Toon posts:

PCH A300 lijkt overleden: hoe kan ik data HDD eraf halen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• FiveSeven
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Mijn vraag
Mijn PCH A300 lijkt overleden: kan hem niet meer op/herstarten: geen oranje of gele lampje. Alleen na lang indrukken verschijnt een knipperend rood licht, dat stopt met knipperen, maar start verder niet op. Hoor wel geluid van de schijf.

In de speler zit een grote harde schijf, waar veel dierbare data op staat: foto's, muziek en films.

Kan ik de speler nog aan te praat krijgen? Hoe kan ik anders toegang krijgen tot harde schijf om data te verplaatsen naar een andere harde schijf.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Stroom eraf, weer erop, rest etc. Heeft wel spanning: 12 volt.

Alvast heel erg dank voor meedenken.

[Voor 13% gewijzigd door FiveSeven op 27-12-2022 15:47. Reden: spelfout]

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gewoon de HDD eruit halen en in een willekeurige PC aansluiten?

Eventueel met een USB naar SATA adapter als je geen vaste PC ter beschikking hebt.

edit:
Ik zie dat de PCH zijn HDD standaard ext3 formateert, je moet dan natuurlijk wel een OS gebruiken wat dit begrijpt, Windows doet dat niet standaard. Als je Linux zou gebruiken, bijvoorbeeld door Ubuntu Live te starten van een USB-stick, heb je direct standaard ondersteuning voor ext3.

[Voor 50% gewijzigd door Xander op 27-12-2022 15:56]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
HDD eruit halen, en ergens via sata aansluiten.

Kans is groot dat alleen de PCH voeding het begeven heeft trouwens. Deze kan je op Ali zo na bestellen. Even plug meten en V en Ah aflezen van de voeding.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik kan vrij weinig info vinden, maar dit lijkt me een leuk hackproject zei het dat ik wel voor iets wil waarschuwen:

Dit soort apparaten heeft óf een defecte voeding, óf een defecte storage. Voor de documentatie die ik kán vinden, lijk het te zijn dat het ingebakken OS ook op de interne schijf draait. Het is een Linux-oid en er zijn genoeg hacks te vinden.

Wat ik vindt over mensen die de schijf vervangen, is dat een zekere partitie layout in Ext3 verwacht wordt door het apparaat. Dikke kans dat er dus gewoon een Ext3 filesystem aanwezig is.

Het lijkt mij dat je het beste de schijf kan uitbouwen, en aan een PC die Ext3 kan lezen kan hangen. Dat kan een Linux zijn op je PC, maar ook Windows, als je niet bang bent voor WSL (https://learn.microsoft.c...ndows/wsl/wsl2-mount-disk).

Let wel dat het misschien een goed plan is om de schijf eerst even firmwarematig aan je PC uit te lezen voordat je met filesystems gaat spelen (en draai images voordat je dat gaat doen, de kans dat de harde schijf dood is is natuurlijk aanwezig, en dat dat de reden is dat de PCH niet meer start). Lees de SMART data uit!

De kans dat de data onversleuteld op het EXT3 filesystem staat is aanwezig, en dan kun je het eea nog redden (uiteraard zal het mijn tweakers status slecht doen als ik nu niet even met een belerend vingertje naar backups wijs, als data belangrijk is, heeft het backups!). Is de schijf dood, helaas, dan is het over.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:38
FiveSeven schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:46:
In de speler zit een grote harde schijf, waar veel dierbare data op staat: foto's, muziek en films.
Hierboven zijn al een aantal opties genoemd.

Maar mocht het je lukken om de data terug te krijgen, ga dan nadenken over een goede backup.
Zo'n mediaplayer is sowieso al een slechte plek om belangrijke zaken op te slaan.
Een goede start is belangrijke documenten, foto's etc. in de cloud op te slaan. Gdrive is relatief goedkoop met 2 euro per maand voor 100 GB. Of als je een abbo op office365 neemt krijg je ook direct 1000 GB opslag op onedrive.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee