Toon posts:

AM5 moederbord voor 7700X

Pagina: 1
Acties:

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:25
Hi mede tweakers,

Ik ben in dubio omtrent het kiezen voor een moederbord voor mijn AM5 build:

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
uitvoering: Gigabyte AORUS X670 ELITE AX

Het B650e bord heeft een excellent award gekregen en is erg goed getest en krijgt lauter goede reviews. De x670 krijgt vaker mindere reviews ivm instabiliteit icm RAM en BIOS. Verder lijken beide erg op elkaar.

Welk moederbord is de juiste keuze?

[Voor 9% gewijzigd door ColdBurn89 op 27-12-2022 18:51]

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-02 09:28
De een wordt heel goed ervaren 3n de ander slecht... Waarom denk je dat de slechte beter zou zijn?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:07

br00ky

Moderator Harde Waren

• ColdBurn89
99ruud99 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:54:
De een wordt heel goed ervaren 3n de ander slecht... Waarom denk je dat de slechte beter zou zijn?
X670 zou luxer en beter zijn, maar de reviews geven anders aan. Vandaar dat ik advies vraag omtrent deze moederborden :) excuses voor de verwarring.

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik de keuze had tussen een Asus en een Gigabyte bord zou de keuze voor mij niet zo lastig zijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

De vraag is of je de extra PCIe lanes die X670 biedt nodig hebt. En eigenlijk als je de vraag moet stellen is het antwoord waarschijnlijk al nee. Objectief zou ik dan gaan voor het beter gereviewde bord als die volledig aan je eisen voldoet.

Veel specifieker gaat het niet worden als je niet aangeeft wat je wensen en overwegingen zijn.

[Voor 10% gewijzigd door spone op 27-12-2022 20:11]

• ColdBurn89
spone schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:10:
Als ik de keuze had tussen een Asus en een Gigabyte bord zou de keuze voor mij niet zo lastig zijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Wat zou dan je voorkeur zijn?

Eisen zijn "toekomst bestendig", USB-C header, aantal m2 slots. Aan de hand van Tweakers reviews had ik deze gekozen en leek mij het beste. Alleen na wat rond zoeken zou een X670 dus veel luxer en beter moeten zijn. Alleen zover reikt mijn kennis niet, al neig ik naar het veilige B650e moederbord.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ColdBurn89 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:14:
[...]

Wat zou dan je voorkeur zijn?
Mijn voorkeur is Asus. Gigabyte staat echt heel laag op mijn lijst.
Eisen zijn "toekomst bestendig", USB-C header, aantal m2 slots. Aan de hand van Tweakers reviews had ik deze gekozen en leek mij het beste. Alleen na wat rond zoeken zou een X670 dus veel luxer en beter moeten zijn. Alleen zover reikt mijn kennis niet, al neig ik naar het veilige B650e moederbord.
Het grootste verschil tussen X670 en B650E is de PCIe Gen4 lanes voor de onderste sloten van het bord. Die zijn bij B650E PCIe Gen4 dacht ik. Alle borden kunnen hetzelfde verder qua CPU/Memory en PCIe Gen5 support voor het primaire PCIe en M.2 slot (niet dat je daar nu echt wat aan hebt overigens, de nieuwste videokaarten doen maximaal PCIe 4 en voor de M.2 kunnen we ook nog echt wel een tijd door met PCIe Gen4. Maar goed, future proofing ;) ).

Dus mijn advies: B650E voldoet voor het grootste deel van de gebruikers. Asus is naar mijn mening een beter merk met betere producten, dus ikzelf zou daarvoor gaan. Daar staat dan wel weer tegenover dat het duurder is: voor dezelfde prijs waar je bij Asus een B650 bord krijgt, krijg je bij Gigabyte een duurdere chipset.

• ColdBurn89
spone schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:16:
[...]

Mijn voorkeur is Asus. Gigabyte staat echt heel laag op mijn lijst.

[...]

Het grootste verschil tussen X670 en B650E is de PCIe Gen4 lanes voor de onderste sloten van het bord. Die zijn bij B650E PCIe Gen4 dacht ik. Alle borden kunnen hetzelfde verder qua CPU/Memory en PCIe Gen5 support voor het primaire PCIe en M.2 slot (niet dat je daar nu echt wat aan hebt overigens, de nieuwste videokaarten doen maximaal PCIe 4 en voor de M.2 kunnen we ook nog echt wel een tijd door met PCIe Gen4. Maar goed, future proofing ;) ).

Dus mijn advies: B650E voldoet voor het grootste deel van de gebruikers. Asus is naar mijn mening een beter merk met betere producten, dus ikzelf zou daarvoor gaan. Daar staat dan wel weer tegenover dat het duurder is: voor dezelfde prijs waar je bij Asus een B650 bord krijgt, krijg je bij Gigabyte een duurdere chipset.
Dankjewel voor je uitleg!!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:23
ColdBurn89 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:14:
[...]
Alleen na wat rond zoeken zou een X670 dus veel luxer en beter moeten zijn.
Dan heb je het wel enkel over de chipset en dat heeft ook een kanttekening want op één punt is B650E beter. Zo heeft een B650E meer te gebruiken PCIe 5.0 lanes dan een X670.

Er zullen B650 / B650E borden tussen zitten die beter en luxer zijn dan sommige X670 borden. De prijs voor een bord wordt voornamelijk bepaald door volumeverkoop en VRM.

[Voor 39% gewijzigd door Djarune op 28-12-2022 10:37]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee