Hoeveel leverde de warmtepomp of lagere keteltemperatuur op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
We hebben een rijtjeshuis met HR++-ketel, gewone radiatoren en gemiddelde isolatie. We zijn aan het kijken welke maatregelen ons het meest zouden kunnen helpen en hoeveel het echt oplevert. Wie wil zijn ervaringen delen?
  • Oude situatie: zonder warmtepomp, keteltemperatuur X
  • Nieuwe situatie: met warmtepomp of lagere keteltemperatuur Y
  • Gasverbruik lager (m3):
  • Electriciteitsverbruik hoger (kWh):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:28
Het slechte nieuws is dat elk huis anders is en niet identiek gestookt wordt.

De enige manier om dan echt te vergelijken is via de graaddagen methode en dan te zien wat het verschil is.
Wat het wel lastiger maakt is dat men vaak niet maar 1 maatregel neemt en dan gaat meten maar meerdere.

Aan de hand van bouwjaar van de woning kunnen we misschien wat tips geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:25
Grootste besparingen zijn nog altijd:

- Ruimtes afzonderen van elkaar (deuren dicht dus) .
- Geen ruimtes verwarmen waar je bijna niet ben (gang/ zolders/ wc/ badkamer).
- Graadje lager scheelt al enorm.
- Houd de luchtvortigheid binnen de perken. 60% ipv 40+ kan al snel 15% meer stoken betekenen en een grote impact op comfort hebben).
- Regel de verwarmingen in zodat je een aanzienlijk verschil heb tussen toevoer en retour.
- Isoleer je ramen en deuren desnoods met dubbele gordijnen maar zorg dat als de zon schijnt je naar binnen kan. Als hier de zon schijnt is het in notime 22 graden en zakt het gasverbruik naar nul. Al is het maar 2 uurtjes dan is dat toch weer snel 12.5% minder stook kosten die dag.
- eco stand van de ketel kan je ook 65 tot 125 M3 per jaar besparen en het enige dat je inlevert is een paar seconden sneller warm water. Het kostte mij meer aan warm houden als mijn hele jaarverbruik voor warm water aan gas.

Mijn verwatming een graad lager heeft mij 95 M3 bespaard maar mijn verbruik was al maar 530m3 incl warm water. Ik verwarm immers alleen de woonkamer.

Neem ook even een IR gun en meet even de muren op. soms kan je stoken tot je een ons weegd en weet je niet waarom zoals ik dat afgelopen maand kon doen wat bleek buren hadden gewoon de verwarming uit en de muur was 13 graden (zou verboden moeten worden) mijn gasverbruik ging letterlijk x3 omdat zij besloten helemaal maar niet te stoken. Dat was 45 vierkante meter muur die mijn huis aan het afkoelen was.

Verder is get kijken naar je verbruik.
- De droger kan bij een middle tot groot huishouden die met regelmaat alles in de droger knikkert al snel een paar honderd euro per jaar kosten.
- Onnodig warm kleding wassen kan aal snel 100 euro per jaar meer kosten.
- Een vaatwasser kan ook al snel 150 a 200 euro kosten
- Koude hand afwas ipv warm scheelt ook weer een bak gas.
- Een waterbesparende douchkop kan ook flink besparen. Ik heb een 28x28 cm regendouchekop @31 graden en een uur douchen kost me 1 m3. douche je 5 min dan kan je dus voor 2.5 m3 een maand lang 5 min poer dak douchen. Ik zie online getallen staan van 09.2 M3 voor 5 min dat betekend 2.4 x zo veel als dat ik verbruik. Met 5 minuten per dag in een 2 persoons huishouden bespaard dat dus al 85 M3 gas. wat met deze prijzen een beste duit geld is.

Mijn huis verwarm ik tot 18.5 al moet ik zeggen dat ik 19.5 veel comfortabeler vind maarja het is gewoon even te duur. Volgend jaar eb ik excess zonnestroom en dan word er elektrisch bijverwarmd. Maar met een trui en vest aan en dikke sokken is het goed te doen.

Mijn pc met 9900k en 6900XT is ook flink underclocked en undervolt waardoor mijn gpu nog maar de helft gebruikt en mijn cpu nog maar 65 watt en toch blijft mijn fps ver boven de 120 waar ik tevens mijn fps limiet op gezet heb.

Verder zijn al mijn tv's en mon itoren getuned met flink laghere backlight. No gebruikt mijn 32 inch monitor die toch 12+ uur per dag aan staat nog maar 18 watt ipv de stok 48 en gebruikt mijn 46 inch tv in de slaapkamer nog maar 25 watt waar de standaard 155 watt was (3d tv uit 2014) en dat is helder zat voor een situatie zonder lampen en de tv in de woonkamer (65 inch led uit 2019) staat op de tv stand op 43 watt en in de film en serie stand op 65 watt waar de standaard 135 en 185 watt was. ook flinke besparingen en nog rustiger voor de ogen ook. Ik kan tv's van anderen niet meer aan zien nu, veel te helder.

Mijn gasverbruik is onder de 450M3 per jaar voor mij alleen. Het is niet zo dat ik meer niet kan betalen ik gun het ze gewoon niet. Dat geld weet ik veel beter te besteden aan leukere dingen.

Een hele lijst met potentiële opties dus. Je zal zelf moeten kijken wat een optie is wat al gedaan is en moeten kijken wat je bereid ben om op te geven/ aan te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door computerjunky op 28-12-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Dank voor de reacties. Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen huizen en de voorkeuren van mensen die de vraag naar gas en electriciteit beïnvloeden. Toch dacht ik, misschien dat iemand oude en nieuwe meterstanden wilt delen na het nemen van 1 maatregel, bijvoorbeeld verwarming graadje lager, ketelstand lager, enz.
Denk aan ketelstand. Ga je van 60 naar 50 graden, dan verbruik je minder gas (ketel zuiniger) maar wat meer electriciteit (pomp moet meer draaien).
Bij de (hybride) warmtepomp vervang je een flink deel van het gasverbruik door electriciteitsverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Welke maatregelen heb jezelf al getest? Cv water kun je zelf omlaag brengen maar zal niet veel besparen daar je huis zal warm moeten worden, dit is alleen maar om te testen of je met een WP kunt gaan verwarmen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:39
dkdkdk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:19:
We hebben een rijtjeshuis met HR++-ketel, gewone radiatoren en gemiddelde isolatie. We zijn aan het kijken welke maatregelen ons het meest zouden kunnen helpen en hoeveel het echt oplevert. Wie wil zijn ervaringen delen?
Als je een rijtjeshuis hebt met gemiddelde isolatie dan zou ik niet naar warmtepompen kijken. Ik zou met het bestaande cv systeem beginnen en isolatie gaan verbeteren. Wat dat exact scheelt is lastig te zeggen maar op de website van Milieucentraal staan allerlei tabellen met maatregelen en wat je dat bespaart/oplevert.
Waarom wil je eerst weten wat het oplevert? Je eigen cv systeem inregelen is nagenoeg gratis te doen. Eerst besparen, dan pas aan andere manier van verwarmen denken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
computerjunky schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:33:
Grootste besparingen zijn nog altijd:

- Ruimtes afzonderen van elkaar (deuren dicht dus) .
- Geen ruimtes verwarmen waar je bijna niet ben (gang/ zolders/ wc/ badkamer).
- Graadje lager scheelt al enorm.
- Houd de luchtvortigheid binnen de perken. 60% ipv 40+ kan al snel 15% meer stoken betekenen en een grote impact op comfort hebben).
- Regel de verwarmingen in zodat je een aanzienlijk verschil heb tussen toevoer en retour.
- Isoleer je ramen en deuren desnoods met dubbele gordijnen maar zorg dat als de zon schijnt je naar binnen kan. Als hier de zon schijnt is het in notime 22 graden en zakt het gasverbruik naar nul. Al is het maar 2 uurtjes dan is dat toch weer snel 12.5% minder stook kosten die dag.
- eco stand van de ketel kan je ook 65 tot 125 M3 per jaar besparen en het enige dat je inlevert is een paar seconden sneller warm water. Het kostte mij meer aan warm houden als mijn hele jaarverbruik voor warm water aan gas.
Dat klopt niet want een lagere luchtvochtigheid voelt voor de mens kouder aan waardoor de thermonstaat omhoog gaat.

Lagere luchtvochtigheid is goedkoper stoken klopt alleen als je wil rillen op de bank doordat je van de thermonstaat afblijft en laat staan op de stand hoe je anders stookt.

Hier is het juist goedkoper om de luchtvochtigheid te verhogen en daardoor kan de temperatuur omlaag, gewoon rond 50% laten dus, schimmel en vochtplekken krijg je pas boven 70%.

Het is een hardnekkig misverstand dat maar blijft rondgaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@dkdkdk
Valt geen zinnig antwoord op te zeggen want tijdens plaatsen van de warmtepomp wordt er nog van alles meer gedaan dat invloed heeft.

Normaal zou het zijn 1m3 gas = 3 kwh stroom met de warmtepomp kort door de bocht met natte vinger berekening als je verder helemaal niks doet en hem er zo ingooit(je huis moet wel op lage temperatuurverwarming kunnen).

Electriciteitverbruik van de CV pomp stelt niks voor als die goed ingeregeld is, wil je een warmtepomp test doen dan mag de CV absoluut niet hoger dan 45 graden staan en moet er vorst zijn op buiten, gasketels schieten iets door en stoppen niet op de absolute grens die je instelt daarom is een 50 graden test heel fout.

Als je nog wat wil besparen hang je ventilatoren onder de radiatoren, daarmee verhoog je de afgifte capaciteit.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
dkdkdk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:21:
Dank voor de reacties. Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen huizen en de voorkeuren van mensen die de vraag naar gas en electriciteit beïnvloeden. Toch dacht ik, misschien dat iemand oude en nieuwe meterstanden wilt delen na het nemen van 1 maatregel, bijvoorbeeld verwarming graadje lager, ketelstand lager, enz.
Denk aan ketelstand. Ga je van 60 naar 50 graden, dan verbruik je minder gas (ketel zuiniger) maar wat meer electriciteit (pomp moet meer draaien).
Bij de (hybride) warmtepomp vervang je een flink deel van het gasverbruik door electriciteitsverbruik.
Kan wel even reageren op van 60 naar 50 graden.
Laten we ervan uitgaan dat de pomp niet het meerverbruik is.

Voor dat soort experimenten kan je het beste een paar mooie winterse dagen pakken waarvan je weet dat zon, wind en temperatuur ongeveer gelijk zijn.

Een P1 meter ala homewizard geeft mooi aan wat er dan veranderd in je stooktijd en verbruik.

Voor de temperatuur een graad lager zetten kan je op die manier ook bepalen wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
We zijn al aan het testen met de keteltemperatuur. Als het niet vriest, dan kan de ketel zeker op 50 graden, vandaag testen we met 45. Naar ik heb begrepen is een HR++-ketel wel zuiniger bij een lagere temperatuur, dus het zou zeker iets moeten opleveren.
De luchtvochtigheid is bij ons typisch 50% of hoger, behalve misschien als het echt begint te vriezen. Het is een huis uit '64, dus de isolatie is niet echt goed.
Ik heb al veel sites bekeken, wat benieuwd of er mensen zijn met de echte metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:25
mr_evil08 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:02:
[...]

Dat klopt niet want een lagere luchtvochtigheid voelt voor de mens kouder aan waardoor de thermonstaat omhoog gaat.

Lagere luchtvochtigheid is goedkoper stoken klopt alleen als je wil rillen op de bank doordat je van de thermonstaat afblijft en laat staan op de stand hoe je anders stookt.

Hier is het juist goedkoper om de luchtvochtigheid te verhogen en daardoor kan de temperatuur omlaag, gewoon rond 50% laten dus, schimmel en vochtplekken krijg je pas boven 70%.

Het is een hardnekkig misverstand dat maar blijft rondgaan.
Vochtige lucht voelt kouder en kost meer energie om te verwarmen. Dat is een simpel feit die ik vorig jaar geleerd heb. Ik heb al jaren een zeer constante rekening voor voor mijn luchtwegen moest mijn luchtvochtigheid met 40% omhoog en mijn energie rekening was veel hoger. Je moet immers ook het vocht in de lucht verwarmen en dat kost energie. Bovendien is alles zoals je dekbed vochtiger en dat voelt koud aan.

En ja mijn thermostaat staat 24/7 op dezelfde stand omdat dat goedkoper is als af laten koelen en weer op moeten stoken. Dat opstoken kost me al bijna een dagverbruik en dan is je meubilair nog steeds koud. Een lagere luchtvochtigheid voelt absoluut comfortabeler voor mij. Mijn huis was kurkdroog (20-30%) na de luchtbevochtiger was dezelfde temperatuur niet comfortabel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
computerjunky schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:35:
[...]

Vochtige lucht voelt kouder en kost meer energie om te verwarmen. Dat is een simpel feit die ik vorig jaar geleerd heb. Ik heb al jaren een zeer constante rekening voor voor mijn luchtwegen moest mijn luchtvochtigheid met 40% omhoog en mijn energie rekening was veel hoger. Je moet immers ook het vocht in de lucht verwarmen en dat kost energie. Bovendien is alles zoals je dekbed vochtiger en dat voelt koud aan.

En ja mijn thermostaat staat 24/7 op dezelfde stand omdat dat goedkoper is als af laten koelen en weer op moeten stoken. Dat opstoken kost me al bijna een dagverbruik en dan is je meubilair nog steeds koud. Een lagere luchtvochtigheid voelt absoluut comfortabeler voor mij. Mijn huis was kurkdroog (20-30%) na de luchtbevochtiger was dezelfde temperatuur niet comfortabel meer.
Hoger luchtvochtigheid is een isolatiedeken voor de mens daardoor voelt het warmer aan.
Je bent in de war met wind en hoge luchtvochtigheid dan voelt het kouder aan.

Hier was geen hogere energiekosten te zien terwijl ik ook kan kijken met 3 cijfers achter de komma, sterker nog ik heb de thermonstaat sindsdien iets terug gezet omdat het veel warmer aanvoelt.

Luchtvochtigheid op 50% kan ik het af op 20.5c een lager luchtvochtigheid moet wij op 22c stoken anders blijft het gewoon koud aanvoelen.

Maar ieder zijn ding, ik verzin het niet de feiten zijn op te zoeken, vochtiger lucht voelt warmer aan voor de mens.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
dkdkdk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:36:
We zijn al aan het testen met de keteltemperatuur. Als het niet vriest, dan kan de ketel zeker op 50 graden, vandaag testen we met 45. Naar ik heb begrepen is een HR++-ketel wel zuiniger bij een lagere temperatuur, dus het zou zeker iets moeten opleveren.
De luchtvochtigheid is bij ons typisch 50% of hoger, behalve misschien als het echt begint te vriezen. Het is een huis uit '64, dus de isolatie is niet echt goed.
Ik heb al veel sites bekeken, wat benieuwd of er mensen zijn met de echte metingen.
Geen harde cijfers.
jaren 80 beneden maisonnette woning

Voor optimalisatie 550 op jaarbasis
Na aanpassingen naar 350 (kruipruimte, spouwmuuur, dubbelglas, cv op 50 graden

Kijk ik puur naar de terugverdientijd. Gas is nu rond de 2,20
Dan bespaar ik zo'n 440 per jaar
Terugverdientijd is dan 16 jaar in mijn geval

• dkdkdk
No Hands schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:56:
[...]

Als je een rijtjeshuis hebt met gemiddelde isolatie dan zou ik niet naar warmtepompen kijken. Ik zou met het bestaande cv systeem beginnen en isolatie gaan verbeteren. Wat dat exact scheelt is lastig te zeggen maar op de website van Milieucentraal staan allerlei tabellen met maatregelen en wat je dat bespaart/oplevert.
Waarom wil je eerst weten wat het oplevert? Je eigen cv systeem inregelen is nagenoeg gratis te doen. Eerst besparen, dan pas aan andere manier van verwarmen denken.
We hebben de muren laten isoleren, zijn nu bezig voor de vloer in de woonkamer (isolatie + vloerverwarming) en de isolatie van het dak wordt vernieuwd. De CV is nog geen jaar oud. Waarom zouden we niet naar een warmtepomp moeten kijken?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eigenlijk is het heel simpel, het type huis bepaalt het energieverbruik.
Een vrijstaande nieuwbouwwoning met A++++ en veel ramen verbruikt meer energie dan een tussenwoning met label C.

Verwacht zelf na vervangen glas , extra dakisolatie en vloerverwarming gehele woning dat het gasverbruik van 1900m3 naar 1600-1700m3 gaat (incl sww)/5000kwh (obv graaddagen). Dat is voor een tussenwoning absurd hoog, voor een vrijstaande woning met deze afmetingen weer niet..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

@dkdkdk het delen van “voor” en “na” meterstanden om daar dan conclusies uit te trekken is erg ingewikkeld. Dit jaar was een bijzonder zacht jaar, dus ongeacht of je iets hebt veranderd heb je al zo 15% minder hoeven stoken. Als je dan denkt: “hey ik had een tochtstrip geplaatst, dat heeft me mooi 15% bespaard!” Dan kom je dus van een koude kermis thuis bij de volgende strengere winter ;)
Beste is om het zelf bij te houden via mindergas.nl, die houdt rekening met graaddagen (compenseert voor koude en warme dagen). Dan kun je over de loop van jaren zien wat er gebeurt.
Quick wins kun je sowieso uitvoeren zoals @computerjunky al heel uitgebreid heeft gepost.

