Vraag

• Jan Olieslagers
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-01 15:46
Ik heb een Win XP draaien, gevirtualiseerd met qemu, op een Ubuntu. Het werkt netjes, behalve dat sommige grafische modes gek doen; bv. sMartwork (een van mijn belangrijkste redenen om deze virtuele machine op te zetten) toont een hoop rommel op het scherm, al werkt het verder wel. Een schaakprogramma toonde enkel het bovenste derde van het scherm, of daaromtrent.
Zal ik foto's/schermafdrukken posten?

De omgeving:
Ubuntu 18.04.6 LTS
qemu-system-x86_64 --version: QEMU emulator version 2.11.1(Debian 1:2.11+dfsg-1ubuntu7.41)
(winxp: hoe vind ik de exacte versie, en of er bv. SP3 opstaat?)

Het opstartscript:
code:
1
2
3
4
5
6
qemu-system-x86_64 \
  -m 4096 \
  -vga cirrus                   \
  -hda /d_vsys/wxp.vdi      \
  -hdb /d_vsys/wxp_aux.vdi  \
  -cdrom /d_home/download/windows/WXPHomeSP3.iso

Als ik voor VGA iets anders instel dan cirrus dan komt er gemekker over ontbrekende drivers, maar de boel start wel, en het gedrag blijft precies hetzelfde.

Kan ik bij het opstarten verdere opties meegeven, zodat de problematische videomodes ook correct werken? Zou het mogelijk zijn, drivers voor een ander model vga-kaart te importeren in mijn image, en die dan te selecteren bij het booten van de VM?

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:50
Jan Olieslagers schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:40:
Zou het mogelijk zijn, drivers voor een ander model vga-kaart te importeren in mijn image, en die dan te selecteren bij het booten van de VM?
Probeer eens qxl ipv. vga en installeer de qxl driver van de virtio iso.

• Jan Olieslagers
Dank voor de tip, dat gaat niet meer voor vandaag zijn, morgen in het beste geval. Ik houd u op de hoogte!

• Jan Olieslagers
qxl ingesteld, werkt netjes, is zichtbaar in de Device Manager, zonder probleemmeldingen.
Maar het fenomeen blijft: een of meerdere CGA-modes werken niet correct, op precies dezelfde wijze als tevoren.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:50
Ah, CGA. Dat is zo oud dat het me niet zou verbazen als qemu dat niet in alle gevallen correct emuleert, los van de gekozen videoadapter.

Misschien is iets als dosbox hier een beter alternatief?

• Jan Olieslagers
dosbox is me totaal onbekend, behalve van hier te horen vernoemen. Ik wil het zeker eens bekijken, maar dat zal al helemaal niet voor direct zijn, vermoedelijk zelfs niet meer voor dit jaar :)

• Jan Olieslagers
Hm, ik heb dosbox aan de praat, op mijn ubuntu, dat was niet te moeilijk.

Nu heb ik al mijn executables in een wxp_aux.vdi bestand, dat netjes kon aangepikt worden in qemu.
Is er ook een manier om deze virtuele disk aan te pikken in dosbox? Ik ben nogal in de war met de mount en imgmount-commando's, en webzoeken naar "dosbox AND vdi" levert verdacht weinig resultaat...

Als het niet kan (zoals ik vrees), wat is dan een mogelijk plan B? Let wel, het volume moet r/w kunnen gemount worden, met een simulatie van cd-rom ben ik niks.

[Voor 17% gewijzigd door Jan Olieslagers op 29-12-2022 19:51]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:37

Cyphax

Moderator LNX
Jan Olieslagers schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:45:
Hm, ik heb dosbox aan de praat, op mijn ubuntu, dat was niet te moeilijk.

Nu heb ik al mijn executables in een wxp_aux.vdi bestand, dat netjes kon aangepikt worden in qemu.
Is er ook een manier om deze virtuele disk aan te pikken in dosbox? Ik ben nogal in de war met de mount en imgmount-commando's, en webzoeken naar "dosbox AND vdi" levert verdacht weinig resultaat...

Als het niet kan (zoals ik vrees), wat is dan een mogelijk plan B? Let wel, het volume moet r/w kunnen gemount worden, met een simulatie van cd-rom ben ik niks.
Mounten op het systeem zelf en dan dat mount point weer binnen dosbox mounten, werkt dat niet?

Saved by the buoyancy of citrus

• Jan Olieslagers
pfff, ik had daar ook al aan gedacht, maar het lijkt me toch maar knutselig en dus tricky... Ik laat nog iets weten, maar vrees dat ik dit toch nooit als een oplossing zal beschouwen, hoogstens als een work-around.

• Jan Olieslagers
Dit werkt, maar nogmaals het voelt erg knutselig aan. Evenzeer bedankt!
(versie 2 van de code: check toegevoegd "zijn we wel root" en stomme comment over mount verwijderd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
## start a virtual dos machine in dosbox,
## for running sMartwork & other legacy applications

if [[ $(id -u) != "0" ]] ; then
 echo "need to run as super-user, exiting"
 exit -1
fi

DDIR=/tmp/dosbox_d # temporary mount for the VDI volume
if [[ ! -d $DDIR ]] ; then
 mkdir $DDIR
 chmod 777 $DDIR
 chown root:root $DDIR
fi

rmmod nbd
modprobe nbd max_part=4
qemu-nbd -c /dev/nbd0 /d_vsys/wxp_aux.vdi
sleep 2
mount /dev/nbd0p1 $DDIR

dosbox
# now have lots of fun inside box
# can use alt-enter for full screen but do not forget to revert it before exiting

# when all done, leave a clean house
umount /dev/nbd0p1
qemu-nbd -d /dev/nbd0

[Voor 20% gewijzigd door Jan Olieslagers op 30-12-2022 14:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee