Toon posts:

Garantie niet functionerende laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saevir
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-01 13:15
Hoi allemaal,

Begin juli heb ik een laptop aangeschaft direct bij het bedrijf. Om verdere discussies met de leverancier te voorkomen, zal ik het merk benoemen met X.

Vanaf binnenkomst vertoont de laptop al problemen. Blue screens, grafische kaart niet kunnen vinden, problemen met koptelefoon wanneer ik zowel geluid als microfoon wil gebruiken (kan niet tegelijk, wel apart), random crashes, spellen niet kunnen opstarten (Civilization V bijvoorbeeld). Laptop bevat een RTX 3050 TI, dus het spel lijkt mij niet te zwaar daarvoor.

We hebben al verschillende keren contact gehad met X. De laptop is ook al een keer terug gegaan voor reparatie, maar helaas zijn de problemen gebleven. Weer een aantal keer telefonisch contact gehad, crash logs opgestuurd, foto's en filmpjes opgestuurd, etc., maar geen verdere uitkomst.
Leverancier zegt dat het een software matig probleem is en zij niet meer verder kunnen helpen. Het is niet hun probleem. Veel succes en doei. Wij hebben aangegeven dat we als we geen vervangend product/geld terug kregen we de rechtsbijstand gaan inschakelen. Leverancier zegt dat we niet in ons recht staan daarvoor.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zouden wij echt niet in ons recht staan? Het lijkt mij sterk. Ik heb de laptop aangeschaft om mee te gamen en dat gaat niet, daardoor functioneert hij niet. We hebben gekeken voor een juridisch loket, maar dat zit helaas niet in de omgeving. We hebben een rechtsbijstand en we zijn bereid die in te schakelen, maar ik wilde eerst weten of het zinvol is om daar contact mee op te nemen. Als X inderdaad gelijk heeft en wij niet in ons recht staan, dan heeft het geen zin om te bellen.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Saevir op 05-01-2023 19:50)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Zet de fabrieksinstallatie terug en kijk of het dan werkt. Werkt het niet? Dan boeit het niet of het software of hardware is, want het product is als totaalproduct verkocht en hoort te werken. Als leverancier dan nog niets wil/kan oplossen sta je in je recht om de koop te ontbinden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Zet de fabrieksinstallatie terug en kijk of het dan werkt. Werkt het niet? Dan boeit het niet of het software of hardware is, want het product is als totaalproduct verkocht en hoort te werken. Als leverancier dan nog niets wil/kan oplossen sta je in je recht om de koop te ontbinden.

• Saevir
_JGC_ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:45:
Wij hebben de laptop twee keer terug gezet naar fabrieksinstellingen en toen de laptop bij de leverancier was is dat ook nog een keer gedaan. We hebben ook windows en de drivers opnieuw geïnstalleerd om te zien of dat een verschil gaf. Heeft niet geholpen. Voor mijn gevoel heb ik alles gedaan wat ik als consument moet doen.

• _JGC_
Als dat ding met fabrieksinstellingen om de haverklap BSODs geeft is het een ondeugdelijk product. Op laten lossen en anders ontbinden. Zet je RB er maar vast op.

Verschuilen achter een software probleem is te makkelijk en zal voor een rechter ook nooit stand houden.

Niet te lang mee wachten, je zit nu nog in 1e halfjaar, de leverancier moet maar bewijzen dat het geen ondeugdelijk product is.

• Saevir
Super bedankt voor het snelle antwoord en de hulp! We gaan morgen contact opnemen met de rechtsbijstand en dan heb ik hopelijk in 2023 een functionerende laptop, al dan niet van een andere leverancier.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Inderdaad, ga na of het inderdaad aan de software ligt of niet (probeer bijvoorbeeld ook eens een andere game). Geen idee of je zelf handig bent met PC's aangezien dit je eerste post hier is, anders misschien een 'handig neefje' er naar laten kijken. Werkt dat allemaal inderdaad niet, inderdaad rechtsbijstand er dan maar opzetten, want dan loopt deze winkel aardig te klungelen en zou ik niet zomaar meer een oplossing van hun verwachten.

Op welke wijze heeft bijvoorbeeld de winkel aangegeven dat het product ok is? Is dat een uitgebreide verantwoording? Je wil natuurlijk inderdaad niet dat je aan het eind van een juridische procedure niet in het gelijk gesteld wordt.

@_JGC_ Volgens mij is die periode tegenwoordig zelfs een jaar, in plaats van 6 maand zoals vroeger.

[Voor 15% gewijzigd door Dennism op 27-12-2022 20:17]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 13:57
Wat doet de laptop als je bijvoorbeeld een portable versie van Linux vanaf USB stick opstart? Als hij dan nog crasht etc. dan kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het aan de hardware ligt.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Geeft de laptop nou alleen maar problemen bij een bepaald spel? Of bij meerdere spellen?

Want als het probleem alleen plaats vindt als een bepaald spel/programma draait dan kan het natuurlijk prima aan de betreffende software liggen... En dan zou je moeten kijken wat de systeemeisen zijn van de software.

Voldoet je systeem aan de systeemeisen dan wordt het grappig, dan is de kans reëel dat het een systeemfout is... Maar, je hebt toch ook gewoon stress programmas welke je laptop kunnen testen?

[Voor 70% gewijzigd door President op 28-12-2022 09:03]

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:14
Firmware en BIOS up to date?
Notebooks stikken nog wel eens als dat niet gedaan is.

• Saevir
Even een update:
We hebben onze rechtsbijstand gebeld. Zij zeggen ook dat wij in ons recht staan. We hebben een product gekocht en dat hoort te functioneren. Software dat bij de hardware behoort is onderdeel daarvan. Aan de hand daarvan opnieuw X gebeld en tot de overeenstemming gekomen dat de laptop terug hun kant op gaat. Zij gaan hem nog eens goed bekijken en indien mogelijk repareren. Gaat dat niet, dan komt er een nieuwe laptop. Op advies van de rechtsbijstand nog een in gebreke brief via de mail verstuurd. Het is nu afwachten.

De laptop geeft niet alleen klachten bij Civ, maar ook bij Red Dead Redemption, Photoshop, Lightroom, Equilinox, League of Legends, Banished en City Skylines. Als we bij taakbeheer kijken dan geeft ie aan dat de GPU niet vindbaar is.
We hebben de bios twee keer geüpdatet en dat is nadat de laptop teruggestuurd was naar de leverancier daar ook nog een keer gedaan. Afgelopen week kwam er een update voor de hardeschijven en die is ook gedaan. Dit loste het probleem niet op.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee