2 schakeldraden installatie dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCampo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-01-2023
Mijn vraag

Beste Tweakers,

Hier een vraag mbt installatie electra. Zelf niet heel erg handig. Wie kan mij helpen.

Nieuw huis gekocht. In badkamer dimmer die niet goed werkt. Totaal 7 spots met twee schakeldraden die ieder een deel van de spots bedienen. Bij draaien dimt alleen een deel, het andere deel gaat alleen aan/uit. Daarnaast blijft een deel van de spots constant aan staan. Begrijp er niks van. Zijn allen dimbare LEDs. Bosch Jaeger 6523 U101. Uiteindelijk doel: beide werkend op één dimmer aansluiten. Kan dat?

Alvast dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zFvCbZVqtLt31MBsPwYdDMd6Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gscAvGtZFBrFA3RbBjkG5L2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPAUdYK-UyTHyLlq7JS7Og4C-MQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uWjNnRTl8AeJXpIVY9e0j9n.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lasdopje en een stukje schakeldraad..

stukje draad in het contact van de dimmer welke wel dimt.. dopje er op en daar de 2 schakeldraden in.
en iets minder lang aanstrippen bij je dimmer ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
die dimmer op de foto is niet voor led geschikt lijkt me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-06 21:43
Waarom zit daar een draad die van kleur verschiet als hij uit de doos komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

significant schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:57:
Waarom zit daar een draad die van kleur verschiet als hij uit de doos komt?
Een blauwe draad (nul, zou je zeggen) die de laatste ~ 10 cm bruin is geverfd (dus toch fase?). _O-

Dit is het aansluitschema van de dimmer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyKS-xgHCCvLTPCyaFdPWANJV-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iYww4WkB7RZkCYueId8qQ8kU.png?f=fotoalbum_large

Dus de twee uitgaande pijltjes zijn voor een hotelschakeling, de aansluiting met golfje is voor de dimfunctie.

[ Voor 48% gewijzigd door CodeCaster op 27-12-2022 23:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
CodeCaster schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:59:
[...]

Een blauwe draad (nul, zou je zeggen) die de laatste ~ 10 cm bruin is geverfd (dus toch fase?). _O-
of de bruine draad was niet voorhanden en hebben ze blauw gebruikt en daarna bruin gekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Toerq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:04:
[...]

of de bruine draad was niet voorhanden en hebben ze blauw gebruikt en daarna bruin gekleurd.
Dat lijkt me ook, maar is dat handig?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:06:
[...]

Dat lijkt me ook, maar is dat handig?
nee.. maar goed ze hebben nog een poging gedaan in elk geval.. hopelijk hebben ze het aan de andere kant ook gemarkeerd ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28
AlexanderCampo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:41:
Bij draaien dimt alleen een deel, het andere deel gaat alleen aan/uit. Daarnaast blijft een deel van de spots constant aan staan.
Als het goed is zou je alle spots met de dimknop wel moeten kunnen uitschakelen. Een deel door de knop helemaal linksom te draaien (tot de 'klik'), een deel door de knop in te drukken.

Als dat klopt dan moet je er met de reactie van @SMSfreakie komen.

Als een deel van de spots echt constant aanblijft (is dat dan een 3e deel?) is er meer aan de hand en hoop ik dat je de centraaldoos nog kunt bereiken...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:08:
[...]

Als het goed is zou je alle spots met de dimknop wel moeten kunnen uitschakelen. Een deel door de knop helemaal linksom te draaien (tot de 'klik'), een deel door de knop in te drukken.

Als dat klopt dan moet je er met de reactie van @SMSfreakie komen.

Als een deel van de spots echt constant aanblijft (is dat dan een 3e deel?) is er meer aan de hand en hoop ik dat je de centraaldoos nog kunt bereiken...
Zit die dan niet verkeerd aangesloten. heb er niet veel verstand van maar een draad zit op een uitgaande pijl en de andere op de dimbare kant ? is sowieso geen led dimmer lijkt me. op de foto zie ik deze https://www.amazon.nl/Bus...inzet-U-101/dp/B000ONP75Q

[ Voor 9% gewijzigd door Toerq op 27-12-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Toerq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:10:
[...]

Zit die dan niet verkeerd aangesloten. heb er niet veel verstand van maar een draad zit op een uitgaande pijl en de andere op de dimbare kant ?
De fase zit op de ingang, 1 schakeldraad zit op de geschakelde uitgang, de andere schakeldraad zit op de gedimde uitgang. Dat is op zich prima, als het doel is om een deel te schakelen en een deel te dimmen.
is sowieso geen led dimmer lijkt me
Niet specifiek, nee. Maar dat is geen garantie dat het niet kan gaan werken... Zeker met meerdere LED-lampen parallel haal je de minimale belasting wel, als het dan goed dimt zonder gebrom of geflikker kan het prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:14:
[...]

De fase zit op de ingang, 1 schakeldraad zit op de geschakelde uitgang, de andere schakeldraad zit op de gedimde uitgang. Dat is op zich prima, als het doel is om een deel te schakelen en een deel te dimmen.

[...]

Niet specifiek, nee. Maar dat is geen garantie dat het niet kan gaan werken... Zeker met meerdere LED-lampen parallel haal je de minimale belasting wel, als het dan goed dimt zonder gebrom of geflikker kan het prima werken.
dacht al zoiets maar ts zijn doel is om alles te dimmen, dan zou die ene bij de andere moeten toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:41
Het is geen specifieke LED dimmer want dan staat dat erop bij Buschjager. Ik heb zelf ook best een tijd een niet specifieke leddimmer erop gehad, maar doordat er voldoende vermogen werd afgenomen door de trafo werkte het wel. Toen ging er een deel af en begon de boel te knipperen (Dat is hetgeen je merkt meestal als je geen goede dimmer gebruikt). Opgelost met een BJ leddimmer.

2 zwarte draden is normaliter omdat je een wisselschakeling hebt met een schakelaar op een andere plek. Mits alles natuurlijk goed is aangesloten in je centraaldoos zoals reeds genoemd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Toerq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:16:
[...]

dacht al zoiets maar ts zijn doel is om alles te dimmen, dan zou die ene bij de andere moeten toch.
Precies.

Maar de oplossing daarvoor stond dus al in de allereerste reply hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:41
Het toevallig nog een dimmer liggen, maar dat is dus wel een echte led dimmer. Zie dat de aansluitingen anders zijn, maar voor wat het waard is; hier het aansluitschema van deze. Mijn vorige dimmer kon je niet eens tot nul draaien volgens mij, dus ik wist zelf eigenlijk niet eens dat je ze ook anders kon aansluiten. Ik heb overal een hotelschakeling uit schema 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmLum0DrtVryi2vh_an4iNEWGds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1FC8UFg0anlW96inciwvz55.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 27-12-2022 23:30 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCampo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-01-2023
Thanks allen voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag.
Pagina: 1