Toon posts:

Excel: dropdown menu laten meetellen in berekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• imthecool1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-01 21:34

imthecool1

Nobody is perfect, i am nobody

Topicstarter
Mijn vraag
Ik maak veel prijzen voor gelijksluitende sets cilinders. Deze lopen per 5mm op, beginnend met een 30-30.
Ik weet alleen niet hoe en waar ik het moet zoeken om bijvoorbeeld een dropdown menu te maken met bijvoorbeeld: 1 verlenging van 5 mm is + € 4,50 bij de basis prijs van de cilinder (is bijv. € 19,50)
Die verlengingen zijn aan beide zijden van de cilinder mogelijk, dus komt er een kolom met a-zijde en b-zijde.
Zodat als je er een 40-50 invult er een prijs zichtbaar is van € 46,50
Er kunnen dan nog diverse opties los worden toegevoegd die er dan bij geteld dienen te worden.
Is zoiets moeilijk te maken met Excel? het zou mij veel tijd besparen i.i.g. :) :)

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft AX + Dynamics + Microsoft® Excel® voor Microsoft 365 MSO (Versie 2202 Build 16.0.14931.20648) 32 bits

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel veel, maar ik weet niet hoe ik dit moet zoeken.

hartelijk dank voor de hulp alvast!

[Voor 9% gewijzigd door imthecool1 op 27-12-2022 14:03]

De oplossing is niet altijd de oplossing

Alle reacties

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-02 19:02

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Een dropdown valt in de categorie Data validatie.
Een berekening kijkt naar de waarde in één of meerdere cellen (die eventueel gevuld zijn dmv een dropdown).

Dus het flauwe antwoord op de vraag of Excel dat kan, ja, dat kan Excel.
Je hebt het over 2 zijdes, dus ik zou 2 lijsten maken en gebruik maken van 2 dropdowns.

https://support.microsoft...b9-42c1-9d76-eff3ce5f7249

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Je hebt cilinders, verlengingen, opties, en wellicht ook nog wel andere zaken.
Daar maak je lijstjes van met bijbehorende prijzen. Dat doe je bv. in Blad2 en je geeft elk van die lijstjes een naam.
In Blad1 maak je dan drop-downmenu's van de eerste kolom van die lijstjes.
Als bv. zo'n drop-down in A1 staat en je maakt daarin een keuze van de maat cilinder, dan kun je in B1 de bijbehorende prijs laten opzoeken via vertikaal zoeken.
In A2 kun je via drop-down het soort verlenging laten kiezen en in B2 via vert.zoeken de bijbehorende prijs.
In A3 en B3 hetzelfde voor de opties.
Het maken van een drop-downmenu gaat in Excel via "Gegevens" (boven het lint) - "Gegevensvalidatie" (in het lint). De uitleg van Microsoft daarover, waarnaar in het bericht hierboven werd verwezen, bestaat ook in het Nederlands, klik hier.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee