Goedemiddag!
Ik zou graag wat advies/feedback willen vragen op een samengesteld systeem. Ik heb een eigen PC samengesteld 10 jaar geleden, maar deze is inmiddels toch echt op het punt gekomen dat ik de nieuwere games niet meer kan draaien. (Toch nog lang volgehouden
) Vandaar op zoek naar een nieuw systeem tussen de 1000-1500 euro. Vorige keer met veel plezier de PC samengesteld en nu ook weer met veel plezier voornamelijk Tweakers doorgelezen voor informatie over de componenten tegenwoordig. (Complimenten aan deze community!)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem is voornamelijk voor gaming. Niet high-end, maar ik wil gamen en daar de komende 5-8 jaar weer mee vooruit komen zonder echt upgraden. Ik koop games bijna nooit wanneer ze net uit zijn maar ruim na de release. Ik speel voornamelijk strategy en vind graphics belangrijk, maar high fps bijvoorbeeld minder. 1440p wil ik wel halen, 4K niet. Verder bewerk ik af en toe foto's, maar dit is niet de voornaamste reden van het systeem. RGB geef ik niks om
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik wil niet meer dan 1500 euro gaan uitgeven als het niet nodig is. Goedkoper is altijd beter maar ik kijk vooral naar 'duurzaamheid'. Dus ik wil er vooral (weer) lang mee vooruit Ik heb ook nog een nieuw scherm nodig, die is ook 10 jaar oud inmiddels.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de HDD wil ik meenemen want die is nog vrij recent bijgeplaatst, (WD 4TB HDD)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vrij simpel, goede processor met een videokaart. Ik dacht zelf aan AMD platform (AM4). AM5 lijkt me voor mijn wensen te duur. Zie onder mijn huidige wenslijst:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in een aparte studieruimte, maar hoe stiller hoe beter. Verder vooral stabiel systeem, goede prijs/kwaliteit verhouding die flink aantal jaren mee zou kunnen gaan zonder zelf te veel aan upgrades te hoeven doen.
Ga je overklokken?
Nee!
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral graag feedback over de keuzes die ik nu heb gemaakt. Deze keuzes zijn vooral gemaakt op basis van info die ik heb gevonden in verschillende topcs, zoals ook de BBG van December. Zijn deze onderdelen goed compatibel? Ik heb concreet een paar vragen:
Groeten!
Ik zou graag wat advies/feedback willen vragen op een samengesteld systeem. Ik heb een eigen PC samengesteld 10 jaar geleden, maar deze is inmiddels toch echt op het punt gekomen dat ik de nieuwere games niet meer kan draaien. (Toch nog lang volgehouden

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem is voornamelijk voor gaming. Niet high-end, maar ik wil gamen en daar de komende 5-8 jaar weer mee vooruit komen zonder echt upgraden. Ik koop games bijna nooit wanneer ze net uit zijn maar ruim na de release. Ik speel voornamelijk strategy en vind graphics belangrijk, maar high fps bijvoorbeeld minder. 1440p wil ik wel halen, 4K niet. Verder bewerk ik af en toe foto's, maar dit is niet de voornaamste reden van het systeem. RGB geef ik niks om

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik wil niet meer dan 1500 euro gaan uitgeven als het niet nodig is. Goedkoper is altijd beter maar ik kijk vooral naar 'duurzaamheid'. Dus ik wil er vooral (weer) lang mee vooruit Ik heb ook nog een nieuw scherm nodig, die is ook 10 jaar oud inmiddels.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de HDD wil ik meenemen want die is nog vrij recent bijgeplaatst, (WD 4TB HDD)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vrij simpel, goede processor met een videokaart. Ik dacht zelf aan AMD platform (AM4). AM5 lijkt me voor mijn wensen te duur. Zie onder mijn huidige wenslijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 209,- | € 209,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H | € 109,- | € 109,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter | € 419,- | € 419,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 99,- | € 99,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 90,90 | € 90,90 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 70,99 | € 70,99 |
Totaal | € 1.107,69 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in een aparte studieruimte, maar hoe stiller hoe beter. Verder vooral stabiel systeem, goede prijs/kwaliteit verhouding die flink aantal jaren mee zou kunnen gaan zonder zelf te veel aan upgrades te hoeven doen.
Ga je overklokken?
Nee!
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil vooral graag feedback over de keuzes die ik nu heb gemaakt. Deze keuzes zijn vooral gemaakt op basis van info die ik heb gevonden in verschillende topcs, zoals ook de BBG van December. Zijn deze onderdelen goed compatibel? Ik heb concreet een paar vragen:
- Ik heb nu een AMD Ryzen 7 5700X gekozen. Deze komt iets beter uit de bus qua prestaties en ik neig ernaar om 'future proof' te zijn. Prijsverschil zou ik er wel voor over hebben, maar een Ryzen 5 5600X zie ik ook veel gebruikt worden. Wat is hierin jullie advies?
- Van de voeding heb ik weinig verstand. Ik heb deze gekozen uit de BBG, dien ik hier nog ergens op te letten? Is 550 Watt voldoende?
- De videokaart voor een 6700XT chip gekozen. Dit lijkt mij voor mijn budget en wensen de beste keus. 6800 ook naar gekeken maar ik zie de voordelen niet zo. Nog advies hierin
?

Groeten!