Toon posts:

Zonnenpanelen advies offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hi,

ik ben aan het orienteren om een installatie aan te laten leggen. Het betreft een hellend PVC-dak. Veel nstallateurs doen geen installaties aan dergelijke daken, maar heb er nu twee gevonden die het wel aandurven. Ik zou alleen graag advies willen hebben mbt de twee offertes.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
11,8 m x 6,5 m = ca 76,7 m2
Schaduw
Bijna geen. Hooguit laat op de avond als de zon laag staat zou er een stuk schaduw door de opbouw van de buren kunnen zijn. Dat zou dan linksonder op de installatie zijn.
Jaarverbruik
Ongeveer 5600 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasen (3x25)
Budget en doel
Mooiste zou zijn om al het eigen verbruik te kunnen compenseren.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb nu twee offertes ontvangen van installateurs. Ik ga het niet zelf doen.
Bijhouden van data
Wil wel inzicht hebben in wat de panelen opleveren, maar uitgebreide statistieken hoeven ook weer niet.
Ik heb ook een HomeAssistant met p1 draaien, dus daar zou ik ook eea al uit kunnen halen.
Reeds verkregen offertes
LeverancierAantal panelenTypeOmvormerLevertijdPrijs (excl BTW)Verwachte opbrengst 1e jaar
Zonnepanelen Plus15Sunpower P6 405 Wp DC15x Enphase Micro Omvomer IQ 7 PlusInstallatie in april/mei 202313.748,275.771 kWh
Totaalstroom16Jinko solar N-Type 415wp Full-black16x Enphase Micro Omvomer IQ 7 PlusInstallatie binnen 6/8 weken na akkoord11.132,355.908 kWh
Totaalstroom16Jinko solar N-Type 415wp Full-black1x Growatt MOD 6000TL3-X omvormerInstallatie binnen 6/8 weken na akkoord10.300,805.439 kWh
Regio
Den Haag

De vragen die ik daarnaast ook nog heb:
- welke offerte is beter? Volgens mij zijn de SunPower zo'n beetje het beste van het beste, maar dat heb ik nou ook misschien weer niet nodig. Verschil zou in dit geval op ongeveer 2600 Euro uitkomen. Is dat het waard? Qua garanties zitten ze beide wel goed volgens mij.
- Is een dergelijke investering op dit moment nog wel zinvol gezien de afloop van het salderen?
- Moet ik nu al rekening houden dat er later een thuisaccu op aangesloten zou moeten kunnen worden?
- Er werd mij verteld dat de installatie met micro-omvormers beter en veiliger zou zijn. Is dat inderdaad zo? Ik heb wel een lichte voorkeur voor micro-omvormers, maar als daar ook weer nadelen aan kleven hoor ik het graag.

Alle andere info/opmerkingen zijn zeer welkom. Ik wil een dezer dagen de knoop gaan doorhakken.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via ione op 31-12-2022 08:52)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
@ione de spullen zijn allemaal goed. Technisch ook allemaal prima.

Zoals ik al aangaf de prijs is lastig oordelen omdat het een dak is waar 80-90% niet de kunde voor heeft en ook ik niet weet hoeveel extra werk het is.

Als je denkt dat je er voldoende moeite in gestoken hebt: de offertes van totaalstroom zijn voor mij de betere keuze. De Enphase is meer “waar “ voor het geld, maar onwaarschijnlijk dat er een groot opbrengst verschil gaat zijn.

Hoge kosten? Ja. Niet leggen is nog veel duurder op termijn.

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 30-12-2022 14:25]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• ione
  • Niet online
Subtiel kickje.......Niemand die hierbij kan helpen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah je stelt niet echt specifieke vragen over jouw set, behalve generieke dingen die hier al tientallen keren de revu gepasseerd hebben.

sunpower... Zie de prijs / opbrengst. Mooie marketing, mooie verzekering van opbrengst.... Your choice (zoek op "sunpower" op tweakers)
Aflopen salderen, ook je eigen keuze. Panelenboeren hebben het teringdruk en panelen zijn duur... Hier kan je gewoon aan rekenen
Nee je hoeft geen rekening te houden met een thuisaccu van mij, maar meningen verschillen
Het grootste nadeel van micro inverters is dat ze (veel) duurder zijn

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wel duur.
van deze offertes is de 2e dan nog het leukst.
Ik zou wel gewoon 20 of 24 panelen nemen. de kans dat je stroomverbruik in de komende jaren omhoog gaat is goed aanwezig.

of het uit kan, kan je zelf ook wel uitrekenen.
thuisaccu nee, kan altijd wel.
micro omvormers leuk per paneel aflezen, veiliger mwoah. meer kans dat er 1 stuk gaat jazeker. ze doen vaak niet moeilijk met garantie.

Nukezone FTW

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:28
Nu is je opzet aardig, maar zonder salderen niet.
Dan wil je het verbruik op de slechtste dag van het jaar eigenlijk zelf kunnen opwekken (utopie :+ )

Ik zou kiezen om het dak zo vol mogelijk te leggen.
Wat je in de zomer teruglevert in 2030 (oid) kun je gebruiken om in de winter je extra verbruikskosten te dekken.

Zoals hierboven ook al genoemd gaat je verbruik in de toekomst misschien ook nog toenemen.
Elektrisch voertuig, elektrisch verwarmen enz enz

Kosten is het wel vors, maar dat is de huidige markt en mogelijk ook de extra kosten met je specifieke dak.
Al zul je zien dat extra panelen qua kosten niet enorm veel duurder worden.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Ronald
Prijzen zijn gewoon hoog, maar het is ook meer werk… dus lastig oordelen.
Het prijsverschil tussen de 2 opties van totaalstroom is minder dan de materialen verschillen in prijs. Dat is raar want Enphase is ook nog meer werk.

Het verschil in opbrengst bij gelijke aantallen panelen tussen de 2 omvormer systemen bij deze installateur in echt klinkklare onzin. Een verschil van 10% ga je alleen zien als je heel zware schaduw van bomen hebt.
Enphase moet eerst de eigen lagere efficiëntie en vrij stevige (circa 2% bij de 415W paneel op de 295VA iq7+) zien goed te maken.

Al net al geen heel warm gevoel bij elk van deze 3 opties.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ione
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 02:30:

Al net al geen heel warm gevoel bij elk van deze 3 opties.
Bedoel je dan dat ze qua prijs erg hoog zitten of meer de spullen die worden geoffreerd?

Ik heb meerdere partijen gevraagd, maar de meeste doen dergelijke daken helemaal niet of hebben een tijdelijke stop op de dergelijke daken. Was al blij dat ik offertes heb gekregen.

In bijna drie jaar zou ik het terugverdiend kunnen hebben. Daarvan is twee jaar nog volledig salderen en daarna een jaar iets minder. Daarna is elke opbrengst ‘winst’ toch? Of klopt mijn redenering niet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ronald
@ione de spullen zijn allemaal goed. Technisch ook allemaal prima.

Zoals ik al aangaf de prijs is lastig oordelen omdat het een dak is waar 80-90% niet de kunde voor heeft en ook ik niet weet hoeveel extra werk het is.

Als je denkt dat je er voldoende moeite in gestoken hebt: de offertes van totaalstroom zijn voor mij de betere keuze. De Enphase is meer “waar “ voor het geld, maar onwaarschijnlijk dat er een groot opbrengst verschil gaat zijn.

Hoge kosten? Ja. Niet leggen is nog veel duurder op termijn.

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 30-12-2022 14:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee