Toon posts:

Koffiemolen keuze probleem (DF83, Lagom p64, kopi deva).

Pagina: 1
Acties:

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-01 15:51
Hallo,

Ik wil langzaam toe werken naar een mooie thuis setup om lekker van koffie te genieten. Hierin is de koffiemolen een belangrijk onderdeel. Mijn voorkeur gaat sws naar flat burr met single dose. Ik drink niet veel koffie, maar als ik er eentje drink wil ik van genieten. Verder kan je ook beter iets meer uitgeven en dan genieten van een goede workflow dan dat je door de jaren heen steeds gaat upgraden, dan ben je sws driedubbel je geld kwijt.

Aanvankelijk was ik aan het kijken naar de DF64, maar deze lijkt met steeds nieuwere versies te komen en zonder te modden is het niet echt perfect. Echt mooi is het ook niet.

Dan lijkt de DF83 een upgrade te zijn van de DF64, maar wederom moet je nog steeds aardig wat modden en en ook hier ben ik niet wild van het design.

Een volgende stap is de lagom p64. Weer wat duurder maar uit de box direct inzetbaar. Dat het van aluminium is, is wat minder aangezien het nogal krasgevoelig is. Komt uit America dus met verzendkosten en douane belasting kan de prijs zeker nog met 30% oplopen. Nog een probleem daarbij ook is dat terugsturen met eventuele problemen in de toekomst nog meer gaat kosten, dus eenmaal hier in Nederland heb je geen support.

Een alternatief hierop zou dan de CEADO E37SD in eerste instantie duurder weer dan de lagom p64, maar als je de additionele kosten van importeren erbij doet kom je beetje gelijk uit. Voordeel hier dan weer is dat er wel support is indien er in de toekomst mankementen zijn.

Ben dus even nieuwsgierig naar andere gebruiken hier, die met 1 van deze apparaten ervaring heeft en zijn mening erover wil geven?

Bedankt.

NB. ik wil beginnen met de aanschaf met de aanschaf van een koffiemolen en in eerste genieten en experimenteren met pour over koffie. Later ga ik pas over tot de aanschaf van een espressomachine. Zo zijn ook de kosten wat gespreid :)

Ps. heb dit eerder al meerdere keren in grote koffie topic gevraagd, maar mijn vraag lijkt steeds ondergesneeuwd te worden en blijft hierdoor onbeantwoord.

[Voor 20% gewijzigd door taurus0205 op 29-12-2022 14:17]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb gewoon een maler met RVS schijven, die slijten wat harder maar als je weinig koffie drinkt is dat niet echt een probleem. Ik heb hem nu een jaar of tien en hij is op zich wel aan vervanging toe (toen hij nieuw was had de koffie meer aroma). Maar hij koste een fractie van de maler van jou.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• taurus0205
Marzman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:47:
Ik heb gewoon een maler met RVS schijven, die slijten wat harder maar als je weinig koffie drinkt is dat niet echt een probleem. Ik heb hem nu een jaar of tien en hij is op zich wel aan vervanging toe (toen hij nieuw was had de koffie meer aroma). Maar hij koste een fractie van de maler van jou.
Met deze logica kan ik ook een espresso machine van een paar honderd euri kopen en elke 5 jaar een nieuwe kopen. Volgens mij is dat niet de strekking van mijn verhaal. ;-)

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:42

Tacoos

i am i

taurus0205 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:56:
Hallo,

Ik wil langzaam toe werken naar een mooie thuis setup om lekker van koffie te genieten. Hierin is de koffiemolen een belangrijk onderdeel. Mijn voorkeur gaat sws naar flat burr met single dose. Ik drink niet veel koffie, maar als ik er eentje drink wil ik van genieten. Verder kan je ook beter iets meer uitgeven en dan genieten van een goede workflow dan dat je door de jaren heen steeds gaat upgraden, dan ben je sws driedubbel je geld kwijt.

...[snip]...

Dan een stapje verder is de Kopi Deva: Waanzinnig mooi design. Probleem hier is dat ze nog niet echt op de markt zijn en er weinig tot geen reviews zijn. Ze zijn wel enorm open in hun bouwproces, dus dat is wel goed.

Tot slot de lagom p64. Weer wat duurder maar uit de box direct inzetbaar. Dat het van aluminium is, is wat minder aangezien het nogal krasgevoelig is. Komt uit America dus met verzendkosten en douane belasting kan de prijs nog verder oplopen. Nog een probleem daarbij ook is dat terugsturen met eventuele problemen in de toekomst nog meer gaat kosten.

...[snip]...
Geen ervaring, maar de Kopi Deva is ook van aluminium net als de Lagom, dus daar zit niet het verschil.
De Kopi is accu aangedreven, maar als je gewoon een stopcontact heb op de plek waar je em gaat gebruiken, betaal je relatief veel voor functionaliteit die je niet nodig hebt?

Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

• taurus0205
Tacoos schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:21:
[...]

Geen ervaring, maar de Kopi Deva is ook van aluminium net als de Lagom, dus daar zit niet het verschil.
De Kopi is accu aangedreven, maar als je gewoon een stopcontact heb op de plek waar je em gaat gebruiken, betaal je relatief veel voor functionaliteit die je niet nodig hebt?
Klopt, ik mijn post inmiddels aangepast. batterij aangedreven is no beuno inderdaad

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 14:50
Ik heb geen specifieke ervaring met deze machines (ken ze alleen van naam en Youtube-video's), maar ik heb de afgelopen 15 jaar best wat ervaring opgedaan met diverse workflows, malers en espressomachines.

Ik denk dat je wellicht overschat hoe enorm het verschil tussen deze malers gaat zijn. Alle malers die je aangeeft, zijn in principe gewoon goed te noemen. Ik denk dat je met al dezemalers de komende 10 jaar met plezier uitstekende koffie kan zetten, of het nou pour-over of espresso is.

Ja, er zijn verschillen tussen malers en ja, dat kun je ook geregeld proeven als je naast elkaar probeert. Maar met deze selectie gaat het om het verschil tussen een BMW en een Mercedes, niet tussen een kruiwagen en een Rolls-Royce. Ze maken allemaal prima koffie. Dus kies degene die je prettig lijkt, die je graag in je keuken wil hebben, waar je een goede leverancier voor kunt vinden en ga daarmee aan de slag. Je zit hoe dan ook goed

Verder ter overweging:
- krasgevoeligheid van aluminium lijkt me niet echt relevant. Dit is een apparaat op je aanrecht, er gebeurt niet veel mee
- je kunt ook een grind-on-demand molen met lage retentie overwegen (zoals de Eureka Mignon Specialita of XL). Die zijn ruim verkrijgbaar en kun je ook prima mee single-dosen. Maar mocht je dat op een gegeven moment beu worden, heb je ook nog de mogelijkheid voor een andere workflow. Ik heb een single-dose maler na jarenlang 'grind-on-demand' en vind het leuk om te doen (omdat ik er slechts 1-2 kopjes per dag mee zet), maar de voordelen zijn best marginaal en het is behoorlijk veel rompslomp als je veel koffie moet zetten. Het mogelijke voordeel om gelijktijdig meerdere soorten bonen te gebruiken valt in de praktijk ook tegen, omdat het bij een stepless molen onhandig is om je perfect gecalibreerde maalsetting steeds te wisselen voor andere bonen. Ik heb daarom alsnog een aparte handmaler voor bijvoorbeeld de decaf die ik 's avonds drink.

[Voor 8% gewijzigd door Arthur op 04-01-2023 11:03]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 20:05
Heb je al in het koffietopic gekeken? Ik heb laatst voor eenzelfde keuze gestaan, maar had wel iets andere wensen dan jij. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Eureka Mignon Specialita. Waarom? ik zit er wellicht anders in dan jij, maar ik kwam van niets. Ik wilde voorkomen dat ik vele knaken neerleg voor iets waarvan ik nog moet onderzoeken hoe ik lekkere koffie maak. Daarnaast speelt hier ook nog mee dat er mensen zijn die niet zoveel moeite willen doen voor een kop koffie. Die willen gewoon een knopje drukken en gaan (eigenlijk volautomaat dus), maar dat gaat er niet meer komen uiteraard :)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:43
Niche zero lijkt me de meest voor de hand liggende keuze als single dose maler.

Ik vind het gedoe van single dose niet opwegen tegen de voordelen. Heb daarom nu een Specialita XL

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-02 15:47
Ik heb nu ongeveer 2 maanden de DF64. Ik kom van een Sette 270.
Ik heb nog nie HEEL veel ervaring met espresso maar wou gewoon het verschil tussen conische en flat burrs proeven. Ik wou ook een iets betrouwbaardere maler. Ik heb ze eergisteren nog naast elkaar geproefd en er zijn wel smaakverschillen. Maar of ik nu blind zou kunnen zeggen welke koffie met welke maler gezet is, weet ik nie.
Met de sette waren voor mij de zuren iets te veel aanwezig. De smaken vond ik precies bij de DF64 beter doorkomen. Maar ik heb het niet blind getest, dus kan ook in mijn hoofd zitten :).
Ik heb wel een paar mods gedaan zoals SSP burrs, ander opvangpotje, de declumper heb ik een beetje aangepast en een anti-popcorn 3d-print gekocht. Dus ik heb wel nog wa extra kosten gemaakt :).
Voor de rest ben ik er wel heel tevreden van.
Er wordt wel meer gesmost dan met de sette, maar het valt nog goed mee. Khad het erger verwacht.

• taurus0205
ID-College schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:15:
Heb je al in het koffietopic gekeken? Ik heb laatst voor eenzelfde keuze gestaan, maar had wel iets andere wensen dan jij. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Eureka Mignon Specialita. Waarom? ik zit er wellicht anders in dan jij, maar ik kwam van niets. Ik wilde voorkomen dat ik vele knaken neerleg voor iets waarvan ik nog moet onderzoeken hoe ik lekkere koffie maak. Daarnaast speelt hier ook nog mee dat er mensen zijn die niet zoveel moeite willen doen voor een kop koffie. Die willen gewoon een knopje drukken en gaan (eigenlijk volautomaat dus), maar dat gaat er niet meer komen uiteraard :)
Een duurdere machine is zeker niet per definitie altijd een betere machine. Toch is mijn persoonlijke ervaring dat als je soms iets meer neerlegt je dit terug ziet in details en gebruiksvriendelijkheid. Zo heb ik voor accugereedschap bijvoorbeeld ook gekozen voor de profilijn van maktia, niet dat ik er dagelijks mee bezig ben, maar als ik dan aan klussen ben werkt het gewoon super. heb ook wel eens gewerkt met kwalitatief spul en dan gaat alles net minder soepel, dat werkt irritatie in de hand en daarmee wordt dan de drempel groter om aan de slag te gaan. Zo zie ik dat ook met een koffiemolen.

• taurus0205
KJac schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:40:
Ik heb nu ongeveer 2 maanden de DF64. Ik kom van een Sette 270.
Ik heb nog nie HEEL veel ervaring met espresso maar wou gewoon het verschil tussen conische en flat burrs proeven. Ik wou ook een iets betrouwbaardere maler. Ik heb ze eergisteren nog naast elkaar geproefd en er zijn wel smaakverschillen. Maar of ik nu blind zou kunnen zeggen welke koffie met welke maler gezet is, weet ik nie.
Met de sette waren voor mij de zuren iets te veel aanwezig. De smaken vond ik precies bij de DF64 beter doorkomen. Maar ik heb het niet blind getest, dus kan ook in mijn hoofd zitten :).
Ik heb wel een paar mods gedaan zoals SSP burrs, ander opvangpotje, de declumper heb ik een beetje aangepast en een anti-popcorn 3d-print gekocht. Dus ik heb wel nog wa extra kosten gemaakt :).
Voor de rest ben ik er wel heel tevreden van.
Er wordt wel meer gesmost dan met de sette, maar het valt nog goed mee. Khad het erger verwacht.
Op basis van reviews en de vele varianten van de DF64 lijkt alles erop dat de DF83 een massive improvement op de df64 is. Wat tweaken vind ik niet erg, maar talloze plastic geprinte items toevoegen vind ik persoonlijk minder geslaagd en doet ook afbreuk aan de algehele look wat mij betreft.

• taurus0205
Sethro schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:20:
Niche zero lijkt me de meest voor de hand liggende keuze als single dose maler.

Ik vind het gedoe van single dose niet opwegen tegen de voordelen. Heb daarom nu een Specialita XL
Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillen smaken. Persoonlijk vin dik de niche echt een vreselijke truttige machine qua looks. Verder wil ik graag flat burrs, dus de niche valt sws af. Al zijn er inmiddels ook mods ontwikkeld om van de niche een flat burr te maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee