• Dragony
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-01 22:05
Hey hoi,

Op dit moment ga ik mijn nieuwe monitor terugsturen vanwege een beschadiging.
Hierdoor ben ik ook gaan nadenken of ik deze monitor wil of dat ik misschien voor een betere kan gaan.

Dit is wat ik nu heb:
- Iiyama G-Master GB2770QSU-B1

Dit is een 27 inch 165hz 1440p scherm. Ik ben echter van plan om HDR 4K content te kijken en ik heb dit al geprobeerd. Deze iiyama heeft geen HDR en dit zie ik ook terug wanneer ik HDR 4K content wil bekijken. Hierdoor wil ik graag een monitor halen die tenminste dezelfde specs heeft maar ook HDR heeft.

Ik ben op de volgende monitor geland:
- ASUS ROG Strix XG27AQ

Ik zie dat deze dezelfde specs heeft en zelfs 170hz in plaats van 165hz zoals bij de iiyama. Ook heeft deze DisplayHDR 400. Ik weet dat dit de laagste versie is in de wereld van HDR, maar het is beter dan niks.

Kan iemand met meer ervaring en kennis mij op weg helpen? Is deze HDR versie echt beter dan niks of kan ik net zo goed geen HDR gebruiken en een niet-HDR monitor halen?

Mijn computer specs:
- i7-13700KF
- Inno3D RTX 3070
- 32 GB DDR5 RAM
- 500GB + 2TB m.2 SSD

Dank!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
De Asus kan een HDR signaal ontvangen, maar je zult er niks aan hebben.

Wil je HDR dan zul je een scherm moeten zoeken welke aan local dimming doet (LCD) of een OLED. Elk ander beeldscherm ontbreekt het contrast en / of de helderheid om het signaal weer te kunnen geven zoals het bedoeld is. Het HDR400 certificaat is wat dat betreft niet “beter dan niks”, het is niks, niks behalve een marketingtruc helaas.

Laat het dus geen factor van relevantie zijn in je keuze tussen deze twee beeldschermen, maar beoordeel ze op de andere punten.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:10
Dit zijn de 27" schermen met HDR 1000 of hoger categorie: Monitoren
27" met HDR600 en 4k160Hz categorie: Monitoren
En ik zien geen oled/qd-led schermen tussen de resultaten.

[Voor 4% gewijzigd door Damic op 28-12-2022 00:03]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HDR400 is een soort van "HDR ready" standaard. Leuk stickertje op de doos, doet niks.
Het probleem ermee is dat je geen local dimming hebt. Die monitoren hebben in principe allemaal 90% dci-p3 colour gamut en dus een breder kleurenspectrum dan een normaal 99% sRGB scherm. Verder zijn ze iets feller, immers 400 wat voor 400 nits staat. Nadeel is dat die winst bereikt word door de monitor vooral een hogere brightness te geven waardoor je donkere kleuren wat lichter worden. Verder zijn dit soort monitoren eigenlijk erg fel op hoge brightness instellingen. In de praktijk zet je brightness dus flink omlaag en dat was het voor de HDR400 certificering. :z

Waar je op wil letten voor gaming is het volgende:
-Response times die binnen de verversingssnelheid vallen. Ideaal gezien werkt een overdrive setting ook voor de hele 60-144Hz+ range. En die monitoren heb je inmiddels zeker.
-Beetje moeite gedaan met kalibratie uit de fabriek. Met name gamut moet een beetje fatsoenlijk zijn omdat je dit vaak niet kan verhelpen zonder een aparte colour calibrator. Een sRGB mode kan ook wenselijk zijn als die goed gekalibreerd is.
-Zeker voor IPS een redelijk goed contrast en beperkte backlight glow zodat je donkere kleuren ook een beetje donker zijn. Voor VA gaat het veel meer om snelheid van het paneel. De meeste VA panelen zijn erg langzaam en hebben last van ghosting. Bepaalde Samsung panelen doen makkelijk 240Hz zonder problemen.

En nu ga je lekker rondkijken op deze sites en probeer een beetje te begrijpen wat ze nu zeggen voordat je hun aangeraden model koopt. Want er zijn kleine subtiele verschillen zoals aansluitingen, ontwerp van de voet, OSD software etc die net beter voor je kunnen zijn. Want veel van de beste gaming monitoren gebruiken een paar van dezelfde panelen met elke fabrikant hun eigen implementatie.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming
https://tftcentral.co.uk/...ions-list-gaming-monitors
https://pcmonitors.info/recommendations/gaming-monitors/
https://www.techspot.com/bestof/gaming-monitors-q4-2022/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 20:30
bij gewone LCD is meer het gevoel dat hele scherm wat helderder wordt, terwijl OLED of QD-oled local de brightness laag kunnen houden met perfecte zwartwaarden en ergens anders op het scherm de hdr brightness range bereiken. Dynamiek is veel groter.

Dus wat men hierboven wil zeggen: als je perse een 27" LCD monitor wilt, dan zou HDR niet echt een van je selectie criteria moeten zijn. LCD met HDR1000 zal vooral heel bright kunnen, leuk als je in het zonlicht zit te kijken, maar je zwartwaarden worden ook grijswaarden tegelijkertijd.

Lian Li O11 inverted, Corsair HX1500i, Asus Prime Z790-A, i713700KF, 32GB DDR5 Corsair PC6400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990 pro 1+2TB, LG Oled42C2

• Dragony
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-01 22:05
Bedankt voor jullie verhelderende reacties! Ik zal de info allemaal meenemen in mijn keuze. Heel erg bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee