Grootste besparingen zijn nog altijd:
- Ruimtes afzonderen van elkaar (deuren dicht dus) .
- Geen ruimtes verwarmen waar je bijna niet ben (gang/ zolders/ wc/ badkamer).
- Graadje lager scheelt al enorm.
- Houd de luchtvortigheid binnen de perken. 60% ipv 40+ kan al snel 15% meer stoken betekenen en een grote impact op comfort hebben).
- Regel de verwarmingen in zodat je een aanzienlijk verschil heb tussen toevoer en retour.
- Isoleer je ramen en deuren desnoods met dubbele gordijnen maar zorg dat als de zon schijnt je naar binnen kan. Als hier de zon schijnt is het in notime 22 graden en zakt het gasverbruik naar nul. Al is het maar 2 uurtjes dan is dat toch weer snel 12.5% minder stook kosten die dag.
- eco stand van de ketel kan je ook 65 tot 125 M3 per jaar besparen en het enige dat je inlevert is een paar seconden sneller warm water. Het kostte mij meer aan warm houden als mijn hele jaarverbruik voor warm water aan gas.
Mijn verwatming een graad lager heeft mij 95 M3 bespaard maar mijn verbruik was al maar 530m3 incl warm water. Ik verwarm immers alleen de woonkamer.
Neem ook even een IR gun en meet even de muren op. soms kan je stoken tot je een ons weegd en weet je niet waarom zoals ik dat afgelopen maand kon doen wat bleek buren hadden gewoon de verwarming uit en de muur was 13 graden (zou verboden moeten worden) mijn gasverbruik ging letterlijk x3 omdat zij besloten helemaal maar niet te stoken. Dat was 45 vierkante meter muur die mijn huis aan het afkoelen was.
Verder is get kijken naar je verbruik.
- De droger kan bij een middle tot groot huishouden die met regelmaat alles in de droger knikkert al snel een paar honderd euro per jaar kosten.
- Onnodig warm kleding wassen kan aal snel 100 euro per jaar meer kosten.
- Een vaatwasser kan ook al snel 150 a 200 euro kosten
- Koude hand afwas ipv warm scheelt ook weer een bak gas.
- Een waterbesparende douchkop kan ook flink besparen. Ik heb een 28x28 cm regendouchekop @31 graden en een uur douchen kost me 1 m3. douche je 5 min dan kan je dus voor 2.5 m3 een maand lang 5 min poer dak douchen. Ik zie online getallen staan van 09.2 M3 voor 5 min dat betekend 2.4 x zo veel als dat ik verbruik. Met 5 minuten per dag in een 2 persoons huishouden bespaard dat dus al 85 M3 gas. wat met deze prijzen een beste duit geld is.
Mijn huis verwarm ik tot 18.5 al moet ik zeggen dat ik 19.5 veel comfortabeler vind maarja het is gewoon even te duur. Volgend jaar eb ik excess zonnestroom en dan word er elektrisch bijverwarmd. Maar met een trui en vest aan en dikke sokken is het goed te doen.
Mijn pc met 9900k en 6900XT is ook flink underclocked en undervolt waardoor mijn gpu nog maar de helft gebruikt en mijn cpu nog maar 65 watt en toch blijft mijn fps ver boven de 120 waar ik tevens mijn fps limiet op gezet heb.
Verder zijn al mijn tv's en mon itoren getuned met flink laghere backlight. No gebruikt mijn 32 inch monitor die toch 12+ uur per dag aan staat nog maar 18 watt ipv de stok 48 en gebruikt mijn 46 inch tv in de slaapkamer nog maar 25 watt waar de standaard 155 watt was (3d tv uit 2014) en dat is helder zat voor een situatie zonder lampen en de tv in de woonkamer (65 inch led uit 2019) staat op de tv stand op 43 watt en in de film en serie stand op 65 watt waar de standaard 135 en 185 watt was. ook flinke besparingen en nog rustiger voor de ogen ook. Ik kan tv's van anderen niet meer aan zien nu, veel te helder.
Mijn gasverbruik is onder de 450M3 per jaar voor mij alleen. Het is niet zo dat ik meer niet kan betalen ik gun het ze gewoon niet. Dat geld weet ik veel beter te besteden aan leukere dingen.
Een hele lijst met potentiële opties dus. Je zal zelf moeten kijken wat een optie is wat al gedaan is en moeten kijken wat je bereid ben om op te geven/ aan te passen.
[
Voor 5% gewijzigd door
computerjunky op 28-12-2022 12:39
]