Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:42
Ik fotografeer de laatste jaren vooral veel met de telefoon. Nu is dit niet per se beste kwaliteit, maar wel makkelijk. Zeker aangezien je de dSLR en lenzen niet mee hoeft te sjouwen. Ik heb mezelf daarom pas getrakteerd op een Pixel 7 Pro, die qua foto's erg goed uit vele testen komt. Ik heb hem ondertussen twee weken, maar zojuist viel me bij het schoonvegen van het cameraglas op dat een stofje niet wegging. Blijkt dat het stofje aan de binnenkant van het glas zit. Precies in de opening van de hoofdcamera. Om eerlijk te zijn baal ik er wel wat van.
Ik vraag me af of dit een probleem is. 1) het is me nog niet echt opgevallen in foto's. 2) op de lenzen van de dSLR zit ook regelmatig stof, daar zie je ook niks van. Echter, in dit geval zijn de afstanden tussen sensor en glas natuurlijk wel anders, en vraag me daarom af of het hier ook geen probleem is. Ben heel benieuwd naar jullie professionele mening voordat ik het retourproces in ga met de telefoon. Verder is ie namelijk helemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag8Kcl6Tu4m9HY8I0vOEYDiC0ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIgvSVgLHR1TniSSpyUFfip8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJM4ingZBDf9G8CvApo1cvjQvYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAErlzcNP4YH2i9B7bcU678g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 27-12-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:42
Ik heb op mijn huidige Pixel (3A) precies op die plek een krasje op de lens van ongeveer 4mm. Nooit teruggezien op de foto's en ik gebruik dat toestel al sinds de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:32
Het lijkt er sowieso op dat het stofje niet voor de lens zit, al kan het natuurlijk nog verplaatsen. Persoonlijk zou ik me hier niet heel druk om maken en verwacht ik dat je er niets van gaat zien. Maar je kan natuurlijk wat foto's van een egale achtergrond maken om te kijken of je iets ziet.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wormaap schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:39:
Het lijkt er sowieso op dat het stofje niet voor de lens zit, al kan het natuurlijk nog verplaatsen. Persoonlijk zou ik me hier niet heel druk om maken en verwacht ik dat je er niets van gaat zien. Maar je kan natuurlijk wat foto's van een egale achtergrond maken om te kijken of je iets ziet.
Ik had een papiertje in de vorm van een naald geknipt en met de punt op de plek van het stofje geplakt. Het bevindt zich idd aan de rand. Voor nu lijkt het niet zichtbaar op foto's.

Of het zich gaat verplaatsen weet je niet. Zou het dan wel problematisch kunnen worden?

Is er een manier om het stofje zelf verder aan de kant te schuiven? Dmv een statische doek ofzo? Had al even geprobeerd te wrijven met een microvezeldoek maar dat deed niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
zunrob schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:50:
[...]

Ik had een papiertje in de vorm van een naald geknipt en met de punt op de plek van het stofje geplakt. Het bevindt zich idd aan de rand. Voor nu lijkt het niet zichtbaar op foto's.

Of het zich gaat verplaatsen weet je niet. Zou het dan wel problematisch kunnen worden?

Is er een manier om het stofje zelf verder aan de kant te schuiven? Dmv een statische doek ofzo? Had al even geprobeerd te wrijven met een microvezeldoek maar dat deed niks.
Plak je papiertje voor de grap eens (voorzichtig) midden op de lens en kijk of je dat op foto's ziet. Ik verwacht dat je ook daar helemaal niets van merkt :) Maak vooral ook wat foto's op de minimale scherpstelafstand van de camera. Dat is immers wanneer de focus het dichtst bij het stofje ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wormaap schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:57:
[...]

Plak je papiertje voor de grap eens (voorzichtig) midden op de lens en kijk of je dat op foto's ziet. Ik verwacht dat je ook daar helemaal niets van merkt :) Maak vooral ook wat foto's op de minimale scherpstelafstand van de camera. Dat is immers wanneer de focus het dichtst bij het stofje ligt.
Leuk dat je het zegt! Dat had ik idd al geprobeerd, maar dan met een tandenstoker. Zo lang je het niet beweegt zie je het nauwelijks. Details zijn er nog gewoon, maar je mist wel wat licht op de plaats waar de tandenstoker zit. Een grote, donkerder vlek dus, maar vooral bij beweging zichtbaar. Scherpstelafstand is helaas lastiger te manipuleren met een effen ondergrond.

Edit: @Wormaap. Het meest uniforme dat ik kan vinden is een grote witte envelop. Houd ik de camera op minimale scherpstelafstand zie je de structuur van het papier en valt dus eventuele oneffenheid weg. Daarom ben ik voorbij dat punt gegaan (telefoon dichterbij papier). Zie hieronder. Stofje bevindt zich aan de linker onderkant van de lens. Ik zie niet direct iets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpHfIgvLEcdYFHWuXRWoTyWrRa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmfetPqdgLYGyUMiV3nBI47c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door zunrob op 28-12-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Het probleem met op deze manier testen is dat je nu niet weet waar de lens scherpgesteld is. Als de focus naar oneindig geschoten is, dan is iets dat op/voor de lens zit zo ver out of focus dat je het nooit gaat zien. Dus ik zou toch ook nog eens testen op MFD. Als er iets te zien is, dan zie je het ook wel tussen de papierstructuur.

100% zekerheid dat je er niets van gaat merken is natuurlijk nooit te geven, dus de grote vraag is vooral of het risico dat je er misschien ooit eventueel met een kleine kans last van gaat krijgen irritanter is dan het retourproces of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb nog wat foto's gemaakt. Twee foto's zijn gemaakt van een kastdeur (focus op een stofje in het midden van de foto) andere twee foto's van een papier. Minimale focus, scherpgesteld op het oppervlak.
https://drive.google.com/...hIq-5KzjxIQARwfoEzQCqrzEC
Minimale scherpstelafstand is trouwens wel een paar cm, dus idd relatief ver voorbij het glas. Foto's in originele resolutie, benieuwd of jij iets ziet.

P.S.: heb niet al te veel mijn best gedaan het licht uniform te krijgen. Zo een telefoon vangt al snel wat licht weg.

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 28-12-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Op je foto's zie ik zo snel ook niks bijzonders, maar zoals gezegd is dat natuurlijk nooit een garantie dat het in de toekomst niet tot problemen gaat leiden. Uiteindelijk ben jij de enige die de afweging kan maken of je hem hiervoor terug wil sturen of niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Heel je post is eigenlijk samen te vatten tot dit:
Ik vraag me af of dit een probleem is. 1) het is me nog niet echt opgevallen in foto's.
1. Je ziet het niet, dus het is geen probleem.
2. Het stipje zit niet echt voor je lens, dus het is geen probleem.
3. Zelfs al zou het wel voor je lens zitten (wat het niet zit), door de manier waarop lenzen werken zie je het toch niet, want het is te klein, dus het is geen probleem.

Conclusie lijkt me duidelijk: het is geen probleem ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:40
Even een beetje context (met wat grotere lenzen... maar toch):
https://www.lensrentals.c...tches-affect-your-images/
https://www.lensrentals.c.../front-element-scratches/
https://kosmofoto.com/201...ent-affect-your-pictures/

Je kan de situatie met je telefoon ook simpelweg zien als een kwaliteits issue. Als je toestel nog iets van garantie heeft kan je overwegen om dit te laten repareren, simpelweg omdat er geen stof in de ruimte tussen de lens elementen zou moeten kunnen komen, maar dat is een overweging die je voor jezelf moet maken. Hahn's conclusie hierboven lijkt mij ook wel redelijk te kloppen, maar uiteindelijk moet jij er happy mee zijn.

Als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat ik zelf ooit een iPhone 6 heb laten repareren omdat de front camera een beetje scheef leek te zitten. Had nul effect op de foto's maar toen ik er mee naar de Apple store ging en dit liet zien waren ze zelf ook van mening dat het niet hoorde. Uurtje later was de scherm assembly met camera vervangen, kosteloos.

[ Voor 19% gewijzigd door Archer_VC10 op 28-12-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Archer_VC10 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:08:
Even een beetje context (met wat grotere lenzen... maar toch):
https://www.lensrentals.c...tches-affect-your-images/
https://www.lensrentals.c.../front-element-scratches/
https://kosmofoto.com/201...ent-affect-your-pictures/

Je kan de situatie met je telefoon ook simpelweg zien als een kwaliteits issue. Als je toestel nog iets van garantie heeft kan je overwegen om dit te laten repareren, simpelweg omdat er geen stof in de ruimte tussen de lens elementen zou moeten kunnen komen, maar dat is een overweging die je voor jezelf moet maken. Hahn's conclusie hierboven lijkt mij ook wel redelijk te kloppen, maar uiteindelijk moet jij er happy mee zijn.

Als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat ik zelf ooit een iPhone 6 heb laten repareren omdat de front camera een beetje scheef leek te zitten. Had nul effect op de foto's maar toen ik er mee naar de Apple store ging en dit liet zien waren ze zelf ook van mening dat het niet hoorde. Uurtje later was de scherm assembly met camera vervangen, kosteloos.
Artikelen van die strekking had ik ook gelezen, en die ervaring heb ik zelf ook met mijn dSLR lenzen (stof, geen barsten gelukkig). Ik zie het nu niet op de foto dus maak me wat dat betreft niet al te druk.

De telefoon is pas een paar dagen oud, dus het zou hopelijk gaan om omruiling ipv reparatie. Echter moet je de telefoon eerst opsturen, het wordt beoordeeld, en dan pas krijg je een nieuwe. Maar dat je een nieuwe krijgt kunnen ze niet garanderen. En op deze zit al een screenprotector. Nou zijn dat allemaal niet de kosten, maar het is wel "gedoe" en ik weet niet hoeveel zin ik daarin heb.

De stofjes zullen bij assemblage erin zijn gekomen denk ik (er zit er nog een tegen de zijwand van de telelens). De telefoon is waterdicht en als je kijkt naar teardowns zitten er ook seals die verdere ingress moeten voorkomen.

Leuk dat je zo eerlijk bent. Zoals je merkt ben ik ook perfectionistisch, en ik verwacht daarom eigenlijk dat een nieuw product dan ook helemaal in orde is. Echter is dat ook een lastige eigenschap, want ik heb daardoor nu het gevoel een lastige keuze te moeten maken. 1) omdat de telefoon verder helemaal ok is (allicht heeft een vervangende weer wat anders) en 2) omdat het functioneel geen verschil zal uitmaken. Maar van de andere kant heb ik nu niet helemaal het "perfecte" product (oftewel een "kwaliteits issue zoals jij zegt). Je herkent het waarschijnlijk wel. ;)
Los daarvan denk ik dat meerdere telefoons dit zullen hebben maar de meeste mensen het niet eens zien/controleren. Ik zag het ook pas na een paar dagen toen ik het cameraglas schoon veegde.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 28-12-2022 17:57 ]

Pagina: 1