Toon posts:

Duurzame main-stream Game PC +/- 1200 Euro

Pagina: 1
Acties:

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-01 17:56
Goedemiddag!

Ik zou graag wat advies/feedback willen vragen op een samengesteld systeem. Ik heb een eigen PC samengesteld 10 jaar geleden, maar deze is inmiddels toch echt op het punt gekomen dat ik de nieuwere games niet meer kan draaien. (Toch nog lang volgehouden 8) ) Vandaar op zoek naar een nieuw systeem tussen de 1000-1500 euro. Vorige keer met veel plezier de PC samengesteld en nu ook weer met veel plezier voornamelijk Tweakers doorgelezen voor informatie over de componenten tegenwoordig. (Complimenten aan deze community!)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem is voornamelijk voor gaming. Niet high-end, maar ik wil gamen en daar de komende 5-8 jaar weer mee vooruit komen zonder echt upgraden. Ik koop games bijna nooit wanneer ze net uit zijn maar ruim na de release. Ik speel voornamelijk strategy en vind graphics belangrijk, maar high fps bijvoorbeeld minder. 1440p wil ik wel halen, 4K niet. Verder bewerk ik af en toe foto's, maar dit is niet de voornaamste reden van het systeem. RGB geef ik niks om ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik wil niet meer dan 1500 euro gaan uitgeven als het niet nodig is. Goedkoper is altijd beter maar ik kijk vooral naar 'duurzaamheid'. Dus ik wil er vooral (weer) lang mee vooruit Ik heb ook nog een nieuw scherm nodig, die is ook 10 jaar oud inmiddels.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de HDD wil ik meenemen want die is nog vrij recent bijgeplaatst, (WD 4TB HDD)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vrij simpel, goede processor met een videokaart. Ik dacht zelf aan AMD platform (AM4). AM5 lijkt me voor mijn wensen te duur. Zie onder mijn huidige wenslijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenPowercolor Radeon RX 6700 XT Fighter€ 419,-€ 419,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,-€ 99,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 90,90€ 90,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 1.107,69

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in een aparte studieruimte, maar hoe stiller hoe beter. Verder vooral stabiel systeem, goede prijs/kwaliteit verhouding die flink aantal jaren mee zou kunnen gaan zonder zelf te veel aan upgrades te hoeven doen.

Ga je overklokken?
Nee!

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral graag feedback over de keuzes die ik nu heb gemaakt. Deze keuzes zijn vooral gemaakt op basis van info die ik heb gevonden in verschillende topcs, zoals ook de BBG van December. Zijn deze onderdelen goed compatibel? Ik heb concreet een paar vragen:
  • Ik heb nu een AMD Ryzen 7 5700X gekozen. Deze komt iets beter uit de bus qua prestaties en ik neig ernaar om 'future proof' te zijn. Prijsverschil zou ik er wel voor over hebben, maar een Ryzen 5 5600X zie ik ook veel gebruikt worden. Wat is hierin jullie advies?
  • Van de voeding heb ik weinig verstand. Ik heb deze gekozen uit de BBG, dien ik hier nog ergens op te letten? Is 550 Watt voldoende?
  • De videokaart voor een 6700XT chip gekozen. Dit lijkt mij voor mijn budget en wensen de beste keus. 6800 ook naar gekeken maar ik zie de voordelen niet zo. Nog advies hierin :) ?
Alvast bedankt voor jullie reacties en interesse! Mocht er nog concrete informatie nodig zijn dan zal ik proberen daar zo goed mogelijk op te antwoorden. _/-\o_

Groeten!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:46
Prima keuzes voor wat je wilt. De Sapphire Nitro+ Radeon RX 6700 XT (11306-09-20G) is wat stiller. De kast is groot en prijzig, alles past ook in een Lian Li Lancool 205 Zwart en blijft daar koel genoeg in.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Als je echt een systeem wilt waarmee je de komende jaren zonder up te graden op 1440p met de hoogste instellingen kunt blijven spelen zou je ook de 6800XT kunnen overwegen. Die is op 1440p ultra zo 40% sneller dan de 6700XT. De Powercolor Red Devil Radeon RX 6800 XT is met €659 nu redelijk goed geprijsd.\
Hiervoor is wel een 750W voeding nodig! Tip: Cooler Master V750 Gold -V2 White Edition
Let daarnaast even op dat je nu een behuizing hebt gekozen met USB-C aan de voorzijde maar je gekozen moederbord hier geen aansluiting voor heeft.

[Voor 43% gewijzigd door Boris1986 op 27-12-2022 16:56]

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-02 19:30
Akkoord met @Boris1986 : ga voor een Radeon 6800 XT.

Als je echt future proof wil zijn, en toch op het AM4 platform wil blijven (waar niks mis mee is), kijk eens of de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed nog binnen je budget past. Aanrader voor games, gezien de grote L3 cache.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Mortov Molotov schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:25:
Akkoord met @Boris1986 : ga voor een Radeon 6800 XT.

Als je echt future proof wil zijn, en toch op het AM4 platform wil blijven (waar niks mis mee is), kijk eens of de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed nog binnen je budget past. Aanrader voor games, gezien de grote L3 cache.
Aangezien de TS het vooral belangrijk vindt dat hij de hoogste instellingen kan gebruiken en hoge framerates minder belangrijk vindt lijkt me de meerprijs van €190 moeilijk te verantwoorden. Maar je hebt gelijk dat je dan wel het uiterste uit AM4 kunt halen. Echter is AM4 wel een "oud" platform wat eigenlijk nu alleen interessant is voor de 5600 en 5700X imo.
Voor hetzelfde geld/goedkoper dan AM4 + 5800X3D heb je nu ook al een 13600KF op een moderner intel1700 platform:
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 184,90€ 184,90
Totaal€ 483,90

[Voor 44% gewijzigd door Boris1986 op 27-12-2022 16:44]

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-02 19:30
@Boris1986 valide punt

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:59
Boris1986 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:20:
Als je echt een systeem wilt waarmee je de komende jaren zonder up te graden op 1440p met de hoogste instellingen kunt blijven spelen zou je ook de 6800XT kunnen overwegen. Die is op 1440p ultra zo 40% sneller dan de 6700XT. De Powercolor Red Devil Radeon RX 6800 XT is met €659 nu redelijk goed geprijsd.\
Hiervoor is wel een 750W voeding nodig! Tip: Cooler Master V750 Gold -V2 White Edition
Let daarnaast even op dat je nu een behuizing hebt gekozen met USB-C aan de voorzijde maar je gekozen moederbord hier geen aansluiting voor heeft.
GPU is alweer in prijs verhoogd, helaas :(

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• Markies!
Bedankt voor jullie reacties!
martyw schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:31:
Prima keuzes voor wat je wilt. De Sapphire Nitro+ Radeon RX 6700 XT (11306-09-20G) is wat stiller. De kast is groot en prijzig, alles past ook in een Lian Li Lancool 205 Zwart en blijft daar koel genoeg in.
Goede tip van de behuizing, deze optie ga ik zeker even in meer detail bekijken! Prijs verschil voor iets stillere kaart vind ik het denk ik niet waard.
Boris1986 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:20:
Thanks, dit is een goede tip! De GPU is inderdaad weer iets duurder geworden maar wel een overweging waard. Behuizing met USB-C had ik even niet goed naar gekeken inderdaad. Bedankt voor de tip voor de voeding.
Aangezien de TS het vooral belangrijk vindt dat hij de hoogste instellingen kan gebruiken en hoge framerates minder belangrijk vindt lijkt me de meerprijs van €190 moeilijk te verantwoorden. Maar je hebt gelijk dat je dan wel het uiterste uit AM4 kunt halen. Echter is AM4 wel een "oud" platform wat eigenlijk nu alleen interessant is voor de 5600 en 5700X imo.
Voor hetzelfde geld/goedkoper dan AM4 + 5800X3D heb je nu ook al een 13600KF op een moderner intel1700 platform:
Ik wil niet veel hoger met de processor, dan kom ik inderdaad toch meer op een ander platform terecht en ook in een andere budget categorie. Boris1986 omschrijft dit eigenlijk al goed, is denk ik buiten mijn doel voor dit systeem!

• Markies!
Goedemorgen!

Een korte update. Ik heb na de verschillende suggesties in dit topic een paar aanpassingen gedaan in de lijst.
In verband met het 'future-proof' zijn heb ik toch gekozen voor een USB-C aansluiting aan de voorzijde. Hier moest dus wel een ander moederboard bij. Verder inderdaad gewisseld naar een 6800XT videokaart. Ben bij de voeding voor een zwarte uitvoering gegaan. Behuizing hetzelfde gehouden, kwestie ook van smaak, vind dit een mooie kast en hij is even groot als mijn huidige kast. De Lian Li is overigens al weer in prijs gestegen helaas.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 143,-€ 143,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil Radeon RX 6800 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,-€ 99,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCooler Master V750 Gold-V2€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 1.444,78

De prijzen zijn af en toe wel even slikken. Zit nu op mijn maximum budget maar ik zie sommige prijzen per dag gewoon oplopen.. en ik maar hopen dat dit nu wel een beetje klaar was :X

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Als je nog wat kleine beetjes hier en daar wilt besparen:

Je kan nog naar een voeding als uitvoering: Corsair TX750M ; iets goedkoper dan de zwarte V750 V2

Qua SSD is de uitvoering: Kingston NV2 1TB ook goedkoper dan een SN570, qua performance zo goed als hetzelfde.

uitvoering: Gigabyte B550 Gaming X V2 is een iets goedkoper moederbord dan de Aorus Elite; je geeft er dan wel een betere netwerk en audiochip voor op
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee