Mesh wifi routers welke kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 15:19
Waarschijnlijk is deze vraag al voorbij gekomen maar ik kom niet verder. Ik ben al weken aan het zoeken naar een goede oplossing maar ik kom er niet uit.

Ik zoek een goede mesh wifi oplossing die voornamelijk super betrouwbaar moet zijn. Snelheid is niet erg belangrijk. Ik heb een smarthome met ruim 500 apparaten aangesloten en een groot deel ervan is wifi. Ik moet dus een netwerk hebben met minimaal 3 mesh routers die deze hoeveelheid aan devices aan kan. Grootste deel ervan heeft maar een paar KB per seconde nodig. Daarnaast 2 telefoons die het liefst wat meer power kunnen gebruiken. Maar veel verder dan een beetje YouTube komen we niet. Ik zat te kijken naar de Deco van tp link maar ik heb echt een schijthekel aan cloud oplossingen en dingen verplicht moeten configureren via 3en app. Ik wil eigenlijk helemaal weg blijven van de cloud. Heb op iedere verdieping een vaste utp aansluiting dus die wil ik graag gebruiken voor de meest stabiele verbinding van iedere satellite.

Dus in het kort:

- veel devices aan kunnen sluiten
- geen cloud
- prijs liefst 300 / 400 euro max
- super betrouwbaar
- snelheid niet belangrijk
- 3 stuks (voor op iedere verdieping 1)

Heeft iemand een merk en type als advies voor mij. Ik heb geen idee meer wat ik moet kiezen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-07 13:27

Locke_

Iron within, Iron Without!

Al gekeken naar de productlijn van Fritz?

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 16:32
Bij welke provider zit je? Bij Ziggo kreeg ik het aanbod om gratis drie wifi 'boosters' te lenen. Is gewoon een Deco M4 setje. Je hebt er misschien een schijthekel aan (maar omdat het via een app gaat? Je vindt een web gui leuker?) maar nothing beats gratis.
Overigens heb je kennelijk helemaal geen behoefte aan een specifieke mesh set omdat je ze toch bedraad wil en kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een utp kabel als backhaul gebruikt is ‘t geen mesh meer ;)

Is een self hosted controller wel een optie?

Dan zou ik 3x een uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite nemen.
Omdat het veel apparaten met lage eisen zijn kunnen die AP’s dat wel trekken denk ik.
Controller draai je lokaal op een computer of raspberry pi dan. App is optioneel (met een controller, zonder deze is de app verplicht).

Idealiter zou ik zeggen, voor een high density oplossing, 3x nano hd te nemen of minimaal pro, maar dan verdubbel je het beoogde budget.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 27-12-2022 21:30 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zijn die 500 apparaten gelijk verdeeld over de verdiepingen, of zijn het er 300 in de woonkamer en 100 op de andere 2?

Is het alleen 2.4 GHz, of ondersteunen ze ook 5?

Doe je alles met wifi, of ook bijv. Zigbee?

Wat is je reden dat je vervanging zoekt, en wat heb je nu?

[ Voor 40% gewijzigd door SVMartin op 27-12-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:47

Klippy

Still Game

500 clients is wel veel, behoorlijk huis dan.

Ik heb zelf de Asus XT8 https://www.asus.com/nl/n...tems/asus-zenwifi-ax-xt8/ en ben daar tevreden over, kan je gewoon via de webinterface configureren.
Het is hier super stabiel en snelheid is in orde, vooral in dezelfde kamer (Steam Deck downloads vooral).
Maar geen idee hoeveel apparaten die aan kan.

[edit]
Ik zocht wat meer geavanceerd dan de TP-Link deco setjes, die heb ik in een bedrijf hangen maar vind ik toch te beperkt qua instelmogelijkheden voor mijzelf. Ubiquiti is weer té geavanceerd (hebben we op kantoor) en een heel eco systeem, ik wil toch wel gewoon plug en play hebben, dus de Asus leek een mooie middenweg. Niet goedkoop overigens, 3 pack is boven je budget. De XT9 is overigens ook uit nu, maar nog duurder.
De XD5 is misschien ook een optie, past in elk geval in je budget, maar weet ook niet of die blij wordt van 500 apparaten https://www.asus.com/nl/n...systems/asus-zenwifi-xd5/

[ Voor 46% gewijzigd door Klippy op 27-12-2022 23:44 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
https://documentation.mer..._Clients_per_Access_Point

Ik vond ook een advies voor ruckus AP's, maar nieuw vanaf 600 euro per stuk. Misschien dat je 2e hands iets kunt vinden uit een professionele lijn, wellicht zijn bedrijven bezig met overstap naar wifi6. Zal wel complexer zijn om te configureren.
Pagina: 1