Toon posts:

Trage wifi Ubiquiti Unifi Lite UAP-AC-LITE

Pagina: 1
Acties:

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Beste,

Ik heb een vreemd probleem wat na een bepaalde tijd op lijkt te treden, het is namelijk zo dat ik 2x een Ubiquiti Unifi Lite UAP-AC-LITE in AP mode heb geïnstalleerd, een staat in de schuur en een in de gang.
Nu was eerst de snelheid 350 mbps download, gisteren ging ik ze testen en was de snelheid max 20 mbps (op beide AP's).
Nu heb ik ook de Deco M4 staan en die halen wel makkelijk de max snelheid van 350mbps.

Om dit te verhelpen heb ik alles, zowel de 2 AP's en de controller, gereboot (ik heb geen settings veranderd) en de snelheid ging naar 40mbps.
Na een netwerk optimalisatie ging de snelheid naar 50/60mbps, hoger kreeg ik niet voor elkaar.

Nu is dit niet de eerste keer dat dit voorkomt, de vorige keer kwam het na een paar keer rebooten spontaan goed.
Daarom de vraag of er hier mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben met dit probleem?
De configuratie is vrij standaard op de VHT80 en voorkeur van 5ghz wifi na.

Alvast bedankt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je die lage snelheid hebt, ben je dan met 5ghz of 2.4 verbonden? (Ook te zien in de controller)

CISSP! Drop your encryption keys!

• genesisfm
  • Nu online
5 ghz -> Wifi 5 -> 866 Mbps

• genesisfm
  • Nu online
Inmiddels dacht ik aan iets, ik heb de netwerkkabel verplaatst van de ene poort naar de andere en snelheid is wel goed... Vreemd maar het lijkt opgelost te zijn.

• laurens0619
  • Nu online
Mijn gok is dat je toestel soms op de 2.4ghz zit waardoor je snelheid in elkaar zakt

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-01 15:48
Hier ook een tijd mee lopen rommelen, zelfs op een gegeven moment switches gewisseld en vervangen, de gekste dingen tot bekabeling aan toe. Tot ik er achter kwam dat die Unifi dingen er slecht tegen kunnen, als zowel de 5 als 2.4 SSID dezelfde naam hebben, en er overwegend veel 2.4 devices gebruik maken van Wifi (in mijn geval 15 Tuya devices). Ik heb toen de 2.4ghz een ander SSID gegeven en alle 2.4ghz devices waaronder de Tuya devices eraan geknoopt, en het probleem was als sneeuw voor de zon verdwenen! Ook op de 2.4ghz haal ik acceptabele snelheden.

• laurens0619
  • Nu online
Yes
Best practice blijft voor mij toch band steering vaarwel tr zeggen en:
- 1 dedicated 5ghz ssid voor al mn moderne clients
- 1 dedicated 2.4 ghz voor mn legacy/iot meuk

Ik zou niet weten waarom ik band steering zou willen, waarom zou ik op de 2.4ghz willen :)
En nee antwoord is niet dekking, dan plaats ik liever ap bij

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01 23:01

Step

step@tweakers.net#

Wat mogelijk kan helpen is het er voor zorgen dat je bij de radios de channel width aanpast, 2.4 GHz naar HT40 (i.p.v. HT20 standaard) en 5 GHz naar HE80 (bij jou VHT80 lijkt het) of HE160. :)

Lees het ook hier.

[Voor 4% gewijzigd door Step op 27-12-2022 20:44. Reden: Niet de VHT80 gelezen.]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Step schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:41:
Wat mogelijk kan helpen is het er voor zorgen dat je bij de radios de channel width aanpast, 2.4 GHz naar HT40 (i.p.v. HT20 standaard) en 5 GHz naar HE80 (bij jou VHT80 lijkt het) of HE160. :)

Lees het ook hier.
AC Lite kan geen 160MHz, de U6 lite ook niet. Al zit de feature in Unifi network, dat wil niet zeggen dat het ook op je AP’s werkt ;)

I reject your reality and substitute my own

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01 23:01

Step

step@tweakers.net#

nelizmastr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:34:
[...]

AC Lite kan geen 160MHz, de U6 lite ook niet. Al zit de feature in Unifi network, dat wil niet zeggen dat het ook op je AP’s werkt ;)
Daar had ik ff niet bij nagedacht, ik heb zelf de U6-LR. Daar kan het wel bij. Maar altijd goed even te checken. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:19
Step schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:41:

Lees het ook hier.
2.4 op 40 MHz is, tenzij je op hutje op de hei woont, zelden een goed idee. Voor je maximale theoretische doorvoersnelheid is het leuk, maar in de praktijk is er praktisch altijd overlap/interferentie met andere APs uit de buurt en hou je niks over. 2.4 wil je liefst zo weinig mogelijk gebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee