[Voor 28% gewijzigd door lex op 28-12-2022 20:28]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:58
Engineer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:02:
Als je een 20 ampere automaat of 16 ampere stop gebruikt dien je 2.5mm2 installatiedraad te gebruiken bijv... zulke regels, en dat is dan nog redelijk standaard. Als je een fornuis gaat aansluiten heb je 6mm2 nodig met de juiste bijbehorende automaat, en zorgen dat je de rest van de groepenkast (busbar waar de automaat op zit bijvoorbeeld) niet overbelast ermee.
6mm2 voor een kookplaat? Toevallig van Belgische origine?
In Nederland is dit zeer zeldzaam.
Een 2x16A (kookgroep) of 3x16A (krachtgroep) is hier dan normaal, met een 5-tal 2.5mm2 draden.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:20:
[...]

zou natuurlijk kunnen.. t was wel een "ouder" persoon :)
Installateur van Enexis die SAP heeft geplaatst gebruikte ook geen momentgereedschap.

Net als veel automonteurs en fietsenmakers het niet doen.

Heb een tijdje momentgereedschap op de zaak beheerd waarvan >50% voor industriële electra word gebruikt tot ~150A.
Het heeft zeker meerwaarde, zeker bij mensen zonder gevoel, maar ook die kregen het dan voor elkaar de sleutel verkeerd te gebruiken en de verbinding kapot te draaien…. Wachtend op het klikje… inmiddels zijn die sleutels vervangen door doordraaiers.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:47
timberleek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:26:
[...]

6mm2 voor een kookplaat? Toevallig van Belgische origine?
In Nederland is dit zeer zeldzaam.
Een 2x16A (kookgroep) of 3x16A (krachtgroep) is hier dan normaal, met een 5-tal 2.5mm2 draden.
Zelfs in België is dit niet nodig.
Ik zou echt amper aandacht besteden wat @Engineer zegt. Beweren dat iemand die zegt dat elektriciteit een cirkel is, er niets van afkent, maar wel verkondigen dat 6mm nodig is voor een fornuis.
*knip* Nog nooit gehoord van 3 fase waarschijnlijk. En zelfs met 1 fase is 4mm2 in 99% genoeg.

Ik had 0,0 voorkennis, voor ik aan mijn bouw/verbouwing startte, van elektriciteit.
Ondertussen ben ik degene met de meeste kennis van elektriciteit van de gehele familie / vriendengroep (ik installeer nu zelfs zonnepanelen en laadpalen).
Veel lezen. En uitproberen.
Gevaar is veel kleiner dan je denkt. Maar altijd voorzichtig zijn en vooral blijven nadenken tijdens het werken.

[Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 31-12-2022 21:34. Reden: Ga elkaar niet voor het 1 of ander uitmaken aub.]

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kunt ook nog een online configurator gebruiken voor je groepenkast, dan zitten alle componenten er al in, met bedrading en op de juiste momenten aangetrokken.

Moet je alleen nog afgaande bedrading netjes doen, en inkomend vanaf de meter (alleen als je de hoofdzekeringen kan uitschakelen zelf doen!).

Moment schroevendraaier kost €50-€150.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:19
Ik zou mezelf niet 'handig' noemen, maar ik kan wel een youtube filmpje volgen. Sinds ik een eigen huis heb doe ik basis electra zelf, Voorbeelden zijn een nieuw stopcontact aanleggen, lampen aansluiten, een stopcontact vervangen of lichtknoppen vervangen. Het is simpelweg niet te doen om voor elk zulks wissewasje een electricien langs te laten komen.

Voor de mensen die zeggen, "laat dit alles aan de professional over", wat doe je met een nieuwe lamp, laat je hiervoor een mannetje langskomen?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:26

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb zelf twee zonnepaneel groepen aangelegd. Inderdaad lees je goed in en doe het niet als je twijfelt. Toen ik bezig was kwam ik ook nog een verbrande aardlek automaat tegen. 25 jaar geleden aangelegd (toen nieuwbouw). Laat zien dat een meterkast misschien ook eens in de 10 jaar nagelopen zou moeten worden. Ik heb het uiteraard vervangen inclusief de zwart geworden bedrading. Tevens alle schroeven langsgelopen en handvast aangedraaid.

Theo

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee