Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 16:15
Dag Tweakers,

Ik wil de volgende casus aan jullie voorleggen; ik heb zelf een zakelijke lease-auto (incl privégebruik en dus bijtelling), maar aangezien ik dicht bij m'n werklocaties woon gebruik ik deze niet heel veel. M'n vriendin daarentegen wel, en zij reist dus ook voor haar werk met deze auto.

Nu krijgt zij hier van haar werk een kilometervergoeding voor, ik schat ongeveer een eurootje of 200-300 per maand.

Doen we hier iets fout?

Een snelle Google-run leverde me niet zoveel op, veel adviezen over kilometervergoedingen etc, maar niet deze specifieke casus.

Bedankt alvast!

[ Voor 14% gewijzigd door Emgeebee op 27-12-2022 16:40 ]

Beste antwoord (via Emgeebee op 27-12-2022 17:55)

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 17:10
Maakt allemaal niks uit. Die kilometervergoeding is precies dat: dus voor de afgelegde kilometers. Het is geen eigen-auto-vergoeding. Hoe je die kilometers aflegt moet je helemaal zelf weten. Je kunt ook lopen, fietsen, liften, weet ik wat.

Verder, jij betaalt bijtelling voor privé gebruik. Dus de belasting is al afgedragen. Wat jij daar verder privé mee doet (jouw vriendin in laten rijden) moet je helemaal zelf weten. Natuurlijk afhankelijk van de afspraken met je werkgever, maar dat ben je zelf in dit geval.

Ik ben zelf ondernemer en ik ken collega-ondernemers die maar liefst 3 vehikels “van de zaak” hebben (2 auto’s en een motor bijvoorbeeld) die feitelijk alleen door de (18+) kinderen worden gebruikt. Over allemaal wordt bijtelling betaald.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
Dat zal in jouw autoregeling vermeld zijn of het mag. In de onze staat expliciet dat huisgenoten hem niet mogen gebruiken voor woon-werk verkeer, en ik denk dat wij daarin geen uitzondering zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1.000 - 1.500 km per maand rijdt je vriendin in je leasebak. Jouw werkgever betaalt de brandstof, en zelf steek je het geld van de werkgever van je vriendin in je zak.

Maar zolang je niet over je afgesproken kilometers heen gaat zal er denk ik geen hond naar kraaijen.

Ik vind het eigenlijk niet kunnen, maar dat is ook maar een mening natuurlijk ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier gaan we alleen maar meningen krijgen, terwijl je dit soort dilemma’s gewoon het best open met beide werkgevers bespreekt. Zij gaan over hun regelingen en weten hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Goede punten hierboven dank, vergeten te vermelden dat we beide werkgever zijn. Het gaat me dus puur om eventuele belastingtechnische issues. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:21
Moreel wellicht fout maar dat heb je zelf wellicht nog niet helemaal erkend anders stelde je hier de vraag niet.
-edit- het gaat je dus om andere zaken :)

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 27-12-2022 16:54 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Emgeebee schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:53:
Goede punten hierboven dank, vergeten te vermelden dat we beide werkgever zijn. Het gaat me dus puur om eventuele belastingtechnische issues. :)
Hahaha dan is het een ander verhaal :). Ik kan me niet voorstellen dat die er zijn, je betaalt bijtelling voor je privégebruik en wat dat privégebruik is, zal dan niet zo heel veel uitmaken? Of zou de verhouding zakelijk/privé uiteindelijk nog uitmaken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 17:10
Maakt allemaal niks uit. Die kilometervergoeding is precies dat: dus voor de afgelegde kilometers. Het is geen eigen-auto-vergoeding. Hoe je die kilometers aflegt moet je helemaal zelf weten. Je kunt ook lopen, fietsen, liften, weet ik wat.

Verder, jij betaalt bijtelling voor privé gebruik. Dus de belasting is al afgedragen. Wat jij daar verder privé mee doet (jouw vriendin in laten rijden) moet je helemaal zelf weten. Natuurlijk afhankelijk van de afspraken met je werkgever, maar dat ben je zelf in dit geval.

Ik ben zelf ondernemer en ik ken collega-ondernemers die maar liefst 3 vehikels “van de zaak” hebben (2 auto’s en een motor bijvoorbeeld) die feitelijk alleen door de (18+) kinderen worden gebruikt. Over allemaal wordt bijtelling betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
mjax schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:54:

Dank, ik dacht iets over het hoofd gezien te hebben maar is dus allemaal ok voor de bd. :) Topic kan dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-07 19:55
Ook bij mijn werkgever zijn er meerdere collega’s die deze constructie gebruiken om de bijtelling terug te “winnen” of te drukken.

Hetzelfde met collega’s die een EV rijden en maandelijks de verbruikte energiekosten gedeclareerd krijgen terwijl sommige zelfs energie terugleveren en hierop dus geld “verdienen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Fout is misschien een groot woord, maar als ik jouw werkgever zou zijn dan zou jouw leaseauto boven aan het lijstje staan om in te leveren zodra er bezuinigd moet worden.

Belastingtechnisch is er niets mis. Je krijgt kilometervergoeding en dan maakt het niet uit hoe je er komt. Lopend kost ook geld, want je schoenen slijten.

[ Voor 20% gewijzigd door moshimoshi op 28-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:59
moshimoshi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:13:
[...]

Fout is misschien een groot woord, maar als ik jouw werkgever zou zijn dan zou jouw leaseauto boven aan het lijstje staan om in te leveren zodra er bezuinigd moet worden.
Waarom? Je biedt een leaseauto aan als arbeidsvoorwaarde met als optie om 'm te gebruiken voor privégebruik. Je spreekt met elkaar af dat je voor maximaal 10.000 kilometer per jaar aan privé ritjes maakt en betaalt netjes bijtelling.

Of je dan iedere dag willekeurig (in privétijd) naar een andere stad in Nederland rijdt om daar een ijsje te halen of dat je vriendin 'm meeneemt naar werk doet er niet toe. Het gaat de werkgever gewoon niets aan.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:56
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:05:
[...]
Waarom? Je biedt een leaseauto aan als arbeidsvoorwaarde met als optie om 'm te gebruiken voor privégebruik. Je spreekt met elkaar af dat je voor maximaal 10.000 kilometer per jaar aan privé ritjes maakt en betaalt netjes bijtelling.

Of je dan iedere dag willekeurig (in privétijd) naar een andere stad in Nederland rijdt om daar een ijsje te halen of dat je vriendin 'm meeneemt naar werk doet er niet toe. Het gaat de werkgever gewoon niets aan.
Mee eens. Als je wg niet wilt dat je teveel privé rijdt moet je lekker het totaal aantal kms beperken i.p.v. allerlei regeltjes bedenken. Wat zou je werkgever het nou kunnen schelen hoe je deze besteedt.

Maargoed in de casus van TS is dit sowieso geen issue. En voor de belastingdienst ook niet.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
jurjen_g schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:45:
Dat zal in jouw autoregeling vermeld zijn of het mag. In de onze staat expliciet dat huisgenoten hem niet mogen gebruiken voor woon-werk verkeer, en ik denk dat wij daarin geen uitzondering zijn.
Mogen huisgenoten de auto wel voor andere ritten gebruiken? En hoe wordt gecontroleerd of het woonwerkverkeer is? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de leaseauto altijd ter beschikking moet staan van jou, dus als een huisgenoot er mee naar het werk is is dat geen reden voor jou om ergens niet heen te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-07 19:55
moshimoshi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:13:
[...]

Belastingtechnisch is er niets mis. Je krijgt kilometervergoeding en dan maakt het niet uit hoe je er komt. Lopend kost ook geld, want je schoenen slijten.
Waar slaat dit op? Hij betaald toch gewoon bijtelling voor de auto voor prive gebruik. En het is niet hij die de km-vergoeding ontvangt maar zijn vriendin. En als zij in een auto rijdt waarvan zij geen kosten aan heeft is het toch mooi meegenomen.

TS of partner doen moreel- en belastingtechnisch niets fout!

Wat is de volgende stap, collega's die carpoolen ook ontzeggen van een km-vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Bobo221 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:24:
[...]

Waar slaat dit op? Hij betaald toch gewoon bijtelling voor de auto voor prive gebruik. En het is niet hij die de km-vergoeding ontvangt maar zijn vriendin. En als zij in een auto rijdt waarvan zij geen kosten aan heeft is het toch mooi meegenomen.

TS of partner doen moreel- en belastingtechnisch niets fout!

Wat is de volgende stap, collega's die carpoolen ook ontzeggen van een km-vergoeding?
Maar bijtelling gaat naar de fiscus, maar ondertussen krijg je wel benzine van de baas. Dus zijn vrouw rijdt dan toch op de kosten van zijn baas, naar haar werk?

Het zal wel mogen, maar echt netjes vind ik het niet eigenlijk.. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mdj84nl schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Maar bijtelling gaat naar de fiscus, maar ondertussen krijg je wel benzine van de baas. Dus zijn vrouw rijdt dan toch op de kosten van zijn baas, naar haar werk?

Het zal wel mogen, maar echt netjes vind ik het niet eigenlijk.. ?
Dat is gewoon een ingecalculeerde secundaire arbeidsvoorwaarde vanuit de werkgever. Als je je personeel die privékilometers gunt dan zal er ongetwijfeld ook voor dat aantal km aan brandstofkosten gebudgetteerd worden (of in elk geval een bepaalde gemiddelde waar het personeel op uitkomt).

Als werkgever dat te gortig vindt kan zo'n arbeidsvoorwaarde versoberd worden of überhaupt niet aangeboden worden. Sommige werkgevers vragen ook een 'eigen bijdrage' voor leasebakken om deze reden.

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 01-01-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18
@Emgeebee e.e.a. staat ook uitgelegd op de site van de belastingdienst:
Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Dit geldt ook voor leaseauto’s. Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen. Hierbij geldt ook woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 08:37
Als je vriendin volgens de leaseregeling in de auto mag rijden zie ik het probleem niet.
In mijn geval mag iedereen met een rijbewijs in de leaseauto rijden.

Je mag er geen geld mee verdienen, dus een taksibedrijf zou een probleem zijn.
Sterker nog, mijn baas gaf zelf als voorbeeld om de auto mee te geven als een familielid een lange rit heeft staan.
Pagina: 1