Toon posts:

Desktop start niet op maar fans draaien wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matti054
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:23
Mijn vriendin heeft onlangs een pc gekocht en hij werkte perfect(zo een anderhalve week) tot vandaag. ze heeft alles al gedubbel -en gedriedubbelcheckt of alles wel vast stond en op de juiste plaats. Maar alles lijkt gewoon helemaal goed te staan. Ze heeft op aanraden van een vriend dit gedaan:

unplug the power cable from the power supply and press power button for 10 seconds

Gently remove the silver “coin” battery from the motherboard. (The cmos battery)

Leave the computer unplugged for at least 10 minutes or longer.

This will reset the BIOS setting to the computer defaults.

Then plug power cable in and switch on.

Maar dit helpte ook helemaal niks.

Wat ze deed met de pc is gewoon wat schooldingen, denk aan word enzo. en wat games spelen
De pieces zijn de volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 271,01€ 271,01
1MoederbordenGigabyte AORUS A520 Elite€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 626,98€ 626,98
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 72,95€ 72,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair HX750i€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 1.165,74

Ja wij weten niet meer wat we kunnen doen, Jullie enig idee? Alvast bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via matti054 op 09-01-2023 15:32)

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:12
Van wat ik begrijp uit de laatste post start het systeem dus op en gaan de fans heel even draaien en dan stopt hij weer, correct? Als dit zo is wijst dit heel vaak op een stroom probleem.

Zonder aanvullende info kan ik je het volgende adviseren om de computer te troubleshooten en de resultaten hiervan te posten:

- Disconnect eerst alle kabels zoals een internetkabel, muis en keyboard, eventuele externe hardeschijven.
- Disconnect ook alle interne schijven zoals de SSD en eventueel de interne USB headers.
- Disconnect de computer volledig van het stroom en laat hem sowieso 5 minuten uitstaan.

Dit zodat we deze componenten kunnen uitsluiten. Probeer dan de computer nog een keer op te starten, doet hij nu wel wat? Dan is een van je USB devices kortsluiting aan het maken. (Probeer trouwens ook is een ander stopcontact en een andere stroomkabel voor de PSU 8) )

Als de computer nog steeds niet aangaat dan kunnen we beginnen met de wat grotere handelingen.

Na elke actie graag testen wat de computer doet.

- Haal de videokaart eruit en plaatst een goed werkende videokaart ervoor in de plaats. (Zo sluiten we uit dat het de videokaart is al betwijfel ik dat deze het probleem is.)

- Test het systeem met 1 stickje RAM en daarnaast met het andere stickje RAM, beide individueel.

- Reseat de CPU

- Test het systeem met een goed werkende PSU

- Test het systeem met een goed werkende CPU (Kan alleen als je een CPU hebt die op hetzelfde platform kan. Uiteraard begrijp ik als dit niet getest kan worden.)

- Test het systeem met een goed werkend moederbord (Geld hetzelfde als hierboven eigenlijk.)

Mochten er dingen onduidelijk zijn of is er iets dat je niet snapt, laat het dan weten.

[Voor 2% gewijzigd door KilleBladhark op 03-01-2023 10:52. Reden: Iets vergeten]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:07
Gaat er een LED ergens op het moederbord branden of dat ook niet?

Probeer een jumpstart om een defecte powerknop van de behuizing uit te sluiten. YouTube: Screwdriver + PC = ? | How to jumpstart a PC

• matti054
De jumpstart gaat ze morgen eens proberen. Maar tot nu toe geen led lightjes op het moederbord te vinden. :/

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
hoe kom je er eigenlijk bij om een9 op een a520 bord te zetten? Dat zijn elkaars uitersten - A520 is budget, r9 is juist duurste uit de reeks.

• Uszka
matti054 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:36:
De jumpstart gaat ze morgen eens proberen. Maar tot nu toe geen led lightjes op het moederbord te vinden. :/
Fantest van de voeding doet het? (knop op de voeding aan de kant van de output)
Brand er een lampje op de voeding? (boven de knop van de fantest)

• matti054
Nou waarom die a520 daar is moet je vragen aan de persoon dat ie gemaakt heeft. Mijn vriendin weet er gewoon helemaal niks van en ik weet er niet veel meer over. Maar de pc die ze kreeg van die mens lijkt niet helemaal goed te zijn... Het begint een beetje als een scam te voelen...

Verder heeft ze de jumpstart geprobeerd, maar krijgt dezelfde uitkomst. Hij start maar stopt weer en de fans draaien voor een beetje. Zover ik het begrijp doet ie dit omdat er iets niet juist zit en hij tijdens zijn check dat vind. De fantest zelf weten we niet goed wat doen. Moeten we de hele psu eruit halen? Dan powerkabel er in steken en op dat knopje duwen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• KilleBladhark
Van wat ik begrijp uit de laatste post start het systeem dus op en gaan de fans heel even draaien en dan stopt hij weer, correct? Als dit zo is wijst dit heel vaak op een stroom probleem.

Zonder aanvullende info kan ik je het volgende adviseren om de computer te troubleshooten en de resultaten hiervan te posten:

- Disconnect eerst alle kabels zoals een internetkabel, muis en keyboard, eventuele externe hardeschijven.
- Disconnect ook alle interne schijven zoals de SSD en eventueel de interne USB headers.
- Disconnect de computer volledig van het stroom en laat hem sowieso 5 minuten uitstaan.

Dit zodat we deze componenten kunnen uitsluiten. Probeer dan de computer nog een keer op te starten, doet hij nu wel wat? Dan is een van je USB devices kortsluiting aan het maken. (Probeer trouwens ook is een ander stopcontact en een andere stroomkabel voor de PSU 8) )

Als de computer nog steeds niet aangaat dan kunnen we beginnen met de wat grotere handelingen.

Na elke actie graag testen wat de computer doet.

- Haal de videokaart eruit en plaatst een goed werkende videokaart ervoor in de plaats. (Zo sluiten we uit dat het de videokaart is al betwijfel ik dat deze het probleem is.)

- Test het systeem met 1 stickje RAM en daarnaast met het andere stickje RAM, beide individueel.

- Reseat de CPU

- Test het systeem met een goed werkende PSU

- Test het systeem met een goed werkende CPU (Kan alleen als je een CPU hebt die op hetzelfde platform kan. Uiteraard begrijp ik als dit niet getest kan worden.)

- Test het systeem met een goed werkend moederbord (Geld hetzelfde als hierboven eigenlijk.)

Mochten er dingen onduidelijk zijn of is er iets dat je niet snapt, laat het dan weten.

[Voor 2% gewijzigd door KilleBladhark op 03-01-2023 10:52. Reden: Iets vergeten]

• matti054
KilleBladhark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:50:
Nee, de fans blijven verder draaien. De rest zal ik allemaal(of toch wat ik kan doen) dan maar eens proberen wanneer ik tijd heb, ben momenteel niet thuis ermee...

EDIT:

Ik heb het probleem gevonden en het probleem lijkt de ram te zijn. 1 stick is defect. Bedankt alle voor de hulp!

Koop ik 1ram stick apart of moet ik weer een paar kopen?

[Voor 17% gewijzigd door matti054 op 09-01-2023 15:34]

• KilleBladhark
Het is altijd wenselijker een setje te halen, maar een single stickje kan altijd.

Let dan wel op dat het stickje dat je erbij haalt dezelfde voltage gebruikt, dezelfde vormfactor (DDR3, DDR4 of DDR5) en dezefde snelheid.

• matti054
Okay zal ik doen. Dank voor de hulp.

• Uszka
Een aparte enkele module gaat problemen geven met Ryzen. Het moet matched RAM zijn uit dezelfde kit, zeker met Corsair RAM. Je gaat namelijk hoogst onwaarschijnlijk geen module vinden met hetzelfde versienummer en zeker niet uit dezelfde batch. uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK werkt bewezen stabiel met Ryzen.

[Voor 20% gewijzigd door Uszka op 09-01-2023 18:47]

• matti054
Oh, okay. Wist ik niet. Dank voor de info!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee