Toon posts:

airport naar deco m4?

Pagina: 1
Acties:

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:20
G'avond, wij kregen van ziggo alles opnieuw binnen, zowel zo'n mini tv decoder maar ook wifi station (deco m4) maar ik draai hier nog altijd op airport van Apple zelf...misschien is het wel tijd om eens te upgraden...

maar als ik dan naar de deco m4 kijk, is het een setje uit 2018 en ook geen wifi6..is het dan wel een stap vooruit, afgezien van al mijn instellingen, denk aan camera's, synalogy nas, etc...kortom best wel wat werk om alles weer draaiende te krijgen..

ik heb nu een snelheid van 180/40 mbps

twijfel twijfel... 8)7

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:03
Ik zal het wel doen als ik jou was. Die Deco's maken gebruik van Mesh. Als je meerdere stations hebt gekregen ga je er zeker weten op vooruit qua bereik en snelheid. Die Airport's zijn mooi, maar nu echt wel een beetje vintage worden.

Tip voor de volgende keer: Richt je netwerk in met DHCP en static leases. In alle devices die je beschrijft hoef je dan geen extra configuratie aan te passen/opnieuw in te richten. Dat regel je dan centraal vanaf de DHCP-server (vaak de router zelf). ;)

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
Ik zit ook al een paar jaar aan te hikken tegen de overstap van Airports naar iets nieuwers / toekomstbestendigs, maar moet me dan eerst eens serieus verdiepen in wat ik nodig denk te hebben.

Ik heb hier nu 4x AirPort Extreme + 4x Airport Express.
Ziggo modem in bridge.
Bijna alles bedraad cat6 verbonden.
2 Airports zitten via het stroomnet 'bedraad' in het netwerk.
Verder hangt er ergens een NAS in het netwerk.

We maken veel gebruik van het Gastnetwerk (veel gasten ivm Bed & Breakfast).

Oppervlakten:
4 lagen van 22 meter x 6 meter

Het moet snel zijn, in volle eigendom (dus geen Ziggo-huur), altijd 100% werken, en een jaar of 7 mee gaan. De airports zijn al een stukje ouder en hebben altijd aan al deze eisen voldaan.
En het moet allemaal net zo eenvoudig in te stellen zijn als de Airport.

Lang verhaal kort: ik lees met je mee. Wellicht steek ik er iets van op.

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23
Tip vanuit iemand die vroeger in de buitendienst van computershops zat: Geef het nieuwe netwerk dezelfde naam en wachtwoord als het oude netwerk.

Een stappenplannetje wat ik vaak meegaf aan mijn startende collega's was:
  1. Noteer de bestaande netwerkgegevens (Netwerknaam + wachtwoord)
  2. Controleer of de netwerkbekabeling volledig gigabit (of beter) is
  3. Zet het oude acces point uit (Dus of in de modem van de ISP (provider) de wifi uit OF de aangesloten router/accespoint)
  4. Bekijk d.m.v. inSSIDer (of iets dergelijks) wat de bezetting van de kanalen is
  5. Installeer de nieuwe accespoint en configureer deze met de oude netwerkgegevens (plaats apparatuur het liefst zo hoog mogelijk in de ruimte en weg van andere electronica en verlichting)
  6. Controleer met inSSIDer of de apparatuur automatisch een rustig wifi-kanaal gekozen heeft, zoniet... kies een rustiger kanaal
  7. Controleer de netwerkdekking door het gehele huis
  8. Controleer de netwerksnelheid
Je kan helemaal losgaan met netwerken en er is nog veel meer fine-tuning mogelijk, maar voor 90% van de gevallen kom je met het bovenstaande stappenplan tot een prima thuisnetwerk ;)

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:28
dlare schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:46:
Ik zit ook al een paar jaar aan te hikken tegen de overstap van Airports naar iets nieuwers / toekomstbestendigs, maar moet me dan eerst eens serieus verdiepen in wat ik nodig denk te hebben.

Ik heb hier nu 4x AirPort Extreme + 4x Airport Express.
Ziggo modem in bridge.
Bijna alles bedraad cat6 verbonden.
2 Airports zitten via het stroomnet 'bedraad' in het netwerk.
Verder hangt er ergens een NAS in het netwerk.

We maken veel gebruik van het Gastnetwerk (veel gasten ivm Bed & Breakfast).

Oppervlakten:
4 lagen van 22 meter x 6 meter

Het moet snel zijn, in volle eigendom (dus geen Ziggo-huur), altijd 100% werken, en een jaar of 7 mee gaan. De airports zijn al een stukje ouder en hebben altijd aan al deze eisen voldaan.
En het moet allemaal net zo eenvoudig in te stellen zijn als de Airport.

Lang verhaal kort: ik lees met je mee. Wellicht steek ik er iets van op.
Ik zou even je eigen topic openen.
Omdat je een air BNB hebt zou ik namelijk altijd een omada SDN netwerk neerhangen.

Hier kan je namelijk een gasten netwerk aanmaken met vouchers.
Ideaal voor je gasten.

Daarnaast kan je alles netjes scheiden als je ook omada router aanschaft.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee