GPU kapot?, Drivers? 6800xt geen Display adapter gevonden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0j0NL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-07-2024
Goedemiddag allen,

Mijn vraag:

Vorige week kreeg ik in eens meerdere meldingen dat ik geen GPU, Graphics Device, Rendering device en dergelijk had om verscheidene spellen te kunnen spelen bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://images2.imgbox.com/1c/3c/DzGIqRH6_o.png

Sommige (Microsoft Flightsim, Cyberpunk) lukte het mij wel om deze te starten maar alleen in Windowed mode met geen mogelijkheid om de resolutie te veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://images2.imgbox.com/ce/78/9FzDU5G6_o.png

Deze spellen draaide verder prima, FPS en kwaliteit was zoals ik gewend was met als kantnotitie dat als ik Flightsim doormiddel van Alt-Enter naar fullscreen probeerde te krijgen het scherm veranderde als één of andere censuur blur, check het filmpje die ik heb gestuurd naar vrienden:

https://filetransfer.io/data-package/QLJzGG20#link

Verder was het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om in Windows mijn resolutie of de hertz van mijn monitor te veranderen deze velden waren grayed out.

Mijn vraag is dus of dit herkenbaar is bij iemand, heb ik te maken met een GPU die defect is?, of zou dit dan toch een driver gerelateerd probleem zijn?.

Relevante software en hardware die ik gebruik

GPU: Gigabyte AORUS Radeon RX 6800 XT Master
CPU: AMD 3900X
Mobo: Asus ROG Strix X570-E Gaming
RAM: 2x G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR
Voeding: Corsair RM750
Monitor: BenQ XR3501
Windows 11 met laatste update.
C schijf: Samsung 970 Evo Plus 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Stap 1. Was opnieuw opstarten, bekabeling controleren, stekker uit voeding voor een volledige reset.
Stap 2. Kaart verwijderd, schoon gemaakt (was niet echt vies.. dus weinig verschil).
Stap 3. Was drivers verwijderen door middel Windows deinstallatie de AMD software/drivers en herinstallatie van een oudere versie van de drivers met de hoop dat het probleem lag bij de recente update van de drivers.
Stap 4. Was door middel van DDU alle drivers verwijderen en wederom een oudere versie geïnstalleerd.

Van al deze stappen heb ik alleen gemerkt dat na stap 4 BeamNG zonder enige problemen te spelen was, rest van de spellen nog steeds meldingen of alleen Windowed mode.

Uit wanhoop heb ik mijn oude 1070 weer in mijn computer gedaan en speel nu alles weer zoals het hoort zonder enige issues (met sommige spellen wat trager, en VR sneller.. echt.. AMD.. ongelofelijk) dus mijn conclusie is dat Windows in elk geval niet de boosdoener is, en drivers.. tja ik heb deze meerdere keren opnieuw geïnstalleerd inclusief één keer met een PC volledig leeg van AMD drivers door middel van Display Driver Uninstaller.

[ Voor 1% gewijzigd door m0j0NL op 27-12-2022 13:30 . Reden: kleine edit. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-07 15:44
Ook je chipset drivers opnieuw gedaan na ddu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:07
Ik heb een soort gelijk probleem gehad, Windows vond het nodig om de een of andere reden mijn drivers terug te zetten naar een standaard driver uit 2006.
Gevolg was dat ik alleen maar windowed spelletjes kon spelen. Zelfs de whql drivers van AMD werden ongevraagd terug gezet.
Wat voor mij een beetje werkte is de drivers terug te zetten naar de vorige versie via apparaatbeheer, maar om de en of andere reden zijn je drivers dan alsnog verknald maar misschien werkt het voor jou wel.

Wat uiteindelijk werkte voor mij is het verbieden van Windows om automatisch updaten van drivers van derde uit te voeren.

"
For Windows 10 Pro users, you can also turn off automatic driver updates in Windows 10 by using Local Group Policy Editor. Check the steps below.

Step 1. You can press Windows logo key and R key on the keyboard, and input gpedit.msc and hit Enter to open Local Group Policy Editor.

Step 2. Next you can expand folders from the left column: Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update.

Step 3. Browse the list in the right window to find Do not include drivers with Windows Update, and double-click it.

stop Windows 10 from automatically updating drivers

Step 4. Then click Enabled, click Apply, and click OK. Thus you’ve disabled automatic driver updates in Windows 10.

If you want to go back to previous settings, you need to click Not Configured option in Step 4.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0j0NL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-07-2024
@meljor Yep.

@JappieR Thanks, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je wel met DDU ook de nVidia drivers verwijderd? En met DDU kan je ook automatische driver installaties uitzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 03:38
Je kan in steam ook je ETS2 files na laten kijken en repareren dat heeft bij mij al eens problemen opgelost
Kan mij het niet precies meer herinneren.

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-07 13:24

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Mss even op een aparte ssd/ oude hdd even een windows setup draaien, nadat je je eigen ontkoppelt hebt..

Dan heb je zo in de smiezen of het een soft- of hardware matig probleem is, kan ook in de directX bestanden zitten, en dan is een win10 setup een stuk sneller/simpeler..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Pagina: 1