[PHP] QR-code SEPA leeg informatieveld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 15:30
Mijn vraag
Beste,
Ik ben een eenvoudig bestelformulier aan het bouwen met een QR-code die op het einde alle betaalinformatie bevat en makkelijk met een mobiele app kan gescand worden. Dit lukte aanvankelijk prima maar ik merkte na het herwerken van de code op dat het veld voor algemene informatie vaak blanco blijft. Het rekeningnummer en het bedrag komen steeds prima door maar dat is jammer genoeg niet het geval voor het "informatieveld".

Bijvoorbeeld: "test 33" of "test 0033" komen niet door en geven eigenlijk niets weer in het informatieveld.
Als ik probeer met "test 333" of "test 2233" dan komt dit wel goed.

Ik dacht dat dit aan mij code zou liggen maar wanneer ik deze online generator erbij neem: https://epc-qr.eu/?form. En ik vul daar de gegevens in die mijn code genereert dan kom ik tot dezelfde vaststelling.

Wat zie ik over het hoofd? In de documentatie zie ik niet meteen iets spannend staan voor wat betreft het "information" veld buiten dat het alfanumeriek moet zijn van 1 tot en met 70 karakters.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PHP en phpqrcode/qrlib.php
code:
1
$codeText = "BCD\n002\n1\nSCT\nKREDBEBB\nxxxxx\nBExxxxxxx\nEUR".$bedrag."\n\n\ntest 123"

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zonder parameters te werken maar rechtstreeks een string te maken met de data in plain text. In een externe QR-code generator de code laten generen. Maar hetzelfde probleem daar...

Dank bij voorbaat!

Beste antwoord (via N0a op 28-12-2022 13:29)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb er een paar QR decoders op los gelaten en op de "33" en "99" na zie ik geen verschil. Ik denk welhaast dat 't in je bank-app zit.

Het gaat dus om deze twee QR's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybva21Kbfu2ECZ29K5FZKFCD2Xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5tyZZrfVuCpFWyVIOBwL0Uju.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgfQppnQKZAuYT0sjMH0SDvPeog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Osg5n9viO4MK7T4Eq3w2jgX8.png?f=user_large

Ik kan me nog een béétje voorstellen dat het "watermerk" dwars ligt ofzo; ik neem aan dat jouw code geen watermerk produceert?

[ Voor 70% gewijzigd door RobIII op 28-12-2022 13:08 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je de QR code al eens gelezen met een 'algemene' QR code scanner? Staat de tekst er dan wel in?
N0a schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:20:
Ik dacht dat dit aan mij code zou liggen maar wanneer ik deze online generator erbij neem: https://epc-qr.eu/?form. En ik vul daar de gegevens in die mijn code genereert dan kom ik tot dezelfde vaststelling.
Ik zie hier iig "test 0033" verschijnen?

[ Voor 79% gewijzigd door RobIII op 27-12-2022 21:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
Hallo RobIII,

Dankjewel voor jouw snelle feedback. Als ik de QR-code generator gebruik op de website "epc-gr" (STC 2, UTF8) en vul daar de naam in van de rekeninghouder en een correct rekeningnummer met als memo test 0033 dan krijg ik deze niet te zien. In een gewone QR-code lezer komt alles correct er doorheen. Ik heb zo het vermoeden dat het aan mijn bank app gelegen kan zijn van BNP. Aan zich vind ik dit wel absurd ik dacht dat dit gegeven een beetje gestandaardiseerd zou zijn...

Deze namiddag zoek ik nog wat verder. Dank alvast voor jouw input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
Om het geheel nog wat vreemder te maken:

Dit lukt niet (bank app bnp): bestel-nr-33
Dit lukt wel (bank app bnp): bestel-nr-99

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat klinkt al een checksum die niet goed gaat ofzo, maar die is volgens mij niet aanwezIg op wat bits en n de QR zelf na...
Kun je eens beide QR's van je laatste voorbeeld posten?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
Dit is het voorbeeld dat lukt. En dit is het voorbeeld dat mislukt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb er een paar QR decoders op los gelaten en op de "33" en "99" na zie ik geen verschil. Ik denk welhaast dat 't in je bank-app zit.

Het gaat dus om deze twee QR's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybva21Kbfu2ECZ29K5FZKFCD2Xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5tyZZrfVuCpFWyVIOBwL0Uju.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgfQppnQKZAuYT0sjMH0SDvPeog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Osg5n9viO4MK7T4Eq3w2jgX8.png?f=user_large

Ik kan me nog een béétje voorstellen dat het "watermerk" dwars ligt ofzo; ik neem aan dat jouw code geen watermerk produceert?

[ Voor 70% gewijzigd door RobIII op 28-12-2022 13:08 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
Klopt het gaat om deze QR-codes. In mijn toepassing is er geen watermerk. Ik vrees meer en meer dat het een "bugje" in mijn bank-app is. Dit vind ik persoonlijk enorm wrang. Het generen van zo'n QR-code kan kosteloos gebeuren in tegenstelling tot werken met betalingsapi's van diverse instanties en is daarnaast eenvoudig te implementeren. Zeer jammer dat ondanks de afspraken en richtlijnen binnen SEPA een uniforme werking niet aan de orde is.

Van harte dankjewel @RobIII voor het meedenken en mooi einde jaar gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55

orf

In de Rabo app werken deze QR-codes helaas helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 21:50

TommieW

Numa numa.

Voor wat het waard is; beide QR codes werken prima met de ING app op iOS.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:24
Bij de ABN Amro werken ze ook niet (op iOS). Bij Knab werken ze wel, ook met juiste info in het informatieveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
@orf, @TommieW en @PeeVv dankjewel voor jullie waardevolle input. Het is altijd handig om weten waar het zonder problemen werkt en waar het half of helemaal niet werkt. Het is daarnaast ook stof tot nadenken dat we anno 2022 bijna 2023, op Europees niveau, geen uniforme manier hebben over banken heen om iets dergelijks uniform te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Bij ASN werken beide QR codes, bij Triodos beide *niet*

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1