AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc
De een wordt heel goed ervaren 3n de ander slecht... Waarom denk je dat de slechte beter zou zijn?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar Componenten koopadvies.
X670 zou luxer en beter zijn, maar de reviews geven anders aan. Vandaar dat ik advies vraag omtrent deze moederborden99ruud99 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:54:
De een wordt heel goed ervaren 3n de ander slecht... Waarom denk je dat de slechte beter zou zijn?

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc
Als ik de keuze had tussen een Asus en een Gigabyte bord zou de keuze voor mij niet zo lastig zijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
De vraag is of je de extra PCIe lanes die X670 biedt nodig hebt. En eigenlijk als je de vraag moet stellen is het antwoord waarschijnlijk al nee. Objectief zou ik dan gaan voor het beter gereviewde bord als die volledig aan je eisen voldoet.
Veel specifieker gaat het niet worden als je niet aangeeft wat je wensen en overwegingen zijn.
De vraag is of je de extra PCIe lanes die X670 biedt nodig hebt. En eigenlijk als je de vraag moet stellen is het antwoord waarschijnlijk al nee. Objectief zou ik dan gaan voor het beter gereviewde bord als die volledig aan je eisen voldoet.
Veel specifieker gaat het niet worden als je niet aangeeft wat je wensen en overwegingen zijn.
[Voor 10% gewijzigd door spone op 27-12-2022 20:11]
Wat zou dan je voorkeur zijn?spone schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:10:
Als ik de keuze had tussen een Asus en een Gigabyte bord zou de keuze voor mij niet zo lastig zijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Eisen zijn "toekomst bestendig", USB-C header, aantal m2 slots. Aan de hand van Tweakers reviews had ik deze gekozen en leek mij het beste. Alleen na wat rond zoeken zou een X670 dus veel luxer en beter moeten zijn. Alleen zover reikt mijn kennis niet, al neig ik naar het veilige B650e moederbord.
Mijn voorkeur is Asus. Gigabyte staat echt heel laag op mijn lijst.
Het grootste verschil tussen X670 en B650E is de PCIe Gen4 lanes voor de onderste sloten van het bord. Die zijn bij B650E PCIe Gen4 dacht ik. Alle borden kunnen hetzelfde verder qua CPU/Memory en PCIe Gen5 support voor het primaire PCIe en M.2 slot (niet dat je daar nu echt wat aan hebt overigens, de nieuwste videokaarten doen maximaal PCIe 4 en voor de M.2 kunnen we ook nog echt wel een tijd door met PCIe Gen4. Maar goed, future proofingEisen zijn "toekomst bestendig", USB-C header, aantal m2 slots. Aan de hand van Tweakers reviews had ik deze gekozen en leek mij het beste. Alleen na wat rond zoeken zou een X670 dus veel luxer en beter moeten zijn. Alleen zover reikt mijn kennis niet, al neig ik naar het veilige B650e moederbord.

Dus mijn advies: B650E voldoet voor het grootste deel van de gebruikers. Asus is naar mijn mening een beter merk met betere producten, dus ikzelf zou daarvoor gaan. Daar staat dan wel weer tegenover dat het duurder is: voor dezelfde prijs waar je bij Asus een B650 bord krijgt, krijg je bij Gigabyte een duurdere chipset.
Dankjewel voor je uitleg!!spone schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:16:
[...]
Mijn voorkeur is Asus. Gigabyte staat echt heel laag op mijn lijst.
[...]
Het grootste verschil tussen X670 en B650E is de PCIe Gen4 lanes voor de onderste sloten van het bord. Die zijn bij B650E PCIe Gen4 dacht ik. Alle borden kunnen hetzelfde verder qua CPU/Memory en PCIe Gen5 support voor het primaire PCIe en M.2 slot (niet dat je daar nu echt wat aan hebt overigens, de nieuwste videokaarten doen maximaal PCIe 4 en voor de M.2 kunnen we ook nog echt wel een tijd door met PCIe Gen4. Maar goed, future proofing).
Dus mijn advies: B650E voldoet voor het grootste deel van de gebruikers. Asus is naar mijn mening een beter merk met betere producten, dus ikzelf zou daarvoor gaan. Daar staat dan wel weer tegenover dat het duurder is: voor dezelfde prijs waar je bij Asus een B650 bord krijgt, krijg je bij Gigabyte een duurdere chipset.
Dan heb je het wel enkel over de chipset en dat heeft ook een kanttekening want op één punt is B650E beter. Zo heeft een B650E meer te gebruiken PCIe 5.0 lanes dan een X670.ColdBurn89 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:14:
[...]
Alleen na wat rond zoeken zou een X670 dus veel luxer en beter moeten zijn.
Er zullen B650 / B650E borden tussen zitten die beter en luxer zijn dan sommige X670 borden. De prijs voor een bord wordt voornamelijk bepaald door volumeverkoop en VRM.
[Voor 39% gewijzigd door Djarune op 28-12-2022 10:37]
Pagina: 1