Scherm gaat af en toe uit voor 1sec

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hoe komt dit? Wat kan ik checken om tot een fix te komen?

Mijn scherm gaat elk uur ofzo, uit voor ongeveer 1 seconde. Niet exact 1 uur, niet exact 1 seconde. Zo voelt het gewoon. Dit is vandaag begonnen. Gisteren nog niet.

Enige wat er in de tussentijd is gebeurd, is dat de computer in de nacht aan is blijven staan, met het scherm uit. Windows vindt dan dat het scherm ontkoppeld wordt (krijgt zo'n "apparaat ontkoppeld" deuntje), omdat dat blijkbaar handig is ofzo. Het scherm zit (en zat altijd al) op DP aangesloten; HDMI was iets mee (geen HDR of geen iets anders, het werkte iig niet optimaal).

Mijn tweede scherm, wel op HDMI aangesloten, blijft tijdens deze uitvallen gewoon aan. Ik krijg tijdens de uitvallen geen "apparaat ontkoppeld" deuntje, en m'n desktop wordt ook niet verneukt door het opeens ontbreken van een scherm, want die ontbreekt niet opeens (alleen als ik em écht uitzet).

Updates, drivers, en firmware (if any) is in de tussentijd hetzelfde gebleven.

Ik kan wel wat specs erbij zetten, maar die zijn vgs mij niet relevant. Het voelt heeeeeel erg als een softwareprobleem.

- GPU: RTX 2080, drivers up-to-date
- Scherm: uitvoering: LG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart
- Windows 10 22H2 up-to-date

Geen idee wat verder nog. Vraag vooral als je meer moet weten ;)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als ik dat heb zit meestal een kabeltje niet goed vast (video of stroom). Ik werk regelmatig op andere monitoren met mijn pc. Aan beiden kanten alle kabels eens goed aandrukken.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 28-12-2022 08:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, inderdaad sowieso de kabels even aanduwen.

Kun je het reproduceren met een andere PC of met andere schermen?
Als je die tijdelijk wisselt kun je wellicht het e.e.a uitsluiten?

Een laatste optie is ook om het deuntje voor ontkoppelen van een apparaat uit te zetten (;
Of de PC in zijn geheel uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:50
Met een usb-c -> hdmi verloopstukje, die niet helemaal 100% meer is, heb ik hetzelfde gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Typische Heisenbug. Zodra je het probleem meldt, is het weg :? (ja dat duurt ff om te concluderen, omdat het maar zo sporadisch is)

Ik weet dus ook niet wat het nou is (of was). Wel had ik toevallig vandaag weer zo'n geval, maar dan met een andere monitor met een andere kabel op een andere computer. Kortom, een andere locatie :) maar wel qua software en drivers zo goed als hetzelfde.

FuaZe: Het deuntje voor apparaat ontkoppelen krijg (of kreeg?..) ik juist *niet*. Het beeld gaat heel even op zwart, en frankly, dat is veel irritanter dan een plingeltje.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:14
Mijn monitor begon dit te doen toen hij kapot begon te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

geen extra dingen via de usb aangesloten toevallig ? mijn vr headset bijvoorbeeld wil wel eens de monitor laten knipperen nadat ik de automatisch startende mixed reality app sluit.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik denk echt niet dat de monitor kapot begint te gaan in mijn geval. Ik ken dat soort knipperen wel, en dat is echt een ander soort geknipper. Veel willekeuriger. In mijn geval is het beeld elke keer precies even lang zwart.

USB staat er toch los van? Of bedoel je de hub die in de monitor zit? Want die gebruik ik niet.

[ Voor 13% gewijzigd door _Thanatos_ op 09-01-2023 14:22 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:14
Het is natuurlijk niet zo dat elke monitor op dezelfde manier kapot gaat. En dat geeft dan natuurlijk ook andere symptomen.

Aan de datums te zien wanneer de monitor voor het eerst verkocht is, nu heb je waarschijnlijk nog garantie.

Controleren of hij het met een andere input ook doet, zo ja zou ik hem zo snel mogelijk voor garantie terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Hebben de 2 schermen verschillende refreshrates?

zet het scherm eens op een lagere refresh rate, blijft het dan uit?
bv 120hrz..?

[ Voor 24% gewijzigd door SAiN ONeZ op 09-01-2023 14:39 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ze staan beide op 60fps, maar *exact* hetzelfde kunnen ze niet.

De ene staat op 60.000 en de ander op 59.994 (er is voor die geen optie 60.000). Dit is op een van de pc's waar ik dit probleem heb.

Op de andere pc kan ik wel proberen om ze exact gelijk te zetten, maar daar heb ik dit problem al dagen niet meer gehad :? dus het is lastig om te zeggen of dat het gaat oplossen.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-05 21:10
_Thanatos_ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 04:12:
.................. Het voelt heeeeeel erg als een softwareprobleem.
Ik herken je probleem. Al een jaar of 5,6. Maar ik heb geen andere oplossing dan er mee te leren leven...... het is hinderlijk maar vrij onschuldig. Ik kon wel arts zijn. Haha.

Ik kan je wel wat "bevindingen" aanreiken:

Het treedt bij mij uitsluitend op binnen een multimonitor configuratie. Daar heb ik er meerdere van. Het betreft dan steeds dezelfde monitor binnen die configuratie. Bij meerdere merken typen monitors. Zowel een AOC als een Dell zijn getroffen.
Het treedt op bij meerdere merken/typen grafische adapters. Bij een Radeon R7-200, een GTX1660TI en binnen een Ryzen 7 5700G systeem.
Bij zowel een DP als een DVI verbinding. Niet bij een HDMI verbinding. Toeval kan ik bij het laatste echter nog niet uitsluiten. Vaak genoeg heb ik kabels vervangen door een nog onverdacht exemplaar. Ik merkte geen verbetering. Of ik heb toevallig heel veel "rotte" kabels in huis....
Nog nooit betrof het de monitor die als hoofdmonitor stond ingesteld. Maar ook hier kan ik toeval niet uitsluiten.

Bij zowel W7 als W10. Nu heb ik niet al te veel kaas gegeten van de achtergrond van de ontwikkeling van de Windows software.Interessant zou zijn om te weten of de Windows bureaublad software (waar de kern van het probleem schuilt, denk ik) bij W10 helemaal opnieuw van de grond af aan opgezet is of dat er is voortgebouwd op een oudere kernel.

Interessant topic! Ik blijf het graag volgen in de hoop op een "oplossing".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 12:32
Ik had dit probleem wanneer mijn telefoon aan het opladen was. De USB-C kabel zat vast de HDMI kabel. Wanneer hier dus veel stroom overheenging verloor de monitor wel eens een seconde signaal en ging in slaapstand.

Wellicht heb je er wat aan. Succes!

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
@OttiglioM Wat jij allemaal niet hebt, heb ik juist wel :)

Bij mij doet het probleem zich voor op DP en HDMI, en zowel op de primaire als de secondaire monitor. Beide zijn in mijn geval van LG, maar dat kan uiteraard toeval zijn.

Wat bij wellicht een gemene deler is, is hoe goed we *kunnen* letten op de kwaliteit van een kabel. Als je LTT volgt, dan herinner je misschien een stukje waarin ze HDMI kabels aan het testen gingen, en de meeste waren om te janken. Ook de prijs is totaal geen indicatie voor kwaliteit. Zelfs "gold plated" en sleeving is allemaal quatsch. Zal voor DP dan ook wel gelden, gezien het signaal elektrisch gezien bijna hetzelfde is. Lang verhaal kort: er is geen betrouwbare indicator voor een consument waaraan de kwaliteit van een kabel af te lezen is.

Maarja, het kan aan zoveel andere dingen liggen nog... Was er maar manier een manier om het te diagnosen.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12

GHR

Bij mij doet het probleem zich ook voor met een windows 10 computer en 2 Eizo CS 2731 schermen. Videokaart is een Asus Turbo Geforce RTX 2060, Moerderbord Asus Z390-A, SSD Samsung 970 Evo 2TB, en intel i7-9700.

Het is altijd hetzelfde scherm wat dit heeft. Ik werk hele dagen met de computer en het probleem doet zich enkele malen per dag voor. Geen idee waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-05 21:10
GHR schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:52:
Het is altijd hetzelfde scherm wat dit heeft.
En staat dit scherm bij jou ingesteld als primair- of als secundair scherm?

@_Thanatos_ Indien het een kabelprobleem zou betreffen dan is het wel een bijzonder eigenwijs/eenduidig probleem. In ieder geval leidt dit kabelprobleem bij mij dan nooit tot een (kortdurende) fysieke uitval van het betreffende scherm

Fysieke uitval: Indien ik onbedoeld de aan/uit knop van een actieve monitor aanraak en het scherm daarmee dus uitzet, dan reageert Windows daar doorgaans op door alle actieve vensters in het betreffende scherm over te zetten naar het als zodanig ingestelde hoofdscherm. Indien het scherm vervolgens weer ingeschakeld wordt dan moet ik al die vensters weer handmatig terugplaatsen.

Totdat het tegendeel bewezen is houd ik het op een zeldzaam optredende bug in het Windows multimonitor management..... Het lijkt erop dat de uitgelezen informatie van het videogeheugen voor het desbetreffende scherm ergens kortdurend geblokkeerd wordt en het scherm niet meer bereikt. Geen informatie is dus helemaal zwart, Terwijl alle fysieke verbindingen verder allemaal in orde zijn zodat de Windows software geen schermuitval detecteert.

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 13-01-2023 11:01 . Reden: schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12

GHR

OttiglioM schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:58:
[...]

En staat dit scherm bij jou ingesteld als primair- of als secundair scherm?
Secundair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op het werk heb ik dit met een scherm als ik met Chrome naar Spotify ga. Dan gaat het scherm niet uit, maar het wordt wel even volledig zwart.
Duurde bij mij ook even voordat het kwartje viel dat dit geen hardware probleem was; zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1