Veel gemeentes hebben gratis energiecoaches, die een uurtje langs komen met tips voor besparingen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-12-2022 10:19 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik raad je aan om een account te maken bij mindergas.nl en het daar bij te houden. Het helpt mij om het effect van maatregelen te bekijken. Belangrijkste voordeel is dat mindergas.nl niet alleen de ruwe verbruikscijfers laat zien maar ook per graaddag, waardoor het effect van de buitentemperatuur gedempt wordt. Niet zaligmakend, maar ruwe cijfers zeggen echt weinig als in periode 1 de buitentemperatuur 10 graden was en periode 2 de buitentemperatuur 3 graden was.

Ik ben van 1800 naar 1100m3 gasverbruik in 1 jaar gegaan.. Dat is dakisolatie, deels nieuw glas, stookgedrag veranderd, installatie van een airco, ketel staat op langzamer verwarmen. Ik kan onmogelijk het effect van al die maatregelen afzonderlijk beoordelen omdat ik op verschillende momenten in het jaar maatregelen genomen heb. Stookgedrag bv in november, nieuw glas in juni etc, dakisolatie in januari. 1 maatregel per jaar had al iets meer inzicht gegeven maar ja ik ga niet laaghangend fruit (ketelinstellingen) laten hangen alleen maar om betere data te hebben.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:44
computerjunky schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:35:
[...]

Dat afkoelen en opstoken moet je niet in het extreme drijven. Ik heb hier dagen gehad dat ik overdag de ketel aan het stoken had om het op 15 graden te houden omdat ik dan een hele dag van huis was en de volgende dag moest werken. Als je dat dan de volgende dag weer naar 20 wilde krijgen stookte je het gas er flink door en zodra de verwarming uit ging was het in een kwartier tijd een graad afgekoeld. Idd de meubels en muren die jij noemt.
Ik herken dat nu ook bij mensen die eventjes hun huis opstoken voor de visite: de thermostaat zegt 21 maar het hele huis is steenkoud en zodra je stopt met stoken is er in 10 minuten een graad af.

Toen mijn vriendin bij me introk en op dat moment zwanger was zag ik eigenlijk totaal geen meerverbruik met overdag de thermostaat op normale temperaturen houden. De paar dagen dat we 24/7 de thermostaat op 20 hadden staan vanwege kleine die net geboren was ging het gasverbruik het dak uit. 's nachts is het temperatuurverschil groter dan overdag en krijg je geen hulp van de zon. 's nachts minder stoken is juist wel zuiniger dan continu dezelfde temperatuur aanhouden.

Nu heb ik de luxe dat ik hier in de woonkamer 2 joekels van T22 radiatoren (3x0,5m) en een iets kleinere T22 radiator heb hangen. Ketel stookt op 25% vermogen in 10 minuten een graad erbij terwijl de ketel dan nog niet eens 40 graden bereikt heeft. Ik kan dus 's morgens het warmteverlies van een nacht niet stoken compenseren in de ochtend zonder dat de ketel aan rendement verliest.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:39
dkdkdk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:51:
[...]

We hebben de muren laten isoleren, zijn nu bezig voor de vloer in de woonkamer (isolatie + vloerverwarming) en de isolatie van het dak wordt vernieuwd. De CV is nog geen jaar oud. Waarom zouden we niet naar een warmtepomp moeten kijken?
Omdat je eerst dit zegt:
dkdkdk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:36:
je noemt je isolatie 'gemiddeld' en 'niet echt goed'
Als 1 van die 2 het geval is dan zou je eerst moeten isoleren ipv een warmtepomp kopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
dkdkdk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:51:
[...]

Het kan geen kwaad om na te denken over een warmtepomp maar is voor een rijtjeshuis met een jonge cv installatie nog niet dringend. Je zorgt ervoor dat aan de randvoorwaarden om ooit te kunnen switchen naar een warmtepomp wordt voldaan.

Wat een warmtepomp interessanter zou maken is als je een erg hoog gasverbruik hebt of een overschot aan zonnepanelenstroom welke je kan inzetten. Maar hoe lager het gasverbruik destelager de besparing van een warmtepomp versus de investering. (Kosten aanschaf warmtepomp 12000 a 14000? tegenover nieuwe cv + rookgas en vastrecht gas 3000 + (168*15) = 5520
Het verschil moet je terugwinnen door verbruik kWh stroom versus gas tegen elkaar aftezetten. Als snelle rekenmethode is het verbruik gas * 2 je extra verbruik in kWh
Pagina: 1