Toon posts:

Hoe test ik de snelheid van een netwerkkabel en op storing

Pagina: 1
Acties:

• geert_ggc
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Hallo,

Ik heb zopas in mijn huis alle CAT6 UTP netwerkkabels in huis aangesloten op een CAT6 LSA patch paneel met een LSA tang.

De kabel is een degelijke CAT6 UTP AWG24 CU kabel.

Helaas had niet genoeg research gedaan, en sommige van de paren (aders) heb ik te ver ontbloot en zo gelaten.in het patchpaneel raken dus meerdere paren elkaar voordat ze in hun eindconnector met de LSA tang gepitst zijn.

Sommige kabels waren bovendien te kort om tot het paneel te komen, dus hier heb ik gebruik gemaakt van LSA koppelstuk. Ook hier raken sommige aderparen andere kleuren.

Met een eenvoudige netwerktester tool krijg ik alle 8 ledjes en controle led ok. Ik wil echter zeker van zijn dat ik bij sommige van deze kabels niet te veel storing of snelheid verlies.

Hoe kan ik testen hoeveel data er door elke betreffende netwerkkabel kan en hoeveel storing er op zit ?

Ik ben bereid om sommige belangrijke verbindingen opnieuw te doen, maar aan sommige koppelstukken zijn moeilijk te bereiken.

Het zou makkelijk zijn als ik per gepatchte UTP kabel een soort van netwerktest kan doen waarbij je de max doorvoer snelheid en foutenmarge/percentage kan aflezen ?

En iets dat voor mij als leek wat duidelijk is? Hoe kan ik dit best doen ?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:53
Waar gaat het via het patch-paneel naartoe?

Je kan aan elk einde een laptop hangen met bijvoorbeeld Wireshark of iPerf en gewoon domme data doorpompen om te kijken of je bandbreedte beperkt is en/of je hoeveelheid lost packets hoog is en/of hoe vaak je de link verliest.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 22:34

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Er zijn betere netwerktesters beschikbaar, misschien vrienden/kennissen die zo'n ding voor hun werk hebben die je kan lenen? Fluke heeft een paar goede.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:22
Je moet de aders helemaal niet strippen. :?

Kabels testen op kwaliteit en snelheid kan je doen met mooie apparatuur van Fluke of Netally. Apparatuur dat in aanschaf vele malen duurder is dan jouw gehele netwerk opnieuw laten aanleggen door iemand die het vaker gedaan heeft.

[Voor 73% gewijzigd door jadjong op 28-12-2022 11:09]

• geert_ggc
jadjong schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:07:
Je moet de aders helemaal niet strippen. :?

Kabels testen op kwaliteit en snelheid kan je doen met mooie apparatuur van Fluke of Netally. Apparatuur dat in aanschaf vele malen duurder is dan jouw gehele netwerk opnieuw laten aanleggen door iemand die het vaker gedaan heeft.
ik bedoelde de mantel gestript. Hierin heb je dan de aderparen. Die heb ik vrij lang gelaten, terwijl ze beter heel kort zijn, net lang genoeg om in de connector te pitsen. Bij mij liggen de losse gekleurde aders dus wat over elkaar.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:22
Zo moet het er uit zien, waarbij de verste nog wel iets meer in de twist had mogen zitten.

De volgende variant met zijdelingse invoer wordt ik wat minder vrolijk van.
http://www.netwerk-aanleggen.nl/images/patch-paneel_540.jpg

Dan liever op deze manier.

[Voor 60% gewijzigd door jadjong op 28-12-2022 11:24]

• geert_ggc
Garyu schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:53:
Waar gaat het via het patch-paneel naartoe?

Je kan aan elk einde een laptop hangen met bijvoorbeeld Wireshark of iPerf en gewoon domme data doorpompen om te kijken of je bandbreedte beperkt is en/of je hoeveelheid lost packets hoog is en/of hoe vaak je de link verliest.
Na het paneel zit een netwerkswitch, die ondersteunt gigabit internet. met stranded kabeltjes van het lsa paneel naar de switch.

welk van de 2 tooltjes raad je aan ?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
geert_ggc schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:17:
[...]

ik bedoelde de mantel gestript. Hierin heb je dan de aderparen. Die heb ik vrij lang gelaten, terwijl ze beter heel kort zijn, net lang genoeg om in de connector te pitsen. Bij mij liggen de losse gekleurde aders dus wat over elkaar.
Dat is toch helemaal geen issue? Zolang de paren nog maar getwist zijn. De buitenmantel van een U/UTP-kabel voegt weinig toe. Bij afgeschermde kabel wordt het natuurlijk een ander verhaal, dan haal je de afscherming eraf...

Goede testapparatuur is dermate duur dat je dit thuis niet gaat gebruiken. Ik zou het inderdaad gewoon met een laptop testen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee