Toon posts:

Hulp bij vloerverwarming mysterie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jlardenoije
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-01 14:16
Ha,

wie kan mij helpen met een voor mij groot mysterie-> sinds 10 dagen doet mijn vloerverwarming in de keuken het niet meer... Heb een weersafhankelijk cv ketel op zolder die volgens de installateur ( is nl al 3 x langs geweest en kan het probleem ook niet begrijpen danwel oplossen) goed staat ingesteld...
Andere gewone radiatoren in huis doen het prima..

Vloerverwarmings aanvoer is goed warm-> installateur dacht eerst dat het de pomp was-> die is vervangen maar vloer blijft nog steeds koud; toen dacht installateur dat het de radiatorknop op de verdeler ( die met die sensor ) was-> ook vervangen maar ook zonder effect....

als ik de pomp uitschakel dan zie ik de temp meter van de aanvoer wel keurig oplopen naar 40. 45 graden en zodra ik de pomp inschakel ( door hem in stopcontact te steken) dan daalt de temp van de klok die de temp van de aanvoer aangeeft weer snel naar 20 graden ( en de afvoer temp blijft dan ook op 20 graden)

wat zou dit kunnen zijn ( ps heb de pompschakelaar er ook al tussenuit gehaald dus daar kan het niet aan liggen)?

zou er een defect in de verdeler zijn?
of een verstopping in de leiding?

wie kan mij verder helpen want de installateur komt niet verder... helaas...

Jan Willem

Alle reacties

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Doet jouw vloerverwarming meerdere kamers of alleen de keuken?

ora et labora

• jlardenoije
mijn vloerverwarming ligt alleen in de keuken; rest van de benedenverdieping wordt verwarmd met ouderwetse radiatoren.. heb verder nog vloerverwarming in badkamer op eerste verdieping en die doet het prima...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

foto's, foto's, foto's aub. Dat helpt ons het probleem beter te begrijpen, aangezien elke vloerverwarming weer anders is.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 15:22

mmniet

De beetje weter

wat is de aanvoertemperatuur van je cv?

ik had zoiets in november ook, in het voorjaar een nieuwe vloerverwarming, opstookprotocol ging prima, maar nu alles in huis aan staat werd het een probleem. CV temp omhoog gezet en de vloerverwarming groepen op een lager liter per minuut gezet, nu werkt het aardig goed.

It's me Mario

• jlardenoije
Heb de cv temp al naar 85 graden staan... dus helaas kan dat niet veel hoger....

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Zet die temp maar weer snel terug naar 65 ofzo. 85 gaat niet helpen en is vreselijk onzuinig.

Ga het onderstaande lijstje eens langs aub. (en post wat foto's).

De grote “Mijn vloerverwarming doet het niet” checklist

Algemeen
- Heeft het ooit goed gewerkt?
- Zo ja, sinds wanneer dan niet meer? Is er iets gewijzigd in de situatie? Wat?

Ketel
- Is er warmtevraag?
- Wat is de aanvoertemp vanuit de ketel?
- Doet de ketelpomp het?
- Staat de ketelpomp goed ingesteld?

Verdeler
- Staat de afsluiter op de retour open?
- Staan de ventielen per groep open?
- Beweegt het pinnetje in de thermostaatknop vrij?
- Wordt de aanvoerleiding bij de verdeler warm? (30-40 graden)
- Wordt de retourleiding bij het retourblok warm? (20-30 graden)
- Staat de bijmengknop goed ingesteld?
- Staat de thermostaatknop voor de aanvoer op ong 30-40 graden?
- Staat de RTL thermostaatknop voor de retour op ong 20-30 graden?
- Zit er een ontluchting op de verdeler? Is er ontlucht?

Groepen
- Zijn alle groepen ontlucht? (draai alle groepen dicht en 1 open, test, en herhaal per groep)

Pomp
- Hoe wordt de pomp aangestuurd? Altijd of via een (temperatuur)sensor?
- Doet de temperatuursensor van de pomp het?
- Doet de pomp het?
- Draait de pomp de juiste kant op?

Leidingen
- Staat de bypass goed ingesteld? (indien aanwezig)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jlardenoije
Ha Microkid, dank voor het meedenken!! is heel goed om zo systematisch te werk te gaan!

problemen zijn eigenlijk begonnen toen het buiten -10 was en ik zag dat mijn energie rekening explodeerde-> heb toen tijdelijk mijn cv aanvoertemp naar 70 gezet en mijn weersafhankelijke temp op mijn thermostaat (die dus op zolder hangt ) van 23 naar 19,5 gezet ( om energie te besparen) toen de vloer koud werd ( misschien wel te verwachten (hum) heb ik alles een dag later weer terug gezet maar sindsdien doet de vloerverwarming het niet meer.. nu even de antwoorden op je vragen;

- Is er warmtevraag? -> ja want andere radiatoren op begane grond staan ook deels aan
- Wat is de aanvoertemp vanuit de ketel? 85 graden
- Doet de ketelpomp het?-> ja anders zouden de andere radiatoren niet warm worden, toch?
- Staat de ketelpomp goed ingesteld? volgens de installateur staan de instellingen op de cv goed...

Verdeler
- Staat de afsluiter op de retour open?ja
- Staan de ventielen per groep open?ja
- Beweegt het pinnetje in de thermostaatknop vrij?hoe test ik dit? heb een nieuwe thermostartknop erop gezet en het pinnetje kan ik wel met moeite iets indrukken....
- Wordt de aanvoerleiding bij de verdeler warm? (30-40 graden)ja die is heel warm
- Wordt de retourleiding bij het retourblok warm? (20-30 graden)nee die is heel koud
- Staat de bijmengknop goed ingesteld?-> waar vind ik die ?
- Staat de thermostaatknop voor de aanvoer op ong 30-40 graden?op 50
- Staat de RTL thermostaatknop voor de retour op ong 20-30 graden? waar zit die??
- Zit er een ontluchting op de verdeler? Is er ontlucht?-> ja die is ontlucht

Groepen
- Zijn alle groepen ontlucht? (draai alle groepen dicht en 1 open, test, en herhaal per groep)

Pomp
- Hoe wordt de pomp aangestuurd? Altijd of via een (temperatuur)sensor?
- Doet de temperatuursensor van de pomp het?ja die doet het
- Doet de pomp het?is nieuw...
- Draait de pomp de juiste kant op?-> denk ik wel maar hoe check ik dat?

Leidingen
- Staat de bypass goed ingesteld? (indien aanwezig)is wel aanwezig maar heb ik niets aan veranderd ( vloerverwarming heeft het de laatste 10 jaar goed gedaan...

• jlardenoije
Heb foto op mijn telefoon maar krijg deze niet geüpload

• jlardenoije

• jlardenoije
Bovenste leiding is aanvoer; die is mooi warm maar zoals je ziet is de bovenste temp meter gezakt naar 22 graden en de onderste meter ( is afvoer ) staat ook op 20 graden-) zodra ik de pomp stekker uit het stopcontact haal gaat de bovenste meter naar 45 of 50 Gr…

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 15:21
Bijmengventiel misschien kapot van de verdeler?

Zoals je het nu omschrijft lijkt het er haast op dat de verdeler geen warm water van de CV gaat bijmengen en dat hij de boel enkel een beetje loopt rond te pompen

[Voor 83% gewijzigd door Casejunkie op 28-12-2022 11:48]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• jlardenoije
ha casejunkie-> dank voor het meedenken!

dat zou denk ik wel kunnen-> waar zit dat bijmeng ventiel precies?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Kleine correctie: bovenste thermometer is retour, onderste is aanvoer.

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
klopt MIcrokid... kwam ik net ook achter ... dus als de pomp uit staat dan loopt warme water direct door naar de afvoer-> klopt het dat de pomp het warme water aanzuigt richting vloer?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Je zou eens kunnen kijken naar het retourventiel C. Staat die open?

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
het retourventiel heeft de installateur eerst dichtgedraaid en daarna weer helemaal open gezet... die moet toch helemaal open staan?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Je leidingwerk boven de verdeler kun je niet ontluchten, bij vervangen van de pomp kan hier heel goed een luchtbel inzitten welke voor obstructie zorgt.

Misschien als je alle overige radiatoren dichtdraait dat de cv pomp met veel moeite de lucht eruit kan krijgen, anders misschien toch een ontluchtingsmogelijkheid hierop aanbrengen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• jlardenoije
heb alle drie de slangen die de vloer in gaan ook afzonderlijk ontlucht... dus dat is het helaas ook niet...

• jlardenoije
Ha Dutchwing-> maar het probleem was al bij de oude pomp... (die denk ik helaas volgens mij helemaal niet stuk was want die draaide nog gewoon)...

• jlardenoije
denken jullie dat er een probleem in de verdeler zit of dat er een mogelijkheid is dat een van de leidingen onder de vloer verstopt zit??

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Als je alle groepen op 1 na dicht draait, wat gebeurt er dan?
En heb je een goede close-up foto van de bypass aub?

[Voor 30% gewijzigd door Microkid op 28-12-2022 12:10]

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
ga ik proberen

• jlardenoije
heb nu een van de slangen naar de vloer open gelaten en de andere 2 dicht gedraaid-> ik zie nu dat de aanvoer temp ( de onderste klok..;) stijgt van 24 graden naar...28 graden en de terugvoer stijgt van 22 naar 24 graden.... lijkt dus wel wat te doen....!!

• jlardenoije

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

dan testen met de volgende groep. Als ze alle 3 dit resultaat geven, dan testen met 2 groepen open.

[Voor 60% gewijzigd door Microkid op 28-12-2022 12:23]

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
met de linker en de middelste open dan zie ik de aanvoer temp direct weer zakken naar 22 graden

• jlardenoije

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Ik hink op 2 gedachten:
1) pomp van je CV staat te traag, dan komt er te weinig warm water bij je verdeler. Met 1 groep lukt het nog wel, maar met 3 groepen is er te weinig aanvoer en staat de pomp van de verdeler in het "luchtledige" te draaien.
2) Pomp van je verdeler staat te zacht en kan daardoor het water niet door de 3 groepen persen.

Mogelijk kan een vloerverwarming expert op het forum hier iets over roepen...

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije

• jlardenoije
dit zijn de opnames van de bypass-> het bovenste deel ( tot aan het zwarte ventiel) is mooi warm en net na het ventiel is de leiding koud ( dus ik denk eigenlijk dat die wel goed functioneert toch?)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Zet die bypas maar op 0,4 want 0,2 is wel erg weinig waardoor de kans groot is dat hij te snel open gaat en het warme water terug naar de ketel, een 2e optie is nog zet een aantal radiatoren dicht in huis en kijk wat er gebeurd, kans is aanwezig dat ze teveel water trekken(niet in balans).

[Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 12:40]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dat lijkt 0,2, dat is wel erg weinig, dan gaat de bypass al vrij snel open, waardoor het warme water meteen weer retour gaat. Je kan die proefondervindelijk eens flink hoger zetten.

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
Dank mr_evil08...

heb de bypass aangepast..

@ Microkid:
Ik hink op 2 gedachten:
1) pomp van je CV staat te traag, dan komt er te weinig warm water bij je verdeler. Met 1 groep lukt het nog wel, maar met 3 groepen is er te weinig aanvoer en staat de pomp van de verdeler in het "luchtledige" te draaien.-> dat zou denk ik wel kunnen... is er een manier om dit te testen? (zou het ook kunnen dat het probleem specifiek in een groep zit ? bv de middelste?

2) Pomp van je verdeler staat te zacht en kan daardoor het water niet door de 3 groepen persen.-> dit laatste is wel raar , toch? zit een gloednieuwe Grundfoss Alpha pomp op...die zou het toch moeten doen?

Mogelijk kan een vloerverwarming expert op het forum hier iets over roepen...

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Ook een moderne vloerverwarmingpomp kan je op meerdere standen instellen. Heb je een idee of de installateur daar destijds naar gekeken heeft?

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
toch is er ook nog iets dat mij opvalt ( en denk ik dus toch meer duidt op een centraal en de cv probleem) terwijl ik afwisselend de verschillende groepen open en dicht heb gezet (zoals hierboven omschreven) valt het mij op dat de temp van de aanvoer leiding nogal sterk varieert ( van heel heet zodat ik hem nog maar nauwelijks kan vast houden , tot maar lauw) zou dat niet meer een aanwijzing zijn dat de cv ketel te veel aan het pendelen is lid?

• mr_evil08
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:43:
Dank mr_evil08...

heb de bypass aangepast..

1) pomp van je CV staat te traag, dan komt er te weinig warm water bij je verdeler. Met 1 groep lukt het nog wel, maar met 3 groepen is er te weinig aanvoer en staat de pomp van de verdeler in het "luchtledige" te draaien.-> dat zou denk ik wel kunnen... is er een manier om dit te testen? (zou het ook kunnen dat het probleem specifiek in een groep zit ? bv de middelste?
Ga eerst eens kijken of het aan de ketelpomp ligt, draai wat radiatoren dicht en de bypass hoger, ligt het daar aan zul je direct resultaat zien.

2) Pomp van je verdeler staat te zacht en kan daardoor het water niet door de 3 groepen persen.-> dit laatste is wel raar , toch? zit een gloednieuwe Grundfoss Alpha pomp op...die zou het toch moeten doen?
Je vloerverwarmingspomp staat al hoog, 3c temp verschil houdt in dat de pomp te snel staat, doorgaans hoort het 5c tempverschil te zijn.
Waren er problemen met de vloerverwarmingspomp had je geen 3c tempverschil gehad maar 10c bijvoorbeeld.

De vloerverwarmingsverdeler krijgt onvoldoende warm water toegeleverd daar zit je probleem.
meter moet naar mintens 40c gaan dan warmt je vloer echt op.

Het is een LTV verdeler de vloerverwarmingsverdeler "trekt" geen CV water naar zich toe maar mengt alleen de vloer(bij sommige verdelers zit nog een mengklep maar die zie ik hier niet).

[Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2022 12:56]

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

@mr_evil08
installateur dacht eerst dat het de pomp was-> die is vervangen maar vloer blijft nog steeds koud;
. Ik ga er dus van uit dat er niets aan de CV gewijzigd is. De verdeler-pomp is wel veranderd.

[Voor 3% gewijzigd door Microkid op 28-12-2022 12:53]

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
heb de bypass op 0,4 gezet -> alle andere radiatoren ( op een na in huis) staan al dicht-> met 2 leidingen ( van de 3 ) naar de vloer open zakt de aanvoer temp naar 22 en is precies hetzelfde als de afvoertamp

• DutchWing
  • Niet online
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:06:
Ha Dutchwing-> maar het probleem was al bij de oude pomp... (die denk ik helaas volgens mij helemaal niet stuk was want die draaide nog gewoon)...
Het zou heel goed kunnen dat er al lucht in het leidingwerk zat.

Zoals het leidingwerk zit had gewoon op het hoogste punt een hand of automatische ontluchter moeten komen.

Het kan heel goed meerdere factoren zijn:
- Bypassventiel (AVDO) laat teveel water over de retour terug stromen. Dit kun je voelen.
- Pomp staat verkeerd ingesteld, https://www.heatnet.nl/start/handleiding-alpha2l.pdf
- Lucht in de aanvoer of retour hoofdleiding.
- Thermostaatkraan / regelthermostaat gangbaar maken, spindel/stifje kraan op en neer drukken eventueel paar tikken op geven met een tang zodat zitting klep (inwendige kraan) weer loskomt.
- Voetventiel staat nog dicht, heb je al gecontroleerd.
- Ballofix afsluiters staan nog dicht of niet goed open na vervangen pomp.
- Slangen zijn verstopt, maar dan is het probleem vaak geleidelijk ipv 1 op de andere dag.

[Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 28-12-2022 12:57]

• jlardenoije
aanvoerleiding (Centrale die naar de verdeler loopt) is nu helemaal koud...

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Doe eens een goede foto van je pomp? Welk merk en type is het? Als test kan je de pomp eens op max zetten.

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

DutchWing schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:54:
[...]
Het kan heel goed meerdere factoren zijn:
- Bypassventiel (AVDO) laat teveel water over de retour terug stromen. Dit kun je voelen.
Heeft hij nu op 0,4 gezet, zou dus geen probleem mogen zijn.
Mogelijk, ja
- Lucht in de aanvoer of retour hoofdleiding.
Met 1 groep werkt het wel, dus lucht lijkt me onwaarschijnlijk.
- Thermostaatkraan / regelthermostaat gangbaar maken, spindel/stifje kraan op en neer drukken eventueel paar tikken op geven met een tang zodat zitting klep (inwendige kraan) weer loskomt.
Met 1 groep werkt het, dus thermostaat lijkt te werken
- Voetventiel staat nog dicht, heb je al gecontroleerd.
check
- Slangen zijn verstopt, maar dan is het probleem vaak geleidelijk ipv 1 op de andere dag.
Aparte groepen doen het goed, dus verstopping is onwaarschijnlijk.

Komen we toch bij de pomp uit....

3000Wp zonnestroom

• mr_evil08
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:55:
aanvoerleiding (Centrale die naar de verdeler loopt) is nu helemaal koud...
Dat is vreemd, de aanvoerleiding zou juist heet moeten worden als in huis de radiatoren dicht staan, of je ketel staat op moment in anti-pendel beveiliging en moet je even wachten tot die weer start(kan 5 tot 15 minuten duren).

Ook al zou je de vloerverwarmingsverdeler pomp uitzetten dan zou alsnog de aanvoer temp wijzer omhoog moeten gaan en blijft retour koudt, ergens in je traject stroomt het water dus terug naar de ketel.

• jlardenoije
heb de pomp ingesteld op de door de fabrikant aangegeven stand... toch blijf ik mij verwonderen dat de aanvoerleiding het ene moment heel heet en een paar minuten later weer lauw of zelfs koud is ... dat kan toch niet ?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Je pomp staat nu in laaste druk (CP1). Je zou hem eens op hoogste druk kunnen zetten. CP2

3000Wp zonnestroom

• mr_evil08
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:01:
heb de pomp ingesteld op de door de fabrikant aangegeven stand... toch blijf ik mij verwonderen dat de aanvoerleiding het ene moment heel heet en een paar minuten later weer lauw of zelfs koud is ... dat kan toch niet ?
bypass klep want water kan niet zomaar verdampen onderweg...

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:01:
Is er op dat moment wel warmtevraag? Levert de CV warm water? Anders is er inderdaad geen aanvoer van warm water en pomp je alleen retourwater rond...

3000Wp zonnestroom

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:07
@jlardenoije
Hoe krijg je de lucht uit de aan- en afvoerleiding, dat kan een enorm probleem zijn voor de doorstroming.

• mr_evil08
Microkid schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:53:
@mr_evil08

[...]
. Ik ga er dus van uit dat er niets aan de CV gewijzigd is. De verdeler-pomp is wel veranderd.
Het blijft vreemd, ik heb hier vrijwel dezelfde vloerverwarmingsverdeler.
Hier heeft eens de stekker uit gelegen en aanvoertemp stond toen helemaal op 45c terwijl retour koud was, dik 15c verschil ineens.

Zijn pomp mengt wel goed want zie maar een verschil van 3c.

• jlardenoije
hmmm... begrijp het nog steeds niet; ook als ik maar een van de groepen open laat staan en de ander dicht zet dan daalt de aanvoer temp naar 24 graden ( terwijl de Ketel op zolder staat afgesteld op 85!!) en de afvoer temp staat open 22 ...
10 minuten later stijgt de aanvoer temp naar 27 a 28 graden en de afvoer naar 24...

betekent dit dat de aanvoer sterk wisselt toch? hoe zit dat met het anti pendel programma? hoe kan ik dat checken danwel veranderen?

• leonbong
Je hebt echt een lucht probleem in de aan- afvoerleiding van de verdeler, waardoor je gekke restricties hebt af en toe.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:58
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:09:
hmmm... begrijp het nog steeds niet; ook als ik maar een van de groepen open laat staan en de ander dicht zet dan daalt de aanvoer temp naar 24 graden ( terwijl de Ketel op zolder staat afgesteld op 85!!) en de afvoer temp staat open 22 ...
10 minuten later stijgt de aanvoer temp naar 27 a 28 graden en de afvoer naar 24...

betekent dit dat de aanvoer sterk wisselt toch? hoe zit dat met het anti pendel programma? hoe kan ik dat checken danwel veranderen?
Hoe warm is het momenteel in huis en op welke temperatuur heb je de kamerthermostaat staan?
Dit klinkt namelijk alsof de doeltemperatuur al bijna bereikt is en het systeem in de laaglast modus bezig is.

Welke ketel en kamerthermostaat heb je?

als voorbeeld, bij mij als de ruimte bijna op temperatuur is gaat de ketel maar 4x per uur aan (om de 15 minuten)

[Voor 6% gewijzigd door Puc van S. op 28-12-2022 13:14]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• jlardenoije
nu is de aanvoerleiding ook weer koud-> hoe kan ik de pomp van mijn CV ketel hoger afstellen en het anti pendel programma aanpassen ?

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:15
Puc van S. schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:13:
Dit klinkt namelijk alsof de doeltemperatuur al bijna bereikt is en het systeem in de laaglast modus bezig is.
grote kans dat dit je meetresultaten op dit moment aan het beïnvloeden is.

zet de thermostaat eens wat hoger

en als je weinig flow hebt zorg er ook voor dat er voldoende radiatoren open staan.

• mr_evil08
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:09:

Wanneer je meer groepen open zet neemt het afgifte toe en moet je ketel meer warm water leveren, dat gebeurd onvoldoende omdat ergens in je traject teveel warm water terug naar de ketel gaat, dat kan door radiatoren komen maar ook door een bypass, CV pomp afstellen/niet goed kan ook maar daarom vroeg ik zet wat radiatoren dicht dan moet er meer warmwater bij de vloerverwarmingsverdeler komen.

Anti-pendel programma grijpt in wanneer zijn aanvoer/retour temp van in jouw ingestelde 85 graden wordt bereikt, de ketel gaat dan in rust stand en start pas na x minuten opnieuw.

Dus in jouw CV traject komt het warmwater niet aan bij de verdeler.

• mlo
mr_evil08 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:
[...]

Wanneer je meer groepen open zet neemt het afgifte toe en moet je ketel meer warm water leveren, dat gebeurd onvoldoende omdat ergens in je traject teveel warm water terug naar de ketel gaat, dat kan door radiatoren komen maar ook door een bypass, CV pomp afstellen/niet goed kan ook maar daarom vroeg ik zet wat radiatoren dicht dan moet er meer warmwater bij de vloerverwarmingsverdeler komen.

Anti-pendel programma grijpt in wanneer zijn aanvoer/retour temp van in jouw ingestelde 85 graden wordt bereikt, de ketel gaat dan in rust stand en start pas na x minuten opnieuw.

Dus in jouw CV traject komt het warmwater niet aan bij de verdeler.
zonder te weten wat de retour temperatuur is, de ingestelde cv temperatuur en de huidige ruimte temperatuur is het niet te bepalen of de CV nu in anti-pendel zit of in low load modus

• mr_evil08
mlo schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:21:
[...]

zonder te weten wat de retour temperatuur is, de ingestelde cv temperatuur en de huidige ruimte temperatuur is het niet te bepalen of de CV nu in anti-pendel zit of in low load modus
Als het water te koud wordt gaat de ketel weer naar een hoger stap.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is de modulerende thermonstaat in de woonkamer, als hij zegt de ruimtetemp is bijna bereikt zal de ketel nooit meer 85 graden aanmaken, dan moet je de thermonstaat een slinger geven inderdaad.

• jlardenoije
heb een weersafhankelijk thermostaat ( die hangt dus in op zolder naast de cv) die staat op nachtstand 14,5 en dagstand 23 graden) heb een radiator in de woonkamer aan staan ; cv is een Nefit toplint aquapower CW6
kan het zijn dat teveel radiatoren dicht staan ? ik heb namelijk toen mijn energierekening te veel opliep de vloerverwarmingen in de beide badkamers dicht gedraaid... zou dat nog kunnen betekenen dat deze vrij sterke cv ketel ( 12 jaar oud weliswaar, draait op 40 kWh) te weinig koud water terug gevoerd krijgt en dan dus af slaat?

• leonbong
Dat kan, echter met de hier beschikbare informatie is dat niet te bepalen.

• mlo
weke temperatuur meet de thermostaat nu?

• jlardenoije
15,5 graden

• jlardenoije
op de topline cv ketel geeftbv het display een radiatortje met n37 graden loopt wel terug terwijl ik er naar kijk van 42 naar nu 34

• jlardenoije
druk van 1,6 bar

• mlo
is het alleen WAR of WAR + ruimte temperatuur correctie?

• jlardenoije
vanmorgen toen ik langs de ketel liep gaf ie op display echter soms ook wel retour tempo van 70 aan

• mlo
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:38:
kan het zijn dat teveel radiatoren dicht staan ? ik heb namelijk toen mijn energierekening te veel opliep de vloerverwarmingen in de beide badkamers dicht gedraaid...
Als dit ook het moment is dat de problemen begonnen dan zou ik ze weer open zetten ;-)

• jlardenoije
als ik de i indruk op de ketel geeft ie de volgende info:
85 graden max
60 graden tap
0A
P1,6 bar
30,5 Graden
0,0 tap ( gebruik nu ook geen water)
63graden Setp
8,8 graden buiten
0,0 uA
0% mod
50 %mod

ziet iemand hier iets vreemds aan deze afstelling?

• jlardenoije
weet niet of het WAR is if war met ruimte temp correctie

• jlardenoije
terwijl ik nu voor de cv zit zie ik op de display nu weer een radiator met een vlammetje en 69 graden

• jlardenoije
paar minuten later gaat op de display het vlammetje weer uit en (radiator nog wel zichtbaar) en zakt de temp weer naar 36 graden

• DutchWing
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:58:
[...]

Heeft hij nu op 0,4 gezet, zou dus geen probleem mogen zijn.
Gewoon voelen/meten dan weet je het zeker, ergens vanuit gaan is killing.
Met 1 groep werkt het wel, dus lucht lijkt me onwaarschijnlijk.
Vaak zat meegemaakt dat lucht gewoon de oorzaak is, lucht kan echt vreemde dingen doen.
Met 1 groep werkt het, dus thermostaat lijkt te werken
Met 1 groep hoef je ook minder warm water toe te voeren, dus hierin kun je ook de mist ingaan.
Aparte groepen doen het goed, dus verstopping is onwaarschijnlijk.
Verstopping lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

• jlardenoije
heb nu de meeste radiatoren in huis weer open gezet ( in woonkamer op 20,5) in hal op 18 en beide badkamers op stand 2 ( was voorheen een aangename temp in badkamer) als ik het goed begrijp komt er nu dermate lage temp terug naar de cv dat de ketel nu een tijd lang moet blijven branden om alle ruimtes ( en hopelijk ook de keuken) van temp te voorzien....heb een leiding van de keuken vloerverwarming open gezet... nu temp van aanvoer loopt nu wel iets op van 22 naar 25 gr

• mlo
als dit nu wel een goed blijft gaan was het waarschijnlijk anti-pendel

kan je daarna ook de andere groepen van de keuken openzetten en wellicht is het probleem dan ook opgelost ;-)

• jlardenoije
nu ik naast de eerst leiding onder de keuken vloer ook de tweede leiding open zet zakt de aanvoer temp op de verdeler van 26 naar 24 gr ... is dat niet eigenlijk veel te laag aangezien de. CV. ketel. staat ingesteld op 85 graden...?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Heb je de pomp al harder gezet? En je kan de CV prima terugzetten naar 65, zoals al vaker gemeld hier.

3000Wp zonnestroom

• jlardenoije
heb de pomp van de verdeler idd op de meest rechtse stand ( dus de krachtigste ) gezet... daarnaast alle radiatoren in rest van huis open gezet... vooralsnog geen effect ... heb nog wel even de temp van de CV ketel zo laten staan om niet meteen alles te veranderen...

• mlo
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:36:
nu ik naast de eerst leiding onder de keuken vloer ook de tweede leiding open zet zakt de aanvoer temp op de verdeler van 26 naar 24 gr ... is dat niet eigenlijk veel te laag aangezien de. CV. ketel. staat ingesteld op 85 graden...?
volgens mij trekt dit vanzelf bij als ie een tijdje heeft rond gedraaid. Aanvoer wordt nu met kouder water gemengd ipv bij alleen de groep waarvan het water al een tijdje is bijgemengd

• jlardenoije
dus even afwachten bedoel je mlo?

• mlo
dat zou mijn advies zijn

• mlo
Microkid schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:39:
Heb je de pomp al harder gezet? En je kan de CV prima terugzetten naar 65, zoals al vaker gemeld hier.
nadeel van de pomp harder zetten is dat de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming lager wordt --> er wordt meer koud water gemengd.

Ik heb daarom de pomp juist op een lagere stand staan om de aanvoer temperatuur de vloer in hoger te hebben. Dat ook omdat ik een HT vloerverdeler heb en de CV op lage temperatuur aan het stoken ben <45 graden

[Voor 9% gewijzigd door mlo op 28-12-2022 14:50]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het lijkt erop dat je in de aan- en afvoer een kogelkraan hebt zitten. De foto is net niet scherp genoeg, bij het wisselen van de pomp zijn die mogelijk dicht gezet en niet (goed) opengezet?

Als je lucht in de aan- en afvoer hebt zitten kun je ook (voorzichtig!) een koppeling losdraaien zodat hij een beetje begint te lekken. Verre van ideaal, maar dan kun je het uitsluiten.

• mlo
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:36:
wat is je aanvoertemperatuur vanuit de CV naar de verdeler? Ik verwacht met een WAR regeling niet dat je met de huidige buitentemperaturen op max temperatuur van 85 graden zit...

• jlardenoije
@the GostInc, dat hebben we al gedaan....@mlo : hij staat ingesteld op 85 graden-> op de display van de cv staat een radiator met daarbij de temp van 60 graden -> dat betekent toch de retour temp die de ketel meet bij terugkomst in de ketel?

• mlo
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:45:
@the GostInc, dat hebben we al gedaan....@mlo : hij staat ingesteld op 85 graden-> op de display van de cv staat een radiator met daarbij de temp van 60 graden -> dat betekent toch de retour temp die de ketel meet bij terugkomst in de ketel?
volgens mij juist de CV aanvoer temperatuur

• mlo
loopt de vloerverdeler aanvoer temperatuur al op?
Als de CV continue 60 graden of meer heeft geleverd zou ik nu wel een hogere temperatuur verwachten vanuit de vloerverdeler

[Voor 56% gewijzigd door mlo op 28-12-2022 15:52]

• jlardenoije
helaas niet; blijft na een uur alle radiatoren open te hebben staan op een schamele 22 graden

• jlardenoije
met nog steeds koude aan en koude afvoer temp op de verdeler ( nu is de aanvoerleiding wel continue heel warm)

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:13
Misschien al gemeld, check ook even of de verdeler waterpas staat.
denk toch dat het lucht is. 9 van de 10 x het geval. en heb je de verdeler ook ontlucht!
plaats ook flometers in de 3 groepen, kun je ook beter inregelen.

ook zitten er drie afsluiters in de aanvoerslangen, kijk ook even of die helemaal open staan.

[Voor 17% gewijzigd door m4ni4k-4live op 28-12-2022 16:48]

• jlardenoije
dank! de verdeler staat er al 12 jaar en heeft de afgelopen jaren prima gefunctioneerd
heb zowel de verdeler al ontlucht als ook de aan en afvoer ( althans dat heeft de installateur gedaan)

laatste uur is de aanvoerleiding die de verdeler ingaat wel hele tijd heet maar de slang die de vloer in gaat ( die is weliswaar niet van rvs maar een soort rubber leiding) die is helemaal niet warm...

• DutchWing
  • Niet online
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:52:
dank! de verdeler staat er al 12 jaar en heeft de afgelopen jaren prima gefunctioneerd
heb zowel de verdeler al ontlucht als ook de aan en afvoer ( althans dat heeft de installateur gedaan)

laatste uur is de aanvoerleiding die de verdeler ingaat wel hele tijd heet maar de slang die de vloer in gaat ( die is weliswaar niet van rvs maar een soort rubber leiding) die is helemaal niet warm...
Op hoeveel staat de thermostaatknop, zet deze eens op 5 of 50 (merk afhankelijk). Wat gebeurd er dan?

De meest voor de hand liggende oorzaak als er niks is gewijzigd is gewoon:
- Lucht.
- Thermostaatkraan binnenwerk staat vast.

YouTube: HOW TO - Hoe een thermostatische kraan deblokkeren | ENGIE

[Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 28-12-2022 17:44]

• jlardenoije
Heb de thermostaatknop al meerdere keren aangepast; levert helaas niet het gewenste resultaat…de thermostaatkraan is gloednieuw dus dat lijkt minder waarschijnlijk…
@DutchWing -) hoe kan er lucht zitten in de verdeler als ik alle leidingen die naar de vloer lopen afzonderlijk heb ontlucht?!? Begrijp het helaas nog niet…

• DutchWing
  • Niet online
jlardenoije schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:44:
Heb de thermostaatknop al meerdere keren aangepast; levert helaas niet het gewenste resultaat…de thermostaatkraan is gloednieuw dus dat lijkt minder waarschijnlijk…
@DutchWing -) hoe kan er lucht zitten in de verdeler als ik alle leidingen die naar de vloer lopen afzonderlijk heb ontlucht?!? Begrijp het helaas nog niet…
Dan geloof ik niet dat de thermostaatkraan vast staat. Is dit een dubbele instelbare thermostaatkraan? Haal anders even de knop eraf en maak een foto van de kraan zonder knop.

Hier zou eventueel lucht kunnen blijven hangen:

[Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 28-12-2022 20:15]

• Thermotec
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-01 22:02
Een nieuw jaar en nieuwe kansen😉 . Is je vloerverwarming nu goed op temperatuur?

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Is de ketel een uitvoering met boiler. Dan eens controleren of de 3 wegklep nog goed werkt. De klachten die je hebt kunnen ook daar door komen. Bij een niet goed werkende 3 weg klep sta je bij verwarmingsvraag dan de boiler en c.v te gelijk op te warmen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee