Ik heb een Win XP draaien, gevirtualiseerd met qemu, op een Ubuntu. Het werkt netjes, behalve dat sommige grafische modes gek doen; bv. sMartwork (een van mijn belangrijkste redenen om deze virtuele machine op te zetten) toont een hoop rommel op het scherm, al werkt het verder wel. Een schaakprogramma toonde enkel het bovenste derde van het scherm, of daaromtrent.
Zal ik foto's/schermafdrukken posten?
De omgeving:
Ubuntu 18.04.6 LTS
qemu-system-x86_64 --version: QEMU emulator version 2.11.1(Debian 1:2.11+dfsg-1ubuntu7.41)
(winxp: hoe vind ik de exacte versie, en of er bv. SP3 opstaat?)
Het opstartscript:
Als ik voor VGA iets anders instel dan cirrus dan komt er gemekker over ontbrekende drivers, maar de boel start wel, en het gedrag blijft precies hetzelfde.
Kan ik bij het opstarten verdere opties meegeven, zodat de problematische videomodes ook correct werken? Zou het mogelijk zijn, drivers voor een ander model vga-kaart te importeren in mijn image, en die dan te selecteren bij het booten van de VM?
Zal ik foto's/schermafdrukken posten?
De omgeving:
Ubuntu 18.04.6 LTS
qemu-system-x86_64 --version: QEMU emulator version 2.11.1(Debian 1:2.11+dfsg-1ubuntu7.41)
(winxp: hoe vind ik de exacte versie, en of er bv. SP3 opstaat?)
Het opstartscript:
code:
1
2
3
4
5
6
| qemu-system-x86_64 \ -m 4096 \ -vga cirrus \ -hda /d_vsys/wxp.vdi \ -hdb /d_vsys/wxp_aux.vdi \ -cdrom /d_home/download/windows/WXPHomeSP3.iso |
Als ik voor VGA iets anders instel dan cirrus dan komt er gemekker over ontbrekende drivers, maar de boel start wel, en het gedrag blijft precies hetzelfde.
Kan ik bij het opstarten verdere opties meegeven, zodat de problematische videomodes ook correct werken? Zou het mogelijk zijn, drivers voor een ander model vga-kaart te importeren in mijn image, en die dan te selecteren bij het booten van de VM